Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Nagyvilág > A Mercedes lelépte a Ferrarit – az Ausztrál Nagydíj legfontosabb tanúságai

A Mercedes lelépte a Ferrarit – az Ausztrál Nagydíj legfontosabb tanúságai

Némi meglepetésre Valtteri Bottas győzelmét hozta a Forma-1 idei első versenye, az Ausztrál Nagydíj. A Mercedes finnje lényegében rajt-cél győzelmet aratott, hiszen már a startnál megelőzte Lewis Hamiltont, aki végül a második lett. A dobogó harmadik fokára Max Verstappen állhatott föl, megszerezvén ezzel a Honda, mint gyártó első dobogós helyezését 2008 után. A Red Bull pilótája erőből megelőzte Sebastian Vettelt, aki új csapattársához, Charles Leclerchez hasonlóan tulajdonképpen szenvedett a teszteken még verhetetlennek bizonyult Ferrarival. A futam nem sok izgalmat tartogatott, de ebből messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni, hiszen utcai pályáról beszélünk, ahol alapból nehéz előzni. Az Ausztrál Nagydíj három legfontosabb pozitív és negatív történése.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!
Pozitívumok
1. Bottas tényleg vért ivott

Szerdán, a száguldó cirkusz idei szezonját fölvezető cikksorozat első részében tettem föl a kérdést: Bottas vért ivott? Ezt ugyebár egyrészt arra alapoztam, hogy a finn bevallotta, hogy pár alkalommal tisztességesen felöntött a garatra Finnországban, másrészt pedig arra, hogy igen határozottan kijelentette, kellően erősnek érzi magát ahhoz, hogy idén legyőzze csapattársát, Lewis Hamiltont, ami tavaly egyszer sem sikerült neki.

Nos, a finn előtt megnyílt az esély, hogy végre valahára megmutassa világbajnok társának, hogy képes jobbnak bizonyulni nála. Az időmérőn a Mercedesek kibérelték maguknak az első sort, Hamilton, Bottas sorrendben. Abban mindenki egyetértett, hogy a kevés előzési lehetőséget fölkínáló utcai pályán a rajtnál van az egyik legnagyobb sansz az előzésre, s ez lehet a finn egyetlen esélye arra, hogy nyerjen. Bottas pedig élt is ezzel a lehetőséggel, s kihasználta azt, hogy Hamilton kissé beragadt a startnál, így az első kanyarba már a skandináv pilóta fordulhatott be elsőként.

Bottasnak nem kellett izgulnia, hiszen vezetése végig biztonságban volt, legfeljebb a technika ördöge vagy egy vezetői hiba okozhatta volna vesztét, de a tavalyi szezonnal ellentétben most minden rossz elkerülte őt, így a 2017-es Abu-Dhabi Nagydíj után ismét a dobogó legfelsőbb fokára állhatott föl, maga mögé utasítva Hamiltont és Max Verstappent.

Nagyon korai még így húsz futammal az idény vége előtt kijelenteni, hogy Valtteri Bottas idén Lewis Hamilton egyik legfőbb vb-riválisa lehet, de ez a siker üzenetként fogható föl – Bottas megmutatta, hogy nem a levegőbe beszélt, s nem is az alkoholtól megrészegülve nyilatkozott, amikor a világbajnoki címet tűzte ki célul 2019-re. Lehet, hogy nem is vodkát ivott, hanem tényleg vért…

2. A Honda 2008 után újra a dobogón, ráadásul a Ferrarit legyőzve

A Red Bull tizenkettő évnyi hol sikeresebb, hol sikertelenebb együttműködés után dobta a Renault-t, s ennek az évnek fiókcsapatával, a Toro Rossóval együtt már a Hondával vágott neki. Sok kérdés övezte az osztrák istálló döntését, konkrétan annak helyességét, hiszen azért még ma is élénken él emlékezetünkben a McLaren-Honda egészen horribilis produkciója, ami bizony alaposan betett a japán gyártó imidzsének autósportos berkekben. A Honda azonban nem adta fel. Tavaly a Toro Rossónál már látszódtak annak a jelei, hogy ez a motor többre hivatott annál, mint amit a wokingiaknál teljesített. Több remek eredménye is volt a Vörös Bika fiókcsapatának a Honda erőforrásaival, így a Renault-ra egyre jobban és hangosabban panaszkodó nagycsapat végül elhatározta, hogy követi az olasz istálló példáját, s 2019-től japán motorokra vált.

A tesztek remekül sikerültek, s Max Verstappen, a Red Bull által már-már apai szeretettel dédelgetett versenyző a napokban elégedetten nyilatkozott az új motorszállítóról, annak hozzáállásáról és hozzáértéséről. Helmut Marko, aki szeret nagyokat mondani, kijelentette, hogy öt futamgyőzelmet vár a Red Bull-Hondától 2019-ben. Eleinte sokan kétkedéssel fogadták ezt a jóslatot, ám azt hiszem, hogy miután Verstappen a mai versenyen erőből megelőzte a teszteken szinte verhetetlen Ferrarit terelgető Sebastian Vettelt, már lényegesen kevesebben tartoznak ebbe a kategóriába. Jómagam mondjuk az öt futamgyőzelmet még most is inkább érzem kincstári optimizmusnak, mint reális célkitűzésnek, de a Forma-1-ben bármi megtörténhet.

Verstappen végül harmadik lett, ami azt jelenti, hogy a Honda, mint gyártó a 2008-as Brit Nagydíj után állhatott ismét dobogóra. Abban biztosak lehetünk, hogy nem ez volt az első és egyben utolsó pódiuma Verstappennek és a csapatnak ebben az évben, s ha a továbbiakban is a holland pilóta és a csapat más prominens személyiségei által kommunikált korrekt és hatékony munka fog zajlani a háttérben, akkor az első hely megszerzése is elérhető közelségbe kerülhet.

3. Az ex-Force India pontszerzése

Őszinte leszek. Nehéz volt három pozitívumot kiragadni a mai futamból annak relatív eseménytelensége okán. Végül azonban úgy döntöttem, hogy Lance Stroll és a Force Indiából lett Racing Point-csapat kilencedik helyét veszem még ide. A Force India utolsó éveiben rendre a “B-liga”, vagyis a három topcsapat mögötti istállók külön versengésének győztese lett a konstruktőri világbajnokságban elért negyedik helyezésekkel. Tavaly a szezon közbeni tulajdonosváltás miatt ez nem történhetett meg, de a Mercedes-motorokkal szerelt rózsaszín versenyautókban továbbra is nagy potenciál rejlett. Ezt a tulajdonságot pedig erre az idényre is áthozta a most már brit zászló alatt szereplő, de a kanadai Lawrence Stroll többségi tulajdonában lévő alakulat. Mondom ezt annak ellenére, hogy a nagy változások miatt nem lehetett zökkenőmentesnek nevezni a csapat fölkészülését 2019-re.

Bár olyan strukturális problémák nem álltak fenn, mint a Williamsnél, de a tesztek nem úgy sikerültek a Racing Point számára, ahogy eltervezték. Melbourne-be nem is az utóbbi esztendőkben jellemző erős pontszerzés reményével érkeztek, azonban végül kettő darab pontocska így is került a konyhára. Nem ez ugyanakkor az igazán meglepő, hanem az, hogy ez a kettő pont Lance Stroll jóvoltából lett megszerezve, aki lényegében csak apjának köszönheti, hogy ülést kapott a rózsaszín-fehéreknél. Az első számú pilóta, Sergio Pérez nem tudott sok vizet zavarni, Strollt viszont remek boxutcai taktikájának köszönhetően végül a kilencedik helyen intette le a lefokozott kockás zászló.

Kíváncsi leszek, hogy a Racing Point mire lehet képes idén, hiszen lényegében csak a név, valamint félig a pilótafölállás lett új, a csapat gerince azonban megmaradt. Gyanítom, hogy sokszor fogjuk még a top tízben látni Strollt és Pérezt is.

Negatívumok
1. Ricciardót a Renault-nál is sújtja az ausztrál átok

Daniel Ricciardo a Renault gyári csapatánál kezdte meg ezt az évet, miután az elmúlt öt idényben a Red Bullt erősítette. Hazai versenyei az erős autó ellenére sem sikerültek azonban túl jól, hiszen az öt év alatt két negyedik és egy hatodik helyezést, valamint egy kiesést és egy kizárást hozott össze. Mindenképpen a kizárással végződött 2014-es futamot kell a legfájóbb kudarcnak tekinteni Ricciardo szempontjából, hiszen a versenyen – első Red Bull-os viadalán – a második lett, azonban a futam után néhány órával megállapítást nyert, hogy az ausztrál versenyautója átlépte a megengedett 100 kg/órás üzemanyagátfolyási limitet, emiatt utólag diszkvalifikálták.

Az idei versenytől és egyáltalán az évtől sem várhat sokat az általában mindig széles szájjal vigyorgó Ricciardo, hiszen a Renault a turbókorszak egyik, ha nem a legnagyobb vesztese. Amíg 2010 és 2013 között, vagyis a V8-as motorok utolsó négy évében Sebastian Vettellel és a Red Bull-lal mindent megnyert, addig a turbómotorok 2014-es megjelenése óta csak néhány futamgyőzelemre és vb-dobogóra tellett erejéből – ugyancsak a Vörös Bika révén.

A néhány év szünet után visszatért gyári istálló pedig még ennyire sem nevezheti magát sikeresnek, hiszen a dobogó sem jött még össze. Ehhez a csapathoz szerződött Ricciardo, aki ideje korán föl kellett, hogy adja hazai versenyét, igaz, ez nem a Renault hibája volt, hanem azé a fűbuckáé, amelyen az autója akkorát ugratott a rajt pillanataiban, hogy a komplett első vezető szárny letört. Ezt ugyan a boxban kicserélték, de mint utóbb kiderült, más sérülések is érték a járgányt, amelyek végzetesnek bizonyultak Ricciardo futamának szempontjából. Így tehát nem tört meg az ausztrál átok a mezőny jelenlegi egyetlen ausztrál tagja számára. Elsősorban emiatt került a negatívumok listáján az első helyre.

2. A Ferrari hatalmas kudarca

A téli tesztek során összességében a Ferrari nyújtotta a legjobb teljesítményt, hiszen a nyolc napból négyet is elvittek a maranellóiak: Sebastian Vettel és Charles Leclerc is két-két első helyezést ért el, miközben a Mercedes és a Red Bull eléggé le volt maradva.

Sokan vannak, akik a szezon előtti gyakorlásokból az egész évre vonatkozó következtetéseket, előrejelzéseket vonnak le és készítenek el, de úgy gondolom, hogy nem helyes a tesztekből kiindulva megtippelni az idei világbajnok kilétét.

A Ferrari pedig igazolta is ezen gondolatomat. Az viszont engem is nagyon meglepett, hogy az olaszok ennyire elmaradtak a Mercedestől, a futamon pedig már Max Verstappentől is. Az ezüst nyilakkal nem is volt sanszuk megküzdeni a tűzpirosaknak, akik számára kegyelemdöféssel érhetett föl, amikor Verstappen a Red Bull-Hondával erőből megelőzte Sebastian Vettelt, az elmúlt két év melbourne-i győztesét.

Egyelőre rejtély, hogy miért maradt el jó pár tizedmásodperccel a Ferrari a Merciktől és Verstappen autójától, de az egyértelműen bebizonyosodott, hogy a tesztek alapján nem lehet fölállítani a valós erősorrendet a csapatok között, hiszen vannak, akik a sebességre és a minél gyorsabb köridőkre mennek rá, de vannak olyanok is, akik inkább a megbízhatóság és a stabilitás receptjét keresik a téli gyakorlások során.

Alighanem a Ferrari inkább az előbbi, míg a Mercedes és a Red Bull az utóbbi kategóriába tartozik, ami ma kikristályosodott. Persze minden pálya más, s bizonyára lesznek olyan helyek, ahol a Ferrarik lesznek fölényben, de a mai teljesítmény komoly gondolkodásra ad okot Maranellóban.

3. A Haas és a bal első kerék

Bizonyára minden F1-rajongó emlékszik a tavaly ausztrál futamra, amelyen a Haas-Ferrari mindkét pilótája esélyes volt az erős pontszerzésre, azonban mind Romain Grosjean, mind Kevin Magnussen esetében egy elrontott kerékcsere okozta a melbourne-i apokalipszist. Mindkettejük autójáról nemes egyszerűséggel lelazult a bal első kerék egy hibás munkapisztolynak köszönhetően (ennek a feladata a kerékanya gyors elhelyezése a kiállásoknál), így föladni kényszerültek a viadalt. Günther Steiner, az amerikai csapat vezetője ki is jelentette, hogy az akkori bukás miatt nem szerezték meg a konstruktőri összetett negyedik helyét az év végén.

Ezúttal jóval sikeresebb hétvégét zárt a Haas, hiszen Magnussen az igen előkelő hatodik helyen hozta be a kocsit. Grosjean azonban idén sem ért célba az Albert Parkban, ami megint csak a bal első keréknek volt köszönhető. Ezúttal azonban minden bizonnyal nem a bokszkiállás során rontottak el valamit a szerelők, hanem a felfüggesztés nemes egyszerűséggel eltört. Ennek ellenére déja vu-nk lehetett, s kijelenthetjük, hogy ha van olyan dolog, ami miatt a Haasnál görcsbe rándult gyomorral várhatják az Ausztrál Nagydíjat, akkor az a bal első kerék és felfüggesztés.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: Asanka Brendon Ratnayake / AFP

Top
%d bloggers like this: