Nyugodtan kijelenthetjük, hogy mára a Ferrarinak, a Forma-1 történetének legsikeresebb csapatának védjegyévé vált a sárga alapon egy fekete lovat ábrázoló logó. Az alkotás manapság már nem csak az olaszok versenyautóin, hanem utcai járgányain is ott díszeleg. Azt viszont, hogy milyen eredete van a több mint száz éves emblémának, már kevesebben tudják.
HIRDETÉS
Bár valamennyi Forma-1-es csapatnak van logója, de mind közül vitathatatlanul a legismertebb, legbeazonosíthatóbb és legnagyobb presztízssel bíró emblémája a Scuderia Ferrarinak van. A logót mindenki ismeri, aki követi a technikai sportok világát vagy Ferrari utcai autója van. Azt viszont, hogy konkrétan hogyan jött létre ez az alkotás, milyen az eredete, már jóval kevesebben tudják.
Nos, egészen az első világháborúig kell visszamennünk az időben, hogy rátaláljunk arra az emberre, aki kitalálta az akkor még fehér alapon egy fekete lovat ábrázoló képet. Francesco Baracca az olasz légierő egyik legjobb pilótája volt az első világháború idején. Már nem sok volt hátra a harcokból, amikor 1918. június 19-én hősi halált halt, miután gépét lelőtték. Amellett, hogy sok harci sikert hozott ténykedése az olasz hadsereg számára, a gépére festett jelzés is ismertté tette őt. A hátsó lábain álló lovat ábrázoló felfestést családjának címere ihlette, de emellett arra is emlékezni akart ezzel, hogy katonai pályájának korai szakaszában a lovasságnál kezdett szolgálni, s onnan került át a légierőhöz.
Amikor Enzo Ferrari, a későbbi Ferrari-istálló alapítója 1923-ban találkozott Baracca gróffal és grófnéval, az elhunyt háborús hős szüleivel, azt kérte tőlük, hogy járuljanak hozzá a Francesco által a gépére fölfestett képnek az autóin történő feltüntetéséhez, mivel ezzel amellett, hogy emlékezni tudnak a szomorú sorsú katonára, jelentős bevételre is szert tehetnének, hiszen ez a kép igen népszerűvé vált Olaszországban. Ez tehát lényegében egy komoly marketingfogás volt Ferrari úr és gyára részéről.
A logó először a Ferrari által tervezett versenyautókra került föl, de ekkor (a húszas években) még nem létezett a márkája, hanem az Alfa Romeónál dolgozott, így annak járgányain jelent meg az alkotás. Ekkor lett kitalálva a sárga háttér (Barraca repülőjén fehér volt), amivel Ferrari szülővárosára, Modenára utalt. Ez tette lehetővé, hogy az autókat messziről is föl lehessen ismerni. A ló körüli zöld-fehér-piros nemzeti színű szalagok töltik ki a címert, jelezve a csapat (és az embléma) olasz eredetét. 1947-től elindult világot meghódító útjára a Ferrari márka, s azóta a Ferrari név is rajta van a címeren.
Ma a lóra, mint a hatalom, a gyorsaság és a dicsőség szimbólumára tekintenek az olaszok, akik az összes Ferrari-termékre ráteszik ezt a logót. Emellett tökéletesen képviseli a márka és az istálló értékeit: a presztízst, a gyorsaságot, az eleganciát és a teljesítményt.
A Ferrari mai Forma-1-es csapatánál a presztízzsel és az eleganciával nincsenek gondok, a két legfontosabbal: a gyorsasággal és a teljesítménnyel már annál inkább. Meglátjuk, hogy a most hétvégén rendezendő Monacói Nagydíjon sikerül-e az áttörés, vagyis a nagy rivális Mercedes legyőzése, de az biztos, hogy vasárnap délután, de legkésőbb hétfőn délelőtt jelentkezni fogok az utcai futam értékelésével, amelyben akár a Ferrari is helyet kaphat.
HIRDETÉS
A kiemelt kép forrása: SUTTON/PANORAMIC