Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Az F1 megosztott a környezetvédelmet illetően

Az F1 megosztott a környezetvédelmet illetően

Nagy port vert fel Lewis Hamilton néhány héttel ezelőtt, amikor a Japán Nagydíj után a környezetvédelem jelentőségéről kezdett posztolni és a vegán életmódot népszerűsítette követői körében. Hamiltont szinte csak erről kérdezték a soron következő, Mexikói Nagydíj sajtótájékoztatóján. Kijelentései megosztották a szurkolókat és a Forma-1-es mezőny jelenlegi és korábbi tagjait is. Sebastian Vettel kiállt mellette, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen azonban nemtetszésének adott hangot a hatszoros világbajnok véleményét illetően. Az ominózus posztok azóta egyébként eltűntek az Instagramról…

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Ahhoz képest, hogy akár már az október végén rendezett Mexikói Nagydíjon bajnokavatás lehetett volna (erre végül az Amerikai Nagydíjon került sor), a helyszíni újságírókat ehelyett Lewis Hamilton környezetvédelemmel kapcsolatos, azóta eltávolított bejegyzései foglalkoztatták Mexikóvárosban. Hamilton a Japán Nagydíj után jelentetett meg komor hangvételű posztokat, ezekben a környezetvédelemre hívta fel a figyelmet és a vegán étrend mellett korteskedett.

A brit pilótát rengetegen bírálták a közösségi médiában, mert sokan nem tartották hitelesnek, hogy Hamilton a húsfogyasztás mellőzésére buzdít a Föld megóvása érdekében, miközben autóversenyzéssel foglalkozik, sokat repül és luxusautókat tart.

A bírálók között van Fernando Alonso is, de Hamiltont nem hatotta meg korábbi csapattársa álláspontja, és Jean-Eric Vergne felvetését is elutasította, miután a francia pilóta azt javasolta, hogy a Mercedes versenyzője próbáljon szerencsét az elektromos autók szériájában, a Formula E-ben is. Elismerte, hogy nehéz lehet elfogadni a környezetvédelem érdekében tett fellépését, de ettől nem riad meg.

„Nem egyszerű a helyzet, mert valóban körbeutazzuk a világot, hogy Forma-1-es autókkal versenyezzünk, az ökológiai lábnyomunk nyilvánvalóan nagyobb egy átlagos háztartásnál, de ez nem jelenti azt, hogy félnünk kellene kiállni a pozitív változások mellett. Mindig keresem, hogyan tudnék fejlődni és idővel tudatosabb lettem azzal kapcsolatban, hogy hathatok a világra” – nyilatkozta.

Hamilton úgy vélte, elsősorban a társadalmakon múlik, hogy foglalkoznak-e a környezetvédelem problémájával vagy sem: „Úgy érzem, semmi jót nem tettem, ha nem hozom szóba.” Kijelentette, az étrendje „elég drasztikus” átalakítása mellett a közvetlen környezetében is próbál változást elérni az életmód terén.

„Az év végére próbálok karbonsemlegessé válni. Senkit sem engedek az irodámban és a háztartásomban sem, hogy műanyagokat vásároljon. Azt akarom, hogy egészen a dezodorig és a fogkeféig minden újrahasznosítható legyen. A saját életteremben a lehető legnagyobb változásokat akarom elérni” – jelentette ki.

„Több, mint egy évvel ezelőtt eladtam a repülőgépemet, most már sokkal kevesebbet repülök, leginkább polgári járatokkal. Ez nagy változás a szokásaimban. Ha lehetséges, próbáltam is kerülni az utazgatást, nyaralás helyett is inkább az Egyesült Királyságban, Bedfordshire-ben maradtam a családommal.”

A Mercedes pilótája elárulta, a csapatával is sokat dolgozik, hogy elérjék a karbonsemleges működést, valamint megemlítette, hogy az üzemi konyhájukban is sok a műanyag, ezért a vizet lebomló anyagból készített palackokban kínálják. Az anyacéget környezetbarát kárpitok bevezetésére ösztönzi, és a divatkollekciójában lévő darabok majdnem 70%-a újrahasznosított anyagokból készül. Azt tervezik, hogy ezt az értéket tovább növelik.

Forrás: AFP/2018 GETTY IMAGES/CHARLES COATES

„Vettem egy elektromos Smartot – folytatta a közlekedési szokásainak részletezését. – Több autómat is eladtam, még azokat is, amelyeket nem akartam, mert még mindig imádom őket és keményen dolgoztam értük. Igazából nem is vezetek sokat, és szerencsém is van, mert a Mercedes világszerte ellát autókkal. Van például három az Egyesült Államokban, de visszaküldtem őket, és kértem EQC-kat.”

„Londonban van egy Maybachom is, amit imádok. Az most nem igazán passzol ahhoz, amiért küzdök, de le akarom cserélni EQC-ra vagy hibridre. Úgy tudom, a jövő év végén abból is lesz hibrid. Folyamatosan alkalmazkodom, de ezt nem lehet gyorsan megoldani.”   

„Nem tudom, hogy mi mást tehetnék – összegzett. – Még mindig imádok versenyezni, és ezt folytatni akarom.”

Vettel kiállt mellette

Az üzemanyagok fejlesztése terén látja a Forma-1 szerepét a környezetvédelemben Sebastian Vettel. A német pilóta lépéseket várt a sportágtól, amelyek úgy tűnik, meg is történnek. A Ferrari négyszeres világbajnoka kiállt Hamilton kezdeményezése mellett.

Vettel tegnap a CNN-nek és az Autosportnak is beszélt a környezetvédelemmel kapcsolatos véleményéről. A brit autós szaklapnak kijelentette, „hülyeség” lenne, ha a Forma-1 figyelmen kívül hagyná a klímaváltozást, és nem használná ki, hogy világszerte emberek milliói követik a versenyeket. Úgy vélte, a technológiai fejlesztések terén lehet szerepe a sportágnak.

„Az [F1-es] motorjaink nagyon hatékonyak, de kérdéses, hogy ebből mennyi kerül át a közutakra. Alapvetően az F1-nek is van felelőssége, mindannyiunknak példát kell mutatni, ezért érzem, hogy sokkal többet kell tennünk. Nem csupán a teljesítmény, a küzdelem, a versengés vagy a szórakoztatás terén kell a legmagasabb szintet hoznunk, hanem előre is kell gondolnunk a jövőnk, a bolygónk és a sportunk jövője érdekében is. Szerintem ezek összefüggő dolgok.” 

Vettel egyetért Hamiltonnal abban, hogy a Forma-1-nek foglalkoznia kell a klímaváltozással (Forrás: planetf1.com)

A Ferrari pilótája sürgette a szintetikus üzemanyagok bevezetését, mert szerinte, ha a szakemberek képesek megtalálni a teljesítménynövelés módját, akkor befektetések révén erre is megoldást lehet találni. „Elnézve az autóinkat, úgy gondolom, relevánsabbá tudjuk tenni őket a technológiák szempontjából” – vélte.

Vettel felvetette azt is, hogy fejlesszék a nagydíjak hulladékgazdálkodását és tiltsák be a műanyag poharakat, először legalább a paddockban, aztán a közönségnek felszolgált italok kapcsán is.

Az F1 is cselekszik

Hamilton és német kollégája nyitott kapukat dönget, mert néhány héttel azután, hogy a mezőny két legismertebb tagja a környezetvédelemről kezdett beszélni, most a Forma-1 menedzsmentje is bejelentette, hogy 2030-ra karbonsemlegessé kívánják tenni a sportágat, és ennek érdekében azonnal elkezdenek végrehajtani egy akciótervet, amit az elmúlt 12 hónap során dolgoztak ki.

A kereskedelmi jogok tulajdonosa által kiadott közlemény szerint „a kezdeményezés magában foglalja a Forma-1-es autókat és a pályán zajló aktivitásokat, valamint a sportág további működését”, vagyis a gyárak termelésére feltehetőleg nem terjed ki, de a terv megalkotásában szakértők, az FIA, a csapatok, a promóterek és további partnerek is részt vettek.

A közlemény hangsúlyozza, hogy az F1-es autókhoz kikísérletezett erőforrások, aerodinamikai vívmányok, biztonsági fejlesztések, energia-visszanyerő rendszerek, navigációs eszközök és kompozit anyagok az egész autóipar javát szolgálják. A közeljövőben megvalósíthatónak tartják, hogy az F1-es hajtásláncok is nettó karbonsemlegesek legyenek.

A közlemény arról is említést tesz, hogy a száguldó cirkusz idén eddig 256 551 tonna szén-dioxidot (CO2) bocsátott ki, de ennek mindössze 0,7%-a származott az autókban működő hibrid motorokból, s 7,3%-a a közvetlenül a pályákon zajló tevékenységekből (futamok, betétversenyek, energiafogyasztás, televíziós közvetítés lebonyolítása, a szponzorok képviselőinek és a VIP-vendégeknek a helyszínre szállítása). A legnagyobb CO2-kibocsátást az anyagszállítás, vagyis az autók és a szerszámok egyik futamról a másikra történő szállítása idézte elő (45%), míg a személyzet utaztatása 27,7%-kal “részesedik” az eddigi összkibocsátásból. Az irodák és a különböző kiszolgáló egységek működtetése 19,3%-ban járult hozzá az F1 karbontermeléséhez.

A technológia mellett a rendezvények is fenntarthatóvá válnak 2025-ig: ennek jegyében a keletkező hulladékmennyiséget teljes egészében újrahasznosítják, betiltják az egyszer használatos műanyagokat, valamint zöld közlekedési lehetőséget kínálnak majd „minden szurkolónak”, hogy eljussanak a helyszínre.

Räikkönen: Őrültség

Ugyan Vettel mellett több pilóta, így Sergio Pérez és Alexander Albon is egyetértésének adott hangot Hamilton klímavédelmet érintő bejegyzéseivel kapcsolatban, akadnak olyan versenyzők, akik nem állnak a brit pártján a témában. Közéjük tartozik Kimi Räikkönen is.

„Igazából talán nem ez a legjobb hely arra, hogy nagy sztorikat szőjünk ebből, mert végül is, minek égetjük el az üzemanyagot? Azért, hogy elsők vagy másodikak legyünk?” – tette fel a költői kérdést a finn világbajnok a Racefans tudósítójának még Mexikóban. – “Talán nem az F1 a legjobb hely erre. Ha tényleg ezen az úton akarunk elindulni, akkor jobb lenne, ha otthon maradnánk, és elfelejtenénk a versenyzést.”

A 40 esztendős pilóta hozzátette: „Szerintem sok szempontból őrültség belemenni ebbe a témába, főleg egy versenyhétvégén.”

Hasonló véleményen volt Max Verstappen is, aki Hamilton étrend-váltására reagálva visszavágott, hogy ő szeret néha hamburgert enni, és mindenki eldöntheti, hogyan szeretne élni. „Szeretem a benzines dolgokat is. Mondhatom ezt?” – tette hozzá. – “Nem kedvelem az elektromos cuccokat, csak az otthoni kis mopedemet, de az F1-es autóba nem való.”

„Tudom, hogy a környezetvédelem nagyon fontos, de az F1 is létezik már nagyon régen, nem hinném, hogy túl kell reagálni a dolgokat vagy primadonnát játszani. El kell fogadni, hogy ez [a sportág] ilyen. Akinek nem tetszik, ne nézze!” – mondta a rebellis holland.

Ellenfele, a szakácskönyvet is jegyző Romain Grosjean nem volt meggyőződve arról, hogy Hamilton vegán étrendje hasznos egy élsportolónak, korábbi csapattársa, Fernando Alonso pedig megkérdőjelezte, hogy Hamilton-e a megfelelő ember arra, hogy környezetvédelmi témákban megnyilvánuljon.

“Az étkezési szokásaimat megtartom magamnak. Én például sohasem küldtem volna ki olyan üzenetet, mint Lewis” – mondta a korábbi kétszeres F1-es és endurance-világbajnok a Soymotor.com-nak. – Nem lehet ilyen üzeneteket küldeni, aztán másnap ennek pont az ellentétét csinálni. Mindannyian tudjuk, hogy [Hamilton] milyen életmódot folytat vagy akár én vagy az összes Forma-1-es pilóta, évi 200 repüléssel. Ezután nem lehet azt mondani másoknak, hogy ne egyenek húst.”

Alonso a saját divatmárkája, a Kimoa új kollekciójának bemutatóján beszélt. A ruhadarabok az óceánokban összegyűjtött műanyagok felhasználásával készülnek, és a profit a Mission Blue alapítványhoz kerül, ami a vizek élővilágának megóvásáért dolgozik.

„Úgy gondolom, az ilyen kezdeményezések, mint a műanyag gyűjtése az óceánokban, a kollekció bevételének teljes felajánlása, egy aukció vagy egyebek sokkal több hasznot hoznak, mint bármi, amit mondunk” – vélte a sportoló.

Cselekedni kell, nem beszélni!

Úgy gondolom, fontos az, hogy minél többen fölemeljék szavukat a környezet megóvása érdekében, mivel tagadhatatlan tény, hogy egyre több és súlyosabb probléma fenyegeti a világ lakosságát. Önmagában viszont ez semmit sem ér, főleg, ha ezt nem követik cselekvések. Én úgy állok hozzá a környezetvédelem témájához, hogy nem sokat beszélek róla, csak annyit, amennyit feltétlenül szükséges.

Mindig is a tettek, s nem a szavak emberének tartottam magam, s igyekszem a környezetvédelem terén is hasonlóképpen viselkedni. Ahelyett, hogy folyamatosan a környezettudatosságra és a minket körülvevő környezet védelmére, megőrzésére ösztökélnék mindenkit (pedig simán megtehetném akár ezen a fórumon is), inkább megteszem, amit a magam részéről megtehetek. Fölszedem az utcán, parkokban heverő szemetet, s kidobom a legközelebbi kukába, vagy ha szelektíven is gyűjthető hulladékról van szó, akkor hazaviszem, s a szelektív szemét elszállításakor elhelyezem a konténerbe.

Mindenki úgy tud a legtöbbet tenni a környezetvédelemért, ezáltal pedig a klímaváltozás ellen, hogy nem szemetel, a köztereken heverő hulladék minél nagyobb hányadát bedobja egy kukába, a környezetében élőket pedig ösztönzi arra, hogy ugyanígy viselkedjenek.

Természetesen fontos a figyelemfölhívás ebben a témában, de úgy érzem, sokan túl sokat beszélnek róla, ami a cselekvésre fordítható idő rovására megy. Én nem ezt az utat választom. Én cselekszem, s bízom benne, hogy olvasóim között is sokan vannak, akik hasonlóan állnak hozzá a dologhoz.

A Sportudvaron a mai nappal és ezzel a cikkel kezdi meg létezését a Zöld Sport rovat, amelyben a jövőben azokat a kezdeményezéseket igyekszem majd bemutatni, amiknek az a céljuk, hogy a sport zöldebbé, környezetudatosabbá, fenntarthatóbbá váljon. Ezekben a cikkekben is arra fogok törekedni, hogy csak annyit írjak le az adott témáról vagy eseményről, amennyit feltétlenül szükséges, de ezzel ne raboljam sem a saját időmet, sem az olvasóim idejét, hiszen a környezetért minden nap lehet és kell is tenni.

Érdekelnek a hasonló cikkek? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum

Top
%d bloggers like this: