Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Nagyvilág > Hamilton jó adag szerencsével nyerte meg a bakui darálót

Hamilton jó adag szerencsével nyerte meg a bakui darálót

Lewis Hamilton saját maga és a Mercedes idei első győzelmét aratta a Forma-1-es Azeri Nagydíjon, azonban sikerét elsősorban a szerencsének köszönheti. A futam nagy részében az élről induló Sebastian Vettel vezetett, majd a viadal második felében Valtteri Bottas a két Red Bull ütközése miatt beküldött biztonsági autónak is köszönhetően megelőzte, s úgy tűnt, a finn lehet a győztes. Csakhogy néhány körrel a leintés előtt Bottas defektet kapott, s kiállni kényszerült, miközben Vettel egy kamikaze manőverrel próbálta visszavenni az első helyet, ám ennek az lett a vége, hogy visszacsúszott a negyedik helyre, ahol végül célba ért. A dobogóra a Hamiltonhoz hasonlóan szerencsésen oda kerülő Kimi Räikkönen és meglepetésre Sergio Pérez állhattak fel, ám utóbbit beidézték a versenybíróság elé egy vélt szabálytalanság miatt, így még hátrasorolhatják.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A versenyzők a szabadedzésekhez, és az időmérőhöz hasonlóan száraz körülmények között állhattak fel a rajtrácsra, immáron harmadik alkalommal Bakuban, hiszen az azeri helyszín 2016 óta tagja a Forma-1 naptárjának.

Az élről Sebastian Vettel várhatta a startot a Ferrarival, közvetlen a két Mercedes (Hamilton, Bottas), és a két Red Bull (Daniel Ricciardo, Max Verstappen) előtt, míg Räikkönen az elrontott Q3-as körével csak a hatodik kockára állhatott fel, ráadásul ultralágyon, mivel a Q2-ben kockásra fékezte a szuperlágy garnitúrát, így a hétvége leglágyabb keverékével kellett bejutnia az utolsó etapba.

A középcsapatok közül a Force India volt leginkább a tűz közelében Esteban Ocon 7., és Sergio Pérez 8. helyével, majd jött ifj. Carlos Sainz a Renault-val, és a feltámadt Williamsek.

A versenyzők 17°C-os levegő, és 27°C-os pályahőmérséklet mellett vághattak neki az 51 körös távnak, miközben a szél több, mint 31 km/órával fújt. Az egykori F1-es pilóta, Johnny Herbert a Sky Sports televíziónak úgy fogalmazott, soha nem járt ilyen szeles versenyen a Forma-1-ben, mint a bakui.

Baku mondhatni hozta a kötelezőt, és rögtön több balesetet is láthattunk, kezdve Räikkönen, valamint Ocon incidensével. Egyszerűen a Ferrari, és a Force India nem fért el egymás mellett a 3-as kanyarban. Esteban Ocon nem tudta folytatni, míg a Ferrari megsérült. A másik kieső Szergej Szirotkin volt a Williamsszel. Számukra még egy körig sem tartott a nagydíj. Fernando Alonso sem úszta meg, aki jobb első és hátsó defektet kapott a McLarennel. A spanyol nagyon dühös volt az oroszra, aki szerinte becsukta az ajtót előtte a Williamsszel.

Az incidensek miatt a biztonsági autónak is be kellett hajtania a pályára. Räikkönen ezt kihasználván megkapta a lágy gumikat, valamint kicserélték a sérült első szárnyat.

Alonso szintén kiállt, és az új lágy gumik mellett ő is kapott egy másik orrkúpot. Az autó padlólemeze is sérült a defektes behajtás miatt, így a világbajnok azonnal komoly hátrányba került.

A biztonsági autós fázis ideje alatt az első 10 állása: Vettel, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Verstappen, Sainz, Lance Stroll, Nico Hülkenberg, Pierre Gasly, Charles Leclerc.

A visszajátszásokból kiderült, hogy Szirotkin csak egyszer hibázott, amikor elmérte a féktávot, és megtolta Pérezt, aki ezzel ráesett Räikkönenre. A következő jelenetben már Hülkenberg terelése miatt ért össze a McLarennel. Az újonc nem tudott mit tenni.

A mezőnyt a 6. körben engedték el újra. Az újraindításkor Verstappen mutatott be egy nagyon agresszív előzést a csapattársa ellen, akit Sainz is megelőzött. Ekkor a Red Bull holland versenyzője, aki sokat kockáztatott, a negyedik helyen állt, közvetlen Sainz, és Ricciardo előtt.

A 7. kör legelején Sainz, és Verstappen feszült egymásnak. A két egykori toro rossós csapattárs ádáz csatát vívott a negyedik helyért. Centik választották el a két pilótát, miközben a Renault próbálta kihasználni az ultralágyas gumielőnyét. A 8. kör legelején Sainz megint bement Verstappen mellé, de Max kivédekezte a társát. Ez volt az a pillanat, amikor újra lehetett használni a DRS-t, ami nem volt túl jó hír a Red Bull számára.

Ennek rendje, és módja szerint Sainz elment Verstappen mellett a 9. kör elején, akárcsak Hülkenberg, szintén ultralágyon. Ekkora volt a különbség a szuperlágy, és az ultralágy között. Max ezzel együtt töltési problémákkal is küszködött.  A 10. körben a célegyenesben Hülkenberg egyszerűen kikerülte Verstappent. Ezzel a két Red Bull visszaesett a 6., és 7. helyre.

A 11. körben jött az újabb „dráma”. Hülkenberg féktávon megingott, és a falnak verte a gépet. A bal hátsó felfüggesztést verte oda, ami súlyos károkat szenvedett, és kiesett.

A 12. körben Ricciardo esett rá Verstappenre, akik enyhén szólva sem kímélték egymást. A Red Bullnál oda sem akartak nézni… A holland, és az ausztrál még össze is értek egymással. Az első kanyarban ment neki egymásnak a két autó. Rendkívül közel voltak ahhoz, hogy kiessenek. Verstappen volt a belső íven, és ő csúszott rá a csapattársára.

A 13. körben így nézett ki az első tíz sorrendje: Vettel, Hamilton, Bottas, Sainz, Verstappen, Ricciardo, Leclerc, Stroll, Räikkönen, Roamin Grosjean. Sainz a 16. körben cserélte le az ultralágy abroncsait. A spanyol lágy gumikat kapott. Ekkor Leclerc a Sauberrel a 6. helyen állt. A kiállás után a 13. helyre ment vissza az egyetlen állva maradt Renault.

A 17. körben Räikkönen előzött egyet. A finn „Jégember” Leclerc mellett ment el, és ugrott fel a 6. helyre, ahonnan rajtolt. A 21. körben Pérez egészen simán ment el Stroll mellett a 8. helyért. A Williamsnek esélye sem volt, és az első kanyarban még csúnyán is fékezte a bal elsőt a kanadai.

Miután Hamilton a 22. körben drasztikus módon elfékezte magát a szenvedő szuperlágyon, kiállt a bokszba a lágyakért. A Mercedes precíz, és gyors kiállást abszolvált. A harmadik helyre ment vissza. A 27. körben jött az újabb Verstappen-Ricciardo csata. Az ausztrál bement a társa mellé, de a holland megint rendkívül erőszakos volt, és ha centiken is múlott, visszaelőzte a riválisát.

Vettel a 30. körben állt ki a friss gumikért. A Ferrari lágy gumikat adott a versenyzőjének. Ekkor 9 másodperccel volt mögötte Bottas. A 35. körben Ricciardo egy sikeres manővert mutatott be Verstappen ellen. A holland itt már nem tudott mit tenni.

A 38. körben Ricciardo állt ki először a Red Bullnál. Ultralágy tappancsokat kapott a tapasztalt pilóta.

Verstappen egy körrel később kapta meg a hétvége leglágyabb keverékét. Ez egyúttal egy elévágást jelentett számára, mivel megelőzte Ricciardót, és újra a holland volt a negyedik.

A 40. körben jött az első igazi dráma. Ricciardo az egyenesben egyszerűen belement hátulról Verstappenbe. Mindketten kiestek, és „roncsként” megálltak a pályán. Mindez a célegyenes végén történt, féktávon. Mindketten benne voltak… A biztonsági autó újra behajtott az aszfaltcsíkra.

Verstappen bemozgott, irányt váltott, de a szabályok ellen nem vétett, mivel adott egy autónyi  helyet Ricciardónak. Ez inkább versenybaleset volt, a két pilóta hibája, hiszen a csapattársak között ez pláne nem történhet meg. A kérdés az, hogy a holland előbb lépett rá a fékre, mint korábban, és ha igen, mennyivel…

A verseny után Christian Horner csapatfőnök és Helmut Marko, a Red Bull-istálló tanácsadója is úgy nyilatkozott, hogy mindkét pilóta egyformán hibás a történtekért, s ugyan egyelőre hagyják őket egymással versenyezni, de még egy ilyen esetben minden bizonnyal szorosabban fogják majd őket.

A biztonsági autós fázist bokszkiállásával Bottas használta ki a legjobban, aki így az élre tudott állni. A top tíz így nézett ki az utolsó etap előtt: Bottas, Vettel, Hamilton, Räikkönen, Pérez, Grosjean, Sainz, Leclerc, Stroll, Alonso.

A 43. körben, még a biztonsági autós fázis alatt Romain Grosjean a falnak csapódott. A 6. helyről esett ki a francia, aki rettentő dühös volt. Újabb nagy lehetőséget dobott el ezzel a Haas. Grosjean amatőr hibát vétett, amikor gumimelegítés közben hibázott. Mindez erősen Bottas malmára hajtotta a vizet, hiszen tovább maradt bent a biztonsági autó az összetört Haas miatt.

A versenyt csak négy körrel a leintés előtt indították újra. Az első kanyarban Vettel csúnyán elfékezte magát, és ezzel a negyedik helyre esett vissza. Bottas maradt az élen Hamilton, és Räikkönen előtt.

3 kör volt hátra, és jött a második nagy dráma, amely a futam végkimenetelét alapvetően befolyásolta. Bottas jobb hátsó defektet kapott, s ezzel mindent elvesztett.

Az újabb drámát így Hamilton nyerte meg, aki remekül használta ki a káoszt, és egyúttal szerencséje is volt, hogy csak pár körig kellett megvédenie az első helyét, amivel egyértelműen bejelentkezett a világbajnoki címre.

Vettel csak negyedikként ért célba, aki ezzel egy biztosnak tűnt győzelmet bukott el. Kicsit hasonló volt a helyzet, mint Kínában, ahol ugyancsak a biztonsági autó kavarta meg a paklit. Akkor Sebastian Vettel és Valtteri Bottas is komoly esély előtt állt, de nem volt szerencséjük.

A brit világbajnok ezzel megszerezte az idei első győzelmét Räikkönen, és Pérez előtt. Ezzel a Force India dobogóra állhatott. Más kérdés, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ellenőrei behívatták a mexikóit, mivel fölmerült annak a gyanúja, hogy szabálytalanul használta az állítható hátsó szárnyat, a DRS-t. Amennyiben vétkesnek találják, időbüntetést kap, amivel Vettelé lenne a harmadik hely.

A legjobb ötben találta magát még Sainz a Renault-val, majd jön Leclerc, aki élete első pontjait húzta be az F1-ben a Sauberrel. Óriási eredmény a monacóitól, és a csapattól. Alonso a 7., Stroll a 8., Stoffel Vandoorne a 9., míg Brendon Hartley a 10. a Toro Rossóval.

A sors furcsa fintora, hogy pár körrel a leintés előtt Hamilton le akarta intetni a futamot a nem biztonságos pályarész (Grosjean balesete) miatt, de akkor még közel sem volt olyan jó helyen. Végül nyert…

A Forma-1-es világbajnokság az első európai futammal, a Spanyol Nagydíjjal folytatódik május 13-án.

AZERI NAGYDÍJ, NEM HIVATALOS VÉGEREDMÉNY

1 united_kingdom Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2 finland Kimi Raikkonen Ferrari Ferrari 2.460
3 mexico Sergio Perez Force India Mercedes 4.024
4 germany Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 5.329
5 spain Carlos Sainz Renault Renault 7.515
6 monaco Charles Leclerc Sauber Ferrari 9.158
7 spain Fernando Alonso McLaren Renault 10.931
8 canada Lance Stroll Williams Mercedes 12.546
9 belgium Stoffel Vandoorne McLaren Renault 14.152
10 new_zealand Brendon Hartley Toro Rosso Honda 18.030
11 sweden Marcus Ericsson Sauber Ferrari 18.512
12 france Pierre Gasly Toro Rosso Honda 24.720
13 denmark Kevin Magnussen Haas Ferrari 30.663
14 finland Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 3 kör
france Romain Grosjean Haas Ferrari 9 kör
netherlands Max Verstappen Red Bull TAG 12 kör
australia Daniel Ricciardo Red Bull TAG 12 kör
germany Nico Hulkenberg Renault Renault 41 kör
france Esteban Ocon Force India Mercedes
russia Szergej Szirotkin Williams Mercedes

A pilóták világbajnokságának állása 4 futam után (még 17 van hátra):

1. Lewis Hamilton MERCEDES AMG 70 pont
2. Sebastian Vettel FERRARI 66 pont
3. Kimi Räikkönen FERRARI 48 pont
4. Valtteri Bottas MERCEDES AMG 40 pont
5. Daniel Ricciardo RED BULL 37 pont
6. Fernando Alonso MCLAREN 28 pont
7. Nico Hülkenberg RENAULT 22 pont
8. Max Verstappen RED BULL 18 pont
9. Sergio Pérez FORCE INDIA 15 pont
10. Carlos Sainz Jr. RENAULT 13 pont
11. Pierre Gasly TORO ROSSO 12 pont
12. Kevin Magnussen HAAS 11 pont
13. Charles Leclerc SAUBER 8 pont
14. Stoffel Vandoorne MCLAREN 8 pont
15. Lance Stroll WILLIAMS 4 pont
16. Marcus Ericsson SAUBER 2 pont
17. Esteban Ocon FORCE INDIA 1 pont
18. Brendon Hartley TORO ROSSO 1 pont
19. Romain Grosjean HAAS 0 pont
20. Szergej Szirotkin WILLIAMS 0 pont

A konstruktőrök világbajnokságának állása 4 futam után:

1. FERRARI 114 pont
2. MERCEDES AMG 110 pont
3. RED BULL 55 pont
4. MCLAREN 36 pont
5. RENAULT 35 pont
6. FORCE INDIA 16 pont
7. TORO ROSSO 13 pont
8. HAAS 11 pont
9. SAUBER 10 pont
10. WILLIAMS 4 pont
A kiemelt kép forrása: express.co.uk

Vélemény, hozzászólás?

Top