
Lewis Hamilton győzelmével zárult a Forma-1-es Olasz Nagydíj, vagyis valóra vált a Ferrari szurkolóinak legnagyobb rémálma. A második helyet az élről rajtoló Kimi Räikkönen szerezte meg, aki nem bírta az öregebb gumikon visszaverni Hamilton támadásait. A dobogóra még Valtteri Bottas állhatott föl. Sebastian Vettel csak negyedik lett, miután Hamiltonnal koccant az első körben, s a mezőny végére esett vissza. A brit újabb sikerének és a nagy rivális német erős pontvesztésének köszönhetően immár 30 ponttal vezet az összetettben.
Hitachi TV-k most 5 év garanciával!
Hiába indultak a Ferrarik az első sorból, Lewis Hamilton sokkolta őket, és elhappolta előlük a győzelmet az Olasz Nagydíjon. Sebastian Vettel hátránya ráadásul jelentősen, 30 pontra nőtt mögötte, mert a rajt után ütközött világbajnoki riválisával, és a megpördüléssel ő húzta a rövidebbet.
Ezzel az élről induló Kimi Räikkönenre hárult a teher, hogy győzelemmel ajándékozza meg a hazai szurkolótábort, de nem járt sikerrel, mert a kerékcseréje utánberagadt Valtteri Bottas mögé, akit a Mercedes mozgó útakadálynak nevezett ki, így Hamilton ledolgozta néhány másodperces hátrányát és felzárkózott mögé.
A címvédő ráadásul 8 körrel frissebb gumikon támadhatta, miközben a Ferrarin a bal hátsó felhólyagosodott, amitől gyakorlatilag csak idő kérdése volt a helycsere az élen. Ez végül a 45. körben következett be. „Onnantól, hogy tönkrementek a hátsó gumik, veszett fejsze nyele volt – mondta Räikkönen. – Nem ideális az eredmény, de ma ez jutott.”
„Sajnálom, hogy nem nyertem, de talán legközelebb sikerül” – üzente a tifosinak. Hamilton a célegyenes végi sikánnál ment el mellette, a futamon egyébként már másodjára, mert a verseny eleji Biztonsági Autót követő újraindítást is a brit kapta el jobban, és néhány kanyar erejéig megelőzte Räikkönent.
A finn ugyanott vette vissza tőle az 1. helyet, ahol a vb-cím két harcosának autója összeért: a második sikánnál. A rajt után Räikkönen és Vettel kivédekezte a Mercedes támadását – a többes szám nem indokolt, mert Bottas nemhogy képtelen volt támadni, még Max Verstappennel szemben is pozíciót vesztett –, de az annak kedvező szélárnyékot nem tudták eltüntetni.
Hamilton megelőzte Vettelt, aki a sikánnál a belső íven megpróbált visszabújni mellé, de ehhez túl messze volt, ésa balosban olyan szerencsétlenül koccant vele, hogy megforgott, és a mezőny végére pottyant.
„Próbáltam megelőzni Kimit, de nem volt elég hely, és nem akartam hülyeséget csinálni. Lewis látott némit [helyet] a külső oldalon, de aztán szerintem nem hagyott nekem helyet” – mondta Vettel, aki a türelmetlenségével nagyon nehéz helyzetbe hozta magát a bajnokságban.
A sportfelügyelők vizsgálták az esetet, de nem szankcionálták. Az első kilométeren nem ez volt az egyetlen ütközés, Brendon Hartley is összeakadt egy másik autóval, és már a célegyenesben kiesett sérült kerékkel.
Vettel összesen kétszer járt a bokszban, a középmezőnyhöz tartozó autókon szokás szerint könnyedén hámozta át magát, végül a 4. helyet mentette meg.
Kezdetben Hamilton nagyjából 1 másodperces távolságból üldözte Räikkönent, akit a 20. körben hívtak be kerékcserére. A Mercedes a 28.-ig halasztotta a műveletet, és már ezalatt nyílhatott volna lehetőségük az előzésre, mert Daniel Ricciardo motorjának elfüstölése után benne volt a pakliban, hogy a versenyirányítás Virtuális Biztonsági Autó-fázist rendel el, ami kisebb bokszutcai időveszteséget jelentett volna a Mercedesnek.
Hamilton később hamar utolérte a Bottason fennakadó Räikkönent és lehagyta, így a Mercedes elegáns bosszút állt a Ferrarin, amely saját hazai versenyükön, Silverstone-ban (itt található a német csapat főhadiszállása) szintén „idegenben” nyert. „A Ferrari nehéz próbatételt jelentett a hétvégén. Lenyűgöző munkát végeztek, keményen meg kellett küzdeni velük” – nyilatkozta Hamilton, akit nem fogadott szívélyesen a közönség, éppen ezért megemlítette, hogy saját szurkolói motiválták, köszönetet is mondott nekik.
Harmadikként Verstappen futott be, de a kockás zászló pillanatában már tudni lehetett, hogy 5 másodperces büntetésével Bottast szólítják majd a dobogóra, és Vettel is előtte végez. A gyengébb motorral felszerelt Red Bull-lal sokáig őrizte a bronzérmes pozíciót, ám mint kiderült, ennek során átlépte a sportfelügyelők tűréshatárát.
Először a 19. körben tesztelte a testületet, amikor a célegyenes végi sikánnál védekezés közben átvágott a menekülőúton, és úgy maradt a Mercedes előtt; ezt még megúszta szóbeli figyelmeztetéssel. Azt viszont már nem, hogy a 43. körben ugyanott koccant ellenfelével és kitessékelte a menekülőútra.
„Szerintem balra hagytam neki egy autónyi helyet” – jelentette ki Verstappen. A volán mögött ingerültebben vette tudomásul az időbüntetést, azt mondta rádión, ezzel „kinyírják a versenyzést”.
Toto Wolff, a Mercedes főnöke hozzátette, hogy Bottas elnyújtott első etapja nemcsak Hamiltont szolgálta, hanem a finn érdekét is. „Valtterinek is ez volt a legjobb, hogy minél frissebb gumikon támadhasson – árulta el a Sky Sportsnak. – Minél tovább kint tartjuk a pályán, annál jobbak az esélyei Max megelőzésére.”
Daniel Ricciardo autójában 23 kört bírt ki a futamon az új motor, amelyről beigazolódott a Renault aggodalma, tényleg nem volt golyóálló. Fernando Alonso szintén műszaki hiba miatt esett ki, nála is az erőforrással volt valamilyen baj.
A 6. helyen Romain Grosjean futott be a Force Indiák előtt, pedig állítása szerint nem ő volt jobb helyzetben. „Nyomást helyeztek rám. Sokkal frissebbek voltak a gumijaik a végén, összességében gyorsabbak voltak, de minden tapasztalatom bevetettem” – mondta a francia, aki azonban nem örülhetett sokáig pontszerző helyezésének, mivel a versenybíróság utólag diszkvalifikálta, amiért autójának padlólemeze nem felelt meg a műszaki előírásoknak. Így Ocon lett a hatodik, Pérez pedig a hetedik. A maradék három pontszerző pozíció Carlos Sainzé, Lance Strollé és Szergej Szirotkiné lett. Stroll „már szinte el is felejtette”, hogy milyen érzés pontot szerezni, Szirotkin pedig először élhette át ezt, hiszen eddig egy pontja sem volt a Forma-1-ben. Ő hálát adhat a versenybíráknak Grosjean elmeszeléséért.
A Forma-1-es világbajnokság szeptember 16-án a Szingapúri Nagydíjjal, vagyis egy villanyfényes utcai versennyel fog folytatódni.
Az Olasz Nagydíj végeredménye (53 kör után):
1.Lewis Hamilton MERCEDES AMG 1:16:54.484 25 vb-pont
2. Kimi Räikkönen FERRARI +8.705 18
3. Valtteri Bottas MERCEDES AMG +14.066 15
4. Sebastian Vettel FERRARI +16.151 12
5. Max Verstappen RED BULL +18.208 10
6. Esteban Ocon RACING POINT FORCE INDIA +57.761 8
7. Sergio Pérez RACING POINT FORCE INDIA +58.678 6
8. Carlos Sainz Jr. RENAULT +1:18.140 4
9. Lance Stroll WILLIAMS +1 kör 2
10. Szergej Szirotkin WILLIAMS +1 kör 1
11. Charles Leclerc SAUBER +1 kör
12. Stoffel Vandoorne MCLAREN +1 kör
13. Nico Hülkenberg RENAULT +1 kör
14. Pierre Gasly TORO ROSSO +1 kör
15. Marcus Ericsson SAUBER +1 kör
16. Kevin Magnussen HAAS +1 kör.
Romain Grosjean HAAS kizárva a padlólemez szabálytalan kialakítása miatt.
Daniel Ricciardo RED BULL kiesett.
Fernando Alonso MCLAREN kiesett.
Brendon Hartley TORO ROSSO kiesett.
Az egyéni világbajnokság állása 14 futam után (még 7 van hátra):
1.Lewis Hamilton MERCEDES AMG 256 pont
2. Sebastian Vettel FERRARI 226
3. Kimi Räikkönen FERRARI 164
4. Valtteri Bottas MERCEDES AMG 159
5. Max Verstappen RED BULL 130
6. Daniel Ricciardo RED BULL 118
7. Nico Hülkenberg RENAULT 52
8. Kevin Magnussen HAAS 49
9. Sergio Pérez RACING POINT FORCE INDIA 46
10. Esteban Ocon RACING POINT FORCE INDIA 45
11. Fernando Alonso MCLAREN 44
12. Carlos Sainz Jr. RENAULT 34
13. Pierre Gasly TORO ROSSO 28
14. Romain Grosjean HAAS 27
15. Charles Leclerc SAUBER 13
16. Stoffel Vandoorne MCLAREN 8
17. Lance Stroll WILLIAMS 6
18. Marcus Ericsson SAUBER 6
19. Brendon Hartley TORO ROSSO 2
20. Szergej Szirotkin WILLIAMS 1
A konstruktőri világbajnokság állása 14 futam után:
1.MERCEDES AMG 415 pont
2. FERRARI 390
3. RED BULL 248
4. RENAULT 86
5. HAAS 76
6. MCLAREN 52
7. RACING POINT FORCE INDIA 32*
8. TORO ROSSO 30
9. SAUBER 19
10. WILLIAMS 7
*A Racing Point Force India csapat összes, a Magyar Nagydíjig összegyűjtött pontját elvették tulajdonosváltás miatt.
Navon TV-k most 2 helyett 3 év garanciával!
A kiemelt kép forrása: AFP/Andrej Isakovic