Emiliano Sala: Találtak egy holttestet, a Nantes pedig követelőzik

Zajlanak az események Emiliano Sala eltűnése körül. Hétfőn még arról adhattam hírt, hogy a kutatók megtalálták a Cardiff City rekordigazolását szállító kisgépet a La Manche-csatorna mélyén. Mostanra kiderült, hogy egy holttestet is találtak benne, de hogy kiét, azt még nem tudni. A testet már a felszínre hozták, de minden bizonnyal olyan állapotban van, ami miatt komolyabb azonosításra van szükség, mivel nem tudni, hogy Saláról vagy a pilótáról van szó. A roncsot ugyanakkor a rossz körülmények miatt nem hozzák a felszínre. Eközben a tragédia jogi vetülete is kezd erősödni, ugyanis a Nantes követeli a Cardifftól az argentin csatár átigazolási összegének első részletét, amelynek kifizetését a walesi klub a történtek miatt felfüggesztette.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Egy helyen találták meg annak a kisrepülőgépnek a nagy részét, amely a Cardiff City labdarúgócsapatának játékosával, Emiliano Salával a fedélzetén két héttel ezelőtt tűnt el a radarképekről a La Manche-csatorna fölött – adta hírül a nemzetközi sajtó még hétfőn délután.

Erre alapozva a labdarúgó családja által megbízott társaság vezetője korábban azt mondta, van esély rá, hogy a játékos és a pilóta holttestére is rábukkannak. Később kiderült, a roncsról készített videófelvételen látható egy ember az elsüllyedt gépben.

A légi baleseteket vizsgáló brit hatóság (AAIB) egyik szóvivője még vasárnap megerősítette, hogy megvan a gép, de arról, hogy pontosan hol és mikor találták meg, későbbre ígért tájékoztatást. Utóbb a videofelvételre utalva közölte, az AAIB a pilóta és az utas családjával egyeztet, hogy mi legyen a következő lépés.

Szerdán este a kutatók kiadtak egy közleményt, amelyben közölték, hogy a gép fölhozatalára irányuló próbálkozások mind kudarcot vallottak, ráadásul rövidtávon a meteorológiai körülmények sem fognak kedvezni ennek a műveletnek, ezért a roncs felszínre hozataláról letettek, ugyanakkor a videókamerás felvételek a nyomozás szempontjából kulcsfontosságú bizonyítéknak minősülnek.

David Mearns, a család által a kutatás folytatásával megbízott Blue Water Recoveries társaság vezetője a Twitter-oldalán annyit közölt, hogy a roncsot vasárnap kora reggel megtalálták, kevéssel azután, hogy a keresést megkezdték. Ezt követően az AAIB egyik hajója a helyszínre ment, majd szakemberek egy speciális, távirányítású eszközzel és kamerákkal alámerültek, és megerősítették, hogy a keresett kisgép ott van, mivel látták a lajstromjelét.

„Legnagyobb meglepetésünkre a gép nagy része ott volt” – közölte Mearns.

A hivatalos keresést négy nappal a január 21-i eltűnést követően felfüggesztették, de magánadakozásból – melyből több focista, köztük az argentin válogatott Lionel Messi, Gonzalo Higuaín és Nicolás Otamendi is szerepet vállalt – tovább folytatták. Múlt szerdán bejelentették, hogy a francia partoknál, Surtainville strandján, illetve annak közelében két ülőpárnát találtak, amelyek vélhetően a gépről származnak. Ezután a szakemberek úgy döntöttek, hogy szonár segítségével vizsgálják át a tengerfeneket a környéken a gép maradványai után kutatva, az időjárási viszonyok miatt azonban a keresést csak a hétvégén kezdték meg.

A gépen a 28 éves Emiliano Salán kívül az 59 éves pilóta, David Ibbotson tartózkodott.

Az argentin támadó a Nantes-tól szerződött a Cardiffhoz, ezért utazott Franciaországból Walesbe. Az egymotoros repülőgép pilótája – a rendőrség tájékoztatása alapján – 1500 méteres magasságban kérte, hogy alacsonyabban haladhasson el a Guernsey-szigetnél, majd az ereszkedés közben, 700 méteres magasságnál eltűnt a radarképekről.

A játékost a balesetet megelőző héten klubrekordot jelentő, 17 millió euró körüli összegért igazolta át a Cardiff.

Az eltűnt gép roncsa (Forrás: AAIB/AFP)
Szakértő: Sala elhagyhatta a gépet

Egy francia újságíró és repülési szakértő, Michel Polacco szerint elképzelhető, hogy ha a pilóta maradt bent a megtalált roncsban, akkor Sala elhagyhatta azt a süllyedés előtt.

Polacco szerint azonban másra is lehet következtetni: például arra, hogy a gép minden bizonnyal kényszerleszállást végzett a vízen, amit nyilvánvalóan a pilóta hajtott végre.

„Valamilyen műszaki meghibásodás, jegesedés vezethetett oda, hogy a kényszerleszállás mellett döntött, s letette a vízre a repülőt, ami nyilván nagyon nehéz manőver” – mondta Polacco a francia Europe 1 rádiónak adott interjúban.

„A gép nagyjából egyben maradt, ebből gondolhatjuk, hogy nem lezuhant, hanem a pilóta próbált meg landolni vele” – vélte Polacco, aki amellett, hogy a Radio France csoport repülésügyi szakértője, maga is képzett pilóta, sőt, repülésoktató.

A France 3 televíziós csatornának nyilatkozva annak a véleményének is hangot adott, miszerint az elméleti lehetősége fennáll annak, hogy Sala a kényszerleszállás után elhagyhatta a repülőgépet.

„Előfordulhat, hogy elhagyhatta a gépet, hiszen a roncsot felfedező távirányítású mini-tengeralattjáró felvételei alapján kijelenthető, hogy csak egy testet találtak a repülőben” – mondta Polacco.

Ugyanakkor az argentin Clarínnak nyilatkozó pilóta, Juan Arturo del Azar szerint – aki számos alkalommal repült át a La Manche-csatorna fölött – a gép eltűnésének oka lehetett a pilóta térbeli dezorientációja is.

„Ilyen körülmények között a pilótának a műszerekre támaszkodva kell repülnie, de aki erre nincs megfelelően kiképezve, az vizuális tájékozódási pont nélkül könnyen elveszhet, főleg ha mondjuk belerepült egy felhőbe. Ilyenkor könnyen érezheti, hogy a gép emelkedik, miközben zuhan, és fordítva” – fogalmazott a pilóta.

Ebben az esetben könnyen előfordulhatott, hogy a rossz időjárási körülmények és az éjszakai sötétség, valamint a nem látható horizont miatt Ibbotson nem tudta, milyen helyzetben és hol van a géppel, ezért a kényszerleszállás mellett dönthetett.

A térbeli dezorientáció a pilótának a repülőhöz, illetve a repülőnek a környezethez, a földhöz képest viszonyított helyzetének helytelen érzékelését jelenti. A szakirodalom több fajtáját különbözteti meg: a fel nem ismert dezorientáció vezet leggyakrabban közvetlenül szerencsétlenségekhez, míg a felismert dezorientáció az, amikor a folytatódó illúziók által fenntartott érzékelési konfliktus stresszhez, mentális rövidzárlathoz vezet. Térbeli dezorientáció miatt vesztette életét többek között John F. Kennedy Jr., miután repülőgépe 1999. június 16-án lezuhant az Atlanti-óceán fölött, s Buddy Holly, az ötvenes évek ikonikus rock and roll sztárja is, amikor 1959. február 3-án éjjel, több zenésztársával együtt Fargóba tartva, a pilóta a földbe csapódott a géppel az erős havazásban.

A Nantes követeli az átigazolási összeg első részletét

Miközben gőzerővel folyik a holttest beazonosítása és a másik eltűnt megtalálására indított keresés, addig a két érintett klub, a Nantes és a Cardiff City között lassacskán elindul a jogi huzavona.

Sok szó volt már róla az eltűnés óta eltelt hetekben, hogy mi van akkor, ha egy frissen átigazolt játékos nem érkezik meg új klubjához elhalálozás miatt. Persze nem ismerjük szóról szóra a francia és a walesi klub, illetve Sala között létrejött szerződést, azonban annyi bizonyossá vált, hogy a Cardiffnak meg kellett volna kezdenie a transzfer kifizetését, amit részletekben vállalt az angol Premier League-ben szereplő klub.

A kifizetést ugyanakkor a történtekre hivatkozva felfüggesztették, s ezt látszólag a Nantes is elfogadta. Most azonban a breton klub meggondolta magát, s ultimátumot adott a Cardiffnak az első részlet kifizetésére.

BBC Wales értesülései szerint a Nantes nyomatékosan megkérte a Cardiff Cityt arra, hogy fizesse ki az átigazolás kapcsán keletkező 15 millió fontos tartozásának első részletét – három év alatt kell folyósítania a teljes összeget a PL-csapatnak.

A Nantes tíz napot adott arra a Cardiff Citynek, hogy átutalja a pénzt, ellenkező esetben jogi útra tereli az ügyet.

A BBC Walesnek nyilatkozó cardiffi forrás állítása szerint a klub meglepődött a franciák reakcióján, ám a vezetőség enged majd a kérésnek, ám előbb szeretné, ha tisztáznának minden részletet.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: AFP

Hozzászólás