Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Nagyvilág > Sorban állnak a vevők a Force Indiáért, de így sem biztos a csapat fönnmaradása

Sorban állnak a vevők a Force Indiáért, de így sem biztos a csapat fönnmaradása

Fennállása legnagyobb válságát éli a Forma-1-es Force India csapat, amely hamarosan új kézbe kerülhet, az ellenfelek makacssága azonban így is a megszűnéséhez vezethet. Mint ahogy a Sportudvar is beszámolt róla, pénteken csődeljárás alá helyezték az istállót, mivel pilótája, Sergio Pérez és annak ügynöke ezt kezdeményezték a bíróságon egy 4 millió dolláros tartozás miatt. Azóta a mexikói versenyző is megszólalt az ügyben, s elmondta, nem azért kérték a csődeljárás megindítását, hogy tönkre tegyék a csapatot, hanem éppen azért, hogy lehetőséget adjanak az eladásra, amely az eddigi tulajnak, az Indiában számos gazdasági bűncselekmény miatt körözött Vijay Mallyának nem sikerült. Több jelentkező van a tulajdonosi szerepre, közülük a brit Rich Energy energiaital-gyártó tűnik a legelszántabbnak, azonban kérdéses, hogy valóban övék lehet-e a Force India, miután a brit bíróság a csődeljárás elrendeléséről döntő tárgyaláson elutasította a cég vételi ajánlatát. Ha sikerül is eladni a csapatot, a többi F1-es istálló még keresztbe tehet olyan módon, hogy nem járul hozzá a csapatoknak járó pénzek újraosztásához, így a Force India nehéz anyagi helyzetben maradhat.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Nagy a bizonytalanság a Force India jövője körül. A Magyar Nagydíj péntekjén a csapat csődeljárás alá került, Vijay Mallya, a csapat résztulajdonosa pedig azt is felfedte, hogy az eljárás megindítása mögött Sergio Pérez, a Force India pilótája és menedzsere, Julian Jakobi áll, a lépést pedig a főszponzor BWT és a Daimler AG is támogatta. Pérez azóta részletezte döntésének hátterét, de lehet, hogy az ő jó szándéka sem lesz elég ahhoz, hogy a csapat talpon maradjon.

Csődbe ment a Force India Forma-1-es csapat

Péreznek 4 millió dollárral (1,1 milliárd forinttal) tartozik a csapat, a mexikói azonban egy sajtóközleményben kifejtette, valójában nem a tartozás behajtása vezérelte, amikor a menedzserével közös cégükön keresztül a csődeljárást kezdeményezte.

“Szomorúan láttam, hogy sok valótlan információ jelent meg a médiában. A tiszta szándékom az volt, hogy megmentsem több mint 400 alkalmazott munkáját – áll a közleményben. – A Force India egy ideje kritikus anyagi helyzetben van. Az egyik hitelező egy londoni bíróságon járt, hogy megpróbálja felszámoltatni a csapatot. Amennyiben sikerrel jár, az azt jelenti, hogy azonnali hatállyal bezárják a csapatot, és mindenki elveszíti a munkáját. Miként én is a csapat egyik hitelezője vagyok, megkértek, hogy indítsak el egy másik legális eljárást, ami lehetővé teszi, hogy a vállalat folytassa a működését, amíg nem találnak neki új tulajdonost.”

„Gyorsan kellett cselekednünk, és szerencsénkre sikerült összehoznunk egy meghallgatást a bíróságon, amelyen a bíró elfogadta a petíciónkat a Mercedes és a BWT támogatásának köszönhetően. A csapat ezért most egy csődbiztos kezében van, aki eladhatja azt, és megmentheti a 400 itt dolgozó nagyszerű ember munkáját. Nagyon stresszesek voltak az elmúlt hónapok, de fontos, hogy helyesen cselekedjünk. Azt hiszem, mostantól fényes jövő vár a csapatra.” – idézte a mexikóit a GPHírek.hu.

Pérez elmondta: nem szeretett volna belekeveredni ebbe, mert elvégre mégiscsak egy pilóta, de néhány csapattag arra kérte, hogy tegyen valamit, és mentse meg az istállót.

„Emocionálisan és mentálisan is nagyon kemény volt, nem tudtam a vezetésre koncentrálni. Nem értek minden egyes részletet az ügyvédekkel kapcsolatban, de a lényeg az volt, hogy vagy megtesszük ezt, vagy a csapatnak befellegzett.”

Ezzel a lépéssel a csapat eladásába semmilyen módon nem szólhat bele az Indiában számos gazdasági bűncselekmény miatt körözött fő hitelező Vijay Mallya és az anyavállalat Orange India Holdings. Pérez még nem beszélt Mallyával a helyzetről, aki a csődeljárás megindításáig csapatfőnök-helyettesként dolgozó Bob Fernley szerint le van sújtva a történtek miatt.

“Szerintem még nem ért véget [Mallya szerepvállalása a Forma-1-ben.] Lehetősége lesz közvetlenül egyeztetni a csődbiztossal a csapat jövőjéről, és biztosan nem állja útját annak biztosítása előtt. Vijay nem így intézi a dolgokat – nyilatkozta Fernley a Reutersnek. – Sokat jelent neki a csapat, le van sújtva a jelenlegi helyzet miatt.”

„Remélem, hogy a barátomnak előnyösek lesznek [a következő lépések.] Személy szerint imádom Vijay-t. Megszakad a szívem, mert tudom, hogy rövid távon nem ideális számára, ami történt – mondta Pérez. – Mindannyian tudatában vagyunk annak, hogy min megy keresztül. Pénzügyileg is nagyon nehéz időszakot él meg. A csapat nem volt többé fenntartható, ezért lényegében egy fickó voltam, aki tehet ez ellen valamit. Meg kellett tennem. Január eleje óta már nem voltunk versenycsapat. Boldog leszek, ha ismét össze tudjuk rántani a társaságot és remélhetőleg újra koncentráltak leszünk. Remélem, hogy stabilabb lesz a csapat és a következő szintre léphet, hogy újra versenyistálló legyen.”

Fernley verziója kicsit másképp szól a csapat csődeljárás alá vonásáról, mint amit Pérez állít: „Kategorikusan kijelenthetem, hogy Vijay-nek volt pár megoldása arra, hogy biztosítsa a csapat jövőjét. A jelenlegi folyamat nyilvánvalóan hatással volt ezekre. Annyit tudok, hogy a mi szemszögünkből ez egy váratlan lépés volt. Vijay egyértelműen nem számított rá.”

Ki lesz a vevő?

Szinte szó szerint sorban állnak a potenciális vevők a csapat ajtaja előtt, korábban a brit Rich Energy mellett Lawrence Stroll, a legújabb hírek szerint pedig Dmitrij Mazepin, az F3-ban versenyző Nyikita Mazepin édesapja is érdeklődik az istálló iránt. Az Esteban Ocont és George Russelt is támogató Mercedes juniorjaik jövője miatt követi figyelemmel a Force India körüli eseményeket, és olyan tulajdonost szeretne, amely hosszú távon biztosítja a csapat jövőjét.

Nem utolsó sorban pedig a Haas és a Sauber együttműködése a Ferrarival is arra sarkallja a stuttgartiakat, hogy igyekezzenek szorosabbra fonni a köteléket két partnerükkel, a Williamsszel és a Force Indiával. „Mindenek előtt minden elismerés megilleti Vijay-t, hogy 10 évig fenntartotta a csapatot – nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. – Kulcsfontosságú részvényesként megvolt benne a szenvedély, hogy támogassa a csapatot. Nyilvánvalóan a dolgai rosszra fordultak a múltban, aminek kihatása volt az istállóra. Most, hogy a csődbiztos elindította a folyamatot, sok a potenciális vevő nagy érdeklődéssel, mély zsebekkel és megértéssel aziránt, hogy milyen szintű költekezés kell ahhoz, hogy teljesítsenek a Forma-1-ben. Ez pozitív a csapatra és minden alkalmazottjára nézve. Ki kell várnunk, hogy ki fog licitálni. Mi a Mercedesnél izgatott nézői vagyunk a folyamatnak. Meg szeretnénk érteni, hogy mi a vevők finanszírozási stratégiája, és az milyen hatással van a közös együttműködésre. De ott még nem tartunk.” – tette hozzá.

Bob Fernley csapatfőnök-helyettes azt mondta: a Mercedes szorosan be lesz vonva a csapat eladásába. „Az éreklődök közlik a szándékaikat a csődbiztossal, amely ezután értékeli az üzleti szempontokat. Biztos vagyok benne, hogy egy ponton a Mercedes és az F1 is be lesz vonva, hogy meghatározza a legalkalmasabb vevőt.”

Ahogy említettem, több jelentkező is van a Force India megvételére. A brit Rich Energy úgy tűnt, kiszáll a versenyből, miután a csődeljárás megindítása előtt olyan ajánlatot tett, amelyet a bíró egyből visszadobott, és úgy döntött, a csődeljárással jobb esélyei vannak az istállónak a túlélésre. Az energiaital-gyártó azonban nem adja fel.

Úgy tudni, a Rich Energy az év nagy részében tárgyalt a Force Indiával a csapat megvételéről, azonban sorozatosan elutasító választ kapott az ajánlataira. Az utolsó ilyen ajánlat egy 30 millió fontos (10,8 milliárd forintos) szponzorációs csomag volt. A két, 15 millió fontos részletben érkező összeget azonban a bíró kevésnek találta arra, hogy a csapat adósságait figyelembe véve megmenthesse a gárdát, ezért inkább zöld utat adott a csődeljárás alá helyezésnek.

William Storey, a Rich Energy ügyvezető igazgatója úgy nyilatkozott a Motorsport TV-nek, hogy machiavellisztikus játszma folyt a háttérben, az általa képviselt, négy milliárdos által támogatott konzorciumnak pedig májusban szerződése volt a csapat megvásárlására, az adásvételt azonban az istálló ügyvédei visszatartották.

Storey szerint „tragikus és elkerülhető” volt a Force India csődeljárás alá vonása, a saját terveit pedig nem szerette volna pontosan a nyilvánosság elé tárni, mindössze annyit mondott: „előbb vagy utóbb, de a Rich Energy ott lesz a Forma-1-ben.”

„Megvan a pénzünk, az üzleti modellünk és az okaink is, hogy így tegyünk – nyilatkozta. – Hat hónapig dolgoztunk a Force India megvételén, úgyhogy nem fogjuk elengedni a dolgot egyik napról a másikra. Több, mint képesek vagyunk megvenni a csapatot és készen is állunk rá.” 

A csődeljárás megindításával a Force India sorsa a csődbiztos FRP Advisory kezében van, potenciális vevőkből pedig nincs hiány.

Az egyik legkomolyabb jelöltnek Lawrence Strollt, a Williamsnél versenyző Lance Stroll édesapját tartják, de egy másik apuka, Dmitrij Mazepin is a jelöltek között van. Ő nem mellesleg a GP3-ban versenyző, a csapat fejlesztő pilótájaként a Magyar Nagydíj utáni hungaroringi teszten is köröző Nyikita Mazepin édesapja.

Két amerikai konzorcium is az esélyesek között lehet, az egyikben pedig ott van az IndyCarban szereplő Andretti csapat főnöke, Michael Andretti, valamint a Forma-1-et is megjárt pilótája, Alexander Rossi édesapja, Peter is. A Rich Energy-nek mostantól nem a korábbi résztulajdonos Vijay Mally-át és tulajdonostársait, hanem az FRP Advisory-t kell meggyőznie, hogy alkalmasabb vevő lehet az imént felsorolt, meglehetősen jó anyagi helyzetben levő jelölteknél. „Rengeteg vezető beosztású ember dolgozik a sportágban, akik látták már a pénzünket” – mondta Storey.

A többi csapat még keresztbe tehet

A csapatok bevételének igen nagy hányadát a Forma-1 televíziós jogdíjaiból befolyó összeg teszi ki. A Force India nagyjából 150 millió dollárt (41,2 milliárd forintot) kap így egy három éves periódus alatt. Tulajdonosváltás esetén azonban az összes rivális csapat beleegyezése kell ahhoz, hogy továbbra is ugyanilyen mértékben részesülhessenek a bevételekből, és ne kelljen a nulláról indulniuk, mint az új csapatoknak általában.

Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport szakírója szerint Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója a Magyar Nagydíj alatt szerette volna begyűjteni a szükséges aláírást a csapatoktól, a Renault, a Williams és a McLaren azonban megtagadta azt.

Vasárnap reggel Claire Williams, a Williams csapatfőnök-helyettese a vezérigazgató Mike O’Driscollal hosszasan időzött a McLaren motorhome-jában, de hogy ott miről tárgyalhattak, egyelőre nem tudni. Schmidt mindenesetre élesen bírálja a renitens hármast, amelyből a Renault a Liberty-re akar nyomást gyakorolni, hogy megelőzze az F1 továbbhaladását a Ferrari által elindított, B és C csapatok szegélyezte úton.

A szakíró szerint a Williams és a McLaren pedig egyszerűen több pénzhez akar jutni, amiért akár hajlandóak veszélybe sodorni a Force India jövőjét is. Amennyiben ugyanis a csapat elesik a jelenlegi TV-s bevételeitől, szinte biztosan lehúzhatja a rolót, új tulajdonos ide vagy oda.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: DPPI/FLORENT GOODEN

Vélemény, hozzászólás?

Top