Emiliano Sala: Megoldódhat a szerződés körüli vita

Közel kettő és fél hónapja zajlik a tragikus hirtelenséggel elhunyt argentin csatár, Emiliano Sala szerződése körüli jogi vita. Mint köztudott, a labdarúgó januárban a Nantes-ból a Cardiff City-hez szerződött, azonban az őt az új állomáshelyére szállító kisrepülő feltételezhetően a pilóta hibája miatt a La Manche-csatornába zuhant. Sala halála január 21-én este negyed tíz körül állhatott be. Ez azért fontos, mert azon megy a szájkarate a két klub között, hogy a támadó ugyan kettő nappal a tragikus baleset előtt aláírta cardiffi szerződését, azonban az nem vált érvényessé, mivel nem regisztrálták az angol élvonal, azaz a Premier League adatbázisában. Most a walesiek levelet írtak a franciáknak, amelyben azt javasolták, hogy próbáljanak meg peren kívül megegyezni, hiszen a Nantes érvényesnek tartja az átigazolást, így továbbra is követeli Sala árának első részletét a Cardifftól.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Lehet, hogy pozitív fordulat áll be rövidesen Emiliano Sala az élet által meghiúsított átigazolásának ügyében. Ahogy arról a Sportudvar már többször beszámolhatott, a január 21-én, légi balesetben elhunyt argentin csatár ugyan kettő nappal a tragédia előtt aláírta új szerződését az angol élvonalban szereplő Cardiff City együttesével, azonban a kontraktus bizonyos mellékleteiről (többek között a játékos elhalálozása esetén a családnak nyújtandó anyagi támogatásról szólóról) lemaradt Sala aláírása, így azokat visszadobta a Premier League, amikor a walesiek regisztráltatni akarták az argentint az angol bajnokság adatbázisában.

A Cardiff City a balesetet követő napokban a brit sajtóban megjelent információkra hivatkozva közölte, hogy addig nem hajlandó átutalni a Nantes-nak a 17 milliós transzfer első, mintegy 6 millió eurós részletét, amíg nem tisztázódik, hogy Sala Nantes és Cardiff közötti repülőútjára szabályos körülmények között került-e sor.

Már a kisgép eltűnését követő egy-két napban (amikor Sala holttestét még nem találták meg) fölröppentek olyan hírek, miszerint a pilótának, David Ibbotsonnak nem volt engedélye fizető utasok kereskedelmi forgalomban történő szállításához. A brit légi baleseteket kivizsgáló hatóság (AAIB) bő egy hónappal a baleset után adta ki előzetes jelentését a történtekkel kapcsolatban. Ebben megállapították, hogy Ibbotson valóban nem rendelkezett a szükséges engedéllyel, de nem csak neki, hanem a Piper PA-46 Malibu típusú egymotoros kisgépnek sem volt engedélye utasok szállítására.

A fatális véget ért utat egy kétes hírű skót játékosügynök, Willie McKay szervezte, akinek fia, Mark volt Sala megbízott ügynöke. Willie McKay-jel kapcsolatban a francia labdarúgással foglalkozó magyar nyelvű Omlett du Fromage blog Facebook-oldalán azt írta, hogy 2012-ben letartóztatták kokain-birtoklásért, 2015-ben pedig csődeljárást indítottak cége ellen, a FIFA pedig 5 évre eltiltotta az átigazolásoktól. McKay azt állította, hogy a Cardiff City egy EasyJet-járatot ajánlott föl Salának az utazáshoz, amit azonban a focista nem fogadott el, mivel még szeretett volna elbúcsúzni nantes-i csapattársaitól, és csak január 21-én este visszarepülni Cardiffba. Mivel akkor nem volt közvetlen légi járat a két város között, ezért az ügynök fölajánlotta, hogy megszervezi az utat. McKay most attól tart, hogy mivel ő a legkönnyebb préda az ügyben, ezért a Cardiff City őt nevezi majd meg bűnbaknak.

Időközben arra is fény derült, hogy a pilóta színvaksággal élt, tehát éjszakai körülmények között nem is repülhetett volna.

Egy argentin pilóta, Juan Arturo del Azar szerint – aki számos alkalommal repült át a La Manche-csatorna fölött – a gép balesetének oka lehetett a pilóta térbeli dezorientációja is.

„Ilyen körülmények között a pilótának a műszerekre támaszkodva kell repülnie, de aki erre nincs megfelelően kiképezve, az vizuális tájékozódási pont nélkül könnyen elveszhet, főleg ha mondjuk belerepült egy felhőbe. Ilyenkor könnyen érezheti, hogy a gép emelkedik, miközben zuhan, és fordítva” – fogalmazott a pilóta.

Ebben az esetben könnyen előfordulhatott, hogy a rossz időjárási körülmények és az éjszakai sötétség, valamint a nem látható horizont miatt Ibbotson nem tudta, milyen helyzetben és hol van a géppel, ezért a kényszerleszállás mellett dönthetett, de az is elképzelhető, hogy elvesztette az uralmát a jármű fölött, amely végül a tengerbe csapódott.

térbeli dezorientáció a pilótának a repülőhöz, illetve a repülőnek a környezethez, a földhöz képest viszonyított helyzetének helytelen érzékelését jelenti. A szakirodalom több fajtáját különbözteti meg: a fel nem ismert dezorientáció vezet leggyakrabban közvetlenül szerencsétlenségekhez, míg a felismert dezorientáció az, amikor a folytatódó illúziók által fenntartott érzékelési konfliktus stresszhez, mentális rövidzárlathoz vezet.

A Cardiff tehát azóta sem utalta át az összeget a Nantes-nak, amely emiatt február 26-án a FIFA-hoz fordult. Itt akár hónapokig, évekig is húzódhat az eljárás, azonban egy múlt heti hír alapján fölcsillant a remény, hogy rövidesen lezárulhat a folyamat, ami kétségkívül jót tenne az elhunyt labdarúgó és a pilóta családjainak, valamint emléküknek.

A walesi klub kedden egy közleményt adott ki, amelyben azt írta, hogy az egyesület vezetése levelet küldött az FC Nantes-nak, amiben fölkínálták a francia klub számára, hogy peren kívül egyezzenek meg Sala ügyében. A Nantes mindmáig nem közölte, hogy reagált-e egyáltalán bármit is a levélre.

A francia egyesület a rendkívüli helyzetre való tekintettel korábban kétszer is haladékot adott a Cardiffnak az átigazolási díj első részletének átutalására, ám miután a pénz továbbra sem érkezett meg, így a klub a jogi procedúra megindítása mellett döntött. A nemzetközi szövetség március 15-én indította el az eljárást, azonban az első tárgyalás időpontjának kitűzését egy hónappal elhalasztotta, mivel a Cardiff City haladékot kért és kapott arra, hogy fölkészülhessen érveinek, meglátásainak megfogalmazására.

A vitát elsősorban Emiliano Sala átigazolási szerződésének egyik, a Nantes által belefoglaltatott záradéka idézte elő. Ez ugyanis azt mondja ki, hogy amennyiben a walesi és a francia szövetség csak a nemzetközi átigazolási tanúsítvány kiállítását követően erősíti meg a két klub számára, hogy Salát, mint a Cardiff City FC játékosát regisztrálták az adatbázisokban, akkor a kontraktus „érvénytelenné és nem teljesítetté” vált volna. A Cardiff úgy véli, hogy nem állt rendelkezésre a szükséges dokumentumok összessége Sala halálának beálltakor, vagyis az átigazolás jogilag nem jött létre. A francia liga csupán Sala eltűnése után négy nappal, január 25-én regisztráltatta adatbázisában a tényt, hogy az argentin csatár elhagyta a Nantes-tot.

Létrejöhet peren kívüli megegyezés?

Az ügyre eddig azt lehetett mondani, hogy mindkét fél görcsösen ragaszkodik állításaihoz, vagyis a Nantes megtörténtnek, a Cardiff pedig meg nem történtnek tekinti Emiliano Sala átigazolását. A L’Équipe francia sportnapilap úgy tudja, hogy Gianni Infantino, a FIFA elnöke február 25-én azt javasolta a feleknek, hogy üljenek tárgyalóasztalhoz, s igyekezzenek egymás között lerendezni a vitás kérdéseket. Véleményem szerint ez lenne a helyes út, már csak a tragédia miatt is, amely lényegében előidézte ezt a huzavonát.

Az Emiliano Sala halálával kapcsolatos összes cikk elérhető ide kattintva!

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: Panoramic

Hozzászólás