VIDEÓVAL – Mivel kedden napközben sem bukkantak az Emiliano Sala argentin labdarúgót, a Cardiff City rekordigazolását Walesbe szállító repülőgépre a La Manche-csatornán, ezért a brit rendőrség ma is folytatja a kutatást. Mint ismert, a Salát szállító egymotoros kisgép hétfőn este, magyar idő szerint fél tíz előtt nem sokkal tűnt el a radarokról, s azóta nem sikerült kapcsolatba lépni vele. A Nagy-Britanniához tartozó Guernsey szigetének rendőrsége ma délelőtt négy hipotézist tett közzé, amelyek alapján még lehet esély a labdarúgó és a kisgép pilótájának túlélésére, bár az idő fogytával mindegyik lehetőség bekövetkeztére egyre minimálisabb az esély.
A Guernsey-szigeti rendőrség ma reggel folytatta az Emiliano Sala kisgépe utáni kutatást a La Manche-csatornán. “Újrakezdtük a keresést. Kettő gép szállt föl, amelyek abban a zónában folytatják a kutatást, ahol számításaink szerint
a legnagyobb esély van arra, hogy találjunk valamit, ami az eltűnt kisgéphez köthető. Emellett tovább tanulmányozzuk
a térségben az eltűnés idején uralkodó meteorológiai viszonyokat és a kisgép által az eltűnés előtt küldött üzeneteket is” – írta ki Twitter-oldalára a rendőrség ma reggel fél kilenckor. “Aurigny szigetének közelében is folytatjuk a keresést” – tették hozzá, utalva arra a Franciaország és Nagy-Britannia között fekvő szigetre, amelynek közelében nyoma veszett a Salát szállító gépnek hétfőn este.
A Piper PA-46 Malibu típusú egymotoros kisgép hétfőn este arra volt hivatott, hogy Emiliano Salát, a Cardiff City rekordigazolását előző klubjának színhelyéről, vagyis Nantes-ból a walesi fővárosba szállítsa, hogy a focista ott aztán másnap megkezdje a munkát új társaival. A gép azonban magyar idő szerint 21 óra 20 perckor eltűnt a Nagy-Britanniához tartozó Jersey-sziget légi irányításának radarjairól. Utolsó ismert pozíciója Guernsey szigetétől 20 kilométerre északra, Aurigny térségében volt. Jersey szigetén azt közölték, hogy a gép az ottani légi irányítók által megfigyelt légtérbe 5000 láb magasságon lépett be (ez kisgépek esetében az ideális utazómagasság), majd nem sokkal később engedélyt kért arra, hogy alacsonyabb magasságra álljon át. A légi irányításnak azonban már nem volt ideje döntést hozni ezzel kapcsolatban, ugyanis a kisgép 2300 láb magasságon hirtelen eltűnt a radarképernyőkről. A rendőrség szerint hétfő este és kedd este között, összesen 15 órában 3000 négyzetméternyi területet fésültek át, sikertelenül. A kutatást csak napnyugtakor szüntették be, ám ma reggel újrakezdték.
Az argentin-olasz labdarúgó a WhatsApp alkalmazáson keresztül kétszer is hangüzenetet küldött családjának és barátainak a repülés közben. Ezekből egyértelműen kitűnik, hogy a játékos aggódott a gép állapota miatt: “A gépen vagyok, amely mintha darabokra akarna szétesni, és elindultam Cardiffba” – mondta Emiliano Sala az Olé argentin sportnapilap szerint. “Ha egy-másfél óra múlva nem kaptok hírt rólam, akkor nem tudom, hogy lesz-e értelme embereket küldeni a keresésemre, mert nem fognak megtalálni. Papa, félek!” – hangzik tovább a francia és az argentin sajtó által egyaránt vérfagyasztónak minősített felvétel, amely föntebb spanyolul meghallgatható. A felvételeken hallatszik a gép egyetlen motorjának hangja is, amely a Le Parisiennek nyilatkozó szakértők szerint rendellenes működésre utalt.
Akár le is szállhatott a gép a vízen
A kutatást koordináló Guernsey-szigeti rendőrség ma reggeli tweetjében négy hipotézist sorolt föl, amelyek bekövetkeztét elképzelhetőnek tartja a jelenlegi helyzetben.
1. A gép leszállt a keresési zónán kívül, de nem tud kapcsolatot teremteni a külvilággal
Mint ahogy említettem, a Piper PA-46 Malibu típusjelzésű kisgép magyar idő szerint hétfőn 21:20-kor tűnt el a Jersey-szigeti légi irányítás radarképernyőjéről Guernsey-től 20 kilométerre északra. A rendőrség a térségben működő valamennyi repülőteret és légi irányítást megkereste, hogy hátha így nyomára bukkannak a gépnek, de ez nem vezetett eredményre. Ennek ellenére elképzelhetőnek tartják a rendőrök, hogy a gép Anglia déli részén, közvetlenül a tengerparton, egy lakatlan térségben kényszerleszállást tudott végrehajtani, kommunikációs eszközei azonban meghibásodtak, emiatt nem tud a pilóta kapcsolatot teremteni senkivel. Amennyiben motorhiba vagy nyomásvesztés állt be, akkor kevésbé valószínű, hogy a kisgép földet tudott érni bárhol is.
2. A repülőgép leszállt a vízen, de egy olyan hajó szedte föl az utasokat, amely nem tud kapcsolatba lépni a külvilággal
Ha az időjárási viszonyok megfelelőek voltak, akkor a gép akár a vízen is landolhatott, ám ezt az esti sötétségben komplikáltabb lenne végrehajtani, mint fényes nappal. A hírek szerint a gép eltűnésének idején gyenge eső és jelentéktelen erejű szél volt a térségben, vagyis ha ez a hipotézis válna be, akkor ez alighanem az időjárásnak lenne köszönhető, ugyanis így kisebb hullámok lehettek a tengeren. Amennyiben a vízen való landolásra volt elegendő idő, akkor a gépen tartózkodók fölkészülhettek az automatikusan felfújódó mentőcsónak előkészítésére is, amellyel eljuthattak egy, a közelben közlekedő hajóhoz. Mivel a hajóforgalom jelentős mértékű a térségben, ezért ez a felvetés simán elképzelhető is lehetne, csakhogy a XXI. században élünk, amikor szinte képtelenség, hogy egy hajó ne tudjon kapcsolatot tartani a szárazfölddel, s ne tudja mondjuk a parti őrséget riasztani arról, hogy a tengeren hánykolódó embereket mentett ki.
3. A gép leszállt a vízen, és a rajta tartózkodók most egy mentőcsónakban vannak
A turistagépek föl vannak szerelve automatikusan fölfújódó mentőcsónakkal. Amennyiben a gépen tartózkodóknak volt idejük előkészíteni a csónakot, és sikerült menedéket találniuk benne, akkor a mentőcsapatoknak lenne esélyük megtalálni őket, mivel ezek a csónakok jelzőrakétákkal és egyéb vizuális eszközökkel is el vannak látva. Eddig nem érkezett hír arról, hogy bárki is látott volna ilyesmit a térségben, úgyhogy ez a hipotézis kevéssé valószínű, hogy bekövetkezhet. Ezt erősíti az a tény is, hogy kedden tökéletes látásviszonyok voltak a kutatási területen, de a rendőrség nem talált semmit, ami biztosan a géphez tartozott. Volt szó arról, hogy tárgyakat találtak a vízfelszínen, de ezekről még nem derült ki, hogy a géphez tartoztak-e. A guernsey-i rendőrség mindenesetre arra hivatkozva folytatja a keresést, hogy ebben az esetben még van esély túlélőkre bukkanni.
4. A gép a vízbe csapódott, s az utasok a vízben hánykolódnak
Ha a gép nem tudott leszállni és az utasoknak nem volt idejük előkészíteni a csónakot, akkor most a 11 fokos tengervízben hánykolódhatnak. Ez talán a legkevésbé valószínű forgatókönyv, hiszen egy ilyen hideg vízben az emberi test csak pár órát bír ki, mielőtt beállna a teljes kihűlés, ami halálhoz vezet. Még egy védőruha is csak néhány órával hosszabbítaná meg azt az időt, amit az ember a hideg vízben tudna tölteni.
Maradona reméli, hogy a gép eltévesztette a repülőteret
Kedd reggel óta a focivilág számos szereplője, játékosok, edzők, klubok, szövetségek és sportvezetők szólaltak meg Emiliano Sala eltűnésével kapcsolatban, s fejezték ki abbéli reményüket, hogy élve megtalálják a labdarúgót és a kisgép pilótáját.
Természetesen Sala hazájában, Argentínában is vezető hír lett a focista eltűnése. Egy argentin újságíró a francia közrádiónak kedden este azt mondta telefonon, hogy az országban hatalmas a döbbenet a hírek miatt, s mindenki imádkozik Emiliano Sala és a pilóta életéért.
Közéjük tartozik az argentin labdarúgás legendája, Diego Maradona is, aki szomorúságának adott hangot a történtekkel kapcsolatban, de emellett abbéli reményét is kifejezte, hogy a “gép eltévesztette a repülőteret, és élve megtalálják őket”.
“Ez szörnyű szerencsétlenség. Amikor ilyen dolgok történnek, mindig azokra az utazásokra gondolok, amelyeket sok emberrel végigcsináltam” – jelentette ki a most a mexikói másodosztályban szereplő Dorados de Sinaloa csapatának vezetőedzője, aki egy, Martin Arevalo újságíró Instagram-oldalán közzétett hangfelvételben nyilatkozott.
A kiemelt kép illusztráció.