Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Nagyvilág > Ilyen lesz a Forma-1 2021-től

Ilyen lesz a Forma-1 2021-től

VIDEÓVAL – A Forma-1 vezetői csütörtökön, Austinban bemutatták a száguldó cirkusz 2021-től érvénybe lépő új szabályait, valamint az ezek alapján építendő új autó prototípusát is. Az eddigi vélemények vegyesek az újdonságokkal kapcsolatban, de hogy mindez tényleg be fog-e válni, csak jó másfél év múlva fog kiderülni.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Új korszak kezdődik a Forma-1-ben a 2021-es szezontól, amelynek szabályrendszerét egyhangú szavazással elfogadta az FIA Motorsport Világtanácsa, így néhány, később esedékes finomítástól eltekintve véglegesnek tekinthető. Az előírások a technikai és a sportszabályzat mellett új elemként pénzügyi szabályzatból is állnak, ezek kombinációja hívatott megújítani az autóversenyzés csúcskategóriáját.

Az FIA és a sportág kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media közös manifesztója szerint 2021-től olyan autók jönnek az F1-be, amelyekkel jobban lehet majd csatázni egymással, kiegyenlítettebb lesz a verseny, a sportágban az számít majd inkább, hogy ki, hogyan költi el a pénzét és nem az, hogy mennyit, így a résztvevők számára fenntarthatóbbá válik, és továbbra is a világ elsőszámú autóversenye marad, ami a csúcstechnológia tökéletes bemutatása is.

A szabályrendszer három fő pillére közül először a technikai szabályzat főbb újításait összegezzük Nikolasz Tombazisz, az FIA formulaautós bizottsági elnöke által elmondottak alapján. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a Liberty Media a sportág történetében először biztosított saját kapacitást ahhoz, hogy kikísérletezzék az izgalmasabb versenyzés feltételeit.

Három fő célt fogalmaztak meg: a turbulens légáramlatok csökkentését az autók mögött, az autók egyszerűsítését, valamint azt, hogy csökkenjen a különbség a leggyorsabb és a leglassabb autók között.

„Egyszerűsítettük az első szárnyat, hogy gyengébb áramlatok jöjjenek létre körülötte, és a csapatoknak kevesebb lehetőségük legyen a kerekekről leváló légáramlatok irányítására. Nincsenek már bargeboardok, amelyek most iszonyúan bonyolult szerkezetek” – emelte ki a szakember az egyik látványos részletet.

„Az autónk alapvetően a szívóhatáson alapul, egy hosszú diffúzor húzódik alatta, ami az oldaldobozok elejénél kezdődik, ez a mögötte kialakuló áramlási struktúrák kialakítása terén kulcsfontosságú. Bizonyos pontokat, de nem sokat, előre meghatározunk, mert vannak érzékeny részletek, például a kerékről leváló áramlatok körül, ahol úgy érezzük, hogy  ha nem szabjuk meg a formákat, akkor a csapatok felülkerekedhetnek.”

Tombazisz szerint mindenképpen szükséges, hogy az autó egyes részeihez a csapatok ne nyúlhassanak, különben félő, hogy ismét olyan áramlatokat generálhatnak, amelyek ártanak a hátul haladó autónak.

Számításuk szerint jelenleg egy autóhossznyi hátrány esetén az üldöző a leszorítóerő majdnem felét (55% marad meg) elveszíti, az új autóknál ennél lényegesen kedvezőbb értékre számítanak, még akkor is, ha a prognózis kissé romlani fog, ha a csapatok is dolgozni kezdenek.

„Az aerodinamikai szabályok sokkal inkább számítógépes áramlástani modellekre (CAD) támaszkodnak majd. Egy X-Y-Z nevű koordinátarendszert vezetünk be, és az autók szabályosságát nagyrészt CAD-vel ellenőrizzük majd. Szkenneljük majd az autókat, és összehasonlítjuk a CAD-modellekkel, hogy az autók biztosan minden szabálynak megfeleljenek.”

Az aerodinamikai szabályok értelmezését segíti majd, hogy a jelenlegi helyzettől eltérően minden ezzel kapcsolatos előírást a 3-as pont alá sorolnak, köztük például a fékhűtőkre vonatkozó definíciókat is, amelyek korábban szétszórva kerültek be a leírásba.

A prezentáció során Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője elmondta, eleinte a motorformula átírására is törekedtek, de már nem bánja, hogy ez most elmarad, és lényegében átemelik a szabályokat a jelenlegi korszakból. Tombazisz részletezte a helyzetet, elárulta, hogy a motorok 5 kg-mal nehezebbek lehetnek, a gyártók csak kereskedelmi forgalomban kapható anyagokat használhatnak majd, a csapatoknak nem lehetnek majd kizárólagos beszállítóik az akkumulátorok és turbófeltöltők terén, egységesítik a benzinpumpát, és megmarad, hogy a gyári- valamint az ügyfélcsapatok egyforma specifikációt használnak a továbbiakban is.

Ilyen lesz az új autó (Forrás: F1)

Az üzemanyagok terén megduplázódik a megújuló forrásokból származó összetevők részaránya, így 2021-től már 20% lesz, 2022-től pedig ezt tovább emelnék, de ehhez előtte célokat kell kijelölni az olajtársaságokkal és a motorgyártókkal közösen. Az üzemanyag-ellátó rendszerre vonatkozó előírások sokkal szigorúbbak lesznek a költségek és a szabályok betartatása miatt is, ennek következtében megnő a szabványos alkatrészek száma.

A sebességváltók terén a jogtulajdonos kutatása megállapította, hogy a csapatok rengeteg pénzt költenek marginális előrelépésekre a fejlesztés terén.

„Úgy érezzük, hogy ez semmit sem tesz hozzá a sporthoz – szögezte le Tombazisz. – Ezért olyan szabályokat alkottunk, amelyek több évre befagyasztják a sebességváltók specifikációit” – mondta, és kifejtette, hogy ötéves ciklus során egyszer lehet majd változtatni a sebességváltó kialakításán, de nem tartanak attól, hogy ezért a csapatok számottevő előnybe vagy hátrányba kerülnek.

Ez mind szép és jó, na de mi lesz a gumikkal?

„Jelentős mértékben egyszerűsítettük ezt a területet” – szögezte le Tombazisz a futóművek kapcsán. Betiltják a hidraulikus felfüggesztéseket, mert nem relevánsak az utcai autók szempontjából és az ún. „J-damper”-eket, valamint bevezetik a 18 colos keréktárcsákat. A gumimelegítő paplanok legalább az első két szezon során megmaradnak, de visszafogják a hőmérsékleteket és a felhasználható darabszámot. A jelenleginél nagyobbak lesznek a féktárcsák, 2023-ig tervezik a fékalkatrészek egyelőre elvetett egységesítését.

Lényeges biztonsági fejlesztések is történnek: megnövelték a pilótafülkék méreteit, hogy a magasabb pilóták is jobban elférjenek, erősebbé tették az autókat oldalirányú ütközések esetén, és a jelenlegi „T-tray” zónáját egységesítik a csalások elkerülése érdekében, és így kevésbé sérülnek majd az autók a kerékvetőkön ugrálás közben.  

A biztonság érdekében a karbon alkatrészek szerkezetét megváltoztatják, hogy ne törjenek apró darabokra ütközés esetén, a hosszabb orrkúp nagyobb energia elnyelésére képes, és több elemet rögzítenek az autó hátuljához, így nagyobb bukás esetén azok kevésbé tudnak majd leválni és elrepülni.

A prezentáció során érezhető volt, hogy a csapatok nem véletlenül tartottak a különböző alkatrészek egységesítésétől, de Tombazisz és Brawn többször is leszögezte, hogy a versenyzés vagy a költségcsökkentés érdekében ezekre szükség van. A görög szakember úgy vélte, az orr, az első szárny, a légbeömlő nyílások, az oldaldobozok, a hátsó szárnyak szabadon választott kialakítása „számottevő teljesítménybeli és vizuális differenciát” okozhat majd a mezőnyben.

Az alkatrészeket 2021-től öt különböző kategóriába sorolják majd aszerint, hogy milyen követelményeknek kell majd megfelelniük:

  • Listázott csapat alkatrészek: Minden csapat maga gyártja
  • Standardizált, beszállított alkatrészek: Tenderen kiválasztott, központi gyártó által beszállított alkatrész (pl. keréktárcsák, gumimelegítő paplanok)
  • Előírt formatervű alkatrészek: Meghatározott, de bárhonnan beszerezhető alkatrészek (az FIA előírja, hogy milyennek kell lennie, de bárki gyárthatja)
  • Értékesíthető alkatrészek: Az egyik csapat által a másiknak átadható elemek (pl. sebességváltók)
  • Nyílt forrású alkatrészek: Az ellenfelek számára szabadon elérhető alkatrésztervek (a csapatok kötelesek majd feltölteni bizonyos részleteket az FIA szerverére)

Várhatóan kritikák forrása lesz elsősorban a pilóták körében, hogy tovább emelkedik majd az autók minimum súlya a jelenlegi 743 kg-ról 768 kg-ra, holott a versenyzés színvonalának sok versenyző szerint már most is leginkább a nehéz autók ártanak.  

„Ez nyilvánvalóan nem kívánt hatás, hanem következmény, nagyrészt a nagyobb keréktárcsák miatt, de a megemelt minimumsúlyú motorok miatt is. Növekedést okoznak a standardizált alkatrészek és biztonsági fejlesztések is” – mondta Tombazisz, és megjegyezte, hogy a motorok minimumsúlya is 5 kg-mal több lehet az eddigieknél, ezt a költségcsökkentéssel magyarázta.

A 2021-es autó prototípusa Austinban, a hétvégi Amerikai Nagydíj helyszínén (Forrás: F1)

A fentiek együttes hatása következtében izgalmasabb versenyek jöhetnek az új autókkal, amelyek eleinte biztosan lassabbak lesznek a jelenlegieknél. Brawn arra számít, hogy 2021-től az autók a 2016-os szezon köridőire lesznek majd képesek. Tombazisz leszögezte, nem foglalkoztatja őket, hogy a mezőny a jelenleginél lassabb lesz majd.

“Arra számítunk, hogy az autók körönként 3-3,5 másodperccel lesznek lassabbak, de nem hisszük, hogy ez kulcsfontosságú paraméter a látványosság szempontjából. A legfőbb cél, hogy lehessen az autókkal versenyezni, nem igazán foglalkoztunk azzal, hogy pontosan mekkora lesz a teljesítmény. Nem tudjuk pontosan megjósolni a leszorítóerő szintjét a jelenlegi autókkal összehasonlítva, de a fejlesztések után is kissé alacsonyabb lesz. Már a [bemutató autó modellje] is tisztességes előrelépésen ment keresztül a teljesítmény terén, miután megjárta a szélcsatornát, pedig viszonylag kevés aerodinamikai szakértő és szélcsatornában töltött óra révén fejlesztettük.”

Megújul a sportszabályzat

A technikai szabályzat reformja mellett a Forma-1 a sportszabályzat megújítása és az új pénzügyi szabályzat bevezetése révén újul meg 2021-től. Ezek együttesen a remények szerint műszakilag és anyagilag is kiegyenlítettebb, izgalmasabb, de továbbra is magas színvonalú versenyzést hoznak.

Az átfogó technikai szabályváltozások mellett kevesebb újítás szerepel a sportszabályzatban, azonban ezek a nézők és a csapatok számára is jelentőségteljesek. Az új előírás lehetővé teszi, hogy egy szezon során akár 25 nagydíjat is rendezzenek, ennek kompenzálása érdekében a csütörtöki sajtónapokat lényegében elhagyják, és összesűrítik a pénteki programot.

“A gépátvétel például pénteken reggel lesz, és két, talán rövidebb edzés pénteken délután. Így nagyjából ugyanannyi lesz a pályán töltött idő, de hatékonyabbá tesszük. A csapatok nagyon együttműködők voltak e folyamatban – mondta Ross Brawn. – A csapatoknak engedélyezett munkaórákat is csökkentjük a hétvégék folyamán, így próbáljuk tehermentesíteni a személyzetet.”

Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója kijelentette, a jogtulajdonos továbbra is előtérbe helyezi a rendezvények minőségét a mennyiséggel szemben.

„Ha új helyen rendezünk versenyt, tényleg azt akarjuk, hogy az valami különlegeset adjon a sportághoz” – erősítette meg az amerikai üzletember, aki elismerte, hogy a csapatok személyzete nagy áldozatokat hoz, hogy működjön a cirkusz, ezért is próbálják csökkenteni a terheiket.

Brawn fontos elemnek nevezte az ún. „referencia specifikáció” bevezetését a versenyhétvégéken. Ennek lényege, hogy azzal az autóval kell majd versenyezni, ami részt vett a gépátvételen, vagyis, ha egy csapat ki is próbál egy új alkatrészt a szabadedzéseken, akkor sem használhatja azt az adott nagydíjon. Ezzel lelassítják a fejlesztések ütemét, és csökkentik a gyártási és logisztikai költségeket.

Apró, de lényeges változást hoz elsősorban az élcsapatok számára, hogy mindenki köteles lesz szezononként legalább két szabadedzésre olyan tesztpilótát az autóba ültetni, aki korábban maximum két nagydíjon vett részt. Ez a fizető tesztpilótákat alkalmazó kisebb csapatoknál bevett gyakorlat, az élcsapatoknál azonban újszerű kényszer lesz.

Fokozatosan csökkentik a próbapadokon felhasználható munkaórák számát a motorgyártók körében, és tovább korlátozzák a szélcsatornás teszteket, valamint a CFD-szimulációkat.

„Sok komment érkezett azzal kapcsolatban, hogy óriási roham indulhat 2020-ban az új autóhoz kötődő feladatok terén, még mielőtt életbe lép a költségplafon. A legalapvetőbb változások az aerodinamika terén érik az új autót, de ez a leginkább korlátozott terület, még a jelenlegi szabályokkal is” – vélte Brawn.

Jön a pénzügyi szabályzat

A sportigazgató „drámai változásnak” nevezte, hogy a 2021-es szezontól érvénybe lép a költségplafonként is ismert pénzügyi szabályzat. Az FIA ezt már jóval a Liberty Media megjelenése előtt megpróbálta bevezetni, de belebukott, és később a csapatok önkéntes megszorítása is csődöt mondott.

„A kulcsfontosságú változást az okozza, hogy a pénzügyi előírások már az FIA szabályzatának részét képezik. Ezek felrúgása valamilyen sportszakmai büntetést von majd maga után a szabálysértés súlyától függően. Korábban volt szóbeli megállapodás a csapatok között a források korlátozásáról, de attól tartok, nincs sok úriember a paddockban, ezért az megbukott, de most ennek van ereje.” – mondta Ross Brawn.

“Ha valaki csalárd módon megsérti a pénzügyi szabályokat, elveszíti a bajnoki címét. Súlyos következményei lesznek, ha a csapatok megsértik ezeket a szabályokat.”

Brawn elismerte, „teljes mértékben” arra számít, hogy finomítani kell a későbbiekben a költségplafon részleteit, de „abszolút elengedhetetlennek” nevezte az új szabályzatot a Forma-1 fenntarthatósága érdekében. A határértéket egyelőre 175 millió dollárban határozták meg 21 versennyel számolva, ez versenyenként 1 millióval változhat. Az FIA és a Liberty Media saját szakemberei mellett a Deloitte szakértői dolgoznak a projekten.

A költségplafon nem terjed ki a csapatok marketinggel kapcsolatos kiadásaira, a versenyzők fizetésére, a veteránautóik fenntartására, az év végi bónuszokra, az amortizációra, az F1-en kívüli tevékenységeik költségeire, a nevezési díjakra (beleértve a pilótákat is), és a személyzetük három legjobban fizetett tagjának költségeire.

A pénzügyi előírásokat várhatóan decemberre véglegesítik, jövőre önkéntes alapon benyújthatják a csapatok a 2019-es adataikat, és 2021. március 31-ig megtehetik ezt a 2020-as eredményekkel, szintén önkéntesen. Az első éles bevetés 2022. március 31-ig esedékes, akkor már kötelező lesz elszámolni a 2021-es gazdálkodással.

Vettel és Verstappen aggódik az autók lassúsága miatt

Sebastian Vettel és Max Verstappen sem szeretné, ha a csütörtökön bejelentett 2021-es szabályaok túlságosan visszalassítanák az autókat, azok 2017-es felgyorsítása óta ugyanis szórakoztatóbbnak tartják a vezetést.

Sebastian Vettel, a Ferrari négyszeres világbajnoka kifejezetten jó dolognak tartja a 2017-es szabályváltozást, a 2016-os autóknak pedig a jelentősen kisebb kanyarsebességet rótta fel.

“Szerintem az autók sokkal látványosabbak 2017 óta, most már tudjuk, hogy mire képesek. Azelőtt eléggé lassúak voltak – nyilatkozta Vettel. – Nyilván nagyon kicsit volt a légellenállás, ami nagyszerű volt az egyenesben, nekünk azonban az nem izgalmas. Az autók jelentősen lassabbak voltak, mint pár évvel azelőtt.”

Vettel véleményét osztotta Max Verstappen is, ő sem szeretne sokkal lassabb autókat.

„Természetesen 2-3 másodpercen belül akarunk lenni a mostani köridőkhöz képest, mert ha már 4-5 másodpercre leszünk, az már kicsit lassúnak fog érződni, ugyanakkor ez szerintem még csak a kezdet, biztos vagyok benne, hogy a csapatok autói kissé máshogy fognak kinézni a most bemutatottnál, várjuk meg, hogy fog mindez működni idővel” – nyilatkozta a holland, aki elismerte: a 2017 előtti autók vezetését jóval kevésbé élvezte, mint a mostaniakét.

Olyan szempontból talán nem kell aggódnia sem Verstappennek, sem Vettelnek, hogy a 2016-os autók jóval nagyobb tempóra voltak képesek az egyenesben, mint a mostani, nagyobb légellenállású modellek, a mai autókkal összehasonlítva ott tehát időt nyertek, így ahhoz, hogy annyival lassabbak legyenek, a kanyarokban kellett rengeteg időt veszíteniük. Ezzel szemben a 2021-es autók várhatóan nem lesznek gyorsabbak az egyenesekben, vagy ha igen, nem annyival, mint a 2016-osok, így a kanyartempójukban nem kell drasztikus visszaesésre számítani az emlegetett 3 másodperces hátrány összeszedéséhez.

Hogyan fog kinézni a Forma-1 2021-től? Egyelőre még a távoli jövő zenéje. Egyvalamiben ugyanakkor biztosak lehetünk: a múltban végrehajtott hasonló horderejű szabályváltozások alapjaiban rengették meg az addigi erőviszonyokat a száguldó cirkuszban, s ez várható 2021-től is. Az, hogy kik lesznek a változások nyertesei és kik a vesztesei, egyelőre megjósolhatatlan. Számomra elég izgalmasnak tűnnek a bejelentett újítások és változások, reméljük, ezektől valóban izgalmasabb, színvonalasabb versenyeket láthatunk majd!

Érdekelnek a hasonló cikkek? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: F1

Top
%d blogger ezt szereti: