A Ferrarinak befellegzett – Az Azeri Nagydíj legfontosabb tanulságai

VIDEÓVAL – A szezon negyedik futama is kettős Mercedes-sikerrel zárult a Forma-1-ben, így az ezüstnyilak most már az egyéni és a konstruktőri értékelésben is több mint egy győzelemnyi távolsággal vannak a Ferrari előtt. A maranellóiak Bakuban sem voltak képesek a stuttgartiak elé kerülni, így egyre inkább kijelenthető, hogy ez az év is vereséggel fog végződni számukra. Persze még mindig hátra van 17 futam az idényből, de egyelőre nem látni annak nyomát, hogy a Ferrari hogyan kerülhetne a Mercedes elé. Az Azeri Nagydíj pozitív és negatív tanulságai.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!
POZITÍVUMOK
A Mercedes megint tarolt

A szezon kezdetekor nem sokan gondolták volna, hogy az elmúlt években egyeduralkodóvá vált Mercedes a 2019-es szezon első négy futamát nem hogy megnyeri, de rendre kettős sikerrel teszi ezt. Márpedig ez így történt, hiszen Ausztráliában Bottas-Hamilton, Bahreinben és Kínában pedig Hamilton-Bottas sorrendben jöttek be az első két helyen. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy Bahreinben jó adag szerencse is kellett a diadalhoz, hiszen Charles Leclerc normál körülmények között alighanem simán behúzta volna a futamot. Melbourne-ben és Sanghajban azonban senki sem jelentett veszélyt az ezüstnyilak kettős győzelmére, s ugyanez mondható el a minapi bakui utcai versenyről is. Tulajdonképpen nem csak az nem volt kérdés a futam során, hogy a két Mercedes-pilóta állhat föl a dobogó két felsőbb fokára, hanem az sem, hogy milyen sorrendben teszik ezt, hiszen a rajtnál ugyan Lewis Hamilton próbálta megelőzni Valtteri Bottast, de a finn keményen kivédte a brit csapattárs rohamait, s végül rajt-cél győzelmet aratott. Egyelőre nagyon úgy fest, hogy ez az esztendő is a Mercedes házi bajnokságáról fog szólni, hiszen a Bottas-Hamilton párosnak már most több mint egy futamgyőzelemnyi előnye van a Ferrarival és a Red Bull-lal szemben. A semleges nézőknek nyilván nem tetszik annyira ez a helyzet, hiszen mégis csak az az igazi, ha több csapat is harcolni tud a végső sikerért. A Mercedes szempontjából viszont ez a lehető legjobb forgatókönyv, úgyhogy számukra ez nyilvánvalóan pozitívum.

A Racing Point és a McLaren kettős pontszerzése

Két középcsapat is elmondhatja magáról, hogy mindkét pilótáját pontszerző helyen intette le a kockás zászló, ami az igen kemény bakui aszfaltcsíkon nem kis eredmény. A Force Indiából lett Racing Point a korábban az azeri versenyen két dobogót is elérő Sergio Pérez révén egy 6., míg az egyszeres bakui dobogós Lance Stroll révén egy 9. helyet hozott össze, vagyis összesen 10 pontot tehetett zsebre, ami kulcsfontosságú lehet a konstruktőri végelszámolásnál. A McLaren részéről Carlos Sainz Jr. a 7., Lando Norris pedig a 8. lett, tehát a wokingiak ugyancsak 10 pontot értek el. Azért kiemelendőek ezek az eredmények, mert ez az év is úgy fog kinézni, hogy lesz három nagycsapat, a többiek pedig mögöttük küzdhetnek a kevés pontot érő helyezésekért. Idén is ádáz harc várható a csapatbajnokság negyedik helyéért, amiben akár négy-öt istálló is részt vehet, s mint tudjuk, a konstruktőri helyezések az év végi pénzosztás miatt abszolút nem lényegtelenek.

Kimi megint alkotott

Kimi Räikkönent alig kettő órával a rajt előtt zárták ki a szombati időmérő edzésről, mivel kiderült, hogy az Alfa Romeo első szárnya a megengedettnél hajlékonyabb volt. A finn így csak a bokszból kezdhette meg a futamot, az újabb pontszerzés pedig igen távol került tőle. Szerencséje viszont, hogy Bakuban vannak előzési pontok, ráadásul többen is kiestek előle, így végül a 10. helyre hozta be az autót. Az Alfa Romeo egyébként egész hétvégén jó tempót tudott diktálni, hiszen az edzéseken nem csak Räikkönen, hanem csapattársa, Antonio Giovinazzi is remekül ment. Az időmérőn mindketten bejutottak a legjobb tíz közé, azonban egyikőjük sem indulhatott onnan, hiszen Giovinazzit alkatrészcsere miatt tíz helyes rajtbüntetéssel sújtották. A fiatal olasznak most sem jött össze a pontszerzés, rutinos csapattársának viszont igen, így Räikkönen továbbra is az első tízben van az összetettben, s neki köszönhetően a csapat is jó helyzetben van a konstruktőri bajnokságban.

NEGATÍVUMOK
A Ferrari dobhatja ezt az évet is

A Ferrari úgy vágott neki az évnek, hogy úgy nézett ki, idén végre megfoghatja a Mercedest. A németek részéről rendre elhangzik (most is elhangzott), hogy a maranellóiak autói bírnak a legnagyobb motorerővel, így nehéz lesz őket megverni. Ez egyre inkább altatásnak tűnik részükről, hiszen az olaszok sem az időmérőn, sem a versenyen nem voltak a Mercedesek közelében, s az eddigi négy futamból csak Bahreinben voltak ténylegesen versenyben velük, de a technika ördöge végül megfosztotta őket a győzelemtől. Számomra egyre inkább úgy tűnik, hogy ez az esztendő is legfeljebb egy-két futamgyőzelmet hozhat a Vettel-Leclerc páros számára, de vb-címet semmiképp sem. Egyszerűen túl nagy fordulatnak kellene bekövetkeznie ahhoz, hogy ne a Mercedes és annak valamely pilótája emelhesse magasba a vb-trófeákat az év végén. Persze még 17 futam hátra van, de a Ferrari hátránya már most jelentősnek mondható, hiszen az egyéni pontversenyben Sebastian Vettel Hamiltontól 34, Bottastól pedig 35 egységnyi távolságban van, míg a csapatoknál 74 pont a hátrány. A Ferrarira nem volt jellemző az elmúlt években, hogy szezon közben tudjon nagyot robbantani, s átvenni a vezetést a világbajnokságban. Szerintem ez idén sem lesz így…

Forrás: AFP/ALEXANDER NEMENOV
Ricciardo mégis mit gondolt?

Akik emlékeznek a tavalyi Azeri Nagydíjra, azoknak a két Red Bull balesete mellett talán Romain Grosjean érthetetlen falnak csapódása ugorhat be egyből, hiszen a Haas franciája a Biztonsági Autó mögött törte rommá autóját, amin mindannyian nagyokat néztünk. Ugyan idén csak Virtuális Biztonsági Autó-fázisra került sor, de egy bizarr ütközés most is volt. Daniel Ricciardo, a Renault pilótája az egyik kanyart nem tudta bevenni, így a falnak ütközés helyett kiengedte az autót a kevés bukótér egyikébe. Csakhogy már önmagában ez a manőver is veszélyesnek bizonyult, mivel Danyiil Kvjat, a Toro Rosso orosza éppen akkor szándékozott bekanyarodni, s kis híján beleszállt az ausztrál kocsijába. Kvjat ettől annyira megzavarodott, hogy nem is tudott befordulni, s nekiment a falnak. Mivel kis tempóban tette ezt, így autója ettől nem sérült komolyabban, de Ricciardo tett róla, hogy ez változzon. A renault-s ugyanis egészen amatőr módon tolatott vissza a pálya felé, s egyszerűen nekiütközött a Toro Rossónak. Ez mindkettejük versenyének végett vetett. Ricciardo természetesen nem úszhatta meg büntetlenül a nem mindennapi esetet. A versenybíróság a következő futamra, a Spanyol Nagydíjra három helyes rajtbüntetéssel sújtotta a többszörös futamgyőztest. Ricciardo nem próbálta mentegetni magát, elismerte hibáját, kijelentve, hogy bepánikolt, ezért hozta össze ezt a ciki manővert. Ezt a jelzőt őmaga mondta nyilatkozatában. Az ausztrál a futam után nyilvánosan bocsánatot kért Kvjattól, aki elfogadta azt, s nem neheztel hibázó vetélytársára.

Nos, ennyi lett volna az Azeri Nagydíjjal kapcsolatos összegzésem. A következő verseny a Spanyol Nagydíj lesz május 12-én Barcelonában. Természetesen az ottani eseményekről is olvashattok majd számvetést itt a Sportudvaron!

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: AFP/ALEXANDER NEMENOV

Leave a Reply