
Nagy port vert fel Lewis Hamilton néhány héttel ezelőtt, amikor a Japán Nagydíj után a környezetvédelem jelentőségéről kezdett posztolni és a vegán életmódot népszerűsítette követői körében. Hamiltont szinte csak erről kérdezték a soron következő, Mexikói Nagydíj sajtótájékoztatóján. Kijelentései megosztották a szurkolókat és a Forma-1-es mezőny jelenlegi és korábbi tagjait is. Sebastian Vettel kiállt mellette, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen azonban nemtetszésének adott hangot a hatszoros világbajnok véleményét illetően. Az ominózus posztok azóta egyébként eltűntek az Instagramról…
HIRDETÉS

Ahhoz képest, hogy akár már az október végén rendezett Mexikói Nagydíjon bajnokavatás lehetett volna (erre végül az Amerikai Nagydíjon került sor), a helyszíni újságírókat ehelyett Lewis Hamilton környezetvédelemmel kapcsolatos, azóta eltávolított bejegyzései foglalkoztatták Mexikóvárosban. Hamilton a Japán Nagydíj után jelentetett meg komor hangvételű posztokat, ezekben a környezetvédelemre hívta fel a figyelmet és a vegán étrend mellett korteskedett.
A brit pilótát rengetegen bírálták a közösségi médiában, mert sokan nem tartották hitelesnek, hogy Hamilton a húsfogyasztás mellőzésére buzdít a Föld megóvása érdekében, miközben autóversenyzéssel foglalkozik, sokat repül és luxusautókat tart.
A bírálók között van Fernando Alonso is, de Hamiltont nem hatotta meg korábbi csapattársa álláspontja, és Jean-Eric Vergne felvetését is elutasította, miután a francia pilóta azt javasolta, hogy a Mercedes versenyzője próbáljon szerencsét az elektromos autók szériájában, a Formula E-ben is. Elismerte, hogy nehéz lehet elfogadni a környezetvédelem érdekében tett fellépését, de ettől nem riad meg.
„Nem egyszerű a helyzet, mert valóban körbeutazzuk a világot, hogy Forma-1-es autókkal versenyezzünk, az ökológiai lábnyomunk nyilvánvalóan nagyobb egy átlagos háztartásnál, de ez nem jelenti azt, hogy félnünk kellene kiállni a pozitív változások mellett. Mindig keresem, hogyan tudnék fejlődni és idővel tudatosabb lettem azzal kapcsolatban, hogy hathatok a világra” – nyilatkozta.
Hamilton úgy vélte, elsősorban a társadalmakon múlik, hogy foglalkoznak-e a környezetvédelem problémájával vagy sem: „Úgy érzem, semmi jót nem tettem, ha nem hozom szóba.” Kijelentette, az étrendje „elég drasztikus” átalakítása mellett a közvetlen környezetében is próbál változást elérni az életmód terén.
„Az év végére próbálok karbonsemlegessé válni. Senkit sem engedek az irodámban és a háztartásomban sem, hogy műanyagokat vásároljon. Azt akarom, hogy egészen a dezodorig és a fogkeféig minden újrahasznosítható legyen. A saját életteremben a lehető legnagyobb változásokat akarom elérni” – jelentette ki.
„Több, mint egy évvel ezelőtt eladtam a repülőgépemet, most már sokkal kevesebbet repülök, leginkább polgári járatokkal. Ez nagy változás a szokásaimban. Ha lehetséges, próbáltam is kerülni az utazgatást, nyaralás helyett is inkább az Egyesült Királyságban, Bedfordshire-ben maradtam a családommal.”
A Mercedes pilótája elárulta, a csapatával is sokat dolgozik, hogy elérjék a karbonsemleges működést, valamint megemlítette, hogy az üzemi konyhájukban is sok a műanyag, ezért a vizet lebomló anyagból készített palackokban kínálják. Az anyacéget környezetbarát kárpitok bevezetésére ösztönzi, és a divatkollekciójában lévő darabok majdnem 70%-a újrahasznosított anyagokból készül. Azt tervezik, hogy ezt az értéket tovább növelik.

„Vettem egy elektromos Smartot – folytatta a közlekedési szokásainak részletezését. – Több autómat is eladtam, még azokat is, amelyeket nem akartam, mert még mindig imádom őket és keményen dolgoztam értük. Igazából nem is vezetek sokat, és szerencsém is van, mert a Mercedes világszerte ellát autókkal. Van például három az Egyesült Államokban, de visszaküldtem őket, és kértem EQC-kat.”
„Londonban van egy Maybachom is, amit imádok. Az most nem igazán passzol ahhoz, amiért küzdök, de le akarom cserélni EQC-ra vagy hibridre. Úgy tudom, a jövő év végén abból is lesz hibrid. Folyamatosan alkalmazkodom, de ezt nem lehet gyorsan megoldani.”
„Nem tudom, hogy mi mást tehetnék – összegzett. – Még mindig imádok versenyezni, és ezt folytatni akarom.”
Vettel kiállt mellette
Az üzemanyagok fejlesztése terén látja a Forma-1 szerepét a környezetvédelemben Sebastian Vettel. A német pilóta lépéseket várt a sportágtól, amelyek úgy tűnik, meg is történnek. A Ferrari négyszeres világbajnoka kiállt Hamilton kezdeményezése mellett.
Vettel tegnap a CNN-nek és az Autosportnak is beszélt a környezetvédelemmel kapcsolatos véleményéről. A brit autós szaklapnak kijelentette, „hülyeség” lenne, ha a Forma-1 figyelmen kívül hagyná a klímaváltozást, és nem használná ki, hogy világszerte emberek milliói követik a versenyeket. Úgy vélte, a technológiai fejlesztések terén lehet szerepe a sportágnak.
„Az [F1-es] motorjaink nagyon hatékonyak, de kérdéses, hogy ebből mennyi kerül át a közutakra. Alapvetően az F1-nek is van felelőssége, mindannyiunknak példát kell mutatni, ezért érzem, hogy sokkal többet kell tennünk. Nem csupán a teljesítmény, a küzdelem, a versengés vagy a szórakoztatás terén kell a legmagasabb szintet hoznunk, hanem előre is kell gondolnunk a jövőnk, a bolygónk és a sportunk jövője érdekében is. Szerintem ezek összefüggő dolgok.”

A Ferrari pilótája sürgette a szintetikus üzemanyagok bevezetését, mert szerinte, ha a szakemberek képesek megtalálni a teljesítménynövelés módját, akkor befektetések révén erre is megoldást lehet találni. „Elnézve az autóinkat, úgy gondolom, relevánsabbá tudjuk tenni őket a technológiák szempontjából” – vélte.
Vettel felvetette azt is, hogy fejlesszék a nagydíjak hulladékgazdálkodását és tiltsák be a műanyag poharakat, először legalább a paddockban, aztán a közönségnek felszolgált italok kapcsán is.
Az F1 is cselekszik
Hamilton és német kollégája nyitott kapukat dönget, mert néhány héttel azután, hogy a mezőny két legismertebb tagja a környezetvédelemről kezdett beszélni, most a Forma-1 menedzsmentje is bejelentette, hogy 2030-ra karbonsemlegessé kívánják tenni a sportágat, és ennek érdekében azonnal elkezdenek végrehajtani egy akciótervet, amit az elmúlt 12 hónap során dolgoztak ki.
A kereskedelmi jogok tulajdonosa által kiadott közlemény szerint „a kezdeményezés magában foglalja a Forma-1-es autókat és a pályán zajló aktivitásokat, valamint a sportág további működését”, vagyis a gyárak termelésére feltehetőleg nem terjed ki, de a terv megalkotásában szakértők, az FIA, a csapatok, a promóterek és további partnerek is részt vettek.
A közlemény hangsúlyozza, hogy az F1-es autókhoz kikísérletezett erőforrások, aerodinamikai vívmányok, biztonsági fejlesztések, energia-visszanyerő rendszerek, navigációs eszközök és kompozit anyagok az egész autóipar javát szolgálják. A közeljövőben megvalósíthatónak tartják, hogy az F1-es hajtásláncok is nettó karbonsemlegesek legyenek.
A közlemény arról is említést tesz, hogy a száguldó cirkusz idén eddig 256 551 tonna szén-dioxidot (CO2) bocsátott ki, de ennek mindössze 0,7%-a származott az autókban működő hibrid motorokból, s 7,3%-a a közvetlenül a pályákon zajló tevékenységekből (futamok, betétversenyek, energiafogyasztás, televíziós közvetítés lebonyolítása, a szponzorok képviselőinek és a VIP-vendégeknek a helyszínre szállítása). A legnagyobb CO2-kibocsátást az anyagszállítás, vagyis az autók és a szerszámok egyik futamról a másikra történő szállítása idézte elő (45%), míg a személyzet utaztatása 27,7%-kal „részesedik” az eddigi összkibocsátásból. Az irodák és a különböző kiszolgáló egységek működtetése 19,3%-ban járult hozzá az F1 karbontermeléséhez.
A technológia mellett a rendezvények is fenntarthatóvá válnak 2025-ig: ennek jegyében a keletkező hulladékmennyiséget teljes egészében újrahasznosítják, betiltják az egyszer használatos műanyagokat, valamint zöld közlekedési lehetőséget kínálnak majd „minden szurkolónak”, hogy eljussanak a helyszínre.
Räikkönen: Őrültség
Ugyan Vettel mellett több pilóta, így Sergio Pérez és Alexander Albon is egyetértésének adott hangot Hamilton klímavédelmet érintő bejegyzéseivel kapcsolatban, akadnak olyan versenyzők, akik nem állnak a brit pártján a témában. Közéjük tartozik Kimi Räikkönen is.
„Igazából talán nem ez a legjobb hely arra, hogy nagy sztorikat szőjünk ebből, mert végül is, minek égetjük el az üzemanyagot? Azért, hogy elsők vagy másodikak legyünk?” – tette fel a költői kérdést a finn világbajnok a Racefans tudósítójának még Mexikóban. – „Talán nem az F1 a legjobb hely erre. Ha tényleg ezen az úton akarunk elindulni, akkor jobb lenne, ha otthon maradnánk, és elfelejtenénk a versenyzést.”
A 40 esztendős pilóta hozzátette: „Szerintem sok szempontból őrültség belemenni ebbe a témába, főleg egy versenyhétvégén.”
Hasonló véleményen volt Max Verstappen is, aki Hamilton étrend-váltására reagálva visszavágott, hogy ő szeret néha hamburgert enni, és mindenki eldöntheti, hogyan szeretne élni. „Szeretem a benzines dolgokat is. Mondhatom ezt?” – tette hozzá. – „Nem kedvelem az elektromos cuccokat, csak az otthoni kis mopedemet, de az F1-es autóba nem való.”
„Tudom, hogy a környezetvédelem nagyon fontos, de az F1 is létezik már nagyon régen, nem hinném, hogy túl kell reagálni a dolgokat vagy primadonnát játszani. El kell fogadni, hogy ez [a sportág] ilyen. Akinek nem tetszik, ne nézze!” – mondta a rebellis holland.
Ellenfele, a szakácskönyvet is jegyző Romain Grosjean nem volt meggyőződve arról, hogy Hamilton vegán étrendje hasznos egy élsportolónak, korábbi csapattársa, Fernando Alonso pedig megkérdőjelezte, hogy Hamilton-e a megfelelő ember arra, hogy környezetvédelmi témákban megnyilvánuljon.
„Az étkezési szokásaimat megtartom magamnak. Én például sohasem küldtem volna ki olyan üzenetet, mint Lewis” – mondta a korábbi kétszeres F1-es és endurance-világbajnok a Soymotor.com-nak. – „Nem lehet ilyen üzeneteket küldeni, aztán másnap ennek pont az ellentétét csinálni. Mindannyian tudjuk, hogy [Hamilton] milyen életmódot folytat vagy akár én vagy az összes Forma-1-es pilóta, évi 200 repüléssel. Ezután nem lehet azt mondani másoknak, hogy ne egyenek húst.”
Alonso a saját divatmárkája, a Kimoa új kollekciójának bemutatóján beszélt. A ruhadarabok az óceánokban összegyűjtött műanyagok felhasználásával készülnek, és a profit a Mission Blue alapítványhoz kerül, ami a vizek élővilágának megóvásáért dolgozik.
„Úgy gondolom, az ilyen kezdeményezések, mint a műanyag gyűjtése az óceánokban, a kollekció bevételének teljes felajánlása, egy aukció vagy egyebek sokkal több hasznot hoznak, mint bármi, amit mondunk” – vélte a sportoló.
Cselekedni kell, nem beszélni!
Úgy gondolom, fontos az, hogy minél többen fölemeljék szavukat a környezet megóvása érdekében, mivel tagadhatatlan tény, hogy egyre több és súlyosabb probléma fenyegeti a világ lakosságát. Önmagában viszont ez semmit sem ér, főleg, ha ezt nem követik cselekvések. Én úgy állok hozzá a környezetvédelem témájához, hogy nem sokat beszélek róla, csak annyit, amennyit feltétlenül szükséges.
Mindig is a tettek, s nem a szavak emberének tartottam magam, s igyekszem a környezetvédelem terén is hasonlóképpen viselkedni. Ahelyett, hogy folyamatosan a környezettudatosságra és a minket körülvevő környezet védelmére, megőrzésére ösztökélnék mindenkit (pedig simán megtehetném akár ezen a fórumon is), inkább megteszem, amit a magam részéről megtehetek. Fölszedem az utcán, parkokban heverő szemetet, s kidobom a legközelebbi kukába, vagy ha szelektíven is gyűjthető hulladékról van szó, akkor hazaviszem, s a szelektív szemét elszállításakor elhelyezem a konténerbe.
Mindenki úgy tud a legtöbbet tenni a környezetvédelemért, ezáltal pedig a klímaváltozás ellen, hogy nem szemetel, a köztereken heverő hulladék minél nagyobb hányadát bedobja egy kukába, a környezetében élőket pedig ösztönzi arra, hogy ugyanígy viselkedjenek.
Természetesen fontos a figyelemfölhívás ebben a témában, de úgy érzem, sokan túl sokat beszélnek róla, ami a cselekvésre fordítható idő rovására megy. Én nem ezt az utat választom. Én cselekszem, s bízom benne, hogy olvasóim között is sokan vannak, akik hasonlóan állnak hozzá a dologhoz.
A Sportudvaron a mai nappal és ezzel a cikkel kezdi meg létezését a Zöld Sport rovat, amelyben a jövőben azokat a kezdeményezéseket igyekszem majd bemutatni, amiknek az a céljuk, hogy a sport zöldebbé, környezetudatosabbá, fenntarthatóbbá váljon. Ezekben a cikkekben is arra fogok törekedni, hogy csak annyit írjak le az adott témáról vagy eseményről, amennyit feltétlenül szükséges, de ezzel ne raboljam sem a saját időmet, sem az olvasóim idejét, hiszen a környezetért minden nap lehet és kell is tenni.
Érdekelnek a hasonló cikkek? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!
HIRDETÉS

A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum