Jöhet az időmérő futam az F1-ben – Nagy ötlet vagy nagy baromság?

Az időmérős sprintfutam és a rövidebb versenyhétvégék is lehetséges opciók lehetnek a Forma-1-ben 2021-től. Hogy mennyire lehetnek működőképesek az ehhez hasonló ötletek, azt már jövőre tesztelhetik bizonyos helyszíneken. A sorozat jogtulajdonosa, a Liberty Media, valamint a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ha óvatosan is, de inkább támogatja az elképzeléseket. Azzal érvelnek, hogy az időmérő futam megkavarhatja a szokásos rajtsorrendet, ami fölpezsdítheti a futamokat. A versenyzők többsége nem repes az örömtől, Sebastian Vettel egyszerűen baromságnak nevezte az elképzelést.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Egyre közeleg az október, amikor várhatóan elfogadásra kerülnek a Forma-1 2021-es szabályai, amelyek alapjaiban változtathatják meg a technikai sportok csúcskategóriáját. Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója elárulta, hogy a fő kérdésekben már megegyeztek a csapatok, leginkább részletekről folynak még az egyeztetések, emellett arról is beszélt a 64 éves szakember, hogy a versenyhétvégék lebonyolításával kapcsolatban is komoly változásokat terveznek, és akár már a következő szezonban tesztelhetnek közülük néhányat.

Brawn a Sky Sportsnak nyilatkozva elsőként mindenkit biztosított arról, hogy nem kell tartani tőle, hogy a csapatok egyet nem értése miatt tovább kell halogatni a reformokat a Forma-1-ben. „Amikor a színfalak mögött leülünk és részleteiben átbeszéljük a 2021-es szabályokat a csapatokkal, akkor van némi egyet nem értés, de nem mondanám olyan mértékűnek, hogy emiatt ne fogadnák el az új szabályokat. Szerintem mindannyian felismerték, hogy szükség van a változtatásokra, hogy fenntarthatóbb gazdasági modellt teremtsünk a Forma-1-nek.”

A 2021-es autókoncepció szélcsatornás modellje – jóval nagyobbak lesznek a kerekek a mostaninál (Forrás: F1)

Az F1 szeptember elején közölte az első valós képeket a 2021-es szabályok szerint épített autó szélcsatornás változatáról.

Brawn most megerősítette, hogy ezen már nagyon lényeges változások nem lesznek, ugyanakkor némi finomhangolás még várható.

„Igen, a fő dolgok már fixek, most már csak részletekről és variációkról van szó. Az új autó modellje stílusosabbá lesz téve, ez egy elég egyszerű korai változat volt, az új kissé dinamikusabban fog kinézni.”

Nemcsak a technikai és egyéb, gazdasági vonatkozású változások jöhetnek azonban 2021-től, módosulhat a versenyhétvégék menetrendje is.

„Szeretném, ha 2020-ban kipróbálnánk néhány dolgot. Az autók terén nem változik túl sok minden, úgyhogy a következő szezon szerintem jó lehetőség lehet, hogy egy-két versenyen kipróbáljunk különböző dolgokat. Nem látok más módot, amivel logikusan fejleszthetnénk a versenyhétvégék menetrendjén. Szerintem alapvetően a mostani lebonyolítás jó, de egy sprintfutam érdekes lehet, vagy bizonyos változtatások az időmérőn. Szerintem a csapatok benne vannak, hogy kipróbáljunk pár változtatást szombaton, hátha találunk a mostaninál jobb megoldást.”

Brawn úgy véli, hogy a csapatok személyzetének is könnyebbé tehetik a teljes szezont azzal, ha nem kell olyan korán megérkezniük a helyszínre.

„Azt szeretnénk, hogy körözzenek autók a pályán péntekenként, de működési szempontból lehetne rövidíteni a versenyhétvégéken. Mindannyian kedden már itt vannak, vagy akár már hétfőn is, hogy felkészüljenek. Szigorúbb parc fermé szabályokkal jobban kontrollálhatnánk az időt, amit a csapatok a helyszínen töltenek, lerövidíthetnénk a felkészülési idejüket, és valójában háromnapos lehetne egy hétvége. Emlékszem az időkre, amikor mindenki csütörtök délután jelent meg, berakta az autót a garázsba, aztán kezdődhetett a hétvége. Most két-három nappal korábban jönnek, hogy minden készen álljon. A péntek fontos nap a promótereknek, beindítja a hétvégét, de lehetne például két valamivel rövidebb edzés péntek délután, a csapatok pedig felkészíthetnék az autókat péntek délelőtt.”

Ross Brawn ezen érvelése abból a szempontból mindenképpen helytálló, hogy valóban nem rossz, ha a csapattagoknak több idejük lesz pihenni két versenyhétvége között, pláne akkor, ha a terveknek megfelelően néhány éven belül már 24-25 futamból fog állni egy idény. Már a jelenlegi, 21 hétvégés lebonyolítás is igen megterhelő a humán erőforrás és a logisztika szempontjából az istállók számára.

A pilóták nem rajonganak az időmérő futamért

Az viszont, hogy a jelenlegi, egyébként viszonylag jól működő időmérő edzést átalakítsák sprintfutammá, vagy pedig fordított rajtrácsos futamokat tartsanak, már nem tetszik nekem annyira, és nemcsak a közvéleményt, hanem a versenyzőket is megosztja.

„Nem igazán tudom, mit mondjak erre. Azok, akik ezt javasolják, nem tudják, miről beszélnek” – nyilatkozta Lewis Hamilton a felvetésre, hogy az új szabály esetén nem a 2. helyről, hanem a 19. pozícióból is indulhatna. A brit pilóta nem akarta elismételni, amit motyogva mondott a sajtótájékoztatón, de nevetésben tört ki, amikor Sebastian Vettel szókimondóan bírálta az ötletet.

Szerintem ez teljes baromság, hogy őszinte legyek. Mindannyian tudjuk, hogy ha javítani akarunk a dolgokon, akkor elég nyilvánvaló, hogy össze kell ráznunk a mezőnyt és jobb versenyekre van szükség, úgyhogy ez csak mismásolás. Nem tudom, melyik zseni állt elő ezzel, de nem ez a megoldás. Ez teljesen rossz megközelítés.”

A szingapúri pole pozíciót megszerző Charles Leclerc finomabban fogalmazott, de ő sem rajong az elképzelésért, szerinte a legjobb érdemli a győzelmet és az 1. rajtkockát is.

A csapatfőnökök részéről egyhangú támogatás szükséges ahhoz, hogy megváltozzanak a jövő évi sportszabályok, de Mattia Binotto nemrég elárulta, hogy a Ferrari is egyetért azzal, hogy kísérleti jelleggel átírják a 2020-as nagydíjak lebonyolítási rendjét. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke azonban azt mondta, a személyes véleménye szerint az időmérőt nem kell bántani.

A legutóbbi versenyen, Szingapúrban csak az utolsó pillanatban dőlt el a pole pozíció sorsa (Forrás: PICTURE-ALLIANCE/AFP/HOCH ZWEI)

„Nagyon jól működik. Három részből áll, könnyű megérteni, nem bonyolult és katarzisba torkollik. A viszonylag passzív nézőknek is nagyjából magától értetődő. Az a gondunk, hogy az időmérő végén nyilvánvalóan a leggyorsabb autók rajtolnak az élről, és egy ilyen pályán, ahol egy bokszkiállás várható, a kiesésektől eltekintve ez nagyjából meghatározza azt is, hogy az autók hol érnek célba.”

Horner szerint elsősorban a stratégiák révén kellene kiszámíthatatlanságot generálni, a Német Nagydíjat emelte ki, ahol az időjárás miatt a kukába dobhatták az előzetes terveiket.

„A csapatok manapság annyira jók az adatelemzés terén, hogy a rajttól a célig képesek maximalizálni a teljesítményt. Úgy gondolom, ha egy versenybe több változót tudnánk hozni, azt mindenképpen támogatnám, de nem mesterségesen” – magyarázta a brit szakember. Horner korábbi pilótája, a Toro Rosso versenyzője, Pierre Gasly is „igen elégedett” a jelenlegi formátummal.

A francia versenyző mindössze azon változtatna, hogy a Q2-es gumiszabály miatt a középmezőny néha előnybe kerül, mert a 11. helytől kezdve szabadon választhatnak gumikat a pilóták, és ez néha hátrányt okoz a Q3-ba továbbjutók számára. „A legfőbb, hogy szorosabban versenyezhessünk egymással, és így jobb futamok legyenek. Azután viszont szerintem nem gond, ha kipróbálunk dolgokat, és megnézzük, mi sül ki belőle, mert addig nem igazán tudhatjuk.” 

Szorosabb versenyekben látja a megoldást Carlos Sainz is, Danyiil Kvjat pedig az Autosport kérdésére úgy vélte, egy ilyen szabály elmozdulás lenne a sportág történetétől. „Viszont, azt gondolom, ugyanaz lesz, mint a glóriával. Bevezetik, az emberek panaszkodni fognak, aztán majd megszokjuk” – tette hozzá az orosz versenyző.

A Red Bull pilótája, Max Verstappen „nonszensznek” nevezte az ötletet.„Nem látom az értelmét. Mindenkinek sportszerű esélyt kellene adni, hogy az időmérőn a lehető legjobb teljesítményt nyújtsa, és ennek megfelelő rajthelyet érdemeljen. Nem tetszik a fordított rajtrácsos versenyek ötlete sem. Szerintem ez az egész baromság.”

Brawn: Még semmi sem végleges

Ross Brawn Szingapúrban azonnal igyekezett nyugtatni a kedélyeket, miután a pilóták és néhány csapatvezető is kemény szavakkal illette az általa bejelentett elképzeléseket. Az F1 menedzsmentje több forgatókönyvet vizsgál, sajtóértesülések szerint a csapatok támogatják, hogy kísérleti jelleggel 2020-ban felborítsák a hétvégék menetrendjét.

Ross Brawn meghallotta a versenyzők hangos tiltakozását a fordított rajtrácsos lebonyolítással kapcsolatban, és gyaníthatóan az is eljutott hozzá, hogy a csapatfőnökök nem támogatják a büntetősúlyok bevezetését sem a rajtbüntetések helyett. Hangsúlyozta, egyelőre csak kísérletekről lenne szó.

„Ki akarom emelni a ’kísérlet’ szót, mert ez a lényeg. Egy mintavétel, hogy meghatározzuk az irányt a jövőre nézve. Mi is tisztában vagyunk azzal, hogy a jelenlegi időmérős formátum izgalmas és látványos, de az is fontos, hogy a verseny, a hétvége fénypontja a lehető legjobb legyen. Mivel lefuttathatunk akárhány szimulációt, nincs pontosabb mérés a pályánál, ezért a Forma-1, a csapatok és az FIA vizsgálják, hogy megváltozzon a formátum néhány jövő évi hétvégére. 2020-ra stabil a technikai- és a sportszabályzat is, így a kísérletezésre ez tökéletes időszak.”

Brawn leszögezte, még nem hoztak végső döntést, de pozitívnak minősítette a visszajelzéseket. Elismerte, megérti, hogy vannak, akik aggódnak a hagyományok miatt, de a fejlődés érdekében azt mondta, nem szabad félni a változásoktól. „A sport fejlesztése érdekében akarunk változtatni, nem önkényesen. Ahogy az autók fejlesztése terén is, ha egyhelyben állunk, vissza is csúszhatunk.”

A pilótákhoz hasonlóan Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is ellenezte a reformot, szerinte az időmérő formátumán nem kell változtatni. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke óvatosabban fogalmazott, de ő is távolságtartó volt. “Jó, hogy a pilótáknak ilyen dolgokról is világos álláspontjuk van. Nem akarjuk, hogy úgy tűnjön, nem működünk együtt az új ötletek felmerülése esetén – nyilatkozta Wolff. – Az a véleményem, hogy a hétvégéink formátuma nagyon kiforrott, az időmérőből és a vasárnapi főműsorból, a nagydíjból áll. Nagyon óvatosan szabad csak kísérleteznünk százmilliós közönség szeme láttára a szezon során.”

Most már Jean Todt is hajlana a változások támogatására

Jean Todt, az FIA elnöke mai nyilatkozatában óvatosan támogatni kezdte az indítványt. „Ez is a diskurzus része, ami arról szól, hogyan tegyük vonzóbbá a sportágat. Mindig próbálunk új ötleteket találni – magyarázta Todt. – Való igaz, hogy az új ötletek között annak lehetősége is szerepel, hogy szombaton is legyen egy futam másfajta rajtsorrenddel, ami befolyásolhatja a vasárnapi versenyt is.”

Brawnhoz hasonlóan Todt is leszögezte, hogy a kérdés még nem dőlt el, és ő is hangsúlyozta, hogy a céljuk a sportág felpezsdítése.

„Azt mondanám, ez folyamatban lévő munka, és nem született még döntés, de érdekes kezdeményezés, ami megmutathatja, milyen lehetőségeink vannak, hogy [népszerűsítsük] a motorsportokat és különösen a Forma-1-et.”

Todthoz hasonlóan a McLaren is egyelőre inkább pozitívan áll a kérdéshez.

“Ez pillanatnyilag csak egy ötlet – erősítette meg Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke a Racefans kérdésére. – Úgy gondolom, nagyon messze vagyunk még a bevezetéstől és attól, ahogy ez majd megvalósul. A McLaren részéről alapvetően nyitottak vagyunk az egyeztetésre. Szerintem mindenkitől erre lenne szükség, hogy kiderüljön, kipróbálhatunk-e valamit, ami nem teszi tönkre a Forma-1 alapértékeit. Itt tartunk most.”

Én abszolút nem támogatnám sem az időmérő futamot, sem a fordított rajtrácsos versenyeket. Ezek az elemek elsősorban a kisebb sorozatokra jellemzőek, a Forma-1-nek pedig nem kellene ebbe az irányba elmozdulnia. A jelenlegi kvalifikációs szisztéma alapvetően jó, s inkább ezen változtatnék valamennyit.

Bizonyára sokan emlékszünk rá, hogy az Olasz Nagydíj időmérő edzése úgy ért véget, hogy az utolsó etap utolsó percében mindenki a másikra várt, mivel senki sem akarta a szélárnyékot adó pilóta szerepét magára vállalni. A hosszas pepecselés oda vezetett, hogy Charles Leclerc és Carlos Sainz kivételével senki sem tudott újabb mért kört futni, mert lejárt az idő. Az első és második szakaszokra nem egy esetben az jellemző, hogy az első 4-5 helyen álló versenyzők az utolsó 4-5 percben már nem nagyon mennek ki mért körre, és csak a hátrébb álló pilóták vannak a pályán.

Az ilyen esetek jövőbeni megismétlődésének lehetne jó ellenszere az időmérő etapjainak lerövidítése. Jelenleg az első szakasz (Q1) 18, a második (Q2) 15, a harmadik (Q3) pedig 12 perces. Úgy gondolom, az etapok lerövidítése izgalmasabbá tudná tenni a kvalifikációkat, mert egy hibának a kijavítására kevesebb idő állna rendelkezésre, ugyanakkor mindenki kint lenne egyszerre a pályán, és futná a gyors köröket, ellenben nem kerülhetne sor a monzaihoz hasonló kalamajkára. Én a Q1-ben 15, a Q2-ben 12, a Q3-ban pedig 8 percet biztosítanék a versenyzők számára. Úgy vélem, ilyen lebonyolítás mellett még izgalmasabbak lehetnének az időmérő edzések, mivel könnyebben borulhatna a papírforma szerinti rajtsorrend, s még nagyobb adok-kapok alakulhatna ki már a kvalifikáción is.

A sprintfutam és a fordított rajtrács ötletét egyáltalán nem tartom jónak, saját ötletemet viszont megvalósíthatónak érzem. Az sem lenne persze nagy gond, ha megmaradna a mostani szisztéma, még az is fényévekkel jobb annál, mint amit Ross Brawn most kitalált…

Érdekelnek a hasonló cikkek? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum

Leave a Reply