Ezért szikráznak a Forma-1-es autók

VIDEÓVAL – Évek óta jellemzi a Forma-1-es autókat, hogy szinte minden pályán szikrák sokasága tör ki belőlük menet közben. Ennek fő oka, hogy a kocsik padlólemezének védőelemei többször neki súrlódnak az egyenetlen aszfaltnak nagy sebességnél. A mostani, kínai hétvégén is több ilyen momentumnak lehettünk tanúi, ami valljuk meg, rendkívül látványos, különösen az esti versenyeken. Úgy néz ki, hogy a száguldó cirkusz vezetői hasonlóan gondolkodnak erről, ezért szeretnék erősíteni a Forma-1 vizuális látványosságait, mégpedig úgy, hogy olyan autók megtervezését írnák elő, amelyek mindig, minden körülmények között szikrákat szórnak ki magukból. Más kérdés, hogy sok olyan néző van (velem együtt), akiket épp ellenkezőleg zavar a nagy szikrázás, emiatt pedig nem nagyon örülnének egy ilyen döntésnek.

Akik hozzám hasonlóan rendszeres követői a Forma-1-nek, évek óta tapasztalhatják, hogy a versenyautók alja nagy sebességnél sok esetben erősen szikrázik, különösen a kissé göröngyös pályákon. Abban biztosak lehetünk, hogy ez a szó szoros értelmében látványos jelenség nincs összefüggésben az autók magasságának mértékével. De akkor mégis mitől van ez? – hangozhat a kérdés teljes joggal. Erre az a válasz, hogy ez teljesen magától kialakuló folyamat, mivel az egyenetlen aszfaltrétegű pályákon a nagy tempónál a padlólemez bizonyos elemei leérnek a földre (az aszfaltra), s az ekkor fellépő nagy súrlódás váltja ki a szikraszórást.

A többrétegű padlólemezekre titánból készült védőcsúszkák vannak felszerelve, hogy megóvják magát a lemezt az aszfalttal való találkozástól, mivel ez az autóban is komoly károkat tehetne. Ezt a megoldást már több szezon óta alkalmazzák (lásd a lenti, 2015-ös videót). Ezek a szikrák már a kilencvenes években is gyakoriak voltak, pedig akkor még magnéziumból készült védőburkolattal voltak ellátva az F1-es járgányok padlólemezei. Ez a megoldás különösen a verseny elején jelentett komoly védelmet, mivel akkoriban az autók nagyobb üzemanyag-tartállyal voltak felszerelve, s lehetőség volt a futam során is tankolni a bokszutcában, ami magában rejtette a fokozott tűzveszélyt, hiszen elég volt egy darab félrement benzincsepp, s a tűzforró autó egy pillanat alatt lángra tudott kapni. Az idősebbek emlékezhetnek Jos Verstappennek, Max édesapjának 1994-es, hockenheimi esetére. Visszatérve a padlólemezhez, az imént részletezett megoldás pár évvel később eltűnt a Forma-1-ből, s vele együtt a szikrák is, mivel a padlólemezek kompozit fából készültek, ami nem volt képes szikrázni. Később azonban a védőelemek felszerelésével ismét megjelentek a szikrák a Forma-1-ben.

A pilótákat kissé zavarhatja a nagy “tűzijáték”

Amennyiben 300 km/óra körüli sebességnél, és a pálya egy egyenes részén szikrázik az autó, akkor ez enyhén megzavarhatja a versenyző koncentrációját, mivel közvetlen közelről láthatja a jelenséget.

Ebbéli aggodalmának adott hangot a közelmúltban Carlos Sainz Jr., a Renault pilótája is, aki arról számolt be, hogy az éjszakai körülmények között rendezett Bahreini Nagydíjon többször is káprázott a szeme a nagy szikrázástól, s előfordult olyan pillanat is, amikor annyira nagy volt a jelenség, hogy a sisakjából sem látott ki.

Forrás: Manuel Goria/sutton/Panoramic

Sok rajongó élvezi az ilyen látványosságokat, mivel komoly vizuális élményt jelentenek, s emellett a szikrázásban az is pozitívum, hogy a pilótákra nézve semmilyen veszélyt sem jelent. Úgy tűnik, hogy a Forma-1 vezetői is értékelik ezt a jelenséget, különösen az esti versenyek során, mint amilyen a bahreini futam is volt kicsivel több mint egy hete. Azt tervezik ugyanis, hogy kötelezővé teszik a csapatok számára olyan autók megtervezését, amelyeknél garantált a szikraszórás minden versenyen és edzésen. Az intézkedést látszólag egyöntetű támogatás fogadta a kínai paddockban, s a nézők közül is rengetegen értenek egyet ezzel az elképzeléssel, csakhogy sok olyan néző is van, köztük én is, akiket inkább zavar a folyamatos, és nagyszabású szikrázás.

Rendkívül zavaró volt számomra a Kínai Nagydíj időmérő edzésén, hogy a futamon győzedelmeskedő Daniel Ricciardo Red Bullja szinte folyamatosan okádta magából a szikrákat. Nappali eseményről volt szó, vagyis ha engem már ilyen körülmények között is ennyire idegesített a szikrázás, akkor még mi lesz velem az esti versenyeken/edzéseken? A Bahreini Nagydíjat más elfoglaltság miatt nem tudtam követni, de korábbi esti futamokon is zavart ez a jelenség.

Nem azt mondom, hogy meg kéne szüntetni a szikrázást a Forma-1-ben, hiszen ezt műszakilag amúgy is nehéz lenne megvalósítani, de szerintem nem is kellene a szabálykönyvbe olyan paragrafusokat tenni, amelyek mintegy ráerősítenek erre a folyamatra. Megértem, hogy sokak számára látványos és nagy tetszést kiváltó dolog ez, de vannak olyanok is, akiket ez inkább zavar. Rájuk is gondolva úgy vélem, az lenne a helyes döntés az F1-et irányító Liberty Media részéről, ha nem akarnák előírni a minél nagyobb szikrázást az autók számára.

A téma zárásaként íme a fönt beígért videó a padlólemez működéséről:

Sok olyan dolog történt mostanában a száguldó cirkuszban, amelyekkel személy szerint nem értek egyet vagy nem értem, miért van rájuk szükség. A “grid girl”-ök, vagyis a táblatartó lányok elküldéséről már kifejtettem a véleményem ebben az írásban, s pár héten belül lehet majd tőlem számítani egy hosszabb okfejtésre is azzal a sok változással kapcsolatban, amely a Forma-1-et az utóbbi hónapokban érte.

A kiemelt kép forrása: Steven Tee/sutton/Panoramic

A kiemelt kép a Bahreini Nagydíjon készült április 8-án.

Leave a Reply