Kissé váratlanul érhette a Forma-1 követőit az a két tegnap reggeli információ, miszerint Sergio Pérez az év végén távozik a Racing Pointtól, s a jövőre már Aston Martin néven szereplő istállóhoz nem más szegődik, mint a Ferrarit elhagyó Sebastian Vettel. A négyszeres világbajnok lényegében egy éve kegyvesztettnek számít Maranellóban, s látva a jelenlegi erőviszonyokat, nem kizárt, hogy jól is fog járni azzal, hogy jövőre már az Aston Martinnál fog versenyezni.
HIRDETÉS
Azt, hogy Sebastian Vettel jövőre már nem a Ferrari pilótája lesz, április óta tudni lehetett, hiszen az olasz istálló még jóval a szezonkezdet előtt bejelentette, hogy nem hosszabbítja meg négyszeres világbajnok (2010-13) versenyzőjének év végén lejáró szerződését. Vettel és a Ferrari viszonya már 2019-ben is igen hűvös volt, mivel a csapat egyre inkább a frissen érkezett Charles Leclerc-t kezdte előnyben részesíteni, ami látva a pályán elért eredményeket, abszolút érthető döntés volt, de persze a német nem viselte jól. Számos surlódás van kettejük viszonyában, amit a tűzpiros istálló idei katasztrófális szereplése csak tovább tetéz.
Ugyan már lassan fél éve köztudott tény, hogy Vettel elmegy a Ferraritól, azonban még az elmúlt napokban is komoly találgatások zajlottak arról, hogy egyáltalán lesz-e helye a négyszeres vb-győztesnek a 2021-es rajtrácson? Többen úgy vélekedtek – köztük Helmut Marko, a Vettelt négy vb-címhez segítő Red Bull főtanácsadója -, hogy kihagyhatja a következő idényt, és legközelebb csak 2022-ben, az új szabályokat magával hozó esztendőben tér vissza. Voltak olyan vélemények is, melyek szerint lehet, hogy Vettel többé nem lesz F1-es pilóta, s valamely kisebb sorozatban helyezkedik el.
Az, hogy Vettelnek nem lesz helye semelyik élcsapatnál sem, biztosnak látszott. Egészen szerda estig. Akkor ugyanis egy váratlan bejelentést tett a Racing Point, miszerint a csapatnál 2014 óta versenyző Sergio Pérez az idény végén távozik a rózsaszínűektől. A mexikói, aki 2018-ban maga mentette meg az akkor még Force India néven szereplő csapatot a csődtől, nyilatkozatában éreztette, hogy csalódott a döntés miatt, mert maradni akart.
A hirtelen elbocsátás után azonnal fölmerültek olyan pletykák, melyek szerint Sebastian Vettel lehet Pérez utódja. A Racing Point pedig nem is habozott sokáig, s már másnap délelőtt bejelentette, hogy szerződtette a 33 éves német pilótát. Ez azt jelenti, hogy a jövőre már Aston Martin néven szereplő csapat a Vettel – Lance Stroll pilótapárossal vág neki a nagy szabályváltozások előtti utolsó szezonnak.
Sikeresebb lesz az Aston Martinnal?
Joggal merül föl a kérdés ezek után, hogy Vettel jó döntést hozott-e ezzel a váltással? Ha egy évvel korábban történik mindez, akkor alighanem kételkedtünk volna abban, hogy a négyszeres világbajnok sikeres lehet a Racing Pointtal. Csakhogy 2020-ra nagyot fordult a világ: a rózsaszín istálló a Mercedes tavalyi autójának kvázi lemásolásával (ami miatt több konstruktőri világbajnoki pontot el is vettek tőle) hirtelen az élcsapatok között találta magát. Jelenleg a 4. helyen áll a csapatok pontversenyében, de lemaradása csupán 16 egység az előtte álló McLarennel szemben. A csapat egy dobogós helyezést ünnepelhetett idén: Lance Stroll a múlt vasárnapi, elképesztő meglepetést eredményező Olasz GP-n lett harmadik. Lance – a csapattulajdonos, Lawrence Stroll fia – 57 ponttal a 4. helyen áll az egyéni összetettben, míg Pérez 34 egységgel a 11. Tehát nem csak azért a mexikóinak kell mennie, mert Stroll a tulaj fia, hanem az eddigi eredmények alapján is.
Vettel tehát egy olyan csapathoz kerül jövőre, amelyben igen komoly potenciál van. Persze most még nem tudhatjuk, hogy milyen erőviszonyok lesznek jövőre, de gyanítható, hogy mindenki már elsősorban a 2022-es, teljesen új specifikációjú autók fejlesztésére fordítja majd a legtöbb energiáját, vagyis a 2021-es járgányok nem sokban fognak eltérni az ideiektől. Ez alapján nem kizárt, hogy az Aston Martin jövőre hasonlóan erős lesz, mint most a Racing Point, miközben a Ferrari szenvedése folytatódhat. Azt azért valószínűtlennek tartom, hogy jövőre is sokszor lesz példa arra, hogy az Alpha Tauri, az Alfa Romeo és a Haas is föltudja venni a versenyt a tűzpirosakkal, de a csapat és a gyár több prominens személyiségének nyilatkozatai alapján már most nagy összegben lehet rá fogadni, hogy 2021 sem a Ferrariról fog szólni. Vettel tehát könnyen lehet, hogy visszatérhet az élmezőnybe jövőre és lefőzheti a pályán Charles Leclerc-t, de akár több más remek versenyzőt is. Az idén eddig megrendezett nyolc futamon csupán 16 pontot tudott szerezni. Úgy érzem, jövőre ennyi viadal után lényegesen több pontja lesz. Hogy aztán lesz-e esélye mondjuk a világbajnoki címért küzdeni, vagy legalább a dobogóra fölkerülni, azt nehéz megmondani.
Mi lesz Pérezzel?
A történtek után az is egy fontos kérdés lett, hogy Sergio Péreznek hol lesz helye a jövő évi mezőnyben? Egyáltalán maradhat a Forma-1-ben? A dolgok pillanatnyi állása szerint még bőven tud hová igazolni, hiszen per pillanat az Alpha Taurinak, az Alfa Romeónak és a Haasnak sincs meg a jövő évi fölállása. Rajtuk kívül a Mercedesnél és a Red Bullnál kiadó még egy-egy hely, illetve inkább csak a Red Bullnál, hiszen a Mercedesnél szinte biztos, hogy Valtteri Bottashoz hasonlóan Lewis Hamilton is meghosszabbítja a szerződését 2021-re. A Red Bullnál Max Verstappen helye biztos, de hogy ki lesz a párja jövőre, erősen kérdéses. Alexander Albon elég gyengén teljesít idén, miközben a csapattól tavaly évközben kivágott Pierre Gasly megnyerte az Olasz Nagydíjat, s az elmúlt hetekben egyre erősebb formát mutatott az Alpha Tauriban. Nem lennék meglepve, ha végül a francia újból kapna esély a nagycsapattól, Albon pedig mondjuk visszakerülne az Alpha Taurihoz, amelynél jó eséllyel Danyiil Kvjat lesz a csapattársa.
Az Alfa Romeo és a Haas jövő évi pilótapárosát illetően egyelőre igen nagy a homály. Az olaszoknál mind Kimi Räikkönen, mint Antonio Giovinazzi helye bizonytalan. Kimi nem kizárt, hogy az év végén visszavonul, míg a fiatal olasz továbbra sem nőtt fel teljesen a Forma-1-hez, így nem lennék meglepve, ha nem kapna jövőre még egy esélyt. A Haasnál Kevin Magnussen és Romain Grosjean ülése sem biztos, s látva azt, hogy az amerikai csapat elsősorban tapasztalt, nem pedig zöldfülű pilótákra kíván építeni, ezért nem elképzelhetetlen, hogy Pérez végül hozzájuk szerződik, s akkor valamely mostani pilóta elveszítené ülését. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy a jelenlegi erőviszonyok alapján egyik csapat sem lenne ideális választás a mexikói számára, hiszen az Alfa Romeo és a Haas is csak keresi önmagát hosszú évek óta, így nehéz elképzelni, hogy jövőre akármelyik csapat megtáltosodjon. Valószínűleg már ők is inkább 2022-re fognak gyúrni, igaz, a Haas esetében még a maradás sem teljesen biztos, hiszen a tulajdonos számára egyre kevésbé éri meg a veszteséges, gyengén muzsikáló istálló fönntartása. Persze az is egy jogos fölvetés lehet, hogy Pérez személyében egy tapasztalt és erős pilóta tudná akár az egyik, akár a másik csapat felkészülését segíteni a 2022-es új autók fejlesztése során, így nem kizárt, hogy a mexikói végül föláldozza a 2021-es évet annak oltárán, hogy aztán 2022-ben nagyot robbantson vele akár az egyik, akár a másik csapat.
Kíváncsi vagyok, milyen eredménnyel fog zárulni ez a pilótakeringő, no meg arra is, hogy Sebastian Vettel mire lesz képes az Aston Martinnál. Addig is a mostani hétvégén jön a Toszkán Nagydíj, amelyre abban a Mugellóban kerül sor, ahol eddig csak motorversenyeket láthattunk, úgyhogy személy szerint nagyon kíváncsian várom, milyen látvány lesz Forma-1-es autókat bámulni ezen a pályán!
#NeViseljMaszkot
Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!
A kiemelt kép forrása: planetf1.com