Reklámok mehetnek a VAR-szünetek alatt

A Financial Times brit üzleti lap szerint az amerikai sportok mintájára hamarosan a labdarúgásban is bevezethetik a mérkőzések közbeni reklámok “intézményét”. Az elképzelések szerint a Videóbíró-Asszisztensi Rendszer (VAR) működése miatt keletkező, akár több perces szüneteket használhatnák ki a szponzorok hirdetéseik közzétételére. A szakemberek egyöntetű véleménye, hogy ez a megoldás komoly bevételhez juttathatná a reklámozókat és a televíziós társaságokat is.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A labdarúgás inspirációt meríthet az amerikai sportokból, ahol már bevett szokás a mérkőzések közbeni reklámozás? Lehet, hogy rövidesen igennel felelhetünk majd erre a kérdésre. Néhány éve még elképzelhetetlen lett volna mindez, azonban a VAR bevezetése könnyen lehet, hogy egy új marketinglehetőséget nyit meg a szponzorok előtt – legalábbis a Financial Times értesülése szerint. A brit üzleti napilap úgy tudja, hogy a nemzetközi szövetség (FIFA) fontolgatja annak lehetőségét, hogy fölkérje a hirdetőket arra, hogy a VAR által okozott, akár több perces meccsközbeni szünetekre reklámokat készítsenek, a televíziós társaságokat pedig köteleznék arra, hogy ezeket közvetítsék. Egy belső forrás szerint a spanyol liga már szintén gondolkodik hasonló lépésben.

700 ezer euró percenként

Jim Crow sportmarketing-szakértő a Financial Times-nak úgy nyilatkozott, hogy a reklámszpotoknak a VAR-szünetek alatt történő használata “a labdarúgás által valaha létrehozott legnagyobb szponzorációs lehetőség.” “A szponzorok számára egy álom válna valóra” – tette hozzá. Crow szerint a tévénézők milliói közel 27 percen keresztül figyelhették a képernyőkön a VAR-szüneteket a tavalyi világbajnokság során. Az Ampere Analysis számításai szerint a vb idején egy percnyi reklámidő értékesítése átlagosan 700 ezer euróba, vagyis 226,8 millió forintba került, tehát ha ezt a 27 percet vesszük alapul, akkor már 18,9 millió eurót, mai árfolyamon 6,1 milliárd forintot kaszálhattak volna a hirdetők, amennyiben lett volna mód a VAR-szünetek alatti reklámozásra.

“A VAR használata egy ritka hirdetési lehetőséget jelent a labdarúgásban, mivel ez rendre néhány perces szünetet eredményez egy mérkőzés menetében, s ez lehetővé tenné a reklámozók számára, hogy ne csak a félidőben vonják magukra a közönség figyelmét” – írja a Financial Times. A VAR szponzorációja 60 és 120 millió euró közötti többletbevételt, vagyis akár 40 milliárd forintot is eredményezhet a nagy focitornák szervezői számára. A legnagyobb becsült nyereség akkor keletkezne, ha a VAR teljes reklámfelületet biztosítana, vagyis pl. egy tv-közvetítésben a videózás alatt egy komplett, az egész képernyőt kitöltő reklámot láthatnánk, nem pedig a kép alján egy kis sávban megjelenő miniszpotot, emellett pedig a pályák szélén elhelyezett, a főbíró munkáját segítő monitorokon és a videóbírók irányítótermében is megjelenhetnének különböző szponzori matricák.

Az Egyesült Államokban és máshol már alkalmazzák

Az ötlet konkretizálása forradalmat jelentene Európában, ahol jelenleg ugyebár a meccsek előtt, a félidőben és a találkozók után lehet reklámozni. Eközben a világ más tájain már hosszú évek, évtizedek óta bevett szokás, hogy a különböző sportesemények idején, akár a mérkőzések, versenyek közbeni, előre be nem tervezett pauzák során is hirdetések jelennek meg az adásban.

Az Egyesült Államokban elsősorban jégkorong-, futball- és baseball-mérkőzéseken alkalmazzák a videóbírózás alatti reklámok “intézményét”. Ahogyan a Financial Times cikkéből kiderül, Ázsiában már 2011-ben megjelentek hasonló hirdetések, ugyanis a Pepsi szponzorálta a videóbíró-rendszert a világ két legjobb csapata, Pakisztán és Srí Lanka krikettmérkőzésén.

Hogy Európában mikor vezethetik be a videóbírózás közbeni reklámokat, egyelőre még nem tudni, hiszen a labdarúgásban jelenleg a nemzetközi kupasorozatok 2024-től tervezett reformja szolgáltat komoly beszéd- és vitatémát a sportág szereplői között, nomeg a közvéleményben is. Hamarosan egyébként ezzel kapcsolatban is jelentkezem majd írással itt a Sportudvaron.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: Daniel Chesterton/PHC Images/Panoramic

Leave a Reply