F1: A Mercedes nyerte a téli teszteket

Véget ért pénteken a Forma-1 idei téli tesztidőszaka Barcelonában. Összességében véve a Mercedes nyújtotta a legjobb teljesítményt a gyakorlásokon, ami mindössze 15 nappal a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt nem sok jóval kecsegtet azok számára, akik azt szeretnék, hogy végre egy olyan idényt lássunk, amikor valódi küzdelem zajlik a világbajnoki címekért.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Nem állíthatjuk, hogy komoly meglepetést hozott volna a 2020-as téli tesztidőszak a Forma-1-ben, ugyanis az elmúlt hat évben az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címeket is rendre begyűjtő Mercedes bizonyult a leggyorsabbnak a hat nap során. Az a fölény, amivel az ezüstnyilak a legjobbnak bizonyultak, viszont már meglepte az ellenfeleket, főleg, hogy a többi csapathoz hasonlóan a németek is kísérleteztek a motorral, meg úgy az autóval önmagában.

“Összességében véve a tesztek jól sikerültek, de nem voltak tökéletesek” – jelentette ki a barcelonai gyakorlás utolsó, pénteki napján Lewis Hamilton, akinek idén az a fő célja, hogy megszerezze hetedik világbajnoki címét, amellyel utolérheti az örökrangsort vezető Michael Schumachert. “Vannak bizonyos problémáink, amelyeket megpróbálunk megoldani” – ismerte el a címvédő brit, utalva arra, hogy a Mercedesnek, valamint a német gyár által motorokkal ellátott Williamsnek is többször kellett módosítania az erőátvitelen a sorozatos meghibásodások miatt.

“Meglátjuk, mennyi idő fog kelleni a problémák megoldásához, de jobb, hogy még a tesztek során előjöttek ezek” – zárta nyilatkozatát Hamilton, aki abban bízhat, hogy megismétlődik az, ami tavaly történt, amikor is a Mercedes-autókkal több probléma is akadt a téli tesztek során, aztán mégis nagy fölénnyel zsebelte be a hatodik világbajnoki címet, a csapat pedig a konstruktőri serleget.

Az előjött problémák ugyanakkor nem hátráltatták a Mercedest abban, hogy a legtöbb kört (902) tegye meg a hat nap alatt. A Ferrari 844, a McLaren pedig 802 körrel fért még föl a képzeletbeli dobogóra. Ennek oka minden bizonnyal abban keresendő, hogy az ezüstnyilak – talán pszichológiai célzattal – egy forradalmi innovációt teszteltek a múlt heti gyakorlásokon, amikor bevetették a hosszanti irányban is mozgatható kormányt, amelynek lényege, hogy amennyiben a versenyző maga felé húzza a kormányt, akkor segítségével állítható az első kerekek vízszintes szöge.

Jelenleg az, hogy ez az újítás mekkora előnnyel járhat, nem megbecsülhető, azonban sokat mondó Daniel Ricciardo azon kijelentése, miszerint “továbbra is a Mercedes gyakorol nyomást a mezőnyre, nem pedig fordítva”. Az is több, mint érdekes, hogy a két másik nagycsapat is egyelőre úgy látja, hogy a németek előnyben vannak velük szemben. “Jó formában vannak, s jobb, ha a tesztek során aggódnak, mintsem a versenyeken” – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, aki egyébként alapvetően elégedett saját istállójának tesztteljesítményével.

A Ferrari – amely egyedüliként nem tudta megugrani tavalyi idejeit a teszteken – egyelőre igen szerényen áll hozzá a helyzethez. Ez persze abból a szempontból érthető, hogy tavaly az olasz csapat valósággal uralta a gyakorlásokat, aztán a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon kőkeményen szembe jött vele a valóság, amikor képtelen volt tartani a lépést a Mercedesszel. “Nem rejtegetünk semmit” – igyekezett megnyugtatni a szurkolókat Miattia Binotto csapatfőnök. “Nem vagyunk elég gyorsak ahhoz, hogy reménykedhessünk az Ausztrál Nagydíj megnyerésében, de a szezon hosszú: lesz lehetőségünk fejlődni és akkor képesek lehetünk győzni” – tette hozzá, anélkül, hogy megjelölte volna azt az időszakot, amikor szerinte már lehet majd esélyük.

A maranellóiak háza táján egyébként felröppent egy érdekes hír a minap, ugyanis a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bejelentette, hogy megállapodást kötött az istállóval az autó működésével kapcsolatban elvégzett “mélyreható műszaki vizsgálat” után. Ez minden bizonnyal összefüggésben áll a riválisok által már tavaly, szezonközben hangoztatott kétellyel, miszerint a Scuderia motorjainak működése nem felel meg az előírásoknak. Az FIA közleménye hozzáteszi, hogy a megállapodás részletei “a felek között maradnak”. Sajtóhírek szerint a csapat és a szövetség abban egyeztek meg, hogy számos technikai kötelezettségvállalást hajtanak végre, amelyek javítani fogják valamennyi Forma-1-es hajtáslánc megfigyelését.

Ezek alapján tehát azt lehet leszűrni, hogy valóban akadtak szabályossági problémák a Ferrari motorjai körül, ám a gyártónak sikerült elérnie, hogy az FIA ne alkalmazzon szankciót, hanem – amolyan peren kívüli megállapodás keretében – pontosabban szabályozza ezt a területet a csalások elkerülése érdekében. Egy biztos: tavaly nem sokat segített a Ferrarin a sokak által megkérdőjelezett hajtáslánc…

Ígéretes Racing Point

A teszten látottakból természetesen nem érdemes az egész szezonra vonatkozó következtetéseket levonni, de mindenképp érdemes említést tenni a Racing Point téli teljesítményéről, amellyel – ha azt át tudja menteni az idényre is – akár még a Ferrarira is veszélyes lehet. A Force Indiából létrejött istálló szoros együttműködésben áll a Mercedesszel, s talán ennek tudható be, hogy a teszteken szorosan ott volt a Renault mögött – amelytől tavaly még jópár tizeddel elmaradt -, s a negyedik legtöbb kört tudták megtenni versenyzői.

Andrew Green technikai igazgató – akit feltehetően a csapat motorszállítójának tavalyi aerodinamikai megoldásai ihlettek – nem volt hajlandó fölfedni kártyáit, de nem rejtette véka alá, hogy nagyon elégedett azzal a szinttel, ahol az istálló tart.

A rózsaszín csapat tavaly 7. lett a konstruktőri pontversenyben a 10 istálló közül, ami azután, hogy a Force India 2018-ban kis híján a szezon közben csődölt be, vállalható eredmény volt. Ezt nyilván szeretnék idén megugrani, de arra, hogy a nagycsapatok dolgát megnehezítsék, nem sok sansz van, a negyedik hely elérése viszont akár reális célkitűzés is lehet.

Ami a többi kiscsapatot illeti, a Renault és a McLaren kissé közelebb került egymáshoz, megelőzvén a Toro Rossóból lett Alpha Tauri, a teszteken a legkevesebb, 649 kört teljesített Haas és a viszonylag csendben készülődő Alfa Romeo hármasát. A tavaly tökutolsó Williams az első tesztnapokon is a mezőny végén kullogott, de az eheti gyakorlások alkalmával már a fejlődés jeleit mutatta, de jó kérdés, tudnak-e idén legalább a közvetlen riválisokkal versenyezni.

A 2020-as Forma-1-es szezon március 15-én az Ausztrál Nagydíjjal venné kezdetét, ami remélhetőleg tényleg így lesz, de a koronavírus terjedése miatti aggodalmak keretében már a melbourne-i futam halasztása is fölmerült. Annyi biztos, hogy a Kínai Nagydíj törlésre került, így tavasszal lesz egy jó hónapos szünet a száguldó cirkuszban, ami lehetőséget adhat a csapatoknak a további fejlődésre.

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: Panoramic

Leave a Reply