Az elmúlt napok talán legérdekesebb és legváratlanabb bejelentését tette meg a Honda. A japán gyártó ugyanis közölte, hogy a 2021-es szezon végén kiszáll a Forma-1-ből. A döntés két csapatot: a Red Bullt és az Alpha Taurit érinti. Egyelőre nem tudni, ki lesz a két vörös bikás csapat motorszállítója 2022-től, a jelentős szabályváltozások évétől kezdve, márpedig éppen emiatt igen rosszkor érkezett ez a bejelentés számukra.
HIRDETÉS
Egy, a Forma-1-es közösség egészét váratlanul, egy részét pedig ezen kívül hidegzuhanyként is érő hír rázta meg az autósport csúcskategóriáját még október elsején. A Honda ugyanis bejelentette, hogy a 2021-es szezon végeztével, vagyis közvetlenül az új szabályok életbe lépését megelőzően kivonul a száguldó cirkuszból, s abban semmilyen formában sem vállal szerepet.
„Az autóipar minden száz évben keresztülmegy egy nagy átalakuláson, a Honda ezért úgy döntött, hogy erőfeszítéseit arra összpontosítja, hogy 2050-re teljes karbonsemlegességet érjen el. E cél megvalósítása érdekében a Hondának összpontosítania kell vállalati kutatás-fejlesztési erőforrásait, hogy azokat a jövő technológiák, azon belül elsősorban az új energia- és energiaátviteli megoldások terén hasznosítsa. Ennek keretében kiemelt figyelem fog hárulni az üzemanyagcellás járművekre (FCV) és az akkumulátor-technológiákra (BEV), amelyek a szén-dioxid-mentes autógyártás középpontjában állnak” – áll a Red Bull és az Alpha Tauri csapatait motorral ellátó cég közleményében, amely 20 éven belül másodszor vonul ki az F1-ből: 2008-ban a gazdasági válság miatt hagyta el a sorozatot (érdekes módon akkor is egy jelentős szabályváltozásokat hozó évet megelőzően lécelt le), ahova aztán 2015-ben, a turbókorszak elején tért vissza.
Akkor a McLarenhez szegődtek a japánok, akik azonban egy katasztrófális időszakot éltek meg a nagymúltú brit istállóval, hiszen a McLaren-Honda kombináció volt a mezőny leglassabb és legmegbízhatatlanabb autója, amivel elég nagy csorbát ejtettek az 1988 és 1991 közötti sikerkorszak emlékén is, amikor négy év leforgása alatt nyolc egyéni és konstruktőri világbajnoki címet sikerült összehozniuk.
A Honda a McLaren-időszak lezárultával a ma már Alpha Tauri néven szereplő Toro Rossóval kezdett együttműködésbe, amely már sokkal sikeresebben alakult a felek számára. Ez végül oda vezetett, hogy 2019-ben a Red Bull is a japánok erőforrásaira váltott. Az azóta eltelt időszakban a Honda összesen öt futamgyőzelmet ünnepelhetett a két csapattal, az utolsót az alpha tauris Pierre Gasly aratta a fergetegesre sikeredett Olasz Nagydíjon szeptemberben.
A Honda mostani döntése azért is ért váratlanul mindenkit, mert a sajtóban még csak pletyka szintjén sem merült fel, hogy a sikeres együttműködés dacára a japán gyártó még a 2022-es szabályváltozások előtt elhagyja a Forma-1-et. A döntés egyenes következménye, hogy a két Red Bull-csapat belekerült a kutyaszorítóba, ugyanis sürgősen új motorszállítót kellene találnia a 2022-től (eredetileg 2021-től) kezdődő új érára, amikor a mostanitól lényegesen eltérő autókat kell pályára küldeni a világbajnokságon és egy halom szabály megváltozik, illetve új előírások is bevezetésre kerülnek.
Jöhet az újabb érdekházasság a Renault-val?
A Hondán kívül jelenleg a Ferrari, a Mercedes és a Renault szállít motort a Forma-1-es csapatoknak, s jó eséllyel 2022-ben is ez a három gyártó marad meg a Honda kiválása után. A Forma-1-ben van egy olyan szabály, amely szerint egy motorszállító legfeljebb négy csapatot, közte – ha van – saját gyári alakulatát láthatja el erőforrásokkal. Ez alapján a Mercedes egyből kiesik a képből, hiszen a németek a jövő évtől a Mercedes-Aston Martin (most még Racing Point)-Williams trión felül a McLarennek is motorszállítói lesznek. A Ferrari saját istállóján kívül az Alfa Romeónak és a Haasnak szállít motorokat és egyéb erőforrásokat, míg a Renault 2021-től már csak saját gyári csapatát fogja ellátni, mivel a McLaren a Mercedeshez szegődik.
Előbbi kettő gyártó minden bizonnyal egyáltalán nem akar a világbajnokságban közvetlen riválisnak számító Red Bullal együtt dolgozni, így az osztrákok számára a korábbi partner, a Renault maradhat az egyetlen választás. A Red Bull-Renault együttműködés dicső múltra tekint vissza, mivel 2010 és 2013 között nyolc egyéni- és csapatvilágbajnoki cím született e név alatt. A turbókorszak azonban visszaesést hozott a Red Bullnak és a Renault-nak, illetve egész konkrétan a Mercedes tett szert akkora előnyre, amellyel egyszerűen nem tudtak mit kezdeni. Az eredménytelenség persze előhozta a háttérben meglévő feszültséget a két csapatvezető: Christian Horner (Red Bull) és Cyril Abiteboul (Renault) között, emiatt 2018 végén lezárult az együttműködés.
Úgy tűnik, három évvel később a két félnek ismét egymásra kell találnia, hiszen a Red Bull a korábbi évek híreszteléseivel ellentétben mégis marad a Forma-1-ben az új szabályok életbelépését követően is, új motorszállító feltűnése a színen viszont szinte teljesen kizárt. Amennyiben nem születne megállapodás idejében a két fél között, akkor a Forma-1 vezetésének kell kijelölnie motorszállítót a Red Bull és az Alpha Tauri számára, s jó eséllyel ez eleve a Renault lenne, hiszen saját, jövőre már Alpine néven induló csapatán kívül más gárdát nem fog ellátni motorokkal és egyéb, elsősorban energia-visszanyerésre használható erőforrásokkal.
#NeViseljMaszkot
Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!
A kiemelt kép forrása: Wikimedia Commons