VIDEÓVAL – A hétvége talán legérdekesebbnek ígérkező sporteseménye lesz a Forma-1-es Magyar Nagydíj, amelyet immár 33. alkalommal rendeznek meg a Mogyoród mellett található Hungaroringen. Bár csak 1986 óta tartanak évente futamot hazánkban, a legelső (és utána kerek öt évtizedig az utolsó) Magyar GP-re már 1936-ban sor került. A Visszapillantó rovat az eddigi versenyek legfontosabb momentumait eleveníti föl. Nagy csatákból, nagy diadalokból, nagy bukásokból, nomeg történelmi pillanatokból nem lesz hiány! A kétrészes cikksorozat második részében a 2010 és 2017 közötti időszakra tekintünk vissza.
HIRDETÉS
A részleteket lásd ide kattintva!
2010-ben, egy évvel majdnem végzetes balesete után ismét ott lehetett a mogyoródi rajtrácson Felipe Massa, akinek azonban már nem Kimi Räikkönen, hanem Fernando Alonso volt a csapattársa.
Az előző év világbajnoka, Jenson Button Hamilton csapattársa lett a McLarennél. Már az első futamokon egyértelművé vált, hogy a világbajnoki címért három istálló 5 pilótája is harcban van, és a Hungaroringet megelőző 11 futamból senki sem szerzett háromnál több győzelmet. A listavezető Hamilton 14 ponttal előzte meg a csapattársát a Magyar Nagydíj előtt, azonban a két Red Bull-versenyző, akik egymással néha a sportszerűséget is átlépő csatákat vívtak az idény során, mely egy törökországi ütközésben csúcsosodott ki, valamint Alonso sem voltak lemaradva a ponttáblázat éllovasától. Az idény szenzációja Michael Schumacher visszatérése volt a Brawn GP-t felvásárló Mercedes csapatnál, azonban a várakozásokhoz képest csalódást okozott az addigi szereplése.
Az idényben a korábbi futamok során már megszokott kép rajzolódott ki az edzésen, és a Red Bullok megszerezték a 10. pole pozíciót, csupán Hamilton szakította meg ezt a sort a kanadai elsőségével. Vettel közel fél másodperccel verte a csapattársát, de ami aggasztóbb volt, hogy a harmadik Alonso már egy másodpercnél nagyobb hátrányt szedett össze.
A rajtnál Vettel megőrizte az első helyét, Alonso azonban megelőzte Webbert. A következő 15 körben Vettel majdnem egy másodpercet vert minden körben Alonsóra, a menetelését azonban megszakította a Liuzzi által elhagyott első szárny miatt beküldött biztonsági autó. Szinte mindenki a boxok felé vette az irányt, kivéve Webbert, aki így az élre állt. Kisebb káosz volt a boxkiállások során: Kubicát a szerelői rosszkor engedték ki, és összeütközött Adrian Sutillal, Nico Rosberg jobb hátsó kerekét pedig nem sikerült a Mercedes-csapatnak megfelelően rögzítenie, és az elszabadult abroncs az egyik Williams-szerelőt eltalálta, szerencsére csak könnyebb sérüléseket okozva. Az újraindítás előtt Vettel egy komoly hibát vétett, és túlságosan lemaradt a biztonsági autót követő Webber mögött. A jutalma egy áthajtásos büntetés volt, amivel elveszítette a második helyét.
A verseny másik forró pillanata volt, amikor a nagy visszatérő, Schumacher összefutott egykori ferraris csapattársával, az akkor már a Williamset kormányzó Rubens Barrichellóval, akit a célegyenesben kis híján felkent a betonfalra:
Az élen Webber feladata egyszerű volt: ki kellett autóznia a kerékcseréhez elegendő időt Alonsoval szemben, amit a 43. körben végrehajtott kerékcseréjéig bőven teljesített is. A célban közel 18 másodperces előnnyel intették le Alonso előtt, akit a büntetése után hamar utolért Vettel, de hiába szorongatta, megelőzni már nem tudta.
2011-ben a Red Bull magasan a mezőny fölött állt. Mark Webber már nem tudta felvenni 2010-hez hasonlóan a versenyt Vettellel, s noha második volt a bajnokságban, de tetemes, 77 pontos hátrányban volt a német bajnokhoz képest. Vettel csupán egy futamon nem állt dobogón, pont a hazája futamán, és a Hungaroring előtti 10 futamból hatot megnyert. Az edzéseken is komoly Red Bull-fölény volt a jellemző, hiszen az addigi futamokon csak Red Bull-pilóta állt az első rajtkockában.
Már az előző futam, a Német Nagydíj edzésén is sikerült Hamiltonnak megszorongatnia a Red Bullokat, és akkor azt győzelemre is váltotta. Hasonlóan izgalmas, és szoros csatát hozott a Magyar Nagydíj edzése is, de a sor végül nem szakadt meg, és csekély különbséggel, de Vettel ismét legyőzte Hamiltont. A rajt előtt eső áztatta a hungaroringi aszfaltcsíkot, így köztes gumikon várta a mezőny a rajtot. Lewis nem csak az edzések tekintetében igyekezett lemásolni a Német Nagydíjat, habár ott a rajtnál már az élre állt. A Magyar Nagydíjon Vettel még jól kapta el a rajtot, de Hamilton folyamatos nyomására az 5. körben hibázott, és a brit elment mellette, majd körről-körre növelni tudta az előnyét.
A felszáradó pályára való száraz gumikért Webber ment ki először, majd az élen állók is követték a példáját. Button a kerékcserék után megelőzte Vettelt, és Hamilton után eredt. A következő két kiállás nem hozott érdemi változást az élmezőnyben, Hamilton és Button között maradt a kb. 7 másodperces különbség.
A 47. körben ismét eleredt az eső, és Hamilton a sikánnál hibázott, amivel elveszítette a vezető helyét, ráadásul a nagy igyekezetében, hogy visszakerüljön az aszfaltcsíkra, és Button után eredhessen, pontosan Paul di Resta elé tért vissza a pályára, és kikényszerítette a Force India pilótáját a fűre. A versenybírák egy áthajtásos büntetést osztottak ki Lewisnak. Közben Hamilton utolérte Buttont, és egy komoly csata bontakozott ki közöttük az egyre erősebb esőben, oda-vissza előzgették egymást, mindketten többször is hibáztak, végül a küzdelmüknek Hamilton boxkiállása vetett véget, a csapat azonban hibásan köztes gumit tett fel az autójára, amit két körrel később vissza kellett cserélnie száraz pályára való gumikra. Ezzel, illetve a büntetéssel Hamilton Massa és Webber mögé esett vissza a hatodik helyre. Massát mindketten hamar letudták, kettejük csatája a negyedik helyért pár körrel később dőlt el Hamilton javára.
Az élen Button és Vettel egy kényelmes előny birtokában Alonso előtt haladtak a cél felé. Türelmük kifizetődött, amikor a rövid záporra nem rohantak fejvesztve a boxba, hanem a slick gumikon átvészelték az átmeneti esős periódust.
A befújt diffúzor 2012-es betiltása a Red Bull előző évi komoly előnyét nyirbálta meg, valamint a szokatlanul sok technikai hiba sem tett jót Vettel világbajnoki esélyeinek. Alonso ellenben szárnyalt, és a Magyar Nagydíjat megelőző 10 futamból szerzett három győzelmével, és a további sok értékes helyezéssel, több mint 30 pontos előnye volt a második helyezett Webber előtt.
Az edzéseken Hamilton megfoghatatlan volt, és komoly előnnyel, több mint fél másodperccel verte a meglepetésre második lotusos Romain Grosjeant. A rajtnál Hamilton állva hagyta a mezőnyt, Grosjean komoly harcban volt Vettellel a második helyért, végül a bizonytalan német mellett még Button is elment. Az élen Hamilton és Grosjean folyamatosan leszakította a többieket, az első kerékcseréig Button már majdnem 10 másodperces hátrányba került. Hamilton előbb jött ki kereket cserélni, mint Grosjean, de a francia a gyors körei ellenére sem tudta megelőzni a brit bajnokot.
A második kerékcseréig sem változott a helyzet, Grosjean folyamatosan Hamilton nyakában lihegett, de előzési pozícióba nem került. A francia tehetség lotusos csapattársa, az idényben Schumachernél jóval sikeresebb visszatérést produkáló Kimi Raikkönen az első kerékcseréknél átlépte Alonsót, és már az ötödik helyen autózott. Az eltolt kerékcserés taktikáját kihasználva, a második kerékcserék során Kimi komoly tempót diktált, és a saját boxkiállását letudva épp csapattársa mellé érkezett vissza a boxból, és sikeresen meg is előzte a franciát. Ezzel Hamilton mögé került, és a tempója egyértelműen jobb volt, mint a britté.
A következő 23 körben hiába érte utol, és szorongatta Raikkönen Hamiltont, előzni már nem tudott, így is fényes sikert ért el a győztes Lewis Hamilton mögött második és harmadik helyen célba érkező mindkét Lotus, és csak a pálya adottságai miatt nem szerezhettek kettős győzelmet.
A 2013-as versenynaptárban a 10. állomásként szereplő Magyar Nagydíj előtt Vettel már komoly, több mint 30 pontos előnnyel rendelkezett a második Alonso előtt. Az év átigazolását produkáló Hamilton új csapatánál, a Mercedesnél továbbra is versenyképes volt, amit az addigi 3 dobogójával is igazolt.
Az edzésen Hamilton és Vettel kemény csatát vívott a pole pozícióért, amit Hamilton csupán négy százados előnnyel hódított el a német orra elől. Mögöttük is igen szoros volt a küzdelem, a két Lotus, a két Ferrari és Rosberg három tizeden belül voltak egymáshoz képest.
A rajt Hamilton számára tökéletesen sikerült, és a mellőle induló Vettelnek inkább hátra kellett figyelnie, azonban Grosjean nem tudta lerajtolni. A kerékcserék sorát az élről Hamilton nyitotta meg, legtovább a Lotusok maradtak kint, illetve a keményebb gumikon rajtoló Webber, aki jó tíz körrel később cserélt kerekeket, és addig az élen autózott. Az első kerékcserék után Vettel Button mögé beragadt és értékes másodperceket veszített Hamiltonnal szemben.
A Lotus Grosjean esetében rövidebb etapokkal számolt, és a második kerékcseréje után Massa mögé érkezett vissza a pályára, akit egy látványos előzéssel kívülről gyűrt le a Mansell kanyarban, azonban elhagyta a pályát a manővere során, és később a versenybírák áthajtásos büntetéssel sújtottak, ezzel kiszedve a franciát az időközben mögé kerülő Vettel elől.
A második helyért a verseny utolsó harmadában komoly csata alakult ki a csupán két kiállásra kalibrált Räikkönen és Vettel között, de Hamiltonra egyikük sem lehetett már veszélyes. A brit remek, hiba nélküli futamot teljesített, és csupán a kerékcserék idejére engedte ki a kezei közül a vezetést.
2014-ben a két Mercedes-pilóta, Nico Rosberg és Lewis Hamilton harcolt a világbajnoki címért. Rosberg kezdte jobban az idényt, ám Hamilton Monacóig ledolgozta hátrányát, s az élre került. A hercegségben azonban ismét a német tudott győzni, s a Hungaroringre is úgy érkeztek a felek, hogy ő állt a vb-tabella első helyén.
Lewis Hamilton időmérője egy körig sem tartott, mivel az első szakasz bemelegítő körében kigyulladt a Mercedese, és a versenyt mért idő nélkül a bokszból kezdte meg vasárnap. A pole pozíciót Rosberg simán megszerezte, és óriási előnnyel vághatott neki a Magyar Nagydíjnak, amelynek a rajtját köztes gumikon várták a pilóták, mivel a futam előtt komoly eső zúdult a pályára. Rosberg simán megtartotta az első helyét, Vettelt azonban Valtteri Bottas és Alonso is megelőzte, akit az első kör végén visszaelőzött a német.
Hamilton első köre katasztrofálisra sikeredett, és úgy tűnt, elúszott a futama, mivel a kettes kanyarban megperdült, és a szalagkorlátot is érintette. A 9. körben Marcus Ericsson balesete miatt bejött a biztonsági autó, de az első négy versenyző már túl volt a bokszon, így csak a következő körben tudtak kijönni, ezzel komoly hátrányba kerültek. Daniel Ricciardo került az élre, és Hamilton is sokat nyert a biztonsági autó beküldésével, mikor elengedték a mezőnyt a bizonytalankodó Rosberg és Hamilton között csak Vettel volt.
Pár kört futhattak csak zöld jelzés mellett a versenyzők, amikor Sergio Perez balesete miatt ismét pályára gurult a biztonsági autó, amit az első kettő, Ricciardo és Massa használt csak ki az élmezőnyből a következő kerékcseréjüknek az abszolválására. Alonso állt ekkor az élre, akit a Vergne, és Rosberg követett. A német képtelen volt legyűrni a franciát, inkább kiállt a következő kerékcseréjére, Hamilton kihasználva a lehetőséget könnyedén átlépett Jean-Éric Vergne Toro Rossoján.
Alonso és Hamilton egy kör különbséggel cserélt kereket, és mindketten Rosberg elé jöttek vissza a pályára. Mivel mindketten kemény gumikra váltottak, elvileg nem volt több kerékcseréjük, míg Ricciardóra és Rosbergre még egy kiállás várt. Az 54. körben lágy gumikra váltó Ricciardo gyors tempóban érkezett meg az élen álló Alonso-Hamilton duóra. Hamilton hiába próbálta legyűrni Alonsót, nem járt sikerrel. Ricciardo a 67. körben, kihasználva a helyzeti előnyét előbb Hamiltont, majd a következő körben Alonsót is megelőzte, és az élre állt. Az 56. körben Rosberg is megkapta a lágy gumikat, és az ausztrálhoz hasonlóan komoly másodperceket faragott a hátrányából. Az utolsó körökben próbálta ugyan megelőzni a csapattársát, de végül be kellett érnie a negyedik hellyel.
Elrontott rajtok, ütközések, műszaki hibák, büntetések, vitatott előzések, biztonsági autó: a 2015-ös, jubileumi verseny nem okozott csalódást. Vettel nyert, a Red Bull-os Danyiil Kvjat először állhatott dobogóra, a két Mercedes pedig csak 6. és 8. lett.
Jókor vonult nyári szünetre a Forma-1 mezőnye, a 30. Magyar Nagydíj után ugyanis bőven volt mit megemészteni: ez volt a legfordulatosabb verseny a Hungaroringen napsütéses időben, amelyen a Ferrari pohara csak félig lehet üres Sebastian Vettel sikerével, mivel Kimi Räikkönen elbukta a 2. helyet a motorgenerátor meghibásodása miatt, a Mercedesnél pedig Lewis Hamilton úgy növelte előnyét a tabellán, hogy néhány körrel a leintés előtt még a pontszerzésről is lemondott, és úgy tűnt, az éllovas pozíciót is elbukja Nico Rosberggel szemben.
A mezőny nehéz lelki állapotban vágott neki a versenynek, mivel egy héttel korábban távozott az élők sorából a 2014-es Japán Nagydíjon súlyos balesetet szenvedett, s azóta kómában feküdt Jules Bianchi.
Az alapot a Ferrarik csodálatos rajtja szolgáltatta az izgalmakhoz. Sebastian Vettel lemásolta Felipe Massa 2008-as itteni nyitását, a külső íven agresszívan támadva vágott az élre, a 2-es kanyarnál pedig a belső ívre kerülve Kimi Räikkönen is mindkét Mercedest maga mögé utasította, amelyek közül ekkor már Nico Rosbergé tartott előrébb. A Mercedesek zsinórban a második versenyen vesztették el az első két helyet a rajtnál, Lewis Hamilton ráadásul még hátrébb, a 10. helyig zuhant, amikor a sikánnál csapattársát támadva kicsúszott a kavicságyba.
A Ferrari kettős győzelmet érdemelt volna a nyers tempója alapján, mert az előző napoknál körülbelül 10 fokkal hűvösebb körülmények között Vettel és Räikkönen simán elhúzott Rosbergtől. Az első kerékcserékig 10, illetve 7 másodpercre szakították le a németet, aki ekkor átváltott a közepes keverékre, abban bízva, hogy a középső etapban tovább hízó hátrányát a táv végén lefaraghatja.
Az élet, pontosabban Nico Hülkenberg balesete azonban átírta a forgatókönyvet. A Force India pilótája kiválóan rajtolt, az első kör végén már 6. volt, majd megelőzte Danyiil Kvjatot, és jó úton haladt a pontszerzés felé, amíg a 42. körben a célegyenes végén érthetetlenül le nem szakadt az első légterelője. Irányíthatatlan autójával nekicsapódott a gumifalnak, és bár neki nem esett baja, a szárnydarabok eltakarításának idejére pályára kellett küldeni a biztonsági autót.
Az összerántott mezőny lényegében új versenynek vágott neki, a sorrend ekkor Vettel, Räikkönen, Rosberg, Hamilton, Ricciardo volt az élen. Räikkönen azonban hamar kiszállt a játszmából, mert elromlott a kinetikus motorgenerátora, és miután könnyű prédává vált, a Ferrari kihívta a garázsba. A csapat egyébként öt év és egy nap, a 2010-es Német Nagydíj után arathatott volna újra kettős győzelmet.
Vettel innentől folyamatos nyomás alatt állt, de megköszönhette Ricciardónak, hogy eltakarította mögüle mindkét Mercedest és saját Red Bullját: az újraindításnál Hamiltonnal csatázott, ami során a Mercedes első szárnya megsérült, a 64. körben pedig egy kamikaze manőver eredményeként ugyanezt tette saját légterelőjével, Rosbergnek pedig defektet okozott.
A futamot végül Vettel nyerte meg, míg az évben addig szenvedő Red Bull kettős dobogót ünnepelhetett: Ricciardo lett a második, Kvjat pedig a harmadik, aki ezzel első dobogós helyezését szerezte. A negyedik helyen a vörös bikák fiókcsapatával versenyző Max Verstappen futott be, ugyancsak karrierje addigi legjobb eredményét produkálva. Az ötödik pozíciót a harmatgyenge McLaren-Hondával Fernando Alonso zsebelte be, miközben Hamilton csak a hatodik, Rosberg pedig a nyolcadik lett.
Érdekesség, hogy a sportfelügyelők összesen kilenc büntetést szabtak ki a futam során, aminek harmadát a williamses Pastor Maldonadónak kellett lenyelnie. A venezuelait kétszer, előbb a Pérezzel történt ütközés, majd bokszutcai gyorshajtás miatt áthajtásos szankcióval, harmadszor pedig a biztonsági autó mögötti előzésért tíz másodperces időbüntetéssel sújtották.
2016-ban Lewis Hamilton ötödik hungaroringi futamgyőzelmének örülhetett. Ez a siker nem csak azért lehetett kedves a brit számára, mert az évben először állt élre az össztettben (végül elbukta a vb-címet Rosberggel szemben), hanem azért is, mert ő lett az első ötszörös magyar GP-győztes.
A második helyről rajtoló Hamilton tükörsima győzelmet aratott, a pole-ból induló Nico Rosberget sikerült lerajtolnia, és elsősége egyetlen pillanatig sem forgott veszélyben. Sikerével a Mercedes 2013 óta először nyert a Hungaroringen.
A dobogós helyeket kiegészítő Daniel Ricciardo mögött Sebastian Vettelt intették le negyedikként. A Red Bull, Ferrari sorminta megmaradt az 5. és a 6. helyen is Max Verstappen és Kimi Räikkönen jóvoltából, a finn nyolc pozíciót javított a rajtrácson elfoglalt helyéhez képest.
A további pontszerző helyeken Fernando Alonso, Carlos Sainz Jr., Valtteri Bottas és Nico Hülkenberg ért célba.
A start után három körrel Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Verstappen, Vettel, Alonso, Sainz, Button, Bottas, Hülkenberg volt az első tíz sorrendje. Alonso remekül, Räikkönen ugyanakkor pocsékul kapta el a rajtot – a finn visszaesett a 15. helyre, ám körről körre előrébb tudott kapaszkodni. Hamilton közben lerázta magáról Rosberget, a két Red Bull viszont nem szakad le a németről.
Az 53. körben a lekörözések során Rosberg utolérte Hamiltont, mindössze hat tized választotta el őket egymástól, a brit azonban megrázta magát, és meglépett tőle. Előnyét sikerült megőriznie a leintésig.
A hajrában két izgalmas csatát jegyezhettünk fel: Ricciardót Vettel üldözte, míg Verstappent Räikkönen. A Ferrari finnje kétszer is megpróbálkozott az előzéssel, ám az ifjú holland mindkétszer visszaverte támadását – az első alkalommal „összeakadt” egymással a két autó, minek következtében letört egy darab a 7-es számú vörös kocsi első légterelőjéről.
A futam egyetlen résztvevője, aki nem ért célba, Jenson Button volt, akinek McLarenje nyolc körrel a vége előtt elkezdett füstölögni.
A legutolsó, 2017-es futamon a ferraris Sebastian Vettel rajt-cél győzelmet aratott, ami úgy sikerült neki, hogy a verseny nagy részében saját autója jelentette a legnagyobb veszélyt rá, mivel két órával a rajt előtt a hidraulikai rendszerben probléma lépett föl. A német kocsija folyamatosan balra húzott, ami megnehezítette a járgány vezetését a négyszeres világbajnok számára, ám végül így is győzött.
Csapattársa, Kimi Räikkönen lett a második, míg Valtteri Bottas úgy lett harmadik, hogy Lewis Hamilton az utolsó kanyarban engedte maga elé. A két Red Bull a rajtnál ütközött: Daniel Ricciardo kiesett, Max Verstappent pedig megbüntették.
A Mercedes mindent megpróbált, a Räikkönent eredménytelenül kóstolgató Valtteri Bottas átadta a harmadik helyet Lewis Hamiltonnak, aki kapott kétszer öt kört arra, hogy megelőzze legalább az egyik Ferrarit. Ám Vettel annyira nem volt lassú, hogy Räikkönen szabad prédává váljon mögötte, így Hamilton is hiába kísérletezett, tiszta előzési helyzet nem volt előtte.
A végén Räikkönen a célba kísérte Vettelt, akinek előnye ezzel 14 pontra nőtt Hamiltonnal szemben a pontversenyben. Hamilton ugyanis csak 12 egységet kasszírozott, miután a csapattal kötött egyezséget megtartva, hét másodperces előnyét leadva az utolsó kanyarban visszaengedte maga elé csapattársát.
A Red Bull az elrontott időmérő után jó versenyben bízott, de a 2. kanyar után letehetett a dobogós helyekről. Max Verstappen és Daniel Ricciardo ugyan elhúzott Hamilton mellett a rajtnál, a holland azonban későn fékezett a 2-es hajlatban, és nekicsúszott az ausztrál kocsija oldalának. A 3-as rajtszámú Red Bullból ömleni kezdett a hűtővíz, Ricciardo meg is pördült, és feladta a versenyt. Verstappent az eset miatt tíz másodperces büntetéssel sújtották, amit a kerékcseréjekor letöltött, és messze lemaradt az első négytől. Hiába közeledett Bottasra körről körre, a Red Bull-lal nem tudott előzni.
A hajrában Hamiltonnak még vigyáznia kellett arra, hogy csak Bottast engedje maga elé a célegyenesben, Verstappent ne.
A hatodik helyen Fernando Alonso ért célba, a spanyol az utolsó előtti körben a verseny leggyorsabb körét is megfutotta.
A McLarennél Stoffel Vandoorne is pontot szerzett, és a Force India is kettős pontszerzést ünnepelhetett.
Ilyen előzmények után következhet a 33. Magyar Nagydíj, amely vasárnap 15:10-kor veszi kezdetét a Hungaroringen. A Sportudvar figyelemmel fogja kísérni a történéseket, a futamról pedig összefoglalót fogok adni. Kövessetek minket ezen a hétvégén is!
A kiemelt kép forrása: nemzetisport.hu
A kiemelt képen a 2017-es Magyar Nagydíj rajtja látható.