Lewis Hamilton nagy csatát követően megnyerte a Forma-1-es Török Nagydíjat, ezzel megszerezte pályafutása hetedik világbajnoki címét, amivel beérte Michael Schumachert az örökrangsorban. Az élről rajtoló Lance Stroll a futam feléig vezetett, utána azonban az autóján rosszul működő átmeneti esőgumik miatt majdhogynem a pontszerzők közül is kicsúszott. Sergio Pérez lett a második, amivel lehet, hogy közel került a Red Bull-os üléshez, míg Sebastian Vettel az utolsó métereken csente el a harmadik helyet Charles Leclerc elől. Valtteri Bottas csúnyán elvérzett, mint ahogy Max Verstappen futama sem volt leányálom. A Török Nagydíj legfőbb pozitív és negatív történéseinek értékelése következik.
HIRDETÉS
POZITÍVUMOK
Hamilton újabb rekordbeállítása
Mint ahogy a mezőny nagy részének, Lewis Hamiltonnak is igen fordulatosra sikeredett a mai Török Nagydíj. A brit a 6. helyről rajtolhatott, mégpedig abban a tudatban, hogy amennyiben nyolccal több pontot szerez, mint Valtteri Bottas, akkor bebiztosítja hetedik világbajnoki címét, amivel beállíthatja Michael Schumacher egy újabb rekordját. Igen jól sikerült Hamilton rajtja, hiszen az első kanyarban már a 3-4. hely tájékán fordult a vizes aszfalton. Ezt követően hosszú körökre beszorult a meglepően jó tempót autózó Vettel mögé, emiatt úgy döntött, hogy csupán egyszer áll be a bokszba kereket cserélni. Mivel a pálya végig vizes volt, ezért csak a kétfajta esőgumi jöhetett szóba – Hamilton végül a köztes abroncsot választotta, amellyel aztán gyanúsan sok kört, szám szerint 51-et tett meg. A többieknek általában kettő vagy három kiállást is le kellett tudniuk, hogy versenyképes gumikkal tudjanak menni. Ez a különbség pedig végül azt eredményezte, hogy Hamilton átvette a vezetést, és végül megszerezte idei 10., pályafutása 94. futamgyőzelmét, de ami ennél is fontosabb, hogy bezsebelte a 7. világbajnoki címet is, mivel Valtteri Bottas ma pont nélkül maradt. Azt azért érdemes hozzátenni a brit mai teljesítményéhez, hogy értetlenül állok az előtt, hogyan sikerült köztes esőgumival több mint ötven kört megtennie, pláne úgy, hogy az utolsó körökben is többször megfutotta a verseny leggyorsabb körét. Ettől függetlenül Hamilton immár hétszeres világbajnoknak mondhatja magát, s jó kérdés, hol fog megállni a vb-címek számát illetően? Szinte biztos vagyok benne, hogy nem akar itt megállni…
A Ferrari bravúros szereplése
Nem fogja kitenni az ablakba 2020-as szereplését sem a Scuderia, hiszen néhány, még a szezon elején, Charles Leclerc által elért remek eredményen kívül csak kereste régi önmagát a tűzpiros istálló. Egészen máig. Persze itt rögvest le kell szögezni, hogy száraz körülmények között nem biztos, hogy sikerült volna egy 3. és 4. helyet elérnie a Ferrarinak, de az esőben ez összejött. Egy darabig a kettős dobogóra is esélye nyílt az olasz csapatnak, azonban végül csak Sebastian Vettel állhatott föl a pódiumra (idén először), aki a 3. lett. Charles Leclerc-nek is megvolt az esélye a dobogó elérésére, azonban az utolsó kanyarokban Sergio Pérezzel a második helyért folytatott csatározása során lesodródott az ideális ívről, ezáltal megpördült, így mind Pérez, mind Vettel megelőzték. Ennek ellenére a monacói eredménye is remeknek mondható, hiszen a 11. és a 12. helyről startolhattak. A Ferrari a konstruktőri összetettben hat pontra megközelítette a Renault-t, amellyel az ötödik helyért van harcban.
Sainzé a nap fölzárkózása
Szombaton már az időmérő edzés második szakaszában kiesett, majd háromhelyes rajtbüntetést kapott Sergio Pérez föltartásáért, így Carlos Sainz csak a 15. helyről kezdhette meg az isztambuli futamot. Végül az 5. helyen intette le a kockás zászló, vagyis fantasztikus teljesítményt nyújtott. Nem sokszor került képernyőre a közvetítés során, szépen csöndben kapaszkodott fölfele a mezőnyben, így a nehéz körülmények ellenére sikerült mindenfajta kalamajkát elkerülnie, vagyis kiérdemelte ezt a helyezést. A spanyol már a Portugál Nagydíjon is nagy fölzárkózást mutatott be, vagyis mostanság jól megy neki, ha hátulról kell rajtolnia.
Pérez megmentette a Racing Point becsületét
Amióta ezen a néven szerepel, a Racing Point történetének legjobb időmérős eredményét érte el, hiszen Lance Stroll nyerte a kvalifikációt, Sergio Pérez pedig a 3. rajtkockát csípte el. Mindketten remekül startoltak, így az első kanyart követően már a két rózsaszín autó állt az élen. Pérez kétszer jött be a bokszba, mivel köztes esőgumijai az első alkalommal korán szemcsésedni kezdtek, másodjára viszont nem történt baj, igaz, így nem volt esélye a győzelem megszerzésére az addigra már közel tíz másodperces különbséget kiautózó Hamiltonnal szemben. Végül mégis nagyon örülhetett a 2. helynek, hiszen azt az utolsó métereken tudta csak megvédeni a két Ferrari-pilótával szemben. A mai volt a mexikói 9. F1-es dobogója, akinek mint köztudott, nincs még szerződése 2021-re. Az utóbbi hetekben egyre inkább a Red Bullal hozták összefüggésbe. Ez az eredmény biztosan sokat segíthet Pérez helyzetén, aki egyébként megmentette csapata becsületét, mivel Lance Stroll versenye szerencsétlenül alakult, de erről lentebb írok részletesen.
NEGATÍVUMOK
Stroll majdnem mindent elvesztett
A paradicsomból a purgatóriumba – nagyjából így lehetne egy mondatban jellemezni Lance Stroll futamát. A Racing Point pilótája, aki Jacques Villeneuve (Európa GP, 1997) után első kanadaiként rajtolhatott az élről Forma-1-es versenyen, a 37. körig nagyobb gond nélkül őrizte pozícióját, azonban utolsó kerékcseréjét követően a friss köztes esőabroncsok hamar elkezdtek szemcsésedni autóján, ami miatt szépen lassan hátracsúszott. Végül a 9. helyen futott be, ami természetesen óriási csalódás volt számára, és számunkra is, akik szurkoltunk neki, hogy sikerüljön a versenyt is megnyernie, ezáltal egy újabb kellemes meglepetést okozna Pierre Gasly monzai győzelme után. Ez most elmaradt. Ki tudja, mikor lesz ismét ekkora esélye a sikerre. Én úgy gondolom, lesz még.
Bottas padlót fogott
Ő volt Hamilton utolsó riválisa. A rivális szó használata persze erősnek tűnhet az ő esetében, hiszen a brit csapattársaként eleve nem számíthatott arra, hogy csapata az ő oldalára fog állni. Ma ugyanakkor ez sem kellett ahhoz, hogy Valtteri Bottas ne szállhasson harcba azért, hogy megőrizze igen halovány reményét a világbajnoki cím megnyerésére. Csupán a 9. helyről indulhatott, azonban rajtja olyan jól sikerült, hogy az első métereken négy-öt helyet javított. Csakhogy az első kanyarban kizárólag úgy tudta elkerülni a megpördülő Daniel Ricciardóval az ütközést, hogy tudatosan neki is be kellett mutatnia egy piruettet. Ezzel vissza is esett a mezőny végére, ráadásul a bokszot is meg kellett látogatnia, így rögvest igen gyengének mutatkoztak az esélyei, miközben Hamilton remekül versenyzett. A verseny 58 köre Bottas szempontjából talán úgy értékelhető, hogy egy lidércálom volt számára, amelyet csak tetéztek újabb és újabb vezetési hibái, valamint annak tudata, hogy Hamilton futamgyőzelemmel szerzi meg a világbajnoki címet. Lélekállapotát jól tükrözte az a négy körrel a leintés előtt elhangzott rádióbeszélgetése, amelyben mérnökének azon jelzésére, hogy még négy kör van hátra, így felelt: „Istenem, azt hittem, kevesebb van hátra!”. Ebből is látszik, hogy a finn szíve szerint gyorsan elfelejtené ezt a napot, de valószínűleg az egész hétvégét is.
A Red Bull újabb pofáraesése
Idén a mai volt a sokadik futam, amelyen a Red Bullnak jó esélyei voltak akár egy kettős győzelemre is, azonban a verseny kiábrándítóan alakult az osztrákok számára. Max Verstappen a 2., Alexander Albon a 4. helyről várhatta a startot. Amíg a thai viszonylag jól jött el, addig a futam fő esélyesének kikiáltott holland majdnem lefulladt az indulás pillanatában, így aztán persze többen is elmentek mellette. Nagy harcot vívott azért, hogy esélye nyíljon a győzelemre, de legalább három olyan hibát követett el, amik ezt a célját meghiúsították. Pedig volt olyan időszaka is a versenynek, amikor Albonnal együtt a virtuális dobogón állhattak. Aztán Albon is hibázott, így végül Verstappen a 6. a thai pedig a 7. helyen került leintésre. Utóbbi szempontjából az sem lehet jó, hogy a jövő évi ülésért folytatott küzdelemben Sergio Pérez ezúttal jobb eredményt ért el.
Ez volt a Török Nagydíj értékelése. Legközelebb november 27. és 29. között Bahreinben ad randevút egymásnak a mezőny. Természetesen a Sportudvaron arról a versenyről is be fogunk számolni, úgyhogy érdemes lesz minket követni a folytatásban is!
#NeViseljMaszkot
Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!
A kiemelt kép forrása: motorsport.com