Sárga, zöld, pöttyös, fehér – ezek a Tour de France trikói

Nehéz vitatkozni azzal, hogy a kerékpársport három legnagyobb versenye közül is a legnagyobb presztízsnek és népszerűségnek a szombaton kezdődött francia három hetes körverseny, a Tour de France örvend. Mivel még nagyon az elején vagyunk a versenynek, ezért talán most még megfelelő az idő ahhoz, hogy kicsit elmerüljünk azoknak a színes trikóknak a világában, amelyek egyszerre jelentenek látványosságot és dicsőséget – jól mutatnak és viselőik kivételes teljesítményét jelzik.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!
Sárga trikó
Crédits photo: Panoramic
Forrás: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS

Minden bizonnyal a Tour de France trikói közül a sárga színű a legismertebb és a legnépszerűbb, egyben tulajdonosai által a leginkább becsben tartott mez. És hogy kik lehetnek a tulajdonosai? A sárga trikót minden egyes szakaszon az összetett éllovasa viselheti, a verseny végén pedig az összetett győztese húzhatja magára véglegesen. A dressz nagy évfordulót ünnepel idén, ugyanis 100 éves. 1919-ben a verseny akkori vezetője, Henri Desgranges kezdeményezésére vezették be, s a kezdetektől fogva az éllovasnak adták át. És hogy miért sárga? Desgranges ezzel kívánt emléket állítani az Auto című újságnak (a mai L’Équipe elődjének), amely sárga színű újságként jelent meg, s amely a kezdetektől a Nagy Kör becenévvel is illetett verseny szervezője és támogatója volt. Az idei évben 500 000 euró pénzdíj jár a három hetes tekerés végén az összetett győztesének, a sárga trikó végső tulajdonosának. A Tour de France idén egyébként Belgiumból indult annak tiszteletére, hogy a centenáriumát ünneplő sárga trikót eddig egy belga, Eddy Merckx hordhatta a legtöbbször, szám szerint 96 alkalommal.

Zöld trikó
Crédits photo: Panoramic
Forrás: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS

A sárga után a második legismertebb trikónak talán a zöldet mondhatjuk, amelyet a viadal során a pontverseny vezetője, vagyis a legjobban teljesítő sprinter hordhat. A trikót 1953-ban, a Tour de France 50. születésnapján hívták életre, és azóta folyamatosan a legjobb sprinter kaphatja meg. Aki megakarja szerezni ezt a mezt, annak keményen gyüjtögetnie kell a pontokat. Pontokat lehet szerezni a részhajrák során, vagyis amikor a szakasz során jelölnek ki olyan helyeket, ahol sprintelni lehet. Részhajrákra az egyéni időfutam kivételével valamennyi szakaszon sor kerül. A másik pontszerzési lehetőség pedig természetesen a befutónál sorra kerülő sprint, amely az egyik fő látványossága a kerékpár-versenyeknek. Az, hogy egy etapon összesen mennyi pontot lehet gyűjteni, függ a szakasz útvonalának típusától is. Egy sík etapon maximum 50, egy hegyi szakaszon 20 pont szerezhető. És hogy miért zöld a zöld trikó? Azért, mert 1953-ban egy kertészeti boltlánc, a La Belle Jardiniére volt az első támogatója ennek a dressznek. Aki az idei évben a párizsi befutó végén magára húzhatja a zöld trikót, a dicsőség mellett 25 000 eurót is kap. Jelenleg két kerékpáros rendelkezik a legtöbb zöld trikóval, hiszen Erik Zabel és Peter Sagan is hat-hat alkalommal lett a francia körverseny legjobb sprintere. Sagan tavaly megnyerte a zöld trikót, és jelen pillanatban is rajta feszül, mivel vezeti a pontversenyt. Amennyiben a július 28-ai zárószakasz végén is megőrzi ezt a mezt, akkor rekordot dönt, hiszen ő lesz az első hétszeres zöld trikósa a Tour de France-nak.

Pöttyös trikó
Crédits photo: Panoramic
Forrás: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS

Ugyan a Tour de France-on már 1933 óta külön nagydíjat rendeznek a legjobb hegyi menők részére, de arra, hogy a hegyek királya külön trikót kaphasson, egészen 1975-ig kellett várni. Akkor került bevezetésre ugyanis a fehér alapon piros pöttyökkel ellátott dressz, amely mindmáig a hegyi összetett legjobbjának jár. Ahhoz, hogy valaki a hegyi pontversenyt megnyerhesse, a “hegymászásokban” és a lejtmenetekben is a legjobbnak kell lennie, mivel mindkettőért osztanak pontokat a hegyi szakaszokon. Az kapja egy hegyen a legtöbb pontot, aki elsőként ér fel az adott szakasz legmagasabb pontjára. A pontozás aszerint változik, hogy milyen nehézségi kategóriába sorolják a hegyeket, dombokat. A 4. kategóriás emelkedők a legkönnyebbek, ezért értelemszerűen értük jár a legkevesebb pont. Vannak 3., 2. és 1. kategóriás hegyek, valamint léteznek ún. kiemelt kategóriás emelkedők. Ezek a legmagasabb hegycsúcsok, a legnehezebben teljesíthetők, éppen ezért megmászásukért jár a legtöbb pont.

És hogy miért pöttyös ez a trikó? Pierre Carey Pöttyös trikó című könyvében azt írja, hogy egy francia csokoládémárka, a Chocolat Poulain (amely 1975-től a hegyi pontverseny támogatója volt) kérésére egy olyan mezt kellett létrehozni, amely egyfelől kitűnt a mezőnyből, másfelől a televízióban is jól mutatott. Albert Bouvet akkori versenyigazgató visszaemlékezése szerint nagy vita folyt az új trikó színéről. Elképzelése szerint úgy nézett volna ki, hogy bemutatják rajta a Tour de France legnagyobb hegyeit. Végül Félix Levitan és Jacques Godet társigazgatók úgy döntöttek, hogy fehér alapon piros pöttyök fognak szerepelni a hegyi mezen. Ennek oka az volt, hogy így szerettek volna megemlékezni egy, a háború előtt élt kerékpárosról, Henri Lemoine-ról. Lemoine a harmincas évek egyik nagy francia kerekese volt, aki a II. világháborúban megsérült, majd börtönbe került. Petit pois, azaz Kispötty volt a beceneve, tehát innen származik a mai pöttyös trikó eredete. Lemoine egyébként nem adta föl karrierjét a háború borzalmai miatt, egészen 48 éves koráig, vagyis 1957-ig versenyszerűen tekert.

Idén a pöttyös trikó mellé 25 000 euró pénzjutalom is jár. A francia Richard Virengue nyerte meg a legtöbbször a hegyi mezt, szám szerint hét alkalommal.

Fehér trikó
Crédits photo: Panoramic
Forrás: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS

2000 óta jutalmazzák a Tour de France összetettjében a legelőkelőbb helyezést elérő 26 éven aluli versenyzőt a fehér trikóval. Tavaly a francia Pierre Latour hódította el ezt a dresszt, de 2007 és 2010 között két, nem akármilyen név nyerte meg kettő-kettő alkalommal: Alberto Contador és Andy Schleck. Ugyanakkor nem a fehér trikóikra fogunk a legjobban emlékezni, hiszen mindketten elérték azt, hogy ezzel együtt a sárga trikót is fölvehessék a Champs-Élysées-n. A fehér trikó idei győztese 20 000 euróval gazdagodik.

További megkülönböztető mezek

A Tour de France saját trikói mellett egyéb, magához a versenyhez nem kötődő, hanem más viadalokon aratott győzelmek miatt viselendő mezekben is láthatunk kerékpárosokat a francia körverseny mezőnyében.

Ilyenek a nemzeti színű trikók, amelyeket a különböző országok bajnokságainak győztesei hordhatnak. Tehát, ha a magyar bajnok ott lenne a mezőnyben (reméljük, hamarosan ez is megtörténik), akkor ő piros-fehér-zöld színű mezben tekerhetne. Természetesen a nemzeti színű dresszeken is rajta kell lennie a csapat logójának és a szponzorok matricáinak is.

Crédits photo: Panoramic
Forrás: ANNE-CHRISTINE POUJOULAT/AFP

Találkozhatunk a mezőnyben olyanokkal is, akik szivárványszínű trikóban tekernek. Ők a világbajnokok. A megnevezés egyébként nem teljesen pontos, hiszen fehér alapon az öt kontinenst szimbolizáló színek jelennek meg a mezen, vagyis nem a szivárványnak mind a hét színe. Ezt a trikót idén sokak kedvence, a spanyol Alejandro Valverde viselheti, mivel tavaly ő nyerte meg a világbajnokság országúti mezőnyversenyét. A korábbi világbajnokoknak lehetőségük van a gallérjukon és nadrágjuk szárjain feltüntetni a szivárványszínű jelzést.

Végül essék pár szó a legaktívabb versenyzőnek járó piros rajtszámról is. Minden egyes szakasz végén megvitatják a szervezők, hogy ki volt az adott etap legaktívabb résztvevője. Itt azt veszik figyelembe, hogy az illető mennyi szökésben volt benne, mennyi ideig szökött, valamint – hegyi etapok esetén – mennyire volt támadó szellemű az emelkedőkön és a lejtmenetekben. Akit mindebben a legjobbnak találnak, ő lesz másnap a piros rajtszámmal induló versenyző. Az a kerekes, akit a három hét alapján a legaktívabbnak találnak, a verseny végén megkapja az ún. Super Combatif díjat.

Érdekelnek a hasonló cikkek? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: PHOTO NEWS/PANORAMIC

Leave a Reply