Komoly kilométerkőhöz érkezik a hétvégén a Forma-1-es világbajnokság, hiszen a Kínai Nagydíj lesz hivatalosan az autósport elitkategóriájának ezredik versenye. Persze ahogy az lenni szokott az ilyen nagy kerek számok esetén, most is fölmerültek a hivatalostól eltérő számítások, amelyek alapján még nem értük el az ezer futamot, de inkább maradjunk a száguldó cirkusz számtanánál. Az eddigi 999 verseny rengeteg érdekes adatot produkált és bőven szolgáltatott “fogyasztani való” dolgokat a statisztikák szerelmesei számára. Most ezekből a számokból válogattam ki néhányat.
HIRDETÉS
322
Rubens Barrichello ennyi futamon állt rajthoz 1993 és 2011 között. Ezt a számot eddig még senki sem tudta túlszárnyalni.
294
Kimi Räikkönen, amennyiben még teljesít a mostanin felül legalább még egy évet, akkor jövőre átadhatja Barrichello rekordját a múltnak, hiszen mostanáig ennyi versenyen állt föl a rajtrácsra. A jelenlegi mezőnyből neki van a legtöbb futama.
6375
Max Verstappen ennyi naposan (17 évesen és 166 naposan) állt rajthoz a 2015-ös Ausztrál Nagydíjon. Ezzel ő számít a legfiatalabb indulónak az F1 történetében.
10161
A monacói Louis Chiron ennyi naposan (55 évesen és 292 naposan) állt rajthoz az 1955-ös Monte-Carló-i futamon. Ezzel ő mindmáig a legidősebb induló.
7
Nem nehéz kitalálni, hogy ez a szám Michael Schumacher világbajnoki címeit jelöli. Ennél többet eddig még senki sem szerzett, de Lewis Hamiltonnak már csak kettő cím hiányzik a rekordbeállításhoz.
5
Michael Schumacher 2000 és 2004 között zsinórban ötször nyerte meg a száguldó cirkuszt. Ennél nagyobb sorozatra még senki sem volt képes.
8168
Sebastian Vettel 2010-ben ennyi naposan (23 évesen és 132 naposan) szerezte meg élete első világbajnoki címét Abu-Dhabiban. Mindmáig ő számít a legfiatalabb világbajnoknak. További érdekesség, hogy ebben az összevetésben mögötte nagy riválisa, Lewis Hamilton áll, aki 168 nappal volt idősebb, amikor 2008-ban először lett vb-győztes.
2
A mostani mezőnyből Lewis Hamilton lett a leghamarabb, már a második szezonjában világbajnok. Közel állt ahhoz, hogy a legelső, 1950-es évadot megnyerő Nino Farina után közel hatvan évvel ő legyen a második, aki egyből a debütáló évében a csúcsra ér, de a 2007-es Brazil Nagydíjon váltóhiba miatt kiszállni kényszerült a vb-címért folyó hármas versengésből, amelyet végül őt és Fernando Alonsót megelőzve Kimi Räikkönen nyert meg.
4
Az idei mezőnyben két olyan pilóta is van, aki négy világbajnokságot ugyanazzal az autóval nyert meg. Természetesen Lewis Hamiltonról és Sebastian Vettelről van szó, hiszen előbbi a Mercedessel, utóbbi pedig a Red Bull-lal nyert négy vb-címet. Ebben a mutatóban a rekordot Schumacher tartja a föntebb említett, zsinórban megszerzett öt címmel, hiszen mindegyiket a Ferrari pilótájaként nyerte el.
Az ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangio tartja a különböző autókkal szerzett világbajnoki címek rekordját, hiszen négy különböző járgányt vezetve is a legjobbnak bizonyult: az Alfa Romeo, a Mercedes, a Ferrari és a Maserati volánja mögött ülve sem talált legyőzőre.
91
Michael Schumacher ennyi sikerrel tartja a legtöbb futamgyőzelem rekordját. Érdekesség, hogy Schumi csupán versenyeinek 29%-át nyerte meg, így is hosszú évek óta vezeti ezt az összesítést…
75
…de lehet, hogy már nem sokáig! A mostani mezőnyből toronymagasan Lewis Hamiltonnak van a legtöbb győzelme, aki egy-két éven belül megelőzheti Schumachert ebben a statisztikában (is).
46,15
Juan Manuel Fangio futamait ekkora százalékarányban nyerte meg, ami a legjobbnak számít mindmáig. Persze árnyalja a képet, hogy az ötvenes években, amikor az argentin pilóta a fénykorát élte, még csak évi 5-6 versenyt rendeztek, szemben a mai 21-gyel… Ez a 46% egyébként 52/24-es rajt/győzelem-mutatót takar.
32,03
A 2019-es mezőnyből Lewis Hamilton rendelkezik a legjobb győzelmi aránnyal, hiszen 232 futamából nyert meg 75-öt, ami 32,03%-nak felel meg.
13
A 2004-es idényben 18 futamot rendeztek. Ezekből Michael Schumacher 13-at megnyert, ezzel tartja az egy szezonon belüli legtöbb győzelem rekordját. A német legenda az arányokat tekintve a második legjobb, hiszen ez a 18/13-as mutató 72,22%-nak felel meg, tehát majdnem a futamok háromnegyedén nem talált legyőzőre.
A mostani mezőnyből Sebastian Vettelnek is van egy évből 13 futamgyőzelme, azonban 2013-ban 19 versenyt rendeztek, így az ő esetében “csupán” 68,42%-os arányról beszélhetünk.
75%
Alberto Ascari 1952-ben a nyolc versenyből hatot behúzott, vagyis a futamok háromnegyedén diadalmaskodott. Ezzel napjainkig övé a legjobb szezonon belüli győzelmi arány.
9
Sebastian Vettel a 2013-as idényben egymás után megnyerte a Belga, az Olasz, a Szingapúri, a Koreai, a Japán, az Indiai, az Abu-Dhabi, az Amerikai és a Brazil Nagydíjat, azaz zsinórban kilencszer állhatott föl a dobogó tetejére. Ezzel ő tartja a zsinórban megnyert legtöbb verseny rekordját. Apró érdekesség, hogy a nagy rivális Lewis Hamilton ebben az összevetésben jócskán el van maradva Vetteltől, mivel neki zsinórban öt győzelme van 2014-ből.
Megjegyzés: Egyes források Alberto Ascarit is rekordernek tekintik 9 győzelemmel; az 1953-as Argentin Nagydíjat ugyanis az Indianapolis 500 követte, amely beleszámított ugyan a világbajnokság értékelésébe, de jelentősen eltérő mezőny vett részt, így Ascari sem indult, az azt követő két futamot (Holland és Belga Nagydíj) viszont megnyerte.
6436
Max Verstappen ennyi naposan (18 évesen és 227 naposan) nyerte meg 2016-ban a Spanyol Nagydíjat. A holland ennek köszönhetően a legfiatalabb futamgyőztesnek számít.
19015
Luigi Fagioli ennyi napos (53 év, 22 nap) volt, amikor 1951-ben megnyerte a Francia Nagydíjat. Ezzel toronymagasan ő számít a legidősebb futamgyőztesnek, hiszen ebben az összevetésben a képzeletbeli dobogó alsóbb fokain két, egyaránt 46 éves pilóta követi.
3
Három versenyző is van a Forma-1 múltjában, aki egyből a debütáló futamán győzni tudott. Nino Farina nyerte a legelső viadalt, az 1950-es Brit Nagydíjat. Johnnie Parsons ugyanabban az esztendőben az Indy 500-at hódította el, míg Giancarlo Baghetti az 1961-es Francia Nagydíjon tudott debütánsként futamot nyerni.
130
Mark Webber 2009-ben a Német Nagydíjon aratta élete első F1-es futamgyőzelmét. Ez az ausztrál 130. versenye volt, így ő nyerte meg a legkésőbb első viadalát.
82
A jelenlegi mezőnyből Valtteri Bottasnak kellett a legtöbb futamot várnia első F1-es sikerére. A 2017-es Orosz Nagydíj ugyanis a finn 82. viadala volt a száguldó cirkuszban, s ott állhatott először a dobogó legmagasabb fokára.
291
Kimi Räikkönen ezidáig – de lehet, hogy egész pályafutását tekintve – utolsó futamgyőzelmét a tavalyi Amerikai Nagydíjon aratta, ami 291. versenye volt. Ennél több versennyel a háta mögött még senki sem tudott győzni.
16
Önmagában 16 futamgyőzelem a Forma-1-ben nagy szó, főleg az őskort tekintve. Stirling Moss ugyanis 1951 és 1961 között volt a száguldó cirkusz tagja, s ez idő alatt 16-szor győzött. Ehhez a 16 sikerhez azonban egyetlen világbajnoki cím sem dukált, így a brit tartja a legtöbb, vb-cím nélkül megnyert futam rekordját.
208
Andrea de Cesaris 214 versenyhétvégén vett részt, ebből 208-on állhatott rajthoz. Mindenképpen büszke lehet az ember arra, ha ennyi futamot teljesíthet az autósport elitkategóriájában. Ez az állítás még akkor is igaz, hogyha a 208 viadalból egyetlen egyet sem sikerül megnyerni. De Cesaris ugyanis így járt, ezzel ő tartja a legtöbb győzelem nélkül teljesített futam rekordját.
158
A mostani pilóták közül Nico Hülkenberg a legrutinosabb, ám még nyeretlen versenyző. A Renault németje eddig 158 futamon állt rajthoz, de egyiken sem győzött. Ebben az összevetésben Sergio Pérez szorosan ott lohol a nyomában, mivel 157 versenyt teljesített eddig nyeretlenül, míg Romain Grosjean 145 futamból nem tudott egyet sem behúzni.
530
Sergio Pérez a 157, győzelmet nem hozó Forma-1-es futamán összesen ennyi pontot gyűjtött, ami a legtöbbnek számít. Hülkenberg 480, Grosjean pedig 381 egységgel áll. Ezzel ők hárman vannak ebben a statisztikai mutatóban a dobogón, ami elsősorban annak köszönhető, hogy 2010 óta 25 pontot osztanak ki a győztesnek, s az első tíz kap pontokat.
259
A már visszavonult vagy más sorozatba távozott pilóták közül Nick Heidfeld szerezte a legtöbb pontot úgy, hogy versenyt nem tudott nyerni. 183 rajtja alkalmával 259 pontot szedett össze.
22
John Watson az 1983-as Nyugat-Amerikai Nagydíjat a 22. helyről rajtolva nyerte meg. Ennél hátrébbról indulva még senki sem tudott diadalmaskodni.
17
Az aktív pilóták közül Kimi Räikkönen tudott a leghátrébbról indulva futamot nyerni. A Jégember a 2005-ös Japán Nagydíjat a 17. helyről kezdte, végül azonban az ő McLarenjét intette le elsőként a kockás zászló.
8
Michael Schumachernek sok kedvenc pályája van. Mindenképpen közéjük tartozik Magny-Cours is, hiszen nyolcszor nyerte meg a Francia Nagydíjat ezen a pályán. Nála többször még senki sem nyerte meg ugyanazt a nagydíjat.
6
Alain Prost ennyiszer nyerte meg hazai versenyét, a Francia Nagydíjat. Ennél több hazai sikerrel senki sem büszkélkedhet.
72
Michael Schumacher ennyi futamot nyert meg a Ferrarival, ezzel ő tartja az ugyanazon autóval aratott legtöbb győzelem rekordját.
5325
Ennyi nap, vagyis 15 év, 6 hónap és 28 nap telt el Kimi Räikkönen első és utolsó futamgyőzelme között. A finn először a 2003-as Maláj Nagydíjon győzedelmeskedett, utoljára pedig a már említett 2018-as Amerikai GP-n.
155
Michael Schumacher rendelkezik a legtöbb dobogós helyezéssel.
135
A jelenlegi mezőnyből Lewis Hamilton rendelkezik a legtöbb dobogós helyezéssel.
100%
Dorino Serafini a Forma-1 69 évre visszanyúló történetének egyetlen versenyzője, aki valamennyi futamán dobogóra állhatott. Ez egész pontosan egy versenyt jelentett 1950-ben.
17
Michael Schumacher az egyetlen pilóta, aki egy szezonon belül valamennyi helyszínen dobogós helyezést ért el. 2002-ben 17 versenyt rendeztek, s mindegyiken az első háromban végzett.
19
Michael Schumacher a 2001-es Amerikai és a 2002-es Japán Nagydíj között zsinórban ennyi versenyen állhatott dobogóra, ami természetesen szintén rekord.
84
Lewis Hamilton összesen ennyi pole pozíciót szerzett mostanáig.
15
Senki sem ért még el egy szezonon belül annyi rajtelsőséget, mint Sebastian Vettel 2011-ben.
88
Nigel Mansell az 1992-es idényben a 16 futamból 14-en rajtolhatott az élről, vagyis a hétvégék 88%-án ő nyerte az időmérő edzést, ami mindmáig a legjobb arány. Sebastian Vettel imént említett 2011-es 19/15-ös mutatója 79%-nak felel meg.
7377
Sebastian Vettel ennyi naposan (21 évesen és 72 naposan) szerezte meg élete első pole pozícióját a 2008-as Olasz Nagydíjon. Érdekesség, hogy mostani ferraris csapattársa, Charles Leclerc a legutóbbi Bahreini Nagydíjon szerzett rajtelsőségével csupán 87 nappal maradt el tőle a legfiatalabb pole pozíciósok versenyében.
16881
Nino Farina ennyi naposan (47 évesen és 79 naposan) szerezte meg az első rajtkockát az 1954-es Argentin Nagydíjon, ezzel napjainkig ő az F1 valaha volt legidősebb időmérős győztese.
134
Lewis Hamilton ennyi első soros rajtpozíciót ért el mostanáig.
6519
Lance Stroll ennyi naposan (18 évesen és 309 naposan) szerezte meg a 2. rajtkockát a 2017-es Olasz Nagydíjon, ezzel ő minden idők legfiatalabb első rajtsoros pilótája.
77
Michael Schumacher ennyi futamon futotta meg a leggyorsabb kört. Ez versenyeinek a negyedét jelenti. Ezen rekordja még néhány évig biztosan nem lesz veszélyben, hiszen a második helyen álló Kimi Räikkönen 46-szor teljesített a leggyorsabban egy kört egy versenyen. Lewis Hamiltonnak 41, Sebastian Vettelnek 36 leggyorsabb köre van.
10
Michael Schumacher 2004-ben, míg Kimi Räikkönen 2005-ben és 2008-ban egyaránt 10-10 versenyen futotta meg a leggyorsabb kört, így ebben a mutatóban holtversenyben állnak az élen.
6618
Max Verstappen ennyi naposan, vagyis 19 évesen és 44 naposan érte el a leggyorsabb kört a 2016-os Brazil Nagydíjon. Ebben az összevetésben több mint egy évvel vezet Nico Rosberg előtt.
47
Lewis Hamilton szerezte a legtöbb rajt-cél győzelmet.
8499
Sebastian Vettel minden idők legfiatalabb kétszeres világbajnoka. Második címét a 2011-es Japán Nagydíjon 24 évesen és 98 naposan, tehát összességében egy nap híján 8500 naposan szerezte meg.
8582
Max Verstappen a 2015-ös Maláj Nagydíjon 17 évesen, 5 hónaposan és 29 naposan vált a Forma-1 legfiatalabb pontszerzőjévé.
99,17
A McLaren-Mercedes 2013-ban az éves versenytáv ekkora százalékát teljesítette mindkét autójával. A 11584 km-ből 11488-at ment a két járgány. Ez a valaha volt legjobb mutató.
431
A rekordok mellé végül jöjjön egy kis érdekesség: az első, 1986-os Magyar Nagydíj a Forma-1 történetének 431. versenye volt.
HIRDETÉS
A kiemelt kép forrása: racedepartment.com
A kiemelt képen Romain Grosjeannak a hétvégi Kínai Nagydíjra, a Forma-1 1000. versenyére készített sisakja látható.