Toto Wolff, a Mercedes-csapat igazgatója aggodalmának adott hangot egy hétfői sajtótájékoztatón azzal kapcsolatban, hogy mivel továbbra sincs mindkét fél által elfogadott megállapodás a Brexit, azaz Nagy-Britannia uniós tagságának megszüntetése ügyében, ezért fönnáll annak a veszélye, hogy egy rendezetlen kilépés esetén jelentősen megnövekednének a Forma-1 vámköltségei, ami komoly veszteséget okozna a száguldó cirkusznak, mivel a csapatok jelentős részének – köztük a Mercedesnek is – a szigetországban működik a bázisa. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke ugyanakkor bízik a gyors megegyezésben.
HIRDETÉS
„Valóban, a Brexit nagy gondot jelent a Forma-1 számára” – jelentette ki Toto Wolff, a száguldó cirkuszban az egyéni és a konstruktőri verseny tekintetében is címvédő Mercedes-csapat igazgatója hétfőn Barcelonában, a hivatalos téli teszt első napján tartott sajtótájékoztatón. „A Brexit nagy gondot jelent számunkra, és mindannyiunkat, akik itt élünk és dolgozunk, egyaránt érint” – tette hozzá az osztrák csapatvezető.
„Forma-1-es istállók vagyunk, amelyek évente legalább 21 alkalommal utaznak versenyekre, az Egyesült Királyságon belül és kívül is közlekednek, és azok az emberek, akik nekünk dolgoznak, rendszeresen be- és kiutaznak az országból” – szögezte le a német csapat igazgatója.
Nagy-Britannia az F1 legfőbb helyszíne
Több istállónak, így a Renault-nak, a Red Bullnak, a Williamsnek, a McLarennek és a Mercedesnek is Nagy-Britanniában található a Forma-1-es bázisa. Az aktuális világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton brit, és a Brit Nagydíj, amely a sorozat történetének legrégebbi versenye, július 14-én kerül megrendezésre ebben az évben. Mint a politikai történéseket is figyelemmel kísérő olvasóim számára ismert lehet, a Brexitre, vagyis Nagy-Britanniának az unióból történő kilépésére a tervek szerint március 29-én kerül sor, vagyis csak a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat fogják még ezt megelőzően megtartani, a többi futam már ezt követően fog lezajlani.
„Abban az esetben, ha az Egyesült Királyságból az utolsó pillanatban kell alkatrészt vagy valamilyen szolgáltatást beszereznünk, akkor minden jelentős határellenőrzés és vámköltség komoly zavarokat idézne elő, ami jelentős károkat okozna a Forma-1, mint iparág számára” – folytatta gondolatmenetét Toto Wolff. „26 különböző nemzetiségű munkavállalónk van, köztük többségében olyanok, akik valamely EU-tagország lakói, és bizonytalan, hogy a Brexit milyen hatással lesz egy olyan iparágra, amely megítélésem szerint az egyik
legjelentősebb az Egyesült Királyságban” – jelentette ki az osztrák.
Toto Wolff szerint ugyanakkor a Forma-1 nem készült föl eléggé a legrosszabbra, mivel nem meri végrehajtani nagy-britanniai tevékenységeinek áthelyezését más országokba, holott szerinte amennyiben erre szükség lesz, vagyis a Brexitre rendezetlen körülmények között kerül sor, akkor az erre való felkészülést már jóval korábban meg kellett volna kezdeni.
„Jelenleg úgy tűnik, hogy az Egyesült Királyság hasonlóan vonzó marad az F1 számára, mint ma, s igazán remélem, hogy tényleg az is marad” – kívánta Wolff.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke abban bízik, hogy gyorsan sikerül megoldást találni a Brexitre. „Úgy gondolom, fontos, hogy ez a kérdés minél előbb eldőljön, mert csak így lehet véget vetni mindenfajta bizonytalanságnak. Egyelőre ködbe burkolózunk, s ahogy haladunk egyre jobban a belseje felé, úgy lesz egyre nehezebb világos
válaszokat találni. Mindaddig, amíg nem lesz megoldás és elfogadott megállapodás, azt sem tudjuk, hogy miről beszélünk” – tette hozzá Horner.
Forma-1-es berkekben már évek óta beszédtéma, hogy mi lesz az alapvetően Nagy-Britanniára épülő sorozattal a Brexitet követően. A brit és uniós vezetőknek ugyan tavaly novemberben sikerült megállapodniuk a kilépés feltételrendszeréről, s a tagállamok el is fogadták azt, viszont a londoni képviselőház januárban nagy többséggel elutasította a szerződést, így az egyelőre nem lépett életbe. Jelen állás szerint tehát március 29-én úgy kerülhet sor a Brexitre, hogy az Egyesült Királyság kiesik a közös uniós szabadkereskedelmi övezetből, amelyen belül nem kell vámot fizetni. A legnagyobb problémát ugyanakkor nem is ez jelenti most a politikai szereplők számára, hanem az északír-ír határ kérdése, ugyanis szeretnék elkerülni, hogy Észak-Írország brit tartomány és az Ír Köztársaság, tehát Írország között visszaálljon a fizikai határ és a határellenőrzés.
Fölmerült annak lehetősége, hogy elnapolják a kilépést, de a brit kormány határozottan kiállt amellett többször is az elmúlt napokban, hogy a Brexitre az előre eltervezett március 29-ei időpontban sor fog kerülni. Kérdés, hogy ez a Forma-1 számára mennyire lesz fájó, már ha az lesz egyáltalán…
HIRDETÉS
A kiemelt kép forrása: Sutton/Panoramic
A kiemelt képen Toto Wolff, a Mercedes-csapat igazgatója látható.