Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Hazai Pálya > Tippmikszülni kell a Serie A-hoz

Tippmikszülni kell a Serie A-hoz

Talán még emlékeznek rá olvasóim, hogy májusban a TV2 Csoport nagy büszkességgel jelentette be, hogy az új idénytől a Spíler nevű, sportcsatornának nevezett adó fogja közvetíteni az olasz és a spanyol labdarúgó-bajnokság mérkőzéseit. Utóbbi esetében ez mostanra teljesen biztossá vált, hiszen ma este már élő La Liga-közvetítés lesz a Spíler 2-n. A Serie A rajongói azonban úgy tűnik, egyelőre hoppon maradnak, mivel a Spíler már a nyár eleje óta tudatosan kerüli az olasz első osztály promózását. Hivatalosat persze nem tudunk arról, mi az oka annak, hogy kavarás van a jog körül, de számos pletyka látott már napvilágot. Vannak olyan források, amelyek szerint a TV2 Csoport túlvállalta magát, mások pedig arról beszélnek, hogy Cristiano Ronaldo Juventusba szerződése jelentősen megemelte a jogdíjakat, amit Andy Vajna csatornája nem tud vagy nem akar kifizetni. Minden bizonnyal az bonyolítja a dolgokat, hogy a Serie A közvetítési jogait értékesítő spanyol hátterű céget az olasz klubok partvonalra tették, s a jogok visszakerültek az eddigi tulajdonoshoz, ami miatt új pályázatot írtak ki több országban is. Akármi is a helyzet, egy biztos: a hétvégi nyitó fordulót a Tippmixpro oldalán, regisztráció után, de egyenlegfeltöltés, reklám és kommentár nélkül lehet nézni.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Mielőtt belemennénk a pillanatnyi helyzet taglalásába, tekintsük át, hogyan is jutottunk el idáig.

Május 8. – Fischer Gábor, a TV2 Csoport programigazgatója egy siófoki médiakonferencián bejelenti, hogy augusztustól a spanyol és az olasz bajnokság, valamint a Bajnokok Ligája B jelű közvetítési joga is hozzájuk került, vagyis a Spíler TV lesz e sorozatok közvetítője. A két topligát kizárólag, a BL-t pedig az MTV-vel közösen közvetítik.

Május 9. – A TV2 Csoport bejelenti, hogy Spíler2 és Spíler3 néven két új csatornát indítanak, hogy tudják adni az olasz és a spanyol meccseket.

Június 15. – Hetthéssy Zoltán, a Spíler TV programigazgatója a TV2-n, Azurák Csaba műsorában az új jogok között csak a BL-ről és a spanyol ligáról beszél, valamint csak a Spíler2 indulását jelenti be. A Serie A és a Spíler3 valamiért kimaradtak… Ekkor már sokan kezdenek gyanakodni, hogy valami nem oké a közvetítési jogok körül.

Június közepe – Kiderül, hogy az olasz labdarúgóliga licitjén a spanyol-kínai Mediapro vállalat megszerezte a Serie A gyártási jogait a Sky Italiától. Az új jogtulajdonos azonban nem akarta közvetíteni a mérkőzéseket, csupán kereskedni akart a jogokkal, ami fölháborodást váltott ki több olasz klub elnökéből is, akik nem nézték jó szemmel, hogy a részben hazai tulajdonú Sky Italiától a spanyol céghez szálltak a jogok. A milánói bíróságon per indult az ügyben, s a testület végül megsemmisítette a Mediapro és az olasz liga között létrejött megállapodást a versenyszabályok megsértése és a bankgarancia körüli problémák miatt. Új pályázatot írnak ki a jogokra, azonban állítólag az olasz liga – az IMG nevű, a bajnokság nemzetközi közvetítési jogait értékesítő cégen keresztül – csak abban az esetben hajlandó egy valakinek a teljes csomagot értékesíteni, aki egymilliárd eurót fizet ezért. Mivel várható, hogy ekkora összeget egyetlen cég sem akar kifizetni, ezért a liga három részre osztotta a jogokat. Az előző szezon végéig az összes mérkőzés gyártási jogával rendelkező Sky Italia csak a két nagyobb csomagot veszi meg, ami 266 mérkőzést foglal magában. A harmadik részlet a Perform nevű internetszolgáltatóhoz kerül, amely a világhálón adná a rá eső 114 mérkőzést. Meg nem erősített hírek szerint tárgyalások zajlanak a Sky Italia és a Perform között, hogy ne kelljen Olaszországban két előfizetés a bajnoki mérkőzések követéséhez.

Július 18. – Monoki Lehel, az olasz meccseket hazánkban eddig közvetítő DIGI Sport arca közösségi oldalán közvetített élő műsorában azt mondta, hogy “ez az olasz még nincsen lejátszva”. Ekkor már egyre többen kezdték furcsa szemmel követni az eseményeket, hiszen a TV2 Csoport továbbra sem adott fölvilágosítást arról, hogy mi lesz a Serie A-val.

Július 26. – A TV2 Csoport ismét kiad egy közleményt az új Spíler-csatornák Spíler-csatorna indulásáról. Már csak a Spíler2-ről és a spanyol bajnokságról, illetve a Bajnokok Ligájáról tesznek említést. Újdonságként bejelentik a Spíler Extra indulását is, ahol egy, a leszerződött szolgáltatókon keresztül megrendelhető fizetős szolgáltatás keretében tévén, PC-n, táblagépen és okostelefonon további extra tartalmakat követhetnek a nézők az angol és a spanyol bajnokságból, valamint az NHL-ből.

Július vége – Bejött, amit korábban jósoltam: Baumstark Tibor, aki a DIGI Sporton az olasz bajnokság egyik fő kommentátora volt, elhagyta addigi munkahelyét, de azt, hogy hova szerződött, máig nem tudni… Ekkor megint arra lehetett gondolni, hogy biztosan nem marad a Serie A a DIGI Sporton.

Augusztus eleje – Egyre több forrás arról számol be, hogy patthelyzet alakult ki a magyarországi jogok körül, hiszen a TV2 Csoport még a Mediaproval állapodott meg az olasz bajnoki közvetítésekről, azonban az olaszországi jogok az új pályázat végén – részben – visszakerültek a Sky Italiához, amely anno a DIGI Sporttal kötött szerződést a magyar adásokról.

Nagyjából itt tartunk jelenleg, amiből egyre inkább az következik, hogy a Serie A nyitómérkőzését, a szombaton 18 órától sorra kerülő Chievo-Juventus összecsapást, valamint az első kör többi találkozóját sem láthatjuk a tévében Magyarországon.

Erre erősen utal az is, hogy az olasz meccsek esetében van egy olyan előírás, hogy a közvetítő csatorna már az első közvetített mérkőzés előtt 15 nappal köteles promózni a meccset, a bajnokságot az arculati elemekkel. Jelen pillanatban egyetlen hazai adón sincs erre utaló jel.

Akadnak olyan pletykák, amelyek szerint aki a Serie A jogait megszerezte (volna), lehetőséget kapott (volna) az angol szuperkupa, a Community Shield közvetítésére is. Erre augusztus 4-én került sor, de egyetlen hazai adó sem sugározta a Chelsea-Manchester City párharcot.

Na de hol van a Serie A?
Az olasz médiaháború áldozatai lennénk mi is?

A föntiekből az következtethető ki, hogy olyan jellegű aláírt szerződése egyelőre senkinek nincs az olasz bajnokságra, amely minden kétséget kizár, mindenben tiszta helyzetet teremt. Természetesen mindez akár órákon, napokon belül is megtörténhet, de az elmúlt napokban még ez volt a helyzet.

Ahogy föntebb említettem, nagy valószínűséggel az Olaszországban kialakult helyzet vezet oda, hogy Magyarországon (és több más országban) egyszerűen nem lehet tévén keresztül nézni a Serie A első fordulóját, fordulóit.

A Mediapro tehát elbukta a jogokat a jogerős bírósági döntés következtében. Meg nem erősített hírek szerint több olasz klub elnöke nem csak azért rágott be a spanyol cégre, mert átvette volna a részben olasz Sky Italia helyét, hanem azért is, mert a Mediapronak rengeteg módosítási javaslata volt, például olyan kötelezettségeket próbált átverni az egyesületeken, hogy nem adhatnak el a stadionok kanyarjaiba jegyeket, amíg a kamerával szembeni főlelátó meg nem telt (mivel a képernyőre kerülő üres sorok rontják a “bizniszt”).

Az olasz bajnokság nemzetközi jogait birtokló IMG a gyártási jogokat a tender vesztesének, a Sky Italiának adta át pár héttel ezelőtt (nem mellékesen kevesebb pénzért, mint amennyit a Mediapro fizetett volna). Az elmúlt években is ők kezelték a gyártást, tehát a nemzetközi jogok esetében a helyzet visszaállt arra az állapotra, ami az elmúlt szezonokban fennállt.

Mint ismert, májusig a DIGI Sporton nézhettük az olasz bajnokság mérkőzéseit, azonban az előző szezon végén lejártak a közvetítési jogok, vagyis a közvetítőtársaságoknak újra pályázniuk kellett. A Spíler TV lett az új magyarországi jogtulajdonos, de a Mediapro kontra Sky Italia cirkusz miatt számos, már értékesített nemzetközi jog, így a magyar is semmis lett.

A fellelhető források alapján most két lehetőség áll fönn: az olasz liga és az IMG nem ír ki új pályázatokat, hanem a Mediapro által aláírt megállapodásokat részben vagy egészében újratárgyalják, anélkül ugyanis nem lehet képernyőre tűzni egy külföldi országban egy adott bajnokság egyetlen mérkőzését sem, amíg a gyártási jogról végleges megállapodás nem születik.

A másik eshetőség az, hogy az IMG új pályázatokat ír ki, amiben már a Sky Italiával, mint régi-új gyártóval köthetnek szerződéseket a különböző közvetítőtársaságok.

A gyártó felel az arculati elemekért, műholdparaméterekért, a technikai gyártásért, tehát rajtuk múlik mindaz, milyen is lesz egy bajnokság képi megjelenése (ezen a téren az olasz bajnokságnak például komoly lemaradása volt az angolhoz vagy a spanyolhoz képest). Rajtuk múlik mindaz, a külföldi országokban lévő jogtulajdonosok pontosan mit kapnak a pénzükért, és mivel a legfontosabb kérdések csak alig 2-3 hete dőltek el, ez okozza a jelentős csúszást.

Az, hogy Olaszországban ki kezeli a belföldi sugárzás jogait, rendeződni látszódik, de az európai piacon egyelőre nagy a káosz, ez érint minket is. Csak a világbajnokság után kezdték el bejelenteni abban a 4-5 európai országban is, ahol minden szerződés aláírásra került, hogy melyik csatorna közvetít majd. Norvégiában, Írországban, Csehországban például már elértek a folyamatok végére, de nagyon sok országban még nem, így Magyarországon sem.

Ki lehet a befutó?

Nálunk két csatorna jöhet szóba esélyesként a jogok megszerzésére. A DIGI Sport elsősorban a múltja miatt lehet favorit, hiszen a Sky Italiával szerződött az előző hároméves ciklusban a közvetítésekre. Az is a digisek mellett szólhat, hogy a topligák közül csak a francia látható náluk, ami még úgy is szegényes labdarúgó-kínálatnak tűnik, hogy idő közben sikerült megvenni a török bajnokság jogait, aminek esetében viszont erős lutri, hogy mennyire válnak be, hiszen Magyarországon korábban sosem volt török bajnoki közvetítés.

Ami viszont hátrány a DIGI Sport szemszögéből, hogy egyszer már elvérzett. A legnagyobb hátrányt viszont alighanem az anyagiakban kell keresni, hiszen a dúsgazdag Andy Vajna Spíler TV-jénél minden bizonnyal több pénz van a kasszában, mint a DIGI-nél, amelynek tulajdonosa, Teszári Zoltán ráadásul a legtöbb anyagi erőforrását az Invitel megvételére és a magyar mobilpiacra való betörésre kívánja fordítani.

A Spíler mellett szól értelemszerűen a sok pénz, hiszen nyilván ez kellett a jog elnyeréséhez annak idején. Ugyanakkor egyelőre több hátrány is szól mellettük.

Az egyik az, hogy a két beígért új csatorna közül végül csak a Spíler2 indult el a múlt hétvégén, így, amennyiben mégis hozzájuk kerülnek az olasz jogok, mindenképpen szükségessé válik a Spíler3 elindítása, mivel az angol, a spanyol és az olasz bajnokság az időbeli átfedések miatt nem férne el két adón.

A másik probléma az, hogy a szolgáltatók egy igen jelentős része ódzkodik a Spíler-adókat betenni a csomagjaiba. A Diginél abszolút nem elérhető a Spíler TV, hiszen amikor a TV2 Csoport csomónyi újonnan indított csatornája bekerült a cég kínálatába, akkor egyetlen egy maradt ki: a Spíler…

A harmadik probléma, hogy a Digi manapság a piacvezető a televíziós szolgáltatások terén 30,1 százalékos részesedésével, három sportcsatornájával ráadásul a legnagyobb konkurenciát jelenti a Spíler számára, így továbbra is eléggé esélytelennek látszik, hogy bármely csomagjukba bekerülnének az adók.

És akkor még itt van a Spíler2 is, amely múlt szombaton kezdte meg sugárzását, ám ebben a pillanatban is csak nagyon kevés és nagyon pici lefedettséggel működő szolgáltatónál elérhető.

Egyes források szerint a Spíler 2-t azért nem látja szinte senki, mert a TV2 úgy költött milliárdos tételt az angol, a spanyol, az olasz és a BL-jogokra, hogy a 3,4 milliós televíziós piac több, mint 80 százalékát lefedő három nagy szolgáltatóval – DIGI 30,1-, Telekom 26,1-, UPC 25,4 százalék – egyelőre nincs megállapodása.

Összességében az idei évtől kezdve a TV2-csoport több mint 5 milliárd forintot költ csak nemzetközi közvetítési jogokra, úgy, hogy ebben a műholdas sugárzáshoz kapcsolódó költségek, a stúdió vagy a csatorna működtetőinek bérköltsége még nincsenek is benne.

Ez még egy 34 milliárdos árbevételű médiacégnél is komoly tétel, nem csoda, ha sokat is akarnak kérni a csatornáért a szolgáltatóktól, ugyanis a hírek szerint havonta nagyjából 130 forintot kértek felhasználónként a Spíler-csatornák sugárzásáért, de a Telekom és a UPC is sokallja az árat, a Digi pedig egyelőre még tárgyalni se nagyon akar velük, és a megromlott viszony miatt patthelyzet alakult ki.

A UPC – második negyedéves jelentése szerint – 687 700 tévéelőfizetéssel rendelkezik, nagyobb csomagjaikhoz, az előfizetések túlnyomó részéhez jár Spíler TV is. A pontos szám üzleti titok, de 500-600 ezer előfizetéssel számolva a UPC-nek havi 70-80 millió forintjába, évi 1 milliárd forintjába is belekerülhetne a Spíler 2. A tárgyalások elég rosszul néznek ki, a cég kommunikációs osztálya legalábbis ezt írta a 444 érdeklődésére: „egyelőre nincs információnk arról, hogy a UPC Magyarország csatornakínálatába bekerül-e Spíler 2 adása”.

A nagyságrendileg hasonló piaci részesedéssel rendelkező Telekomnál is csak annyit ismertek el a portál megkeresésére, hogy megy az alkudozás, konkrétumok nélkül azt írták, hogy „a Spíler2 csatorna kapcsán folyamatos az egyeztetés arról, (…) hogy a Spíler csatornákon elérhető új sporttartalmak hozzáférhetővé váljanak számukra.”

A piacvezetővé lett Digi esetében a legbonyolultabb a helyzet, náluk ugyanis még az első Spíler TV sincs a kínálatban. A leggazdagabb erdélyi, Teszári Zoltán cége már 2016-ban sokallta a TV2 árait, és inkább – ahogy föntebb említettem – a szolgáltatói szektorban terjeszkedtek.

Iparági pletykák szerint azonban a mostani helyzet akár elősegítheti azt, hogy az eddig elutasító szolgáltatók “rugalmasabbak” legyenek a Spíler2 (a Digi a teljes Spíler-csoport) terén, amennyiben a TV2 Csoport mégsem hajtja fel a jogdíjak értékét, hiszen ilyen esetben jobb alkupozícióba kerülhetnének a cégek.

Annyi biztos, hogy komoly harc alakult ki a TV2 és a szolgáltatók között. Minden oldal lépéskényszerben van: Andy Vajnáéknak muszáj visszapótolniuk a licenszdíjak költségeit, különben hirdetőktől is nagy számban eshetnek el, és a több milliárdos kiesésnek könnyen lehetnek következményei a menedzsmentre nézve.

Közben viszont a szolgáltatók fórumain már tombolnak a nézők, mivel vészesen közeleg a szezon kezdete, és a nézettség miatt ők is a megoldásban érdekeltek.

CR7 dönti el az ügyet?

Nagyon fontos szempont lehet ugyanakkor egy nagy sztár megjelenése is. Cristiano Ronaldo még a világbajnokság alatt igazolt a Juventushoz, s most a fél világ várja izgatottan itáliai bemutatkozását.

Az olasz foci olcsóbb mint a spanyol és az angol, ám mióta júliusban a Juventus bejelentette Ronaldo szerződtetését, alaposan felment a Serie A-licensz értéke is. (Piaci becslések szerint a korábbi 2,5 helyett akár 4 millió euró, azaz 1,3 milliárd forint is lehet a szerződés ára.)

Néhány forrás úgy tudja, Vajnáék így is licitálnak a jogokra, mert csak így tudják rákényszeríteni a Digit, hogy vegye fel kínálatába a Spíler-csatornákat. A TV2 azért sincs könnyű helyzetben, mert a Mediapro-ügy miatt nem készítették elő időben a harmadik csatorna (Spíler Extra) indulását sem, így egyelőre nem is tudnák hova tenni az olasz derbiket. A Spíler 2-n üti a spanyol meccseket, a Spíler1-n pedig nehezen férne el az angol bajnokság és a MotoGP mellett.

Ha a TV2 a zsebébe nyúl, akkora foci-portfóliója lesz, hogy a Digi sem engedheti meg magának, hogy kihagyja őket csatorna kiosztásukból. Ha viszont a Digisportnak sikerül lecsapni az olasz bajnoki jogokra, és nem veszik fel kínálatukba a Spílert, az akár forintmilliárdokban kifejezhető bevételkiesést jelenthet a Vajna-csatornáknak. A két félnek úgy kéne megegyezniük, hogy közben háborúznak: a TV2 felszólítására a Digi román cége kivette az ottani csomagokból az összes TV2-adót, mivel jogszerűtlenül sugározták azok adásait.

És akkor jött a Tippmix

A napokban jött a hír, hogy az olasz foci rajongói mégsem maradnak le kedvenceik mérkőzéseiről, igaz, ehhez egy hazánkban eddig példátlan megoldáshoz kell folyamodniuk.

A Szerencsejáték Zrt. ugyanis bejelentette, hogy a Tippmixpro szolgáltatáson keresztül, kommentár és reklám nélkül lehet követni a mérkőzéseket az interneten. 

A regisztráció ingyenes, a felhasználónak nem kell pénzt feltöltenie a számlájára, hogy nézhesse a találkozókat – ígérte a cég.

A Nemzeti Sport megkeresésére a Szerencsejáték Zrt. elmondta, lehet, hogy nem lesz hallható olasz nyelvű kommentár sem a mérkőzések közben, és nem kizárt, hogy csak a „játék hangja” lesz hallható.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: tavmunkahely.blogspot.com

Vélemény, hozzászólás?

Top