Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Nagyvilág > Csődbe ment a Force India Forma-1-es csapat

Csődbe ment a Force India Forma-1-es csapat

Sergio Pérez és menedzsere a közös cégükön keresztül csődeljárást kezdeményezett a Forma-1-es világbajnoki sorozatban szereplő Force India ellen – számolt be a GPHírek.hu. A pilóta kihagyta a pénteki hungaroringi sajtóbeszélgetést, a csapatfőnök pedig meglepődött a történteken. Az indiai istálló háza táján hónapok óta feszültek a kedélyek, mivel Vijay Mallya csapattulajdonos ellen büntetőeljárás van folyamatban és körözik. Mallya csak abban az esetben hajlandó megválni a Force Indiától, ha megfelelő ajánlatot kap, de úgy tűnik, ez eddig nem valósult meg. Mostantól fogva csődbiztos irányítja az istállót, amelynek versenyautói ott lesznek a Magyar Nagydíj rajtrácsán, de jövője erősen kérdőjelessé vált, holott az utóbbi két évben egyaránt közvetlenül a három topgárda mögött végzett.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Régóta téma az F1-ben a Force India-csapat jövője, mivel az istálló résztulajdonosai, Vijay Mallya és Subrata Roy dollármilliárdra rúgó adósságokat halmoztak fel Indiában különböző üzleti érdekeltségeikkel és az F1-es projekt működtetése sem megoldott. A silverstone-i csapat az előző két évben az összetett 4. helyét érte el úgy, hogy az ellenfeleknél jóval kevesebb pénzből gazdálkodtak.

Idén már többször felmerült, hogy a Force India új tulajdonoshoz kerül, de Mallya a Brit Nagydíjon kijelentette, csak akkor adja el a vállalatot, ha megfelelő összegű ajánlatot kap rá. Ez azonban a jelek szerint eddig nem érkezett meg. Vevőjelöltként megjelent a nem túl ismert, brit Rich Energy és Lance Stroll édesapja, Lawrence is, a legfrissebb hírek szerint pedig az F3-ban versenyző Nyikita Mazepin milliárdos édesapja, Dmitrij Mazepin is beszállna befektetőként.

Ez azonban egyelőre lehet, hogy várat majd magára, mert úgy tűnik, hogy a csapat kisebb hitelezői megunták a várakozást egy új tulajdonosra és más úton, csődeljárás kezdeményezésével próbálnak új gazdát találni a tehetséges, ám F1-es léptékkel mérve szerény lehetőségekkel gazdálkodó Force Indiának. A Racefans értesülése szerint Londonban Sergio Pérez és menedzsere, Julian Jakobi közös cége, a Guernsey-ben bejegyzett Brockstone csődeljárást kezdeményezett a Force India ellen, egy több, mint 4 millió dolláros tartozás miatt.

Pérez jogi képviselői a bíróságon azt állították, hogy a Force India „képtelen kifizetni a tartozását vagy hamarosan azzá válhat” és az anyavállalata „valószínűleg nem lesz képes pénzügyi támogatást nyújtani.” A csődeljárás során a csapat továbbra is működhet, ennek célja a vállalat pénzügyeinek rendezése és a kintlévőségek visszafizetése.

Pérez csütörtökön „kritikusnak” nevezte a Hungaroringen a Force India anyagi helyzetét, míg a Racefans megkeresésére Jakobi nem kommentálta a fejleményeket. A mexikói pilóta nem vett részt a csapat pénteki sajtóbeszélgetésén, de a portál úgy tudja, a keresetet a Force Indiának motort szállító Mercedes anyavállalata, a Daimler AG is támogatja, mivel nekik 10,5 millió euróval tartoznak.

A Force India főszponzora, a BWT azt állította, a megállapodás részeként kölcsönt adtak a csapatnak. 

Otmar Szafnauer, a csapat operatív igazgatója az FIA pénteki sajtótájékoztatóján (még a csődeljárás napvilágra kerülése előtt) azt mondta, remélhetőleg gyorsan megoldódik a helyzetük. „A kritikus időszak 1-2 hétig tarthat. Leszegett fejjel a lehető legjobb eredményt kell elérnünk. Élveznünk kell a versenyt, aztán tesztelünk és szünetre megyünk, majd ismét ringbe szállunk.”

Kijelentette, a helyzet a részesedéssel rendelkezők problémája, ő azonban nem tartozik közéjük, de elárulta, hogy tárgyalások zajlanak és hamarosan megoldás születik. Feltételezhető, hogy Pérez lépésének elsődleges célja nem az, hogy megkapja a pénzét (ezt a személyes szponzorai valószínűleg ki tudnák kényszeríteni bíróság nélkül is), inkább az állhat a háttérben, hogy a hitelezők csődbiztos bevonásával próbálják rákényszeríteni Mallyát és üzlettársait az eladásra – véli a GPHírek.hu. Joe Saward szakblogger értesülései szerint egy sajátos jogi eljárás révén még azelőtt értékesíthetik a csapatot, hogy kineveznék a csődbiztost.

A hír hallatán a korábban a Force India felvásárlásával is összefüggésbe hozott Rich Energy azt írta a Twitteren, hogy az utolsó pillanatban 30 millió fontot (kb. 10,5 milliárd forintot) pumpáltak volna a csapatba és ehhez egy július 27-ei keltezésű szponzorációs szerződés fedőlapját is mellékelték. „Ennek ellenére a bíróság ma csődvédelem alá helyezte a Force Indiát – írták. – Ez tragikus és elkerülhető végkifejlet, amit a Mercedes, Sergio Pérez, Julian Jakobi és a BWT hozott össze. Ez méltatlan” – szögezték le, bár a pénzügyi kimutatásaik szerint a szponzorációra aligha lett volna pénzük.

Az Autosport eközben megtudta, hogy a csődeljárást ugyanaz az FRP Advisory intézi, ami korábban a Marussia-Manor csődjeit is kezelte, első alkalommal sikerrel. Képviselőjük, Geoff Rowley azt mondta, sürgős a helyzet rendezése, de a csapat zavartalanul versenyezhet a hétvégén, így a Force India is részt vesz a Magyar Nagydíjon.

A szaklap elfogott egy levelet is, amiben Mallya megerősítette, hogy Pérez kezdeményezte az eljárást, és a dolgozóknak azt is kifejtette, hogy meglepetést okozott a számára, hogy a BWT is támogatja az ügyet, valamint vitatta a felvetést, hogy az osztrák vállalat csak kölcsönt adott a reklámokért a csapatnak. Rámutatott, hogy a csapat legnagyobb hitelezője a saját anyavállalatuk, az Orange India Holdings bő 159 millió fontos (55,65 milliárd forintos) tartozással, a többieknek, köztük a Mercedesnek 10 milliónál kevesebbel tartoznak.

A Sportudvar is hírt adott arról annak idején, hogy évek óta él menekültként Nagy-Britanniában Mallya, a Force India csapat alapítója, miután csődbe vitte a légitársaságát, több mint egymilliárd dolláros tartozást hagyva maga után. Egy újdelhi bíróság január elején hivatalosan szökevénynek minősítette az üzletembert. Vijay Mallya ellen emellett adó- és illetékcsalás miatt is eljárás folyik, s már 2000 óta zajlanak különböző jogi procedúrák vele szemben.

Köröznek egy Forma-1-es csapatvezetőt

Mallya június 1-jén önként lemondott a Force India igazgatói posztjáról fia javára, a csapatfőnöki pozíciót azonban megtartotta, jóllehet – mivel körözése miatt nem teheti ki a lábát Nagy-Britanniából – az istálló tényleges irányítását helyettese, Bob Fernley látja el.

Az üzletember 2016. március 2-án hagyta el Indiát, a Scotland Yard pedig 2017-ben tartóztatta le kiadatási végzéssel. Mallya óvadék ellenében szabadlábra került, azóta pedig az Egyesült Királyságban, bíróságon harcol a kiadatása ellen. A Force India csapatfőnökét többek között bankcsalással vádolják, országa pedig júniusban arra kérte a briteket, hogy gyorsítsák fel a kiadatását más, Nagy-Britanniában tartózkodó indiai gazdasági csalókéval egyetemben.

Június 20-án jött a hír, miszerint légitársasága, a Kingfisher csődje miatt újabb vádpontban, mégpedig pénzmosásban akarják felelősségre vonni. A Times of India szerint azzal vádolják az üzletembert, hogy 9,990 crore rúpiát, vagyis körülbelül 145 millió dollárt átmosott a Force Indián és a Royal Challengers Bangalore (RCB) krikettcsapaton, amit egy pénzintézeti konzorciumtól vett fel, élén az indiai állami bankkal.

A vád szerint az akkor a Mallya által vezetett Kingfisher Airlines légitársaság az üzletember személyes garanciájával felvette az összeget a 17 bankot számláló konzorciumtól a vállalat működési kiadásainak fedezésére, de azt végül más célokra használta, köztük egy magánrepülőgép megvásárlására. A vádirat szerint Mallya fedőcégeket és strómanokat is alkalmazhatott a pénzmosáshoz, valamint túlszámlázta egy repülőgép lízingelését, amit egy mauritiusi cégtől szerzett be a Kingfishernek.

A mauritiusi Veling Narian Ltd ügyvezetője, Hitesh Patel a Kingfisher korábbi alkalmazottja volt, az irányítása alatt az is előfordulhatott, hogy a Kingfisher jóval magasabb bérleti díjakat fizetett repülőkért a Velingnek, mint amennyiért hasonló gépekhez hozzá lehetett volna jutni a piacon.

A vád szerint egy viszonylag kisebb összeget, 255 crore rúpiát Mallya a Force India számlájára utalt, azt reklámként és promóciós kiadásként álcázva. Azt nem tudni, hogy ez mikor történt meg (Kingfisher reklámok továbbra is vannak az autón, bár azok egy sörmárkát jelölnek), az viszont szerepel a vádiratban, hogy 2008-ban Mallya pénzt utalt az RCB-nek.

Annyi biztos tehát, hogy a Force India két versenyzője, Esteban Ocon és a csődeljárást kezdeményező Sergio Pérez ott lesznek a Magyar Nagydíj rajtrácsán holnap délután, az viszont, hogy az azután következő egy hónapos nyári szünetet lezáró Belga Nagydíjon is ott lesznek-e a rózsaszín autók, pillanatnyilag erősen kérdésesnek tűnik.

A kiemelt kép forrása: Sahara Force India/James Moy Photography

Vélemény, hozzászólás?

Top