A Ventoux kétszer és egy maratoni etap – ilyen lesz a 2021-es Tour de France

Vasárnap este bemutatták a francia kerékpáros körverseny jövő évi útvonalát. A 108. Tour de France 2021-ben is számos izgalmat ígér, de több újdonsága is lesz az útvonalnak. Ezúttal is lesznek olyan szakaszok, amelyek a sprintereknek kedvezhetnek, és olyan etapok is, amelyek inkább a hegyi menőknek feküdhetnek. A rajt ugyan még irtó messze van, de a sportág rajongói már most följegyezhetik a legizgalmasabbnak ígérkező napokat – ebben igyekszik most segítséget nyújtani a Sportudvar.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!
Négy szakasz Bretagne-ban

Bretagne a kerékpározás földje – ezzel indokolta Christian Prudhomme, a Tour de France versenyigazgatója, hogy a francia körverseny 2021-es útvonala négy itteni szakaszt is magában foglal. Méghozzá az első négyet, hiszen ahogy arról korábban hírt adtam, Brestből startol a jövő évi Nagy Kör. Az 1. szakasz a nagyvárosból Landerneauba fog vezetni. Prudhomme ismertetése szerint ez rögvest egy kemény etap lesz a mezőny számára, mivel kanyargós, dimbes-dombos utakat fognak bejárni, amelynek éke a Fosse aux Loups 11%-os meredekségű emelkedője lesz. A 2. etap Perros-Guirec-ből a Mur-de-Bretagne csúcsra fog menni, amelyet kétszer is megmászik a mezőny. 2018-ban egyszer már sor került hasonlóra, ám ahhoz képest ezúttal eltérés lesz, hogy a második nekifutásra a főút felől fognak föltekerni a hegyre. Egy 90°-os jobb kanyar következik, majd a kerekesek szinte meg fognak állni, olyan meredek lesz a csúcsra vezető út. A 3. szakasz Loirent-ból Pontivybe, a 4. pedig Redonból Fougéres-be fog vezetni. Ez a két etap a sprintereknek fog kedvezni. Összefoglalóan kijelenthető, hogy már az első naptól kezdve érdemes lesz nézni a Tour de France-t, mert lesznek izgalmak bőven. Christian Prudhomme egyébként a bretagne-i szakaszok bemutatását azzal zárta, hogy 1980-ban Bernard Hinault Nizzában világbajnoki trikóját sárgára cserélte le, s jövőre a mostani világbajnoknak, Julian Alaphilippe-nek is meg lehet erre az esélye, mivel a szintrajz neki is feküdhet, persze riválisai bőven fognak akadni.

58 kilométernyi egyéni időfutam

A Tour de France jövő évi útvonalába két egyéni időfutamot iktattak be, amelyek összesen 58 kilométert fognak kitenni. Az elsőre az 5. szakaszon kerül sor, amikor Changé és Laval között 27 kilométert kell megtenniük a versenyzőknek, a másodikra pedig a 20., utolsó előtti etapon kerül sor, Libourne és Saint-Emilion között, 31 km-en. 2008 óta jövőre lesz a leghosszabb első hetes időfutam az 5. etapon, az 58 km-es össztáv pedig 2013 után lesz a leghosszabb a Tour de France-on. Prudhomme szerint lényegében lapos utakon fog sor kerülni a két időfutamra, vagyis arra 2021-ben aligha lesz példa, mint ami az idei (ugyancsak a 20. szakaszon rendezett) időfutamon történt, hogy az összetettben élen álló Primoz Roglicot megtörte a beiktatott emelkedő, s végül egy másik szlovén, Tadej Pogacar nyerte meg a versenyt.

Maratoni szakasz

Ritkán látható hosszúságú szakasz lesz a jövő évi francia körön a 7. etap, amely Vierzonból Creuzot-ba fog vezetni, mégpedig 247 km-en keresztül. Utoljára 2000-ben volt hasonlóan maratoni hosszúságú etap a világ legrangosabb kerékpárversenyén, akkor a Belfort és Troyes közötti szakasz 250 kilométeres volt. “Ezen a napon hozzájárulhatunk ahhoz, hogy változzon a sárga trikós személye. Az első héten – ha minden a logika szerint történik – négy különböző összetett éllovas lesz” – vélte Prudhomme.

Dupla Ventoux

A jövő évi Tour de France legkeményebb szakasza azonban nem a 7. etap lesz, hanem minden bizonnyal az a szakasz, amikor a mezőny két ízben is meg fogja mászni a Mont Ventoux-t. A Sourges és Malaucéne közötti szakaszon előbb Sault, majd Bédoin felől fognak föltekerni az irtó kemény hegyre az akkor még állva maradó versenyzők. A Ventoux-t korábban még sosem mászták meg kétszer. Természetesen ezen a szakaszon lesz a legnagyobb szintkülönbség: 4500 méter! A Sault felőli út lesz a hosszabb, de a kevésbé meredekebb is, igaz, ott is 1910 méter lesz a szintkülönbség. Christian Prudhomme utalt arra, hogy a Mont Ventoux évtizedek óta a Tour de France történelmének részét képezi, a francia körverseny egyik legemblematikusabb emelkedője, amely számos fontos, sorsdöntő, drámai eseménynek volt színhelye az elmúlt években. A bemutató során levetítették a 2016-os esetet, amikor a hegyre tódult rengeteg néző olyannyira akadályozta a mezőnyt a haladásban, hogy egy, miattuk satufékezni kényszerülő motorosba több összetett esélyes, köztük a címvédő és éllovas Chris Froome is belerohant. Froome nem, kerékpárja azonban megsérült, így párszáz métert futva tett meg a Ventoux-n, mielőtt csapatától cserebringát kapott volna. Esélyes, hogy jövőre is a verseny végkimenetele szempontjából kulcsfontosságú események fognak történni itt.

A Pireneusok

A 21 napból ötöt fog eltölteni a mezőny a Pireneusok vonulatai között. Ebből három nap az összetett esélyeseknek, kettő pedig a hegyi menőknek kedvezhet. Az első itteni szakasz Ceres-ből indul, s átmegy Andorrába, ahol 1964 után lesz ismét befutó. Ott fogják tölteni a versenyzők az utolsó pihenőnapot is, ami sokak számára ismerős szituáció lesz, hiszen sok kerékpáros él, vagy edz a Francia- és Spanyolország közé beékelődött miniállamban. A pihenőnapot követően Pas de la Case-ból indul el a mezőny egy három kőkemény emelkedőt is magában foglaló szakaszra, amelynek keretében megmásszák a Port, a Core és a Portet d’Aspet nevű hegyeket. A befutó Saint-Gaudens-ben lesz, síkon, de ennek ellenére is a hegyi menők napja lesz ez. Július 14-én és 15-én újabb két kőkemény pireneusokbeli szakaszra lehet készülni, amelynek keretében visszatér a mezőny Saint-Lary-Soulanba. A francia nemzeti ünnepen föl fognak tekerni a Le Portet nevű csúcsra, amely egy 16 kilométeres, több mint 8%-os átlagmeredekségű hegymenet lesz, aminek befutója 2215 méteren lesz, vagyis 100 méterrel a Tourmalet csúcsának szintje fölött, ahová július 15-én fognak fölmenni, amikor Luz Ardidenben lesz a befutó. Egyébként Andorrában éri el a mezőny a jövő évi útvonal legmagasabb pontját, az Envalirát, amely 2408 méteren fekszik.

Így vélekednek a versenyzők

Természetesen az útvonal bemutatását követően azonnal megérkeztek az első megnyilvánulások a versenyzők részéről. Thibaut Pinot, a jövőre már Valter Attilát is foglalkoztató Groupama-Francaise des Jeux csapat versenyzője szerint a 2021-es Tour de France “klasszikus” útvonalon fog lezajlani, ami sem a hegyi menőknek, sem a sprintereknek nem fog sok győzelmi lehetőséget kínálni, hanem sokkal inkább azoknak kedvezhet, akik minden terepen jól helyt tudnak állni. Pinot hozzátette, számára különösen fontos lesz a tignes-i befutó megnyerése, mivel számára az a hegy a legszimpatikusabb. Thibaut Pinot tavaly egyébként megnyerte a tourmalet-i befutót, amire jövőre is jó esélye nyílhat, föltéve, ha nem sérül meg ismételten az első szakaszon, mint idén.

A franciák egy másik kiválósága, Warren Barguil elsősorban a breton szakaszokat várja nagyon, s reméli, hogy csapatát meghívják a versenyre, hogy részesei lehessenek “ennek a nagy breton és nemzeti ünnepnek”. Barguil Lorient-ban lakik, attól nem messze lesz a nagy rajt, úgyhogy ez is motiválja. Alapvetően a teljes útvonalnak örül, de annak különösen, hogy két egyéni időfutam is lesz, mert szerinte ez a műfaj igenis részét képezi a kerékpározásnak és a Tour de France-nak.

Alain Bardet szerint a 2021-es útvonal kevésbbé lesz tradicionális és klasszikus azokhoz a Tour de France-okhoz képest, amelyeket gyermekkorában nézett. “Első ránézésre nincsenek olyan típusú hegyek, amelyek igazán megfelelnének nekem, vagy olyan köztes emelkedők, amelyek fárasztanák a testet, ugyanakkor ez a Tour de France trükkös lehet, sokat fog számítani a szél iránya és sebessége a hegyeken. A harmadik hét a hegyen erősnek számító embereké lehet. Még nem állt össze a 2021-es naptárom, de ezen a versenyen biztosan ott leszek, s már most is ennek szellemében készülök” – mondta Bardet.

Megszólalt persze az útvonallal kapcsolatban a címvédő Tadej Pogacar is, aki sajnálkozásának adott hangot, hogy jövőre csupán három hegyi befutó lesz. A szlovén nagyon érdekesnek találja az útvonalat annak ellenére is, hogy idén szerepelt először a francia körversenyen. “Ez egy klasszikusabb Tour de France lesz” – vélekedett az Emirates-csapat 22 éves versenyzője, aki az elmúlt száz évet tekintve a viadal legfiatalabb győztese. “Személy szerint több hegyi befutót preferáltam volna. Az első, bretagne-i szakaszok kissé stresszesek lehetnek. Örülök, hogy fölmegyünk a Pireneusokba, hiszen a 2019-es Vuelta 15. szakaszát ott sikerült megnyernem” – mondta Pogacar, aki annak is örül, hogy az első héten lesz időfutam. Mint emlékezetes, idén egy időfutammal nyerte meg a versenyt.

Megszólalt a négyszeres győztes Chris Froome is, aki a Cyclingnewsnak kijelentette, hogy elégedetten nézett rá a Tour de France 2021-es itinerjére, ugyanis szerinte ez kiegyenlítettebb erőviszonyokat eredményezhet, mint amikhez az utóbbi években hozzászokhattunk.

Még néhány érdekesség

Eddig tartott az útvonal bemutatása, zárásként pedig érdemes megemlíteni néhány statiszikát a 2021-es Tour de France-szal kapcsolatban. Ahogy említettem, a leghosszabb szakasz 247 km-es. A legrövidebb etap “csupán” 144 km-t fog kitenni Tours és Châteauroux között.

Mindössze kettő város: Nimes és Châteauroux mondhatja el majd magáról, hogy befutónak, majd másnap rajtnak lesz helyszíne – a többi esetben ebben eltérés lesz. Összesen 10 olyan települést fog érinteni az útvonal, ahol a Tour de France több mint 100 éves történelme során még sosem fordult meg. Ezek a következők: Landerneau, Pontivy, Changé, Vierzon, Sorgues, Malaucène, Quillan, Céret, Pas de la Case és Chatou.

A 108. Tour de France 2021. június 26. és július 18. között fog zajlani, a befutó természetesen Párizsban, a Champs-Élysées-n lesz. A Sportudvar az elmúlt évek szokásainak megfelelően a jövőben is beszámol a kerékpározás legérdekesebb fejleményeiről és a Tour de France-ról is.

#NeViseljMaszkot

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: skysports.com

Leave a Reply