Lewis Hamilton győzelmével ért véget a Forma-1 történetének ezredik versenye Sanghajban. A Mercedes britje a rajtnál kihasználta Valtteri Bottas beragadását, s az élre állt, amit a leintésig nem is adott ki a kezéből. A Ferrari és a Red Bull egymással csatázott a harmadik helyért. Ugyan ezt a küzdelmet végül Sebastian Vettel révén az olaszok nyerték, azonban megint nem tudták kimaxolni a futamot, mivel az első kerékcserék előtt Vettel és Charles Leclerc föltartották egymást, ami a monacói negyedik helyébe került Max Verstapennel szemben. Pierre Gasly a másik Red Bull-autóval végre egy jó versenyt tudott produkálni, s hatodik lett, míg Kimi Räikkönen kemény volt, így végül bejött a pontszerzők közé. A Kínai Nagydíj legfontosabb pozitív és negatív történései.
HIRDETÉS
POZITÍVUMOK
Hamilton a legjobb pillanatban előzte meg Bottast
Az élről Valtteri Bottas kezdhette meg a milleniumi versenyt, azonban a melbourne-i szezonnyitón győztes finn most visszakapta csapattársától a kölcsönt: most Hamilton rajtolta le már az első métereken, s utána nem is adta vissza neki az első helyet. A címvédő a lehető legjobb pillanatban robbantott, hiszen bár vannak előzési pontjai a kínai aszfaltcsíknak, de Bottas nem az a magát könnyen megadó típus, ha védekezésről van szó, így Hamilton a lehető legjobban járt azzal, hogy le tudta rajtolni a skandinávot. Ehhez persze kellett Bottas beragadása is, amit egyébként kis híján Sebastian Vettel is ki tudott használni, ám végül ő is hátracsúszott egy helyet csapattársának köszönhetően, de róluk majd kicsit később…
Gasly végre összeszedte magát
Nagyon finoman fogalmaznék, ha azt mondanám, hogy Pierre Gasly, a Red Bull idei másodpilótája gyengén kezdte a szezont. A francia Melbourne-ben érthetetlen módon nem tudott még csak az időmérő edzés második szakaszába sem bejutni, Bahreinben pedig szintén messze volt Max Verstappentől. Ez utóbbi állítás ugyan ma is igaz volt, hiszen a holland a pályán jócskán megelőzte csapattársát, ám Gaslynak végre sikerült egy jó futamot teljesítenie, hiszen a hatodik helyen végzett és az utolsó előtti körben a leggyorsabbat is megfutotta, amiért megkapta az egy bónuszpontot. A Red Bull ismert arról, hogy alacsonyan van az ingerküszöbe, s képes szezon közben is kicsapni egy gyengén teljesítő főállású versenyzőt (ld. Danyiil Kvjat). Véleményem szerint ha még egy-két futamon át folytatódik Gasly gyenge szériája, akkor az ő esetében is fölmerülhetne az idő előtti elbocsátás veszélye, de mai teljesítményével minden bizonnyal lenyugtatta a kedélyeket a csapatvezetésen belül, már ha egyáltalán volt bármilyen feszültség is az első kettő futamon látottak miatt…
Kimi és Ricciardo sem okozott csalódást
Tavaly Daniel Ricciardo nyerte a Kínai Nagydíjat egy Red Bull-Renault-val. Idén persze nem volt esélye a francia konstruktőr gyári autójával a diadalra, azonban nem véletlenül említettem meg a Renault-t, hiszen Kínában idén is versenyképesnek bizonyult az erőforrás. Persze nem Nico Hülkenberg autójában, aki Bahreinhez hasonlóan most is műszaki hiba a futam föladására kényszerült, azonban nem esett meg ismételten az a hihetetlen csorba az istállóval, mint amire két hete példa volt, amikor a két sárga-fekete járgány egyszerre lehelte ki lelkét. Ricciardo most a hetedik helyre hozta be autóját, ami idei eddigi legjobb eredménye az ausztrálnak.
A másik, tavaly még nagycsapatban versenyző, idén viszont egy kisebb istállóhoz került pilóta, a finn Kimi Räikkönen csupán a 13. helyről vághatott neki az 56 körös száguldásnak az Alfa Romeóval. Idén először nem jutott a 2007-es világbajnok az időmérő edzés legjobb tíz indulója közé. A futama azonban már jobban sikerült, hiszen több komoly csata sikeres megvívásának is köszönhetően végül a kilencedik helyen intette le a kockás zászló, így háromból három versenyen szerzett pontokat idén. Már korábban is írtam róla, hogy Räikkönen rutinja nagyon sokat érhet az Alfa Romeónak és a csapat olasz másodpilótájának, Antonio Giovinazzinak is. Giovinazzi ezúttal sem szerzett pontot, de most már rajta is azt látom, hogy kezd belerázódni a Forma-1-be. Ha Kimi továbbra is képes lesz a maximumot vagy majdnem a maximumot kihozni az autóból, s Giovinazzi is képes lesz fölzárkózni hozzá, akkor az Alfának akár még a konstruktőri negyedik helyre is lehet esélye a három topcsapat mögött.
Jó volt a verseny
Bár láttunk az előző 999 futam során jó néhány, a mainál izgalmasabb viadalt is, de azért vasárnap reggeli, kora délelőtti szórakozásnak nem volt rossz az ezredik F1-es verseny. Sok csatát láthattunk a több előzési lehetőséget is kínáló sanghaji pályán, s természetesen maguk az előzések sem maradtak el. Amiatt nyilván hiányérzetem van, hogy az élen nem volt igazán nagy csata, s amikor volt is, az elsősorban a bokszutcában zajlott, de a mezőny hátsóbb részében volt látni- és néznivaló bőven. Mindenképpen pozitívumként kezelem azt is, hogy sikerült nagy baleset nélkül letudni a milleniumi versenyt. A rajt utáni pillanatokban volt egy nagyobb pofozkodás a McLarenek és Danyiil Kvjat között, de ezen kívül más komolyabb baleset vagy koccanás nem történt.
Albon milleniumi ajándéka
Alexander Albon, a Forma-1 történetének második thai pilótája, a Toro Rosso-Honda versenyzője pont nélkül állt a világbajnoki tabellán az első kettő futamot követően. A kínai hétvége sem indult a legjobban számára, hiszen az igaz, hogy a pénteki edzéseken remek volt a tempója, azonban a szombati tréningen rommá törte autóját, ami miatt az időmérőn nem is tudott kimenni a pályára. Albon a bokszból rajtolt. Ilyen helyzetből talán még nehezebb a pontszerzők közé beférkőzni, mintha simán a rajtrács végéről indulna az ember. Albon és mérnöke azonban remekül taktikáztak, s a thai nem riadt vissza a csatározástól, ha arról volt szó. Ugyan az utolsó körökben Romain Grosjean szorongatta az egy pontot érő tizedik helyért vívott küzdelemben, de Albon végül megőrizte ezt a pozíciót, így élete és Thaiföld történetének első Forma-1-es pontját szerezte a száguldó cirkusz 1000. versenyén.
NEGATÍVUMOK
A Ferrari továbbra sem találja barcelonai önmagát
A Ferrari volt a szezont megelőző barcelonai tesztek legjobbja, amiből sokan arra következtettek, hogy a maranellóiak megtalálhatták a szent grált, ami a Mercedes legyőzésében nagyban segítheti a csapatot. Már a szezont fölvezető írásomban is rávilágítottam arra, hogy a téli tesztekből a világbajnokság alakulására, pláne végeredményére vonatkozó következtetéseket levonni nagy felelőtlenség, hiszen a gyakorlások alkalmával vannak istállók, amelyek elsősorban a tempóra, a megbízhatóságra mennek rá, s ezt tesztelik az autóikon, míg más csapatok inkább a beállításokat keresik, azt nézik, mely beállítás milyen gumival és milyen egyéb apróságokkal működik jól. A Ferrari inkább az előbbire koncentrált, a Mercedes viszont az utóbbira. Ennek pedig mostanáig az az eredménye, hogy mindhárom versenyt a németek nyerték, igaz, Bahreinben Charles Leclerc autójának haldoklása kellett győzelmükhöz. Az viszont három futam alapján kijelenthető, hogy a Ferrari nem tudta a Barcelonában látott formáját átmenteni az idényre, holott a végelszámolásnál akár az is dönthet majd a vb-címről, hogy ma reggel, valamint kettő, illetve négy héttel ezelőtt, vagyis az első két versenyen milyen eredmények születtek. A következő viadalra Bakuban kerül sor, ahol eddig nem termett sok babér az olaszok számára. Most azonban produkálni kéne már valami olyasmit, ami elegendőnek bizonyulhat a futamgyőzelemhez, mert különben igen gyorsan elszállhat ez az év is a Mercedesszel szemben…
Norrisnak nem feküdt a pálya
Az F1 idei újoncai közül egyértelműen a mclarenes Lando Norris kezdte a legjobban a szezont, hiszen Ausztráliában és Bahreinben is bejutott az időmérő edzés utolsó szakaszába, a két futamon pedig összesen nyolc pontot gyűjtött össze, miközben rutinosabb csapattársa, Carlos Sainz Jr. mindkétszer nullázott. Ez a hétvége azonban nem sikerült Norris számára, hiszen az időmérésen csupán a tizenötödik helyet érte el, a futamon pedig az első körben belekeveredett csapattársával és Danyiil Kvjattal egy nem gyenge pofozkodásba. Ugyan tovább tudott menni, de a középmezőnyhöz fölzárkóznia esélye sem volt, így néhány körrel a leintés előtt – feltehetőleg az autó megóvása miatt – begurult a bokszba, s föladta a viadalt. Meglátjuk, hogy Baku mennyire fog feküdni a britnek.
Ennyi volt a Kínai Nagydíjon történtek értékelése. Legközelebb kettő hét múlva, április 24. és 26. között Azerbajdzsán fővárosában, Bakuban, a hol nagyon szűk, hol nagyon széles utcai pályán randevúzik a mezőny. Tavaly az év legbalhésabb versenyét rendezték a kaukázusi országban, úgyhogy kíváncsian várhatjuk, hogy idén mi fog történni. Akármi is lesz, itt, a Sportudvaron le fogom írni a meglátásaimat azzal a futammal kapcsolatban is.
HIRDETÉS
A kiemelt kép forrása: AFP/GREG BAKER