F1: 43 év, 739 nagydíj és számos siker után véget ér a Williams-család nagy története

Váratlan bejelentés kavarta föl az állóvízet a Forma-1-ben a mai napon: a közel tíz napja új tulajdonosokhoz került Williams-istálló bejelentette, hogy eddigi – papíron helyettes, gyakorlatilag viszont tényleges – vezetője, Claire Williams, a csapatalapító Frank lánya a hétvégi Olasz Nagydíjat követően távozik a vezetőségből. Ez a döntés lényegében egy nagy korszak lezárultát jelenti, ugyanis most már a Williams-család egyetlen tagjának sem lesz beleszólása a csapat mindennapos munkájába.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A Williams Forma-1-es csapata ma délután bejelentette, hogy Claire Williams, aki az istálló igazgatóhelyetteseként és csapatfőnökeként dolgozott az elmúlt években, a hétvégi Olasz Nagydíjon tölti be utoljára tisztségeit, mert hétfőn távozik. Édesapja, Frank Williams, a csapat alapítója, aki legyengült egészségi állapota miatt már évek óta nem veszi ki részét a csapat közvetlen irányításából, s inkább a háttérből tölti be az igazgatói posztot, ugyancsak elhagyja a gárda vezetőségét. Tehát a vasárnapi monzai futam lesz az utolsó, amelyen a legendás brit istállót alapítója és annak leánya fogja vezetni. “43 év és 739 nagydíj után a Williams-család távozik a sportágból, miután a közelmúltban a Dorilton Capital érkezésével megváltoztak a csapat tulajdonosi viszonyai” – áll a kiadott közleményben. Mint a Forma-1 követői értesülhettek róla, az 1977-ben, a ma 78 éves Frank Williams által alapított, az oxfordshirebeli Grove-ban működő csapatot tíz nappal ezelőtt megvásárolta a Dorilton Capital amerikai befektetési alap.

A Williams, amely nem is olyan régen még a Forma-1 élcsapatai közé tartozott, évek óta csak szenved a száguldó cirkuszban. Tavaly az istálló az egész szezont a mezőny végén töltötte, s végül csupán egyetlen árva pontocskát sikerült gyűjtenie 21 futam alatt, s 2018-ban is csak hetet. Nem véletlen, hogy a csapat anyagi helyzete sem alakult a legjobban mostanság, hiszen természetesen nem sok tőkeerős szponzor látott fantáziát abban, hogy a Forma-1 pofozógépét támogassa.

Talán kevesen tudják, de Frank Williams 1975-ben már létrehozott egy Forma-1-es csapatot, de az gyorsan befuccsolt, s kettő évvel később vágott bele az újabb kalandba, aminek elég hamar komoly eredményei lettek. A Williams 1979-ben szerezte meg első futamgyőzelmét Clay Regazzoni révén hazai pályán, Silverstone-ban, majd 1980-ban megszerezte első egyéni világbajnoki címét Alan Jones révén. A csapat összesen kilencszer nyerte meg a konstruktőri (1980, 1981, 1986, 1987, 1992, 1993, 1994, 1996, 1997) és hétszer az egyéni (1980, 1982, 1987, 1992, 1993, 1996, 1997) világbajnoki címet.

Williams-Renault: a 90-es évek bombája

Az 1990-es évtized volt a Williams aranykorszaka. A csapat 1989-ben lépett szövetségre a Renault-val, mint motorszállítóval, amellyel sikerek tömkelegét valósította meg. 1992 és 1997 között négy egyéni vb-címet sikerült összehozni, amelyek olyan legendák nevéhez kötődnek, mint Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill és Jacques Villeneuve. Az istálló eddigi 739 nagydíjából 114-et nyert meg, 312-szer ünnepelhetett dobogós helyezés(eke)t és 128 alkalommal szerezte meg a pole pozíciót.

Ugyan Ralf Schumacher és Juan Pablo Montoya, valamint az új motorszállító, a BMW révén a 2000-es években is az élcsapatok közé tartozott, de Michael Schumacher és a Ferrari hegemóniáját nekik sem sikerült megtörniük. 2006-tól indult a lassú és hosszú lejtmenet: előbb a Cosworth-szel, majd a Toyotával, aztán a 2010-es évek közepén ismét a Renault-val, végül az évtized végén és napjainkban is a Mercedesszel működött, illetve működik együtt, mint motorszállító partnerrel, de a fokozódó pénzügyi problémák miatt még a turbókorszakot uraló ezüstnyilak erőforrásaival sem sikerült igazán versenyképessé válni, sőt éppen velük süllyedt nagyon mélyre a csapat, ami nagyban minősíti az istálló helyzetét.

“Megőrizni a Williams örökségét”

Az idei szezonban eddig teljesített hét futamon a Williams egy pontot sem szerzett, ugyanakkor mind George Russell, mind Nicholas Latifi autója valamivel jobb teljesítményre képes, mint a tavalyi járgányok, amelyek még a “közvetlen” riválisoktól is gyakran 2-3 másodperccel maradtak el.

“Nehéz szívvel mondok le a csapatnál betöltött tisztségemről. Reménykedtem benne, hogy még hosszú ideig tudom folytatni hivatásomat, és segíthetek abban, hogy megőrizzük a Williams örökségét a következő generáció számára. Azonban ebben az évben külső befektetésre volt szükségünk bizonyos számú faktor miatt, amelyeknek többsége nem tőlünk függött. A megoldást minderre az jelentette, hogy a csapat eladásra került a Dorilton Capital számára” – mondta a Williams Twitter-oldalára föltöltött búcsúvideóban Claire Williams, aki 2013 óta volt az istálló helyettes igazgatója, de apja háttérbe vonulása miatt lényegében vezetője.

“Családom mindig a csapatot és a munkatársainkat helyezte mindenek fölé, és ez teljesen helyes döntés volt. Tudom, hogy megtaláltuk a megfelelő embereket, akik visszavezetik a Williamset a rajtrács élére, és megőrzik a Williams örökségét” – tette hozzá a távozó csapatvezető. “Büszkék vagyunk, hogy viselhetjük a Williams nevet az F1 következő érájában és köszönetet mondunk Sir Franknek és Claire-nek, valamint a teljes Williams-családnak, hogy lehetőséget adtak arra, hogy hozzájárulhassunk ennek a nagy brit márkának a történelméhez” – jelentette ki Matthew Savage, a Dorilton Capital vezetője.

#NeViseljMaszkot

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: essentiallysports.com

Leave a Reply