Az elmúlt évek legőrültebb versenye – az Olasz Nagydíj legfőbb tanulságai

Pierre Gasly nyerte a Forma-1-es Olasz Nagydíjat az Alpha Taurival a mclarenes Carlos Sainz és a Racing Ponttal versenyző Lance Stroll előtt. Bizony, a Mercedesek és a Red Bullok sehol nem voltak hozzájuk képest. Hogy mi kellett ehhez? Egy piros zászló, néhány, rosszkor a boxba hajtó versenyző és egy őrült küzdelem. A Sportudvar megpróbálja összefoglalni a futam pozitívumait és negatívumait.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!
POZITÍVUMOK
Pierre Gasly 1996 után az első francia futamgyőztes

Az 1996-os Monacói Nagydíj óta nem volt példa a Forma-1-ben olyasmire, ami ma délután bekövetkezett – egy francia versenyzőt intett le elsőként a kockás zászló. Utoljára Olivier Panis állhatott a dobogó tetejére a száguldó cirkuszban, azonban mostantól már nem ő, hanem Pierre Gasly számít az utolsó gall futamgyőztesnek. Az Alpha Tauri pilótája egész hétvégén, és már a múlt heti Belga Nagydíjon is remek tempóra volt képes autójával, azonban annak esélye, hogy dobogóra állhasson, így is igen kicsi volt.

Végül azonban ő nyerte az orosz rulettet, amelyet Charles Leclerc hatalmas bukása, az ennek okán elrendelt piros zászló, Lewis Hamilton megbüntetése és a közvetlenül a félbeszakítás előtti bokszutcai kavarodás hozott össze. Ugyan az utolsó körökben Carlos Sainz nagyon megközelítette Gaslyt, de a francia végül vissza tudta verni spanyol ellenfele támadásait, s több mint húsz körön át tartó vezetésének köszönhetően, teljesen megérdemelten nyerte meg a monzai hétvégét.

Mint ismert, a 24 éves versenyző a tavalyi idényt még a Red Bullnál kezdte, azonban szezon közben száműzték a Toro Rossóhoz gyenge teljesítménye miatt. Ez akár végleg derékba törhette volna pályafutását, de nem adta fel, amit már a Brazil Nagydíjon elért dobogós helyezés is jelzett. Egy ideje már látszódott az Alpha Tauri teljesítményén, hogy előbb-utóbb összejöhet egy igen erős eredmény, de azt talán még az olasz istálló legvérmesebb szurkolói és legelszántabb vezetői sem gondolták, hogy ez egy győzelem formájában valósul meg.

Ez volt egyébként az Alpha Tauri második győzelme az F1-ben. Érdekesség, hogy 2008-ban is az Olasz Nagydíjat sikerült megnyernie az akkor még Toro Rosso néven szereplő legénységnek, amikor Sebastian Vettel rajt-cél győzelmet aratot az esős monzai pályán. Csak halkan jegyzem meg, hogy Alexander Albon csupán a 15. lett ma délután, s ahogy a múlt héten már jeleztem, pletykák keringenek arról, hogy a Red Bull Gaslyhoz hasonlóan a gyengélkedő thait is gyorsan dobhatja. A ma látottak alapján nem teljesen elképzelhetetlen, hogy Pierre Gasly egyszer még megkapja a lehetőséget a nagycsapatnál…

Sainz megmutatta, miért őt választotta a Ferrari

A futam második helyezettje tehát Carlos Sainz lett. A híres raliversenyző fia eddigi legjobb F1-es eredményét a tavalyi Brazil Nagydíjon érte el, ahol Pierre Gasly mögött a 3. lett. Milyen érdekes, hogy újabb legjobb eredményét is Gasly mögött végezve érte el! Pedig az utolsó körökben annyira megközelítette a franciát, hogy még a győzelem esélye is fölvillant előtte, de végül nem tudta legyűrni ellenfelét, ezáltal a McLaren tovább várhat a 2012-es Brazil GP utáni első futamgyőzelmére. Mint köztudott, Sainz jövőre már a Ferrarinál fog versenyezni. Azt hiszem, a lehető legjobbkor, az Olasz Nagydíjon tudota igazán bebizonyítani a maranellóiak vezetősége számára, hogy jó döntés volt őt szerződtetni, mert megvan benne az, ami ahhoz kell, hogy valaki élmenő legyen az elitkategóriában. Most már csak a Ferrarinak kell egy versenyképes autót építenie számára…

NEGATÍVUMOK
A Mercedes váratlan szenvedései

Az időmérő edzést követően még azt gondolhattuk, hogy a Mercedesnek ez a verseny sem fog komoly fejtörést okozni, mert a kvalifikáción megközelíthetetlenek voltak a feketére firkált ezüstnyilak. Monza azonban ismét hozta a formáját, s egy fordulatokan gazdag verseny helyszíne lett, aminek természetesen a német istálló és annak pilótái itták meg a levét. A gondok már a rajtnál elkezdődtek: Valtteri Bottas csúnyán beragadt a start pillanatában, ezért pár másodperc leforgása alatt a 2. helyett már csak a 6. helyen találta magát. A félbeszakításig hátralévő időben jól látszódott, hogy autója nem tudja tartani a lépést a McLarenekkel és a Racing Pointokkal, amelynek az lehetett az oka, hogy a járgány túlmelegedett. Bottas rendszeresen kiállt ugyanis az előtte haladó autó szélárnyékából, hogy ezzel hűtse kocsiját. A piros zászlót követően bízhatott abban, hogy talán följebb tud kerülni, de tempója az újraindítást követően sem volt meg, így végül be kellett érnie az 5. hellyel. Bár így is megelőzte Lewis Hamiltont, de mindössze három pontot tudott rajta hozni a pontversenyben.

S hogy került Bottas Hamilton elé? A piros zászló elrendelését megelőző percekben már megjött a hír, hogy a versenybíróság vizsgálja a világbajnoki pontverseny éllovasának bokszutcai látogatását, mivel arra akkor került sor, amikor Kevin Magnussen közvetlenül a boksz bejárata előtt lerobbant kocsiját még nem tolták be a Haas garázsába, emiatt pedig bezárták a bokszutcát. A brit ezt – Antonio Giovinazzihoz hasonlóan – nem vette figyelembe, igaz, nehéz is lett volna figyelembe vennie, mert a fedélzeti kamerák képein egyáltalán nem látszódott a bejáratnál lévő lámpa, így persze annak tiltó jelzése sem. Hamilton és Giovinazzi is 10 másodperces büntetést kaptak, ami miatt a mezőny végéről kezdhették meg a fölzárkózást. Hamilton végül a 17.-ről a 7. helyre tudta fölverekedni magát, s mivel övé lett a leggyorsabb kör is, ezért 7 pontot gyűjtött. A lehető legtöbbet tudta megmenteni a félbeszakításig biztosnak tűnő 26 pontból, így eredménye miatt nem lehet teljesen csalódott, amiatt viszont valószínűleg lesznek szúrós megjegyzései, hogy nem lehetett látni a bokszbejárat lámpáját az éppen előtte ácsorgó, biztonsági autós táblát mutogató pályamunkástól…

Ferrari: Még mindig van lejjebb!

A múlt heti Belga Nagydíjon már úgy fogalmaztam, hogy a Ferrari számára nem igazán van lejjebb annál a katasztrófális produkciónál, amelyet azon a hétvégén összehozott. Tévedtem. Ma, hazai pályán még gyengébb eredményeket ért el a tűzpiros csapat, konkrétan egyik pilótája sem ért célba: Sebastian Vettelnek kigyulladt a bal hátsó fékje, Charles Leclerc pedig a Parabolica-kanyarban közel 300 km/órás sebességgel a gumifalnak csapta autóját. Az ütközést követő másodpercekben aligha gondolta a monacói, hogy közvetett értelemben kiesése fogja eldönteni a futamot, hiszen emiatt rendeltek el piros zászlót, s Hamilton büntetése miatt ez hozta meg az esélyt Gaslyéknak arra, hogy a dobogón végezzenek. Leclerc a végén odament Gaslyhoz, hogy gratuláljon neki – ennyi jó legalább érhette őt ezen a délutánon, mert más pozitívum nem igazán történt vele. Továbbra is nagyon kíváncsi vagyok arra, meddig tarthat ez a mélyrepülés a Ferrari számára? Nagyon tartok tőle, hogy egy ideig ennek nem lesz vége. Egy hét múlva jön a csapat történetének 1000. Forma-1-es versenye Mugellóban, amelyen nyilván nem azt akarják majd látni, hogy még az Alfa Romeókkal és a Williamsekkel is alig tudnak versenyezni, mert ma ez történt.

Ez volt tehát az Olasz Nagydíj értékelése. Egy hét múlva jön a Toszkán Nagydíj, amelyet a mugellói pályán rendeznek. Természetesen arról a versenyről is leírom majd a benyomásaimat itt a Sportudvaron.

#NeViseljMaszkot

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum

Leave a Reply