Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Sorra vonulnak ki a gyártók az autósportból, miközben összefogás kellene

Sorra vonulnak ki a gyártók az autósportból, miközben összefogás kellene

Az utóbbi időben egyre több és több autógyártó vállalat jelentette be, hogy 2021 végén részben vagy egészben fölhagy autósportos tevékenységével. Mindegyik esetben kivétel nélkül az volt az indok, hogy a gyáraknak most az elektromos autók gyártására és a karbonsemlegesség elérésére kell minden erejüket összpontosítaniuk. Ezek a beruházások nyilván jelentős összegeket emésztenek fel, ami miatt a közben gyárbezárások és tömeges elbocsátások egész sorát végrehajtó cégeknek takarékoskodniuk kell. Más kérdés, hogy nem volna-e szerencsésebb a gyártóknak arra fölhasználniuk az autósport-sorozatokat, hogy ott teszteljék új megoldásaikat, amelyeket aztán könnyebben tudnának átültetni az utcai autókba, hiszen a bajnokságok többsége jóval előrébb tart az új lehetőségek keresésében. Az sem mellékes, hogy ezekben a sorozatokban költségplafon is érvényesül, vagyis a takarékoskodás itt is megvalósulna, ráadásul a föntebb említett okok miatt megtakarított tőkét is bele lehetne pumpálni az autósportba.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Október elején bombaként robbant a hír, hogy a Honda bejelentette, 2021 végén kivonul a Forma-1-ből, ezáltal magára hagyja a Red Bullt és az Alpha Taurit, amelyeknek sürgősen új motorszállító után kell nézniük. A japán cég azzal indokolta döntését, hogy kutatás-fejlesztési erőforrásait a megújuló energiákra és a karbonsemlegességre épülő járművek és energiaátviteli megoldások kifejlesztésére kell fordítania. Akkoriban kissé furcsának tűnt ez a döntés, már csak azért is, mert a Honda megelőzőleg 2008-ban vonult ki az F1-ből, vagyis akkor is egy olyan év végén, amelyet egy jelentős szabályváltozásokat hozó esztendő követett. Mint ismert, 2022-ben teljesen új autók fognak résztvenni a száguldó cirkuszban, amelynek szinte valamennyi technikai szabálya meg fog változni, ráadásul a pénzügyi téren is szigorúbb föllépésre lehet számítani. Ez utóbbiról lentebb még fogok írni. Visszatérve a Hondához: október elején azt gondoltam, hogy a japánok egyszerűen túl nagy falatnak tartják az új szabályrendszernek való megfelelést, ezért egy jó érv mögé bújva lényegében kimenekülnek a Forma-1-ből, mert nem szeretnék, ha megismétlődne a turbókorszak elején tapasztalt szerencsétlenkedés a McLarennel, amely jelentősen rontotta a világcég imidzsét.

Az elmúlt három napban azonban hirtelen nagyon sok újabb cég jelentette be, hogy részben vagy egészben kivonul a technikai sportok világából 2021-et követően. Először az Audi jelezte, hogy jövőre indul utoljára az elektromos bajnokságban, a Forma-E-ben, ugyanis ezt a szériát áldozza be annak érdekében, hogy Dakar-projektjére, valamint a Le Mans-sorozatba való visszatérésére koncentrálhasson. A német márka annak idején sikert sikerre halmozott a megbízhatósági világbajnokságon, hiszen a 2010-es évek első felében szinte verhetetlen volt Le Mans-ban és a vb-címek nagy részét is begyűjtötte. Aztán 2016-ban kivonult a sorozatból, aminek oka az anyacég, a Volkswagen dízelbotránya volt.

Most azonban nagyon úgy néz ki, hogy az Audi 2022-ben visszatér a Le Mans-sorozatba, mivel attól az évtől kezdve ott is szinte teljesen új szabályozás fog életbe lépni. Az eddigi LMP1 névre hallgató prototípusautókat az LMDh-k (más néven hiperautók) fogják fölváltani, s ez a projekt fölkeltette a németek érdeklődését, akik Le Mans-t és a daytonai 24 órás versenyt is meg akarják nyerni pár éven belül. Ezen projektjük miatt viszont hivatalossá vált, hogy ki fognak vonulni a Forma-E-ből a 2020/2021-es évad végén. Az Audi az elektromos széria kezdete óta jelen van a sorozatban és Lucas di Grassi révén a harmadik szezonban meg is nyerték az egyéni bajnokságot.

A Volkswagen-csoporthoz tartozó cég még azt is bejelentette, hogy egy teljes mértékben elektromos hajtású autóval fognak rajthoz állni a 2022-es Dakar-ralin. Ugyan még részleteket nem tudni, az biztos, hogy az autó erőátviteli rendszere rendkívül hatékony lesz és ehhez még egy magas feszültségű akkumulátor és egy nagyon hatékony energiaátalakító is párosul majd.

Az Audit gyorsan követte az anyacég, a Volkswagen is, amely azonban nem átpozícionálja magát az autósportok területén, hanem teljesen kivonul onnan. Voltak nemrég pedig még olyan pletykák is, melyek szerint a világ második legnagyobb gyártójának Forma-1-es programja is lehet. A VW igazgatósági tagja, Dr. Frank Welsch azonban kedden elárulta, hogy a vállalat figyelme teljesen a fenntartható elektromobilitás felé fordul. A DPA hírügynökségnek így nyilatkozott: “Annak érdekében, hogy ezt elérjük, egyesítjük az erőinket, valamint úgy határoztunk, hogy megszüntetjük a saját motorsportos tevékenységünket Volkswagen néven.” A wolfsburgi cég megerősítette, hogy 169 motorsport divíziós alkalmazottját integrálják a német vállalat más munkaköreibe. A VW ezen döntése természetesen nem érinti a többi márkájuk, mint például az Audi és a Porsche ilyen irányú tevékenységét.

A Forma-E-nek nem csupán az Auditól kell egy év múlva búcsút vennie, hanem a BMW-től is, amely szerdán közölte a nyilvánossággal, hogy 2021 végén ugyancsak elhagyja az elektromos bajnokságot. A gyártó az ún. Gen2-es autók bevezetésekor, a 2018/19-es idényben mutatkozott be a bajnokságban, az Andretti-csapat partnereként, amely a technikai részben segítette a gyártót. Az első évben Antonio Félix Da Costa és Max Sims párosával álltak rajthoz, és rögtön az első versenyüket meg is nyerték. Később a DS Techeetah csapathoz távozó Da Costa helyét a német Maximilian Günther vette át, s mind ő, mind pedig Sims nyert versenyt a legutóbbi idényben, a csapatversenyben pedig az ötödikek lettek. Az utolsó évüknek Günther mellett Jake Dennis-szel vágnak neki.

A németek egyébként már a kezdetek óta a sorozat partnerei voltak, hiszen a biztonsági autót is ők biztosították ezidáig.

„Partnerként a BMW szerepet vállalt a Formula E sikertörténetében. Azonban a BMW Csoport már teljes egészében kimerítette a Formula E-ben alkalmazandó technológiában rejlő lehetőségeket. A BMW Csoport fókusza az e-mobilitás tekintetében változik, ezért az ötödik generációs BMW e-meghajtásokra fog nagy mértékben koncentrálni” – áll a vállalat közleményében.

Tehát a bajor gyártó is az elektromos megoldásokra, más szóval a karbonsemlegességre, azaz a nulla szén-dioxid-kibocsátás elérésére kíván koncentrálni az autósportos jelenlétet legalább részben föláldozva.

Persze érthető, hogy a gyárak most szinte minden erejükkel igyekeznek a 2020-as évtized kétségtelenül legfontosabb feladatának, az elektromos járművek tömeggyártásának és a minél kisebb szén-dioxid-fölhasználásnak megfelelni, de látván azt, hogy az autósport világában is egyre több az energiahatékony, a karbonsemlegesség irányába mutató megoldás, az ember kissé értetlenkedve áll a tömeges kivonulások előtt. Az autósportra sokan úgy tekintenek, mint egy olyan terepre, ahol az autógyártók tesztelhetik energiaátviteli megoldásaikat és más újításaikat, amelyeket siker esetén aztán át lehet ültetni az utcai autókba. Az elmúlt években is sok példa volt arra, hogy ha bármilyen újítást vezettek be egy utcai modell esetében, akkor azt az előzte meg, hogy valamely bajnokságban (pl. a Forma-1-ben) ha nem is ugyanolyan formában, de kipróbálták, hogy élesben lehessen látni, hogyan működik. Persze itt most nem arra célzok, hogy egy formaautónak bármelyik elemét simán lehetne alkalmazni utcai kocsiknál (pl. a vezetőszárnyaknak nem sok értelme lenne), de nem egy olyan megoldás működik már a mai járművekben, amely először valamelyik versenysorozatban jelent meg.

Azt is fontos látni, hogy a bajnokságok szervezői is igyekeznek követni napjaink trendjeit, s egyre jobban elmozdulnak a minél kisebb szén-dioxid-kibocsátással járó működés felé, emellett pedig preferálják az elektromosságon alapuló megoldásokat. A kizárólag ezekre alapozó Forma-E mellett ma már gyakorlatilag nem találni olyan sorozatot, ahol ne zajlanának hasonló folyamatok, hiszen például a Forma-1-ben több lépés is történt a karbonlábnyom csökkentése érdekében, s ma már a többi széria sem működhet anélkül, hogy világos elképzelései lennének a környezettudatosságot illetően.

Éppen ezért kissé nehezen értem, hogy a nagy gyárak miért kezdtek el pont egy olyan dologra hivatkozva kivonulni számos bajnokságból, amelynek terén pedig simán együttműködhetnének velük. Nyilván nem szabad figyelmen kívül hagyni az anyagi és humán erőforrásbeli szempontokat sem, márpedig ezen a téren nem áll túl jól az autóipar. Mivel több fejlett ország gazdasága is az összeomlás szélén áll az elmúlt hónapok súlyos hibái miatt, ezért ezekben az országokban nem egy nagy autógyárat ítéltek üzemeltetőik bezárásra vagy tömeges létszámleépítésre, hiszen a gazdaság egyetlen szereplőjének sem kedvez az, ha egy országban negatív gazdasági folyamatok indulnak el. Nyilván ezekkel az intézkedésekkel pénzt lehet megspórolni, amelyet bárhol föl lehet használni, így az autósportban is. Ez a tény önmagában is arra kéne, hogy ösztönözzön minden gyártót, hogy maradjon a sorozatokban, de van egy másik aspektus is, ez pedig az, hogy egyre több és több bajnokság vezet be költségplafont, vagy szigorít már évek óta létező hasonló szabályozásán annak érdekében, hogy ne szálljanak el a költségek, ezáltal a gyártók számára vonzóbbá tegyék a versenyzést.

Manapság, amikor az autóiparnak és az autósportnak közös a célja a környezettudatosság és a költséghatékonyság terén, úgy gondolom, hogy nem kivonulniuk kellene a nagy gyáraknak, hanem éppen ellenkezőleg fokozniuk kellene jelenlétüket a technikai sportokban, s azokkal együttműködve kéne megvalósítaniuk a kitűzött célokat. Mivel az egész világ arra van predesztinálva, hogy tudatosabban és felelősségteljesebben gazdálkodjék a rendelkezésre álló energiákkal, valamint jobban kiaknázza a megújuló energiahordozókban lévő lehetőségeket, ezért jó üzenete is lenne annak, ha a gyártók és a bajnokságok összefognának, hiszen így autótulajdonosok és szurkolók millióit, ha nem milliárdjait ösztökélhetnék arra, hogy ők is igyekezzenek saját tevékenységeiket környezettudatosabban végezni. Az sem elhanyagolandó, hogy a gyárakból elbocsátott dolgozók nagy részét némi átképzés után akár az autósportok területén is lehetne alkalmazni, ezáltal kevesebben kerülnének ténylegesen az utcára, ami pedig szociális szempontból lenne kedvező.

Bízom benne, hogy rövidesen jobb belátásra fognak térni a gyártók az autósportos jelenléttel kapcsolatban.

#NeViseljMaszkot

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum

Fel
%d bloggers like this: