A magyar ugarról az Etnán át Milánóba – így fog kinézni a 2020-as Giro d’Italia útvonala

VIDEÓVAL – Azután, hogy október közepén bemutatásra került a jövő évi Tour de France útvonala, a múlt héten nyilvánosságra hozták a szervezők az olasz körverseny, a Giro d’Italia 2020-as menetrendjét is. Az már hónapok óta köztudott, hogy az első három szakasz Magyarországon lesz, aminek keretében a fővárosból Győrön át a Balaton-felvidékre és Nagykanizsára jut el a mezőny. Innen utaznak át Olaszországba, ahol többek között az Etnát is megmásszák, mielőtt eljuthatnának a milánói befutóba. Szakértők egybehangzó véleménye szerint az utolsó hét kőkeménynek ígérkezik.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Ahogyan azt az elmúlt években már megszokhattuk, a Giro d’Italia szervezői ezúttal is kitettek magukért a verseny következő évi útvonalának prezentációja alkalmából. A 2020-as viadal útvonalának bemutatójára Milánóban, az olasz közszolgálati televízió impozáns stúdiójában került sor október 24-én. A RAI 1953 óta közvetíti élőben a Tour de France mögött a második legrangosabb háromhetes versenynek számító olasz körversenyt.

Az ünnepélyes ceremónia a RAI elnökének, Fabrizio Salininek, valamint Vincenzo Spadafora olasz sportminiszternek a köszöntő szavaival kezdődött. Mindketten magasztosan beszéltek arról, mit is jelent Olaszországnak a Giro.

A színpadra ezután – a 2019-es Giró d’Italiát nagy meglepetésre megnyerő – ecuadori Richard Carapaz lépett, és pár szóban megemlékezett májusi győzelméről: “A Giro d’Italia megváltoztatta az életem. Soha nem gondoltam volna, hogy Ecuadorból ilyen magasra jutok. Életem egyik legmeghatározóbb élményét köszönhetem a versenynek” – mondta a 26 éves versenyző.

A címvédő megszólalása után a megkülönböztető trikók bemutatása következett. A rózsaszín trikó a legértékesebb, ez jár az összetett győztesének. A ciklámen színű trikót a pontverseny legjobbja viselheti. 2019-ben Pascal Ackermann nyerte a pontversenyt. A legjobb fiatalnak járó fehér trikót Miguel Angel López, a hegyi pontverseny legjobbjának járó sötétkék trikót pedig Gulio Ciccone érdemelte ki idén.

Pár érdekes adat a 2019-es versenyről: összesen 541 városba látogatott el a mezőny, a hivatalos oldal látogatóinak a száma a három hét alatt 85 millió volt, a közösségi médiás felületeken pedig összesen 2,8 millió lájk és komment érkezett.

A következő szakaszban lépett színpadra Peter Sagan, a háromszoros világbajnok szlovák versenyző. Sagan nem egyedül állt ki a közönség elé, a Giro d’Italia versenyigazgatója, Mauro Vegni is leült mellé. Vegni a budapesti rajtról szólt néhány szót:

“Először indul Kelet-Közép Európából a Giro, ez egy új piac a számunkra. Szeretnénk elvinni a versenyt minél több helyre. Bízunk benne, hogy mind Magyarország turizmusának, mind kerékpársportjának nagy lökést ad ez a három nap”.

Peter Sagan karrierje során először indul az olasz körversenyen (Forrás: AFP/MARCO BERTORELLO

Vegni szavai a képernyőn is megelevenedtek. A Grande Partenza (Nagy Rajt) bemutatása során az olaszok ámuldozva nézték az első, budapesti egyéni időfutam útvonalát. A Hősök tere, az Andrássy út, a Szent István Bazilika, a Parlament, a Halászbástya és a Budai Vár egymást követték a képernyőn. A versenyigazgató szavaiból kivéve egy esti, villanyfényes szakasszal kezdődik a 2020-as Giro.

– “Peter, ott leszel Budapesten a nagy rajtnál?

– “Meglátjuk. Na, jó, igen.

Így válaszolt a maga sajátos stílusában Sagan, amivel biztossá vált, hogy ha csak egy váratlan sérülés nem szól közbe, ott lesz a 2020. május 9-31. között megrendezésre kerülő 103. Giro d’Italián. Az ünnepélyes bejelentés után nem maradt más hátra, mint az útvonal bemutatása.

Budapesti prológgal indul a verseny

Az első napon, május 9-én Budapesten fogadja egyéni időfutam a versenyzőket, a Hősök tere és a Budai Vár között 9.5 km-es távon. Vasárnap ismét a Hősök teréről rajtolnak, majd a Pilisen át Esztergom és Tata érintésével Győrben lesz a befutó. Ez a 193 km-es etap nagyon feküdhet Sagannak is, aki nyilván extra motivált lesz, hogy Szlovákiához közel nyerje élete első Giro etapját. Másnap Székesfehérvárról Nagykanizsáig tekernek a sztárok, a 197 km érinti Veszprémet és a Balaton-felvidéket követően a két híres fürdővárost, Hévizet és Zalakarost is a befutó előtt. A harmadik etap után a teljes mezőny különgépekre száll, a sármelléki repülőtérről Sziciliába repülnek még hétfőn este.

A 2008-as világbajnok Alessandro Ballan a sprinterek nagy lehetőségének látja a hazánkban rendezendő szakaszokat:

“Stresszesek lesznek az első szakaszok, mert mindenki fel szeretné venni a rózsaszínű trikót. Véleményem szerint az időfutam sem akadályozhatja meg a sprintereket, hogy valaki közülük viselje a maglia rosát, amikor visszatérnek Olaszországba”.

A “magyar hármas” után pihenőnap nélkül Szicíliába repül a mezőny, ahol újabb három szakaszt bonyolítanak le, köztük az első hegyi befutós etapot, amelyre hol máshol is kerülhetne sor, mint az Etnán. A szakértők szerint ez lesz a 2020-as olasz körverseny királyetapja, ami abból a szempontból mindenképp helytálló kijelentés, hogy csak ezen az egy szakaszon 5000 (!) méternyi szintkülönbséget kell leküzdeniük a kerekeseknek. Az 5. szakasz a 15-ig az egyetlen olyan lesz, amikor a hegyi menők brillírozhatnak.

Szicília után az „olasz csizmában” megindulnak észak felé a versenyzők. Az első pihenőnap a 9. szakasz utáni hétfőn lesz, Vieste-ben. A második héten a 12. szakasz okozhatja a legnagyobb gondot a mezőnynek. Itt Cesenatico lesz a rajt és a befutó helyszíne is, azonban útközben nyolc kisebb-nagyobb emelkedőn is át kell menniük Saganéknak.

A Giro d’Italia utolsó előtti hétvégéjén egy 33,7 kilométeres egyéni időfutamot követően május 24-én megérkeznek az Alpokba. A 15. szakasz végén a befutó a Piancavallón lesz, melyen a korábbi legendás olasz Grand Tour-győztes Marco Pantanira emlékeznek.

A Stelviót is megmássza jövőre a Giro d’Italia mezőnye, ami hagyományosan a viadal legmagasabb pontja (2758 m) (Forrás: DPPI/DE WAELE TIM)

A 2020-as olasz körverseny minden kétséget kizáróan a második pihenőnap után kezdődik csak el igazán.

Az utolsó napi milánói, 16,5 kilométeres egyéni időfutamot leszámítva már csak 200 kilométeres, vagy annál hosszabb szakaszok jönnek majd. A 16. szakasz profilja egy egynapos klasszikusra hasonlít, melynek végén Udine környékén egy olyan körpályán kell megtenni három kört, amiben egy 2,8 kilométeres, helyenként 16 %-os meredek falon kell felmászniuk.

A 17., 18., és a 20. szakasz mindhárom tagja hegyi befutóval ér véget. Ezeken a szakaszokon egyaránt négy-négy brutális hegy vár a mezőnyre az Alpokban. A Madonna di Campiglio, a Stelvio (ez hagyományosan a Giro d’Italia legmagasabb, 2758 m-es hegycsúcsa), a Laghi di Cancano, Colle dell’Angello, és a Sestriére legendás emelkedői az olasz körversenynek. Ráadásul a 20. szakaszon át kell menni Franciaországba, hogy megmásszák a Col d’Izoard-t, és a Montgenévre-t is. Ha ez nem lenne elég, a 19. szakaszon egy 251 kilométeres (!) sík szakasz borzolhatja a kedélyeket.

Forrás: Giro d’Italia/Facebook

Egy ilyen utolsó hét után a már említett milánói egyéni időfutam felüdülés lesz zárásnak. A befutó egy tradicionális helyszínen, a városi dómnál lesz. A 2020-as Giro d’Italiát május 9-31. között rendezik meg, reményeink szerint egy, két, vagy akár három magyarral a mezőnyben.

Érdekelnek a hasonló cikkek? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: Giro d’Italia/Facebook

Leave a Reply