Kimi Räikkönen, a Ferrari finn pilótája nyerte a Forma-1-es Amerikai Nagydíjat a texasi Austinban. A 2007-es világbajnok a 2013-as Ausztrál Nagydíjon aratott sikere óta nem tudott versenyt nyerni mostanáig. Räikkönen mögött Max Verstappen és Lewis Hamilton fért még föl a dobogóra, de mivel Sebastian Vettel negyedik lett, ezért Hamilton még nem világbajnok.
HIRDETÉS
A részleteket lásd ide kattintva!
A Forma-1 történetében negyedszer rendeztek versenyt október 21-én, de ez volt az első alkalom, hogy nem avattak világbajnokot, mert Lewis Hamilton 3. és Sebastian Vettel 4. helye matematikailag még nem biztosította be előbbi sikerét. Voltak olyan időszakok a futamon, amikor úgy tűnt, ez összejöhet, leginkább Vettel első körös megpördülése miatt, amivel a mezőny sűrűjébe visszaesett 15.-nek.
Hamiltont ugyan lerajtolta Kimi Räikkönen, de a mérleg a brit felé billent azzal, hogy a virtuális Biztonsági Autó idején (a 11. kör végén) kihívták kerékcserére, így sok időt megtakarított a bokszkiállással. A 20. körre a friss gumin újra utolérte a finnt, aki bár sikeresen hárította a támadását, a saját depólátogatását követően jelentős hátrányba került.
Innentől az volt a kérdés, hogy Hamilton gumikímélő tempóban megpróbál elmenni a célig, vagy kiáll egy újabb szett abroncsért, de amikor látványosan fogyni kezdett az előnye, egyértelművé vált, hogy utóbbi lesz a forgatókönyv. Ezzel a 4. helyre csúszott le, ahonnan csak egyet lépett fentebb csapattársa, Valtteri Bottas előzékenységének/szófogadásának köszönhetően, Räikkönennel és a 18. helyről rajtoló, elképesztő felzárkózást bemutató Max Verstappennel nem tudott mit kezdeni. A bajnokavatásra így legalább a most vasárnapi Mexikói Nagydíjig várnia kell.
A Ferrari egyik szeme sírt, a másik nevetett az első körben: finn pilótájuk két év után először javított a pozícióján a nyitó körben, Vettel azonban Daniel Ricciardóval csatázva megforgott a stadionrész egyik kanyarjában. „Bizonyára a holtterébe kerültem és nem látott. A kanyar szűkült és már nem tudtam elkerülni az ütközést” – nyilatkozta.
A váltócsere miatt a 18. helyről induló Max Verstappenhez hasonlóan gyorsan átvágtatott a középmezőnyön, a 12. körben már 5. volt; egy pozíciót Daniel Ricciardo műszaki hibából eredő kiesésével is nyert, egyébként a lerobbant Red Bull műszaki mentése idézte elő a verseny egyetlen virtuális Biztonsági Autó-fázisát.
Vettel (már tényleg alig pislákoló) világbajnoki reményeinek életben maradásához ugyanakkor az kellett, hogy Hamilton a második kerékcseréje után új lendületre kapva ne tudjon elmenni legalább a 2. Verstappen mellett.
Ez nem történt meg, az utolsó körökre hiába érte utol és támadta az élen haladó párost. „Nem igazán tudom, hogyan alakult így a stratégiánk” – mondta Hamilton. Verstappent bő két körrel a cél előtt majdnem elcsípte, de kicsúszott a bukótérbe a nyújtott jobbkanyarnál.
„Rossz volt a stratégia – ismerte el Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. Át kell néznünk, mit csinálhattunk volna jobban”. Kimi Räikkönen ennek is köszönhetően a 2013-as idénynyitó óta első győzelmét aratta. „Nagyszerű hétvégénk volt, jó rajtot vettem, utána pedig keményen kellett nyomnom. A gumik nem voltak a végén túl jó állapotban, próbáltunk következetes köröket futni és életben tartani őket” – mondta.
A Mercedes problémájához hozzájárulhatott, hogy a hétvégén messze most volt a legmelegebb, körülbelül 30 fokos az aszfalt, és hogy a futam előtt a Pirelli óvatosságból 0,1 bar-ral megemelte a minimálisan előírt nyomást a hátsó gumikban.
Verstappen autójában kicserélték a váltót a futam előtt, így csak a 18. helyről indulhatott, de a 7. körben már 5. volt, néhány másodpercre csapattársától. Ebben segítette néhány másik első körös ütközés is: Lance Stroll kilökte Fernando Alonsót az egyik gyors kanyarban – két verseny alatt másodszor akadtak össze –, míg Romain Grosjean Charles Leclercnek ment neki. Az ártatlan Alonso és a vétkes Grosjean kiesett, utóbbi manőverét a futam után . Stroll bokszutcán áthajtásos büntetést kapott.
Verstappen a 23. körben szabadult meg a lágy gumitól és a szuperlágyra váltott, és azáltal, hogy a Mercedes csak a következő fordulóban hívta ki Bottast, megelőzte. Räikkönenre ő is felzárkózott a végére, de a 2. hellyel sem elégedetlen. „Kissé váratlan ez az eredmény, jól rajtoltam, jó volt az első kör – mondta. – Lewis egyértelműen a határon volt, úgyhogy boldog vagyok, hogy előtte tudtam maradni.” Bottas zuhanása ezzel nem ért véget, az utolsó előtti körben ugyanis Vettel szintén elment mellette.
A Renault nagy lépést tett a konstruktőri bajnokság negyedik helyéért a kettős pontszerzéssel (Nico Hülkenberg 6., Carlos Sainz 7. lett), hiszen 22 pontra növelte az előnyét a Haas előtt, amelynek fekete hétvégéje volt, hiszen ha Grosjean kiesése nem lett volna elég a hazai pályán szereplő istálló számára, akkor ehhez pluszba jött még Kevin Magnussen utólagos kizárása, mivel a dán autója 105 kg benzint fogyasztott el a futam alatt, amivel túllépte a megengedett mennyiséget. Sainz még azzal sem bukott pozíciót, hogy 5 másodperces büntetést kapott egy pálya elhagyásával szerzett előnyért. Magnussenhez hasonlóan diszkvalifikálták utólag Esteban Ocont is, akinek kocsijában az első körben az üzemanyag átfolyási sebessége átlépte a 100 kg/h-s limitet.
A kizárásoknak köszönhetően Sergio Pérez a 8., Brendon Hartley a 9., míg Marcus Ericsson a 10. helyet szerezte meg.
A Forma-1-es világbajnokság vasárnap a Mexikói Nagydíjjal folytatódik, ahol Lewis Hamiltonnak a győzelem már az ötödik világbajnoki címet eredményezné, hiszen ha Sebastian Vettel be is jönne másodiknak, akkor is behozhatatlan, 77 pontos hátránnyal rendelkezne.
Az Amerikai Nagydíj végeredménye (56 kör után):
VERSENYZŐ | CSAPAT | IDŐ/HÁTRÁNY | VB-PONT | |
1. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:34:18.643 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | +1.281 | 18 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | +2.342 | 15 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | +18.222 | 12 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | +24.744 | 10 |
6. | Nico Hülkenberg | Renault | +1:27.210 | 8 |
7. | Carlos Sainz Jr. | Renault | +1:34.994 | 6 |
8. | Sergio Pérez | Force India | +1:41.080 | 4 |
9. | Brendon Hartley | Toro Rosso | +1 kör | 2 |
10. | Marcus Ericsson | Sauber | +1 kör | 1 |
11. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +1 kör | |
12. | Pierre Gasly | Toro Rosso | +1 kör | |
13. | Szergej Szirotkin | Williams | +1 kör | |
14. | Lance Stroll | Williams | +2 kör | |
– | Romain Grosjean | Haas | kiesett | |
– | Charles Leclerc | Sauber | kiesett | |
– | Fernando Alonso | McLaren | kiesett | |
– | Daniel Ricciardo | Red Bull | kiesett | |
– | Kevin Magnussen | Haas | kizárva | |
– | Esteban Ocon | Force India | kizárva |
A versenyzők világbajnokságának állása 18 futam után (még 3 van hátra):
VERSENYZŐ | CSAPAT | PONTSZÁM | |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 346 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | 276 |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 221 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | 217 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | 191 |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull | 146 |
7. | Nico Hülkenberg | Renault | 61 |
8. | Sergio Pérez | Force India | 57 |
9. | Kevin Magnussen | Haas | 53 |
10. | Fernando Alonso | McLaren | 50 |
11. | Esteban Ocon | Force India | 49 |
12. | Carlos Sainz Jr. | Renault | 45 |
13. | Romain Grosjean | Haas | 31 |
14. | Pierre Gasly | Toro Rosso | 28 |
15. | Charles Leclerc | Sauber | 21 |
16. | Stoffel Vandoorne | McLaren | 8 |
17. | Marcus Ericsson | Sauber | 7 |
18. | Lance Stroll | Williams | 6 |
19. | Brendon Hartley | Toro Rosso | 4 |
20. | Szergej Szirotkin | Williams | 1 |
A konstruktőrök világbajnokságának állása:
CSAPAT | PONTSZÁM | |
1. | Mercedes | 563 |
2. | Ferrari | 497 |
3. | Red Bull | 337 |
4. | Renault | 106 |
5. | Haas | 84 |
6. | McLaren | 58 |
7. | Force India | 47 |
8. | Toro Rosso | 32 |
9. | Sauber | 28 |
10. | Williams | 7 |
HIRDETÉS
A részleteket lásd ide kattintva!
A kiemelt kép forrása: formula1.ferrari.com