Alonso: Az F1 a legunalmasabb verseny

Dokumentumfilm-sorozat jelent meg az Amazonon Fernando Alonsóról, aki jövőre visszatér a Forma-1-be. A kétszeres világbajnok spanyol versenyző a sorozatban elsősorban az F1-n kívüli karrierjéről beszél, vagyis az endurance-ról, az IndyCarról és a terepralizásról, de természetesen az autósport elitkategóriájáról is kifejtette a véleményét. Ez a vélemény pedig kissé csípősre sikeredett.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

“Az egyetlen dolog, ami érdekel az életben, az a győzelem”. Ez a mondat nem csak egy jó szlogen az Amazon Prime Videón egy hete elérhető öt részes dokumentumfilm-sorozathoz, a Fernandóhoz, hanem le is írja az epizódok fő témáját. Először is magát Fernando Alonsót minősíti, akire mindig a győzni akarás volt jellemző, akárhol is mérette meg magát. Egy olyan bajnokról van szó, akinek mindig nagy az étvágya, és amely szédítő kihívásra késztette: azután, hogy kétszer is megnyerte a Forma-1-es Monacói Nagydíjat (2006, 2007), két ízben diadalmaskodott a Le Mans-i 24 órás versenyen és rajthoz állt az autósport harmadik legendás futamán, az Indy 500-on is.

A 39 éves versenyző 2018-ban és 2019-ben is tagja volt a Le Mans-i 24 órást megnyert csapatnak, így már csak az Indy 500 megnyerése választja el attól, hogy Graham Hill után ő legyen az autósport történetének második versenyzője, aki meg tudja szerezni a tripla koronát, azaz Monte-Carlóban, Le Mans-ban és Indianapolisban is diadalmaskodik. Hill az 1960-as, 70-es években hozta össze sikereit, vagyis jó fél évszázada senki sem volt képes a nyomdokaiba lépni. Éppen ezért óriási feladatról van szó Alonso esetében.

Forrás: Amazon Prime Video

A Mediapro készítette el az elmúlt egy évben a dokusorozatot, amelyben bemutatta a spanyol életútját az ovideói bölcsőtől kezdve Indianapolison át egészen a svájci Léman-tó partjáig, ahol Alonso manapság családjával él. Természetesen az életút állomásai közül nem maradhatott ki Le Mans, valamint azok az afrikai és szaúdi sivatagok sem, amelyeken belevetette magát a terepralizásba. Mint ismert, a spanyol idén először rajthoz állt a Dakar-ralin is, amelyen az összetettben az előkelőnek számító 13. helyet szerezte meg.

“A cél az volt, hogy megmutassák, milyen nehéz hetente autót cserélni ilyen versenyképes szinten. Ez kívülről alig észrevehető” – nyilatkozta a Le Figaro című francia napilapnak a két F1-es vb-elsőségét 2005-ben és 2006-ban elért Fernando Alonso. “A terepraliban mindent meg kellett tanulnom. Többek között azt, hogy milyen úgy vezetni, amikor egy navigátor (Marc Coma) segít a haladásban új pályákon, amelyeken ráadásul dűnéken keresztül vezet az út. Éppen csak elkezded mindezt megtanulni, amikor már rögvest repülőre kell pattannod, hogy eljuss Le Mans-ba. Ott el kell felejtened mindent, amit az előző héten csináltál, hogy valami egészen másra tudj koncentrálni. Gazdag év volt a tavalyi, tele sikerekkel, hiszen sikerült megnyerni a Daytonai 24 órást, Le Mans-t és az endurance-világbajnokságot is. Ez azonban mindenek előtt sok áldozattal járt” – szögezte le a spanyol.

Noha elismerte, hogy kezdetben visszautasította a producerek által fölvázolt, a sorozatra vonatkozó elképzeléseket, végül azonban magával ragadta az, hogy ezáltal a nézők, a szurkolók bepillantást nyerhetnek a kulisszák mögé, így belement a forgatásba. Az az ember, aki már régóta elzárkózott a média elől, beleegyezett abba, hogy filmre vegyék magánéletét, benne feleségével, Linda Morselli olasz modellel, valamint családjával, barátaival együtt.

“Nem mindig könnyű, de az ember egy idő után megfeledkezik a kamerákról. A cél az volt, hogy bemutassák egy pilóta mindennapi életét. Amit az emberek látnak, azok szinte csak és kizárólag a vasárnapi versenyek, a dobogók és az interjúk. Nem látják viszont azt, ami a kulisszák mögött, valamint azok körül történik. Ez a két év, amit a Forma-1-től távol töltöttem, ideális volt ennek a dokumentumfilmnek az elkészítéséhez. Az endurance- és tereprali-versenyek olyan hozzáférést tettek lehetővé, amit az F1 nem enged meg”.

A Netflix által megalkotott történetmesélés talán éppen ezért igen érdekes szemszögből mutatja be a kétszeres Forma-1-es világbajnokot. A Fernando öt epizódjában a csillag gyakran távol áll a csillogástól és a szurkolók rajongásától.

“Egy Forma-1-es pilóta élete jobb, mint egy endurance- vagy tereprali-versenyzőé. Az F1-ben sokkal több kiváltságod van, minden és mindenki a rendelkezésedre áll. A pályákhoz közel eső, ötcsillagos szállodákban laksz, és jól összeállított időbeosztásod, illetve rutinod van, ami hétről-hétre ismétlődik. Nincs sok improvizáció ebben. Az F1-en kívüli világ nagyon más, nehezebb. A Dakaron olykor mérnököt játszunk, ott alszunk, ahol tudunk és ott mosakszunk, ahol lehet. Még WC sincs mindenütt. Ezt az eltérő életet is szerettem volna megmutatni a sorozatban”.

Megérintette a Dakar-rali emberi oldala

Mivel csak a jó eredmények teszik varázslatossá élményeit, a dokumentumfilmben az Indy 500-zal kapcsolatban elmesélt sikertelen próbálkozásai elég mélyen el vannak temetve a memóriájában. Ezzel szemben a Dakar-ralin történt szereplése igazán nagy élményt okozott neki a nehéz tanulás dacára is.

“Ez nem csak egy szakmai tapasztalat, hanem egy emberi kaland is, minden, a szenvedély által hajtott amatőr pilótával együtt. Ők sosem fognak Dakart nyerni. Csak azért mennek oda, hogy részt vegyenek rajta. Ez egy álom számukra még úgy is, hogy korlátozott eszközök állnak rendelkezésükre. Ez az emberi aspektus engem nagyon megfogott” – jelentette ki Alonso, aki a Toyotával vett részt az idei Dakar-ralin.

Mint néhány hónapja köztudott, Fernando Alonso a jövő évtől ismét a Forma-1-ben fog szerepelni, ahol 2001-ben debütált, vagyis egy kerek évfordulót is megünnepelhet visszatérésével. A 32 nagydíjat nyert spanyol a Renault-Alpine csapatban fog szerepelni, amelynek elődjével, a Renault-val világbajnoki címeit szerezte. A spanyol abban bízik, hogy a mostani dokusorozattal ráirányíthatja a figyelmet azokra a bajnokságokra, amelyek az F1 árnyékában kevesebb rivaldafényhez jutnak.

Forrás: Amazon Prime Video

“A technikai sportok világa nagyon nagy és változatos, de a figyelem 90%-a a Forma-1-re összpontosul” – mondta, majd igen csípős kritikát fogalmazott meg a csúcskategóriával kapcsolatban: “Érdekes módon manapság ez az egyetlen bajnokság, ahol előre kialakulnak az erőviszonyok, ezáltal itt a legunalmasabbak a versenyek, hiszen mindenki előre tudja, ki fog győzni. Van tehát a technikai sportok világában egy ellentmondás, miszerint az F1 a csúcs, ez vonzza az összes figyelmet, eközben viszont a többi sorozat sokkal nézhetőbb a szurkolók számára. A Forma-1 marad a csúcs és ez mindig így lesz, de remélem, hogy ez a dokumentumfilm meghozza a kedvet ahhoz az embereknek, hogy hétvégénként, a szabadidejükben azért kapcsolják be a tévét, hogy megnézzék az endurance-vb-t, vagy a ralit. Úgy gondolom, szeretni fogják”.

Nagyon igaza van Alonsónak abban, hogy a manapság a Forma-1 az egyik, ha nem a legunalmasabb versenysorozat. Bízzunk benne, hogy visszatérésével izgalmasabb lesz a világbajnokság, amelynek erőviszonyait a 2022-es szabályváltozások jó eséllyel alaposan meg fogják kavarni. Addig is érdemes megnézni a Fernando című dokusorozatot, amelyet az Amazon Prime-on lehet megtekinteni.

#NeViseljMaszkot

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum

Leave a Reply