Lewis Hamilton saját maga és a Mercedes idei első győzelmét aratta a Forma-1-es Azeri Nagydíjon, azonban sikerét elsősorban a szerencsének köszönheti. A futam nagy részében az élről induló Sebastian Vettel vezetett, majd a viadal második felében Valtteri Bottas a két Red Bull ütközése miatt beküldött biztonsági autónak is köszönhetően megelőzte, s úgy tűnt, a finn lehet a győztes. Csakhogy néhány körrel a leintés előtt Bottas defektet kapott, s kiállni kényszerült, miközben Vettel egy kamikaze manőverrel próbálta visszavenni az első helyet, ám ennek az lett a vége, hogy visszacsúszott a negyedik helyre, ahol végül célba ért. A dobogóra a Hamiltonhoz hasonlóan szerencsésen oda kerülő Kimi Räikkönen és meglepetésre Sergio Pérez állhattak fel, ám utóbbit beidézték a versenybíróság elé egy vélt szabálytalanság miatt, így még hátrasorolhatják.
HIRDETÉS
A részleteket lásd ide kattintva!
A versenyzők a szabadedzésekhez, és az időmérőhöz hasonlóan száraz körülmények között állhattak fel a rajtrácsra, immáron harmadik alkalommal Bakuban, hiszen az azeri helyszín 2016 óta tagja a Forma-1 naptárjának.
Az élről Sebastian Vettel várhatta a startot a Ferrarival, közvetlen a két Mercedes (Hamilton, Bottas), és a két Red Bull (Daniel Ricciardo, Max Verstappen) előtt, míg Räikkönen az elrontott Q3-as körével csak a hatodik kockára állhatott fel, ráadásul ultralágyon, mivel a Q2-ben kockásra fékezte a szuperlágy garnitúrát, így a hétvége leglágyabb keverékével kellett bejutnia az utolsó etapba.
A középcsapatok közül a Force India volt leginkább a tűz közelében Esteban Ocon 7., és Sergio Pérez 8. helyével, majd jött ifj. Carlos Sainz a Renault-val, és a feltámadt Williamsek.
A versenyzők 17°C-os levegő, és 27°C-os pályahőmérséklet mellett vághattak neki az 51 körös távnak, miközben a szél több, mint 31 km/órával fújt. Az egykori F1-es pilóta, Johnny Herbert a Sky Sports televíziónak úgy fogalmazott, soha nem járt ilyen szeles versenyen a Forma-1-ben, mint a bakui.
Baku mondhatni hozta a kötelezőt, és rögtön több balesetet is láthattunk, kezdve Räikkönen, valamint Ocon incidensével. Egyszerűen a Ferrari, és a Force India nem fért el egymás mellett a 3-as kanyarban. Esteban Ocon nem tudta folytatni, míg a Ferrari megsérült. A másik kieső Szergej Szirotkin volt a Williamsszel. Számukra még egy körig sem tartott a nagydíj. Fernando Alonso sem úszta meg, aki jobb első és hátsó defektet kapott a McLarennel. A spanyol nagyon dühös volt az oroszra, aki szerinte becsukta az ajtót előtte a Williamsszel.
Az incidensek miatt a biztonsági autónak is be kellett hajtania a pályára. Räikkönen ezt kihasználván megkapta a lágy gumikat, valamint kicserélték a sérült első szárnyat.
Alonso szintén kiállt, és az új lágy gumik mellett ő is kapott egy másik orrkúpot. Az autó padlólemeze is sérült a defektes behajtás miatt, így a világbajnok azonnal komoly hátrányba került.
A biztonsági autós fázis ideje alatt az első 10 állása: Vettel, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Verstappen, Sainz, Lance Stroll, Nico Hülkenberg, Pierre Gasly, Charles Leclerc.
A visszajátszásokból kiderült, hogy Szirotkin csak egyszer hibázott, amikor elmérte a féktávot, és megtolta Pérezt, aki ezzel ráesett Räikkönenre. A következő jelenetben már Hülkenberg terelése miatt ért össze a McLarennel. Az újonc nem tudott mit tenni.
A mezőnyt a 6. körben engedték el újra. Az újraindításkor Verstappen mutatott be egy nagyon agresszív előzést a csapattársa ellen, akit Sainz is megelőzött. Ekkor a Red Bull holland versenyzője, aki sokat kockáztatott, a negyedik helyen állt, közvetlen Sainz, és Ricciardo előtt.
A 7. kör legelején Sainz, és Verstappen feszült egymásnak. A két egykori toro rossós csapattárs ádáz csatát vívott a negyedik helyért. Centik választották el a két pilótát, miközben a Renault próbálta kihasználni az ultralágyas gumielőnyét. A 8. kör legelején Sainz megint bement Verstappen mellé, de Max kivédekezte a társát. Ez volt az a pillanat, amikor újra lehetett használni a DRS-t, ami nem volt túl jó hír a Red Bull számára.
Ennek rendje, és módja szerint Sainz elment Verstappen mellett a 9. kör elején, akárcsak Hülkenberg, szintén ultralágyon. Ekkora volt a különbség a szuperlágy, és az ultralágy között. Max ezzel együtt töltési problémákkal is küszködött. A 10. körben a célegyenesben Hülkenberg egyszerűen kikerülte Verstappent. Ezzel a két Red Bull visszaesett a 6., és 7. helyre.
A 11. körben jött az újabb „dráma”. Hülkenberg féktávon megingott, és a falnak verte a gépet. A bal hátsó felfüggesztést verte oda, ami súlyos károkat szenvedett, és kiesett.
A 12. körben Ricciardo esett rá Verstappenre, akik enyhén szólva sem kímélték egymást. A Red Bullnál oda sem akartak nézni… A holland, és az ausztrál még össze is értek egymással. Az első kanyarban ment neki egymásnak a két autó. Rendkívül közel voltak ahhoz, hogy kiessenek. Verstappen volt a belső íven, és ő csúszott rá a csapattársára.
A 13. körben így nézett ki az első tíz sorrendje: Vettel, Hamilton, Bottas, Sainz, Verstappen, Ricciardo, Leclerc, Stroll, Räikkönen, Roamin Grosjean. Sainz a 16. körben cserélte le az ultralágy abroncsait. A spanyol lágy gumikat kapott. Ekkor Leclerc a Sauberrel a 6. helyen állt. A kiállás után a 13. helyre ment vissza az egyetlen állva maradt Renault.
A 17. körben Räikkönen előzött egyet. A finn „Jégember” Leclerc mellett ment el, és ugrott fel a 6. helyre, ahonnan rajtolt. A 21. körben Pérez egészen simán ment el Stroll mellett a 8. helyért. A Williamsnek esélye sem volt, és az első kanyarban még csúnyán is fékezte a bal elsőt a kanadai.
Miután Hamilton a 22. körben drasztikus módon elfékezte magát a szenvedő szuperlágyon, kiállt a bokszba a lágyakért. A Mercedes precíz, és gyors kiállást abszolvált. A harmadik helyre ment vissza. A 27. körben jött az újabb Verstappen-Ricciardo csata. Az ausztrál bement a társa mellé, de a holland megint rendkívül erőszakos volt, és ha centiken is múlott, visszaelőzte a riválisát.
Vettel a 30. körben állt ki a friss gumikért. A Ferrari lágy gumikat adott a versenyzőjének. Ekkor 9 másodperccel volt mögötte Bottas. A 35. körben Ricciardo egy sikeres manővert mutatott be Verstappen ellen. A holland itt már nem tudott mit tenni.
A 38. körben Ricciardo állt ki először a Red Bullnál. Ultralágy tappancsokat kapott a tapasztalt pilóta.
Verstappen egy körrel később kapta meg a hétvége leglágyabb keverékét. Ez egyúttal egy elévágást jelentett számára, mivel megelőzte Ricciardót, és újra a holland volt a negyedik.
A 40. körben jött az első igazi dráma. Ricciardo az egyenesben egyszerűen belement hátulról Verstappenbe. Mindketten kiestek, és „roncsként” megálltak a pályán. Mindez a célegyenes végén történt, féktávon. Mindketten benne voltak… A biztonsági autó újra behajtott az aszfaltcsíkra.
Verstappen bemozgott, irányt váltott, de a szabályok ellen nem vétett, mivel adott egy autónyi helyet Ricciardónak. Ez inkább versenybaleset volt, a két pilóta hibája, hiszen a csapattársak között ez pláne nem történhet meg. A kérdés az, hogy a holland előbb lépett rá a fékre, mint korábban, és ha igen, mennyivel…
A verseny után Christian Horner csapatfőnök és Helmut Marko, a Red Bull-istálló tanácsadója is úgy nyilatkozott, hogy mindkét pilóta egyformán hibás a történtekért, s ugyan egyelőre hagyják őket egymással versenyezni, de még egy ilyen esetben minden bizonnyal szorosabban fogják majd őket.
A biztonsági autós fázist bokszkiállásával Bottas használta ki a legjobban, aki így az élre tudott állni. A top tíz így nézett ki az utolsó etap előtt: Bottas, Vettel, Hamilton, Räikkönen, Pérez, Grosjean, Sainz, Leclerc, Stroll, Alonso.
A 43. körben, még a biztonsági autós fázis alatt Romain Grosjean a falnak csapódott. A 6. helyről esett ki a francia, aki rettentő dühös volt. Újabb nagy lehetőséget dobott el ezzel a Haas. Grosjean amatőr hibát vétett, amikor gumimelegítés közben hibázott. Mindez erősen Bottas malmára hajtotta a vizet, hiszen tovább maradt bent a biztonsági autó az összetört Haas miatt.
A versenyt csak négy körrel a leintés előtt indították újra. Az első kanyarban Vettel csúnyán elfékezte magát, és ezzel a negyedik helyre esett vissza. Bottas maradt az élen Hamilton, és Räikkönen előtt.
3 kör volt hátra, és jött a második nagy dráma, amely a futam végkimenetelét alapvetően befolyásolta. Bottas jobb hátsó defektet kapott, s ezzel mindent elvesztett.
Az újabb drámát így Hamilton nyerte meg, aki remekül használta ki a káoszt, és egyúttal szerencséje is volt, hogy csak pár körig kellett megvédenie az első helyét, amivel egyértelműen bejelentkezett a világbajnoki címre.
Vettel csak negyedikként ért célba, aki ezzel egy biztosnak tűnt győzelmet bukott el. Kicsit hasonló volt a helyzet, mint Kínában, ahol ugyancsak a biztonsági autó kavarta meg a paklit. Akkor Sebastian Vettel és Valtteri Bottas is komoly esély előtt állt, de nem volt szerencséjük.
A brit világbajnok ezzel megszerezte az idei első győzelmét Räikkönen, és Pérez előtt. Ezzel a Force India dobogóra állhatott. Más kérdés, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ellenőrei behívatták a mexikóit, mivel fölmerült annak a gyanúja, hogy szabálytalanul használta az állítható hátsó szárnyat, a DRS-t. Amennyiben vétkesnek találják, időbüntetést kap, amivel Vettelé lenne a harmadik hely.
A legjobb ötben találta magát még Sainz a Renault-val, majd jön Leclerc, aki élete első pontjait húzta be az F1-ben a Sauberrel. Óriási eredmény a monacóitól, és a csapattól. Alonso a 7., Stroll a 8., Stoffel Vandoorne a 9., míg Brendon Hartley a 10. a Toro Rossóval.
A sors furcsa fintora, hogy pár körrel a leintés előtt Hamilton le akarta intetni a futamot a nem biztonságos pályarész (Grosjean balesete) miatt, de akkor még közel sem volt olyan jó helyen. Végül nyert…
A Forma-1-es világbajnokság az első európai futammal, a Spanyol Nagydíjjal folytatódik május 13-án.
AZERI NAGYDÍJ, NEM HIVATALOS VÉGEREDMÉNY
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | – |
2 | Kimi Raikkonen | Ferrari | Ferrari | 2.460 |
3 | Sergio Perez | Force India | Mercedes | 4.024 |
4 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 5.329 |
5 | Carlos Sainz | Renault | Renault | 7.515 |
6 | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | 9.158 |
7 | Fernando Alonso | McLaren | Renault | 10.931 |
8 | Lance Stroll | Williams | Mercedes | 12.546 |
9 | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | 14.152 |
10 | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | 18.030 |
11 | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | 18.512 |
12 | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 24.720 |
13 | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 30.663 |
14 | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 3 kör |
Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 9 kör | |
Max Verstappen | Red Bull | TAG | 12 kör | |
Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG | 12 kör | |
Nico Hulkenberg | Renault | Renault | 41 kör | |
Esteban Ocon | Force India | Mercedes | ||
Szergej Szirotkin | Williams | Mercedes |