Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Nagyvilág > Verstappen és Cunoda brillírozott, a Mercedes már sokkal kevésbbé – az F1-teszt tanulságai

Verstappen és Cunoda brillírozott, a Mercedes már sokkal kevésbbé – az F1-teszt tanulságai

Már csak kettő hét van hátra az idei Forma-1-es szezon kezdetéig, így itt volt már az ideje, hogy a csapatok megejtsék az előszezoni tesztet. A gyakorlás színhelye idén rendhagyó módon Bahrein volt, ahol a tíz csapat húsz versenyzője három napon keresztül gyakorolhatott. Több érdekes eredmény is született. Persze a tesztekből nem szabad a szezonra nézve bármilyen következtetést levonni, de mindenképpen érdekes volt látni a Mercedes szenvedését, mint ahogy Max Verstappen remeklését is. Rajta kívül kiemelendő még az Alpha Tauri újonca, Cunoda Juki is, aki vasárnap kevesebb, mint egy tizedmásodperccel kapott ki a hollandtól.

Komplikált teszten van túl a Mercedes

A hétszeres világbajnok Lewis Hamilton számára igen mozgalmasan indult a 2021-es esztendő, hiszen a péntektől vasárnapig rendezett téli kollektív teszten több probléma is hátráltatta, ám annak ellenére, hogy vasárnap pl. csak 54 kört tudott megtenni a szahíri aszfaltcsíkon, így is az ötödik időt tudta elérni. Azonban a zárónap sem volt problémamentes Hamilton számára, amit a 13-as kanyarban bemutatott pályaelhagyása bizonyított a legjobban. A Mercedes egész hétvégén nehezen vezethető volt, s egyéb műszaki gondok is fölütötték fejüket, úgyhogy az istálló 2020-al ellentétben ezúttal egyáltalán nem tudta uralni a gyakorlást, amit az is jól példáz, hogy a legkevesebb, 304 kört sikerült megtennie a két befeketített ezüstnyílnak. Ez még úgy is igaz, hogy szombaton Valtteri Bottas bizonyult a leggyorsabbnak 1:30.289-es idejével. Ez az eredmény talán azt jelzi előre, hogy a W12 névvel illetett versenyautók problémáit ki lehet küszöbölni a jövő hétvégén esedékes szezonnyitóig, amelyre ugyancsak Bahreinben kerül sor. Erre utalt Bottas is, aki vasárnap azt nyilatkozta, abszolút hisz az autóban rejlő potenciálban, és úgy véli, hogy képes lesz a csapat idén is megnyerni a világbajnokságot. A finn természetesen maga is szeretne világbajnok lenni, persze az már más kérdés, hogy az istálló valószínűleg idén is Hamiltont fogja előnyben részesíteni, hogy meglegyen a rekordot jelentő nyolcadik vb-elsősége.

A Red Bull és Verstappen remekelt

Nagyon sokan – köztük a Red Bull vezetősége is – Max Verstappent tartják Hamilton első számú kihívójának. A fiatal hollandra már évek óta rendszeresen ráaggatják ezt a jelzőt, de eddig az osztrákok nem tudtak olyan autót csinálni alá, amely a Mercedesszel szemben is versenyképesnek bizonyult volna. Ez különösen igaz a tavalyi szezonra, amikor rengeteg megbízhatósági problémája volt a Red Bullnak, igaz, az idény végére már sikerült kiküszöbölni ezeket a gondokat, amely tény már akkor fölvetette annak lehetőségét, hogy 2021-ben komoly harc várható Hamilton és Verstappen között. Egyelőre még nem lehet tudni, mit hoz az idei világbajnokság, de a teszteken egyértelműen a holland bizonyult a legjobbnak, amit vasárnapi győzelme is bizonyít. 1:28.960-as időeredménye ráadásul a teljes hétvége legjobb teljesítménye volt, valamint a Red Bull történetének legjobb teszteredménye is a csapat 16 éves fönnállása alatt. “A Red Bull-nak egy kivételes párosa és egy nagyon jó autója van” – ismerte el Lewis Hamilton, aki megvan győződve afelől, hogy idén esélyes lesz a világbajnoki címre legalább az egyik pilóta. De hogy melyikőjük lehet esélyes, vagy esetleg mindketten azok lesznek, az egy nagyon jó kérdés. Mint köztudott, Verstappen idén is új csapattárssal fog versenyezni, hiszen Sergio Pérez a Szahíri Nagydíj bravúros megnyerésével kiharcolta magának a Red Bull-os ülést a csapat szintjéhez felnőni nem képes Alexander Albon kárára. A mexikói személyében a mezőny egyik legrutinosabb pilótája érkezett az italgyártósokhoz, aki azonban elég furcsa szituációban találhatja magát, hiszen ő tud Verstappennek megtanítani olyan apróságokat, amelyeket egy Forma-1-es pilóta csak sok évnyi versenytapasztalattal a háta mögött ismerhet fel, eközben viszont a csapat minden bizonnyal a hollandot fogja előnyben részesíteni, s egyáltalán nem lennék meglepve, ha az eredmények terén Verstappen jobbnak bizonyulna. Kérdés, hogy amennyiben ez tényleg így lesz, az mennyire fogja bökni Pérez csőrét, hiszen 2017-ben a Force Indiánál már volt egy csapaton belüli igen kemény rivalizálása Esteban Oconnal, amelynek Belgiumban kis híján nagyon csúnya vége lett. Nem tartom kizártnak, hogy Verstappennel is adódhatnak súrlódásai, de ez majd az év folyamán kiderül. Ami egyébként Pérez hétvégi eredményeit illeti, azután, hogy szombaton nem tudott jó tempót autózni, vasárnap délelőtt ő bizonyult a leggyorsabbnak, délutánra azonban visszaesett teljesítménye, így a nap végén a kilencedikként zárt. “Az, hogy megnyertem a mai napot, nem garancia semmire. Az első versenyhétvégén fogjuk megtudni, hol vagyunk” – mondta Max Verstappen, aki készen áll a nagy küzdelemre az RB16B névre hallgató autóval.

A Ferrari megtalálta tempóját

Annak ellenére, hogy a vasárnapi gyakorlás elején hidraulikai problémákkal küzdött, Carlos Sainz végül a hétvége legjobb ferraris idejét tudta elérni a szerdán bemutatott SF21-essel. A McLarentől érkezett spanyol 651 ezredmásodperccel kapott ki Verstappentől, de ezzel is a 3. helyet szerezte meg. Charles Leclerc eközben – Sainztól közel egy másodperccel elmaradva – a 10. helyen végzett. A monacóit azonban többször is műszaki problémák hátráltatták, pl. pénteken mechanikai gondok adódtak az autójával. Ennek ellenére összességében véve bíztatóak lehetnek a három nap történései a Scuderia számára, amely ugyan nem készül győzelmekre idén sem, azonban természetesen szeretné feledtetni szurkolóival a tavalyi, 40 éve nem látott gyenge szereplést. A két pilóta összesen 404 kört tett meg, ami igen jó szám. Mattia Binotto csapatfőnököt talán ez is késztette arra, hogy a másfél héttel korábban tett nyilatkozatához képest most valamelyest derűlátóbban beszéljen a közeljövőről: “Az egyenesekben jelentősen javult a gyorsaságunk, s úgy érzem, ezzel már nem lesz több gondunk”. Én is bízom benne, hogy idén már jobban fog szerepelni a Ferrari, mert az az egész Forma-1 számára jót tenne.

Vettel és az Aston Martin kudarcai

Sebastian Vettel aligha olyan kezdést képzelt el új csapatánál, a Racing Pointból lett Aston Martinnál, mint amilyet végül el kellett könyvelnie Bahreinben. Az AMR21 nevet viselő versenyautó egész hétvégén turbóproblémákkal küzdött, s emiatt a németnek a tervezettnél jelentősen rövidebb volt a vasárnapi programja, miközben pénteken és szombaton a pályára sem tudott gurulni, mert akkor áramellátási- és váltóproblémák ütötték föl fejüket. A négyszeres világbajnok vasárnap az utolsó előtti helyen végzett és csak csapattársát, Lance Strollt tudta megelőzni… Ennek ellenére nyilatkozatán nem érződött az aggodalom vagy a csalódás: “Azt gondolom, hogy eredményes nap volt. Sok kört tudtam megtenni, ami lehetővé tette számomra, hogy jobban megismerjem az autót, tehát nagyon hasznos volt, igazán élveztem”. Lance Stroll számára a vasárnapi körözés igen rosszul sikerült különböző problémák miatt, így végül több, mint hét másodperccel kapott ki Verstappentől. A kanadai az összesített rangsorban a 12. helyet szerezte meg, ami szombati 1:30.460-as idejének köszönhető, mellyel aznap a harmadik leggyorsabbnak bizonyult. Kíváncsi vagyok, mire lesz képes idén az Aston Martin azután, hogy tavaly a Racing Point a Mercedes 2019-es modelljének kvázi lemásolásával igen erősnek bizonyult, s nem sok választotta el a konstruktőri 3. helytől, miközben több dobogós eredményt és egy futamgyőzelmet is el tudott érni.

Alonso visszaszokott az F1-be az Alpine-nal

Fernando Alonso 2018 után tér vissza a Forma-1-be a Renault-ból lett Alpine-csapat versenyzőjeként. A kétszeres világbajnok spanyol a bahreini teszteken megmutatta, hogy 39 éves kora ellenére nem felejtett el F1-es gépet vezetni, hiszen összességében a 10. időt autózta a három nap alatt (1:30.318), csapattársát, Esteban Ocont pedig közel egy másodperccel utasította maga mögé – a francia 1:31.146-os ideje a 16. helyre volt elég. Alonso – aki szombaton egy ideig az élen állt – tisztában van azzal, hogy még sok fejlesztenivaló van az A521-esen: “Az autó nagyon jól reagált, de úgy vélem, még mindig tennünk kell azért, hogy jobban megértsük az új aerodinamikai rendszer karakterisztikáját”. Az Alpine autóira ennek ellenére elmondható, hogy megbízhatóan működtek a sivatagban, hiszen a három nap leforgása alatt 396 kört tudott megtenni az Alonso-Ocon páros. Ez a szám azért is nagyon jó, mert a csapat kellő mennyiségű információt gyűjthetett az autók működéséről ahhoz, hogy a Bahreini Nagydíj hétvégéjére még jobbá varázsolja azokat.

A McLaren csöndes előrelépése

A Renault-tól érkezett Daniel Ricciardo 1:30.144-gyel a 7. helyen végzett az előszezoni teszten, amivel megelőzte Lando Norrist. “Örülök, hogy zökkenőmentesen telt el az első hétvégém. Ez a három nap nagyon nyugodt volt” – büszkélkedett az ausztrál. A McLaren a három nap alatt 327 kört teljesített. A csapat ettől az évtől ismét a Mercedes erőforrásait használja, amelyekkel az 1990-es és 2000-es években sok sikert ért el. Az istálló tavaly harmadik lett a csapatok világbajnokságában, s most bizonyára abban reménykedik, hogy idén még följebb tud lépni. Ez nagyon nehéz lesz, de a 3. hely megtartása abszolút egy reális célkitűzés lehet.

Alpha Tauri: A kellemes meglepetés

Az Alpha Tauri a nagy testvér, a Red Bull nyomában volt az egész hétvégén, így nem meglepő, hogy a három nap alatt a második legjobb időt tudta elérni. Erre ráadásul nem a tavaly futamot nyert Pierre Gasly, hanem a Forma-2-ből érkező japán újonc, Cunoda Juki volt képes, aki vasárnap csupán 93 ezredmásodperccel kapott ki Verstappentől. Jóllehet, Cunoda élt a teszteken érvényes laza szabályok adta lehetőségekkel azáltal, hogy kiszélesítette a DRS-t, az állítható hátsó szárnyat a sebességoptimalizálás érdekében – ahogy azt a Motorsport című folyóirat kiderítette -, azonban ez mitsem von le érdemeiből. “Rendkívüli érzés másodiknak lenni, de nem fogom elragadtatni magam ettől, mert ez csak egy tesztnap” – mondta a 21. születésnapját májusban ünneplő versenyző. Ami Gaslyt illeti, a francia a 11. helyet tudta elérni 1:30.413-mal, igaz, szombaton a 2. lett, ráadásul a hétvégén ő teljesítette a legtöbb, szám szerint 237 kört, úgyhogy az Alpha Taurinál bizakodva tekinthetnek a szezonkezdet elé.

Räikkönen és az Alfa Romeo szép csöndben készült

Bár a teszteredményekből nem érdemes a szezonra nézve komolyabb következtetéseket levonni, azonban mégis érdemes kiemelni, hogy Kimi Räikkönen a 4. legjobb idővel abszolválta az idei kollektív gyakorlást. A 2007-es világbajnok finn azon négy pilóta egyike volt, akik 1:30-on belüli időt tudtak fölmutatni. A Jégember azonban most is hozta szokásos érzelemmentes hozzáállását az interjúk során, azonban bizakodottságát nem rejtette teljesen véka alá: “A teszteredmények nem nagy dolgok, de tudjuk, hogyan viselkedik az autónk és úgy érzem, sokkal jobb, mint a tavalyi. Úgy vélem, hogy gyorsabbak vagyunk, mint 2020 végén”. Csapattársa, Antonio Giovinazzi összesítésben a 15. időt érte el, 1:30.760-as eredményével pedig közel egy másodpercet kapott Räikkönentől. Az Alfa Romeo számára bíztató jel, hogy 422 kört tettek meg a csapat autói (ezzel az Alpha Taurival holtversenyben az élen végeztek), de a látottaknak a Ferrarinál is örülhetnek, amely idén is motorszállítója a csapatnak.

Russell kihozta a maximumot a Williamsből

Azzal, hogy 1:30.117-es eredménnyel (Hamiltontól egy tizeddel elmaradva) a hatodik helyen zárta a tesztet, George Russell újfent komolyan verte csapattársát, Nicholas Latifit, aki 1:31.672-t tudott elérni. Ugyan vasárnap csak a brit hajtott ki a pályára a Williams részéről, ez azonban nem árnyalja azt a képet, miszerint továbbra is ő az évek óta a mezőny végén kullogó csapat első számú pilótája. “Ez egy pozitív eredmény a csapat számára, amely egy problémamentes hétvégén van túl” – mondta Russell, aki készen áll arra, hogy idén jobb eredményekért küzdjön a Williamsszel.

A Haas újoncainak félénk kezdése

A 2021-es téli teszt zárónapján a 14. és a 15. helyet szerezték meg a Haas-Ferrari pilótái, mégpedig Nyikita Mazepin – Mick Schumacher sorrendben. A két, az F1-ben egyaránt idén debütáló fiatal pilótának ha eddig bármi kétsége lett volna afelől, hogy csapatuk mennyire le van maradva a többiek mögött, akkor most Bahreinben meggyőződhettek eme szomorú tény valós voltáról. Schumachernek pénteken a váltójával akadtak gondjai, végül azonban vissza tudott térni a pályára. Vasárnap délelőtt szerepelt a legerősebben, amikor a táblázat első felében tudott végezni. “Nagyon szép volt, imádtam vezetni” – jelentette ki a Forma-2 tavalyi bajnoka, Michael Schumacher fia. “Az első napon volt egy kis kimaradásunk, de ezt később gond nélkül pótoltuk. Bízom az első versenyhétvégében” – tette hozzá a német, akire nagy figyelem fog összpontosulni idén társrekordvilágbajnok édesapja miatt annak dacára is, hogy a mezőny tán leggyengébb autóját lesz kénytelen vezetni. Reméljük, minél több sikerrel. Ami pedig a télen a balhés jelleme miatt sokak által megutált Mazepint illeti, számomra nagy kérdőjel, hogy az orosznak mennyire van helye az F1-ben. Nem lennék meglepve, ha Szergej Szirotkin sorsára jutna, akit annak idején szintén dúsgazdag édesapja fizetett be a száguldó cirkuszba, azonban a Williams egy év után elküldte őt, s azóta sem nyílt módja visszatérni az elitkategóriába. Meglátjuk…

Az előszezoni teszt összesített végeredménye (a megtett körök száma):

1. Max Verstappen (holland, Red Bull-Honda) 1:28.960 (205 kör)
2. Yuki Tsunoda (japán, Alpha Tauri-Honda) 1:29.053 (185 kör)
3. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 1:29.611 (192 kör)
4. Kimi Raïkkonen (finn, Alfa Romeo-Ferrari) 1:29.766 (229 kör)
5. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:30.025 (154 kör)
6. George Russell (brit, Williams-Mercedes) 1:30.117 (158 kör)
7. Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren-Mercedes) 1:30.144 (173 kör)
8. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull-Honda) 1:30.187 (166 kör)
9. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:30.289 (150 kör)
10. Fernando Alonso (spanyol, Alpine-Renault) 1:30.318 (206 kör)
11. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri-Honda) 1:30.413 (237 kör)
12. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin-Mercedes) 1:30.460 (197 kör)
13. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:30.486 (212 kör)
14. Lando Norris (brit, McLaren-Mercedes) 1:30.586 (154 kör)
15. Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo-Ferrari) 1:30.760 (193 kör)
16. Esteban Ocon (francia, Alpine-Renault) 1:31.310 (190 kör)
17. Nikita Mazepin (orosz, Haas-Ferrari) 1:31.531 (213 kör)
18. Nicholas Latifi (kanadai, Williams-Mercedes) 1:31.672 (132 kör)
19. Mick Schumacher (német, Haas-Ferrari) 1:32.053 (181 kör)
20. Sebastian Vettel (német, Aston Martin-Mercedes) 1:33.742 (117 kör)
21. Roy Nissany (izraeli, Williams-Mercedes – tartalékpilóta) 1:34.789 (83 kör)

A csapatok által megtett körök száma:

Alpha Tauri 422
Alfa Romeo 422
Ferrari 404
Alpine 396
Haas 394
Williams 373
Red Bull 371
McLaren 327
Aston Martin 314
Mercedes 304

Ez volt tehát az idei Forma-1-es előszezoni teszt értékelése. A 2021-es világbajnoki sorozat első futamára március 28-án Bahreinben kerül sor. A Sportudvar az elmúlt évek szokását folytatva idén is értékelést közöl az összes futamról, s rendszeresen beszámol a sportág legérdekesebb vagy legfontosabb eseményeiről.

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

Sportudvar – Most már nem csak írásban, szóban is! Kövesd Soundcloud-csatornánkat is!

A kiemelt kép forrása: Panoramic

Fel
%d bloggers like this: