Még mindig homályos, mikor és hogyan kezdődhet el az F1

A többi sportághoz hasonlóan a Forma-1-et is súlyosan érinti a globális méreteket öltött víruscirkusz. Emlékezetes, hogy a száguldó cirkusz minden áron szerette volna megrendezni márciusi szezonnyitó futamát, de azt másfél órával az első szabadedzés kezdete előtt törölték. Azóta sem kezdődött el a 2020-as évad, s jelen állás szerint erre július elejéig várnunk kell. Szinte biztosan az Osztrák Nagydíj lesz a szezonnyitó hétvége és minden valószínűség szerint a Brit és a Magyar Nagydíj fogja követni. Fölmerült ugyanakkor, hogy olyan pályákon is rendezhetnek idén F1-es futamokat, ahol eredetileg nem is lett volna ilyen esemény. A sorozat vezetői továbbra is hisznek abban, hogy 15-18 futamot tudnak megtartani idén.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Sokan emlékezhetnek rá, hogy mekkora fölfordulás volt március közepén, amikor az Ausztrál Nagydíjjal meg kellett volna kezdődnie a Forma-1 2020-as szezonjának. A versenyzők és a csapatok rendben meg is érkeztek a helyszínre, ám mire eljuthattak volna a versenyhétvégéhez, az addig regionális méreteket öltött járvány világjárvánnyá vált, ami miatt egyre több ország vezetett be be- és kiutazási korlátozásokat a fertőzés megfékezése érdekében. Tovább súlyosbította a helyzetet, hogy az első szabadedzés előtt kettő nappal kiderült, hogy a McLaren egyik alkalmazottjának pozitív lett a vírustesztje. Őt azonnal karanténba helyezték az összes, vele érintkezett személlyel együtt, ami miatt a McLaren visszalépett a melbourne-i hétvégétől.

Lewis Hamilton a csütörtöki sajtónapon megdöbbenésének adott hangot amiatt, hogy egyáltalán elutaztak Ausztráliába a szezonkezdet apropóján, miközben világszerte kezdtek elfajulni a dolgok. Ennek ellenére magyar idő szerint egészen pénteken éjjel negyed egyig az volt a hivatalos álláspont, hogy lesz verseny. Az előző órák történéseiből azonban következtethettünk arra, hogy ez nem így lesz, hiszen Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel és Max Verstappen is repülőn ült, amikor a csapatvezetők és a szervezők még Melbourne-ben vitatkoztak a hétvége megtarthatóságáról. Egyes hírek szerint Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke eleinte még amellett kardoskodott, hogy rendezzék meg az Ausztrál Nagydíjat, azonban a Daimler vezetősége Stuttgartból odaszólt neki a megbeszélés közben, hogy változtassa meg álláspontját, s ellenezze a hétvége lebonyolítását. Wolff végül így is tett, így törölték a naptárból az Albert Parkba tervezett hétvégét.

Az osztrák ekkor még nem sejthette, hogy olyan folyamat fog beindulni a Forma-1-ben, ami azt eredményezheti, hogy hazájában kezdődhet el az idei szezon. Az Ausztrál Nagydíj után ugyanis a bahreini, a vietnámi, a holland, a spanyol, a monacói, az azeri, a kanadai és a francia futamot is törölték vagy elhalasztották. Monacóra és a Francia Nagydíjra biztosan nem kerül sor idén, s erősen kérdőjeles a Belga és az Olasz GP megrendezése is, előbbi esetében az már hivatalos, hogy nem az eredetileg tervezett augusztus végi időpontban rendezik meg, mivel a járványt kritikán aluli módon kezelő ország hatóságai augusztus 31-ig minden sporteseményt betiltottak.

A sorozatos lemondások és halasztások azt eredményezték, hogy jelen állás szerint két Osztrák Nagydíjjal kezdődhet el az idei kiírás. Az első versenyt az eredetileg tervezett július 5-én, a másodikat egy héttel később tarthatják meg, azonban csak zárt kapuk mögött. Ezt követheti két Brit Nagydíj Silverstone-ban, majd augusztusban akár két Magyar Nagydíj is lehet, bár a Hungaroring egyelőre egy hétvégére készül. A Liberty Media, az F1 jogtulajdonosa új versenynaptárat még nem, vázlatos naptártervet viszont már közzétett: eszerint a nyáron Európában, szeptembertől novemberig Ázsiában és Amerikában, decemberben pedig az Arab-öbölben rendeznének futamokat, s december közepén az Abu Dhabi Nagydíjjal zárulhat az évad.

Egyelőre azonban sok a kérdőjel, hogy végül hol és mennyi futamot bonyolítanak le idén. Egyrészt függ a világjárvány alakulásától, másrészt az egyes országok intézkedéseitől, harmadrészt pedig a Liberty és a promóterek közötti megállapodásoktól. A jogtulajdonos ugyanis az európai futamokat zárt kapuk mögött szeretné megrendezni, amit a Magyar és az Orosz Nagydíj szervezői is elleneznek. Az orosz futamot szeptember végén rendeznék Szocsiban, vagyis időben még messze van, de az országban még csak most kezd eldurvulni a járvány (ezen a héten eddig közel 50 000 új fertőzöttet találtak), így egyelőre korai lenne pálcát törni a verseny sorsa fölött. Ugyanígy kérdéses az amerikai földrész futamainak megtartása is. Ezeket a versenyeket ugyan október-novemberre időzítik, de arra az időszakra vonatkozóan még nehezebb megjósolni, hogyan alakulhat az egészségügyi szituáció. Jelenleg az Egyesült Államok messze a legfertőzöttebb ország a világon, igaz, a futamnak otthont adó Texasban már elkezdtek enyhíteni a korlátozásokon, így lehet rá esély, hogy el tud jutni oda a mezőny.

Több beugró helyszín is lehet?

Az utóbbi hetekben már fölvetődtek olyan elképzelések, hogy akár olyan pályákon is rendezhetnek idén futamokat, ahol eredetileg nem lett volna Forma-1-es verseny. Németország az anyagi problémák miatt idén nem adna otthont futamnak, azonban a Hockenheimring vezetése jelezte, hogy ha felkérést kapnak a Libertytől, hogy valamelyik elmaradó európai futam helyére beugorjanak, akkor készek ezt megtenni. Ugyancsak magától ajánlkozik hetek óta a régebben számos F1-es versenynek otthont adott Imola is.

Erősítheti az érintett pályák esélyét Chase Carey F1-vezérigazgató azon tegnapi közlése, miszerint több olyan aszfaltcsík promóterével is tárgyalásban állnak, ahol idén nem terveztek futamot tartani. Carey helyszíneket nem említett, ám sajtóértesülések szerint Imola esélyei továbbra is jók lehetnek a beugrásra, de elsősorban akkor, ha az Olasz Nagydíj helyszínéül kijelölt Monza – amely a járvány által leginkább sújtott északi régióban fekszik – végül visszalépne a rendezéstől. Ott egyelőre az a hivatalos kommunikáció, hogy szeretnének futamot rendezni, de egyelőre teljes a homály.

A másik állítólagos beugró a portugáliai Portimao lehet. Portugália több mint húsz éve nem rendezhetett Forma-1-es versenyt, azonban több olyan pályája is van, amely alkalmas volna a száguldó cirkusz fogadására. Portugália egyetlen szomszédjánál, Spanyolországnál lényegesen kevésbé érintett a világjárványban, bár azt sem lehetne mondani, hogy túlzottan jó lenne a helyzet. Ennek ellenére előfordulhat, hogy Portugál Nagydíjat is fogunk látni idén, s nem kizárt, hogy a Spanyol Nagydíj helyett. Barcelona, a hispán hétvége házigazdája ugyanakkor nem akar lemondani az idei versenyről, bár esélyei az ország igen súlyos helyzetét látva nem túl jók.

Szintén komoly kérdőjelek vannak a Belga és a Holland Nagydíj körül. Hollandia 35 év után térne vissza az F1-be, ám az ottani sporteseményeket is betiltották szeptember 1-jéig. A zandvoorti pálya vezetői nem hajlanak a zárt kapus rendezésre, ami amiatt különösen érthető, hogy Hollandiában hatalmas várakozások előzték meg a május első hétvégéjére tervezett futamot, amin nyilván százezrek szurkoltak volna Max Verstappennek. Az elmúlt napokban ugyan kicsit „enyhült” a pályavezetőség álláspontja, mivel már nem zárkózott el teljesen a nézők nélküli rendezéstől sem, de szerintem az volna a legjobb döntés, ha jövőre halasztanák a visszatérést, akkor talán már nézők előtt tehetik ezt meg.

A belgáknál azután jelentették be a nagydíj elhalasztását, hogy az érintetté vált a bejelentett tilalmak által. A spa-francorchamps-i pálya vezetői azonban igyekeznek megmenteni az idei futamot, akár még a zárt kapus rendezés is elképzelhető. Ugyanakkor a Liberty elképzelései szerint szeptemberben már útnak indulna a mezőny Ázsiába, elsősorban Szingapúrba, s amennyiben végül Olasz és Orosz Nagydíj is lesz, akkor nem biztos, hogy Belgiumnak sikerül helyet találni a naptárban.

Hatalmas a veszteség

Nem csak Chase Carey naptárral kapcsolatos bejelentése keltett feltűnést tegnap a Forma-1 berkeiben, hanem a Liberty Media, a sorozat amerikai jogtulajdonosának első negyedéves eredményei is, amelyek természetesen nem alakultak jól a világbajnokság rajtjának elhalasztása miatt. Az adatok alapján amíg az F1 a tavalyi év első három havában 246 millió dollár üzleti eredményt produkált, addig ez idén január-márciusban csupán 39 millió volt. Ez 84%-os zuhanást jelent. A különböző tevékenységekből származó működési veszteség a 2019 január-márciusi 47 millióval szemben idén március végére elérte a 137 millió dollárt. A Liberty Media közleménye is hangsúlyozza, amiről Carey és a sorozat több másik vezetője is rendszeresen beszél, hogy 15-18 futamot szeretnének megrendezni 2020-ban, azonban a nézők beengedéséről még nem született végleges döntés.

Bízzunk benne, hogy legkésőbb július elején tényleg elrajtol a Forma-1-es évad, s egy izgalmas szezonnak lehetünk szemtanúi.

#SportoljEgyedül, vagyis ha sportolni mész a szabadba, ne társaságban, hanem egyedül tedd!

#NeViseljMaszkot, vagyis ha teljesen egészséges vagy, sehol se viselj maszkot, mert azzal senkin sem segítesz!

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: Wikimedia Commons/Sportudvar-archívum

Hozzászólás