A náci Németország ál-Tour de France-t rendezett 1942-ben

Kihasználván az alkalmat, hogy elérkezett a Tour de France első szünnapja, egy érdekes, s Magyarországon minden bizonnyal kevesek által ismert történetre szeretnék rávilágítani a Visszapillantó rovatban. A második világháború miatt 1940 és 1946 között szünetelt a francia kerékpáros körverseny. Ez a kijelentés azonban csak részben igaz. 1942-ben ugyanis a Franciaországot megszálló náci németek rendeztek egy, a TdF-hez nagyon hasonlító versenyt, amelynek nem is volt kicsi a sikere a helyiek körében a sok háborús szenvedés közepette. Ennek ellenére több ilyen viadalra nem került sor, és természetesen a felszabadulás után komoly következményei is voltak a történteknek.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Ugyan idén már fönnállásának 116. évfordulóját ünnepli a Tour de France, azonban a 2019-es „mindössze” a 106. kiírás. Ennek oka az, hogy 1915 és 1918, valamint 1940 és 1946 között nem rendezték meg a világ legnagyobb kerékpáros körversenyét a két világháború miatt. 1942-ben azonban mégis sor került egy franciaországi körversenyre, ami azonban nem számít bele a Tour de France hivatalos történelmébe. Nem véletlenül.

Mint történelem-tanulmányaink során megtudhattuk, a náci Németország évekig megszállása alatt tartotta Franciaország jelentős részét. Az országra a nyílt terror volt a jellemző, és természetesen a helyi zsidó közösségek elleni erélyes föllépés sem maradt el. Egészen 1944 júniusáig, az angolszász szövetségesek normandiai partraszállásáig kellett várni a felszabadulás lehetőségére. Ezt követően a már eleve hanyatló német hadsereg nem sokáig tudta tartani állásait és végül Franciaország felszabadult.

Kevésbé ismert tény, hogy a náci megszállók igyekeztek elfedni a rideg valóságot a lakosság általuk megkímélt része elől, s azon fáradoztak egy darabig, hogy elfogadtassák hatalmukat a franciákkal. Ennek keretében 1942-ben kitalálták, hogy föltámasztják az akkor már három éve szünetelő Tour de France-t. Mivel ez az elnevezés már akkor is le volt védetve, így a németek a „Circuit de France” nevet adták a viadalnak.

Az egész históriára Sylvain Letouzé „A Tour de France meghökkentő történetei” című könyvében derült fény. Egészen a könyv megjelenéséig szinte teljesen ismeretlen volt ez a történet nemhogy a nemzetközi közvélemény, de még a franciák előtt is – számolt be a Le Figaro honlapja.

Forrás: lefigaro.fr/Editions City

Letouzé azt írja, hogy a Tour de France szünetelésében a háború mellett annak is nagy szerepe volt, hogy Henri Desgranges, a verseny megálmodója 1940-ben elhunyt. A németek kettő évvel később maguk ajánlották fel a Nagy Kör becenévre hallgató viadalt szervező L’Auto című újságnak és Jacques Goddet akkori versenyigazgatónak, hogy segítenek megszervezni a körversenyt. Mivel Goddet-ék elutasították az ajánlatot, így megnyílt az út a Szocialista Franciaország nevű kiadvány készítői előtt, hogy megragadják a „nagy lehetőséget”. A lap vezetősége a sportrovat szerkesztőjét, Jean Leuillot-t bízta meg a szervezéssel. „Az erős propaganda korszakában ez a kezdeményezés lehetővé tette a németek számára hatalmuk elfogadtatását, hiszen egy országos jelentőségű versenyt rendeztek meg” – írja Sylvain Letouzé.

A Circuit de France nyolc szakaszból állt. A mezőny 2200 km-t tett meg szeptember 28. és október 4. között. Ez alatt Párizsból elindulva érintették Le Mans-t, Limoges-t, Clermont-Ferrand-t, Lyont és Dijont, majd visszatértek a főváros utcáira. A versenyt a belga Francois Neuville nyerte meg. „Az útvonal ugyan rövidebb volt, de hasonló logika mentén zajlott a verseny, mint a Tour de France. Emellett komoly volt a versenytársak közötti rivalizálás, és ahol megfordult a mezőny, ott kivétel nélkül nagyszámú közönség fogadta őket” – áll a könyvben.

Annak ellenére, hogy ez a verseny nagy sikert aratott a franciák körében, 1943-ban már nem tartották meg. A náci helytartók ugyanis egy rendelettel beszüntették az újabb viadal szervezési munkálatait. „A németek bármiféle világos indoklás nélkül vetettek véget egy olyan kalandnak, amelyet egy hirtelen ötlettől vezérelve valósítottak meg” – áll Sylvain Letouzé munkájában.

A L’Auto újságot betiltották a felszabadulás után

Egészen 1947-ig kellett arra várni, hogy a Tour de France-ra (az eredetire) ismét sor kerüljön. Azonban a L’Auto című sportújság, amely az 1900-as évek elején életre hívta a versenyt, nem lehetett részese a Nagy Kör újjászületésének, mivel nem sokkal Franciaország felszabadulása után betiltották. A lap teljes vagyonát zárolták arra hivatkozva, hogy bizonyos vezetői kollaboráltak az ellenséggel.

Jacques Goddet-t, az újság vezetőjét azonban nem törte meg ez az esemény, s hónapokon belül útjára indította új sportlapját, a mára Franciaország vezető sportnapilapjának számító L’Équipe-t, amely a Parisien Libéré című újsággal közösen megszervezte az 1947-es körversenyt. A Tour de France újjászületése természetesen hatalmas sikert aratott, ami mindmáig kitart, hiszen 2019-ben is a világ legnagyobb és legnézettebb kerékpárversenyeként tartják számon. Ugyan 1947-ben egyetlen német csapat és versenyző sem vehetett részt a viadalon, de mára ők is visszatértek.

Kíváncsi vagy, mi a Tour de France trikóinak története? Ide kattintva megtudhatod!

Érdekelnek a hasonló cikkek? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: STAFF/AFP

A kiemelt kép az 1933-as Tour de France-on készült.

Hozzászólás