Ahogy arról tegnap már hírt adhattam, a Cardiff City tanulmányozza azokat a jogi lehetőségeket, amik alapján elérheti azt, hogy ne kelljen a teljes átigazolási összeget kifizetnie Emiliano Sala után, aki pár nappal a szerződés aláírása után vesztette életét repülőbalesetben. A walesi klub a brit hatóság jelentését várja az argentin csatárt szállító kisgép tengerbe zuhanásával kapcsolatban, mivel szerinte az utazás szervezése körül fölmerül a gondatlanság gyanúja. A Nantes eközben közölte, hogy ma éjfélig várja a 17 millió eurós transzfer első, közel 5 és fél millió eurós részletét a Cardifftól.
HIRDETÉS
Mivel kezd a gyász leülni, egyre inkább a jogi-pénzügyi csatározások felé terelődik a figyelem Emiliano Sala tragédiájával kapcsolatban. A játékos egy nap híján pontosan egy hónapja hunyt el, amikor az őt Nantes-ból új állomáshelyére, Cardiffba szállító egymotoros kis repülőgép mindmáig tisztázatlan körülmények között a La Manche-csatornába zuhant. Sala temetésére szombaton került sor argentínai szülőfalujában.
Már a búcsúztatással foglalkozó írásomban is beszámoltam arról, hogy a Cardiff City tanulmányozza azokat a jogi lehetőségeket, amelyek alapján elérheti azt, hogy ne kelljen teljes átigazolási díjat fizetnie Emiliano Sala után. Mint köztudott, a walesi klub rekordot jelentő 17 millió euróért igazolta le az argentin támadót a Nantes-tól. Most ezt az összeget tartja vissza azzal az indokkal, hogy a brit légi baleseteket vizsgáló hatóság (AAIB) erre a hétre ígérte előzetes jelentésének közzétételét a balesettel kapcsolatban, s amíg ez nem lesz meg, addig nem tud dönteni a hogyan továbbról. Érdekes fejlemény azonban, hogy a Nantes ma éjfélig adott haladékot a Cardiffnak a transzfer első, 5 millió fontos (5,75 millió eurós) részletének átutalására. A cikk írásának pillanatáig információim szerint nem történt meg a tranzakció.
Mi a Cardiff álláspontja?
Az angol Premier League-ben szereplő walesi klub legfőbb érve a pénz visszatartása mellett az, hogy az AAIB tegye közzé a balesetről szóló jelentését. A szervezet ezt a tragédiát követő egy hónapon belülre, de legkésőbb az egy hónap leteltét elhozó hét végére ígérte, vagyis legkésőbb péntekig elő kellene állnia a saját verziójával a történtekről.
A Cardiff City ragaszkodik ahhoz az állításához, hogy nem volt köze Sala utazásához, ezért a balesetben semmilyen jogi felelősség nem terheli. Ez önmagában igaz is, hiszen Mark McKay, a Nantes által megbízott játékosügynök maga ismerte el, hogy ő szervezte Emiliano Sala utaztatását Cardiff-Nantes-Cardiff viszonylatban, azt viszont egy közleményben tagadta, hogy ő választotta volna ki a pilótát, David Ibbotsont és a Piper PA-46 Malibu típusú egymotoros kisrepülőt az oda-vissza útra.
A Telegraph brit napilap múlt vasárnapi kiadása szerint a Cardiff azért sem utalta még el Sala átigazolási díját a franciáknak, mert – sajtóinformációkra hivatkozva – úgy véli, hogy a pilóta, Ibbotson nem rendelkezett fizető utasok kereskedelmi forgalomban történő szállításához szükséges engedéllyel. Erre alapozva a Premier League-klub feljelentés megtételét fontolgatja gondatlanság miatt a repülés szervezői, vagyis a McKay-család ellen. A Nantes a hírek szerint nem lenne érintett az eljárásban.
Willie McKay, Mark édesapja, aki maga is játékosügynök és segíti fiát az ügyei vitelében, azzal vádolta a Cardiffot, hogy „oroszlánok közé akarja dobni”, vagyis bűnbaknak szeretné kikiáltani őket a tragédiával kapcsolatban, hogy ezzel ürügyöt szolgáltasson magának arra, hogy megtagadja a fizetést.
Idősebb McKay a Timesnak adott nyilatkozatában kijelentette, hogy fia szervezte valamennyi, az átigazolásban érintett fél utaztatását, így ő repítette el Neil Warnockot, a Cardiff City menedzserét Franciaországba, hogy a helyszínen tekintse meg Sala egyik mérkőzését. Willie McKay hozzátette, hogy a walesiek a repülés megszervezése során mindent rendben találtak, s jelezték Mark McKay felé, hogy a klub egyik képviselője fogja várni Salát a cardiffi repülőtéren, ahová már nem érkezett meg…
Hogyan látja a helyzetet a Nantes?
A „Kanárik” becenévre hallgató breton klub közölte, hogy január 21-én, vagyis csupán néhány órával a végzetes baleset előtt kapta kézhez a Nemzetközi Átigazolási Tanúsítványt (CIT), amelyben a nemzetközi szövetség (FIFA) jóváhagyta Emiliano Sala átszerződését. Ezzel az argentin labdarúgó és a francia egyesület közötti szerződéses viszony hivatalosan is megszűnt, vagyis onnantól fogva már a Cardiffnak vannak kötelességei Sala ügyeiben, a Nantes-nak már nincsenek. Ami a McKay-családdal fönnálló viszonyt illeti, azt a nates-i klub is elismerte, hogy ő bízta meg a skót játékosügynököt Sala képviseletével, tehát nem csak az utaztatásának lebonyolításával, hanem magával a tárgyalásokkal és a szerződéskötéssel is foglalkoznia kellett, s az ő aláírása is szerepel a papírokon, amelyek alapján a csatár klubot váltott. A Nantes úgy ítéli meg, hogy Mark McKay elvégezte feladatát, így nincs miért felelősségre vonni őt.
Amíg a franciák kijelentették, hogy megkapták a CIT-et, addig a többi intézmény, amelynek szintén meg kellett kapnia a tanúsítvány egy-egy példányát, elzárkózott ennek megerősítésétől vagy cáfolatától. A Premier League az ügy „érzékeny karakterére” tekintettel nem kívánja kommentálni Emiliano Sala átigazolásának körülményeit, míg a FIFA egyik szóvivőjén keresztül jelezte, hogy „nem követi figyelemmel” az eseményeket, így nem illetékes az ügyben.
A Cardiffnak az átigazolás összegével is gondja van
A tragédiával végződött utazás szervezése nem az egyetlen lehetséges ok, ami miatt a Cardiff visszatartja Sala transzferdíját. Ma ugyanis a sajtó nyilvánosságra hozott egy e-mailt, amelyet állítólag Willie McKay küldött Emiliano Salának. A Monacóban élő skót ügynök ebben a levélben a következőket írta: „Mi voltunk azok, akik bedobták a médiába, hogy más klubok, mint a West Ham és az Everton is szeretnének megszerezni téged,
hogy ezzel is növeljük az értékedet. Így csináltuk”.
A hírek szerint a Cardiffnál ez alapján most már nem csak a gondatlanság, hanem a csalás gyanúja is megfogalmazódott, mivel McKay-ék a megállapodás szerint Sala átigazolási pénzének 10%-ára lennének jogosultak. Az idézett levélrészlet alapján valóban úgy tűnik, hogy a két ügynök mesterségesen megemelte Sala piaci árát azzal, hogy elhintette a sajtóban a Cardiffnál nagyobb klubok érdeklődéséről szóló információt, amelynek valódiságát nehéz innen tisztázni. Az is árnyalja a képet, hogy nehezen lehet ezzel a csalás gyanúja mellett érvelni, mivel bevett gyakorlat az ügynökök körében, hogy dezinformációkat terjesztenek egy-egy általuk képviselt játékosról, hogy ezzel megnöveljék a piaci értéküket, s ezáltal a saját jutalékukat is. Hiába, a piacgazdaság már csak ilyen…
Az is gyengíti a ma megjelent feltételezést, hogy Neil Warnocknak és stábjának két alkalommal is lehetősége nyílt arra, hogy a helyszínen tekintse meg Sala egy-egy mérkőzését. Emellett – ahogy az a profi labdarúgásban általában lenni szokott – az argentin nantes-i mérkőzéseinek videói és részletes statisztikái is a rendelkezésükre álltak, vagyis teljesen tisztában lehettek a focista képességeit illetően. Nem véletlenül hívják Angliában menedzsernek a csapat vezetőedzőjét, mivel a szakmai munka irányítása mellett az új játékosok megszerzése és a már nem szükséges labdarúgók értékesítése is az ő feladata, persze a klubvezetéssel közösen, vele egyetértésben.
Mi fog történni?
„Véleményem szerint két lehetséges megoldás van” – jelentette ki Gianpaolo Monteneri sportjogász, aki 1997 és 2005 között a FIFA Játékosügyi Osztályát vezette. „Az első az, hogy a felek megállapodnak abban, hogy a FIFA-hoz fordulnak. Ebben az esetben az ügy elsőfokon a játékosügyi testület elé kerül, ahonnan van lehetőség
a Nemzetközi Sportdöntőbíróság (CAS) felé fellebbezni” – árulta el a részleteket, majd szólt a másik útról is.
„A másik lehetőség viszont az, hogy a felek egyből a CAS-hoz fordulnak. Ebben az esetben a labdarúgással és a sporttal foglalkozó szervezeteket kötelező tájékoztatni a per megindításáról”.
„Ha bizonyos határidőket, amelyek az átigazolási szerződésben szerepelnek, nem tartanak be, akkor ez a kérdéses klubra nézve
következményekkel járhat” – tette hozzá Monteneri. „Az ilyen esetekben alkalmazható szankció a figyelmeztetéstől egészen bajnoki pontok levonásáig terjedhet” – zárta mondandóját a szakember. Tehát lehetséges, hogy a Cardiff, amely a Premier League-ben a bennmaradásért küzd, valójában saját sorsát teszi kockára mostani hozzáállásával?
HIRDETÉS
A kiemelt kép forrása: STEPHANE MAHE/AI/REUTERS/PANORAMIC