A riválisoknak nem tetszik a titokzatos Ferrari-FIA alku

Hét Forma-1-es csapat összefogott és jogi lépéseket helyezett kilátásba arra az esetre, ha a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nem árulja el, hogy milyen titkos megállapodást kötött a Ferrarival, miután befejezte az olasz istálló tavalyi motorjának szabályosságáról folytatott vizsgálatot.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Még négy teljes nap sem telt el azóta, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) múlt hét pénteken kiadta közleményét a Ferrari tavalyi motorjának vizsgálatáról, a botrány egyre nagyobbra dagad a Forma-1 patinás olasz csapata körül. Az F1-insider.com saját értesüléseire hivatkozva már korábbban megírta, hogy Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke levelet küldött az összes, nem Ferrari-motort használó istállónak, amelyben összefogásra szólít fel az FIA és a Scuderia között köttetett titkos megállapodás ellen. 

Azt továbbra sem tudni, hogy az osztrák üzletember áll-e az ellentámadás mögött, egy dolog azonban biztos: a Mercedes, a McLaren, a Red Bull, az Alpha Tauri, a Renault, a Racing Point és a Williams nyílt levelet adott ki az ügyben, amelyben jogi lépéseket helyezett kilátásba, ha nem tisztázódik a helyzet.

Az FIA a barcelonai tesztelés vége előtt nem sokkal kiadott, a Ferrari 2019-es – sokak által szabálytalannak vélt – erőforrásának vizsgálatáról, pontosabban annak lezárultáról szóló közleményében sem szabályosnak, sem szabálytalannak nem nyilvánította a tavalyi motort, helyette közölte, hogy titkos megállapodást kötött a Ferrarival. Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport újságírója blogjában úgy vélekedett, hogy amennyiben az FIA mindent rendben talált volna a Ferrari motorja körül, azt nem habozott volna a világ tudtára adni, ezért az, hogy ezt nem tette meg, arra utal, hogy nem volt szabályos a maranellóiak tavalyi erőforrása.

Ezt, vagy ennek ellenkezőjét egyelőre nem tudhatjuk, de könnyen lehet, hogy előbb-utóbb fény derül rá, a tízből hét csapat ugyanis összefogott az FIA és a Scuderia ellen. A szövetség közleménye „meglepte” és „sokkolta” a nem Ferrari-motort használó istállókat, akik az elmúlt napok névtelen nyilatkozatai után most összefogva álltak ki a nyilvánosság elé, és nyílt levélben követelik az FIA-tól, hogy közölje velük a Ferrarival kötött egyezség részleteit.

„Mi, az alulírott csapatok meglepődve és megdöbbenve fogadtuk az FIA február 28-i, a Scuderia Ferrari Forma-1-es erőforrásának vizsgálatával kapcsolatos konklúziókat tartalmazó közleményét. Egy nemzetközi sportszabályozó szervezet felelőssége, hogy a tisztesség, átláthatóság és irányítás legmagasabb szintjén járjon el. Hónapokon át tartó vizsgálatokat követően, amelyeket az FIA csak a más csapatok által feltett kérdések után végzett el, erősen kifogásoljuk, hogy az FIA a Ferrarival titkos megállapodást kötve zárta le ezt az ügyet. Ennélfogva most nyilvánosan kijelentjük, hogy együttes elköteleződéssel fogunk ennek az ügynek a teljes feltárására törekedni, így biztosítva, hogy a sportágunk minden résztvevőt igazságos és egyenlő bánásmódban részesítsen. Tesszük ezt a szurkolók, a résztvevők és a Forma-1 részvényeseinek érdekében. Egyúttal fenntartjuk a jogot, hogy jogorvoslatot kérjünk az FIA vonatkozó folyamatainak keretében, az illetékes bíróságok előtt.” – áll a levélben.

A levél egyik legfontosabb része az utolsó mondat, amelyben az azt aláíró csapatok jogi lépéseket helyeznek kilátásba az FIA ellen, ha másként nem jutnak eredményre, és a Nemzetközi Automobil Szövetség nem hozza nyilvánosságra a Ferrarival kötött egyezségét.

Miért titkolóznak?

A legyegyszerűbb és kézenfekvőbb magyarázat az, hogy azért, mert az FIA nem tudta kétséget kizáróan bizonyítani, hogy a Ferrari szabályt szegett, a csapat pedig nem tudta bizonyítani, hogy erőforrása mindig megfelelt a szabályoknak. De mi változott a téli szünetben, a tavalyi szezon közben elvégzett számtalan, az FIA szempontjából eredménytelenül zárult vizsgálat után?

Az olasz Corriere della Sera újságírója egy meg nem nevezett forrásának tippje alapján arra gyanakszik, hogy egy jelenlegi vagy volt Ferrari-alkalmazott bizalmas technikai adatokat szivárogtatott ki Maranellóból, az FIA pedig így jött rá arra, hogy a vörösök miként kerülték meg motorjukkal a szabályokat tavaly. Giorgio Terruzzi a napilap internetes kiadásában azt fejtegeti, hogy ez a személy egy másik csapattal oszthatta meg a titkos információkat, amely továbbította azt a szövetségnek. „A megértéshez az FIA-n kívül kell keresgélni” – idézi Terruzzi az egyik topcsapat mérnökét, akinek nevét természetesen nem írta le.

Amennyiben valóban egy szivárogtató áll a Ferrari esetleges lelepleződése mögött, rögtön érthetőbbé válik, hogy az FIA megegyezett az olaszokkal ahelyett, hogy megbüntette volna a maranellóiakat, miután ipari kémkedés útján szerzett bizonyítékokat aligha használhatott volna fel egy ilyen szankcióhoz, a Ferrari nagy valószínűséggel beperelte volna a szóban forgó alkalmazottat, és meg is nyerte volna a pert.

Egészen más lett volna a helyzet, ha a szivárogtató egyből az FIA-hoz fordul, a szabályok szerint ugyanis valamilyen szabálytalanság vagy csalási kísérlet leleplezése esetén garantált az adott személy büntetlensége.

Ez természetesen egyelőre csak spekuláció, jelenleg egy dolog biztos: a Forma-1 hét csapata nem tűrte, hogy az FIA a szőnyeg alá söpörje a Ferrari tavalyi motorjának vizsgálatát, és világos választ szeretne arra a kérdésre, hogy mi lett a vörösök erőforrásával kapcsolatos vizsgálat eredménye.

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: GETTY IMAGES/2020 GETTY IMAGES/MARK THOMPSON

Leave a Reply