Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Nagyvilág > MotoGP: Flúgos futam Argentínában

MotoGP: Flúgos futam Argentínában

VIDEÓKKAL – A gyorsaságimotoros-világbajnokság Argentin Nagydíján volt minden, mint a búcsúban. Kaotikus volt a rajt, mivel a fölszáradó pályán nagy volt a tanácstalanság azzal kapcsolatban, hogy száraz vagy esős gumikkal vágjanak-e neki a futamnak a pilóták. Az egyébként számos nagy csatát hozó verseny fő pillanata egyértelműen akkor jött el, amikor Marc Marquez és Valentino Rossi vívtak meg egymással, a spanyol azonban elvesztette a fejét, s kilökte a Doktort. Marquez a futam után bocsánatot akart kérni Rossitól, aki azonban elhajtotta őt. A versenyt végül Cal Crutchlow nyerte Johann Zarco és Alex Rins előtt.

Az Argentin Nagydíj egy kisebb káosszal kezdődött, ugyanis a csapatok nem tudtak dönteni az abroncsokról, lévén a pálya felszáradóban volt. A versenyirányítás szerint a nagydíj slickeken is teljesíthető lett volna, azonban ezzel az abronccsal csak a pole pozícióból induló Jack Miller állt fel a rajtrácsra. Majd hirtelen a mezőny a felvezető kört követően úgy döntött, hogy visszamegy slick abroncsokért. Csakhogy így mindenkinek a bokszutca bejáratánál kellett sorakozni – egyedül Miller maradt a rajtrácson.

Mindeközben a rajtot elcsúsztatták a biztonságra hivatkozva, vagyis 15 perccel később a teljes mezőny ismét felállt a rajtrácsra. Jack Miller pedig egy komolyabb előnyt (hat sornyit) kapott, hiszen az eredeti rajt időpontjában csak ő tartózkodott a rajtrácson, vagyis egy elég komoly előnyre tehetett volna szert, ha mindenki más a bokszból indul.

Majd mikor már majdnem elrajtolt volna a mezőny, Marc Marquez hirtelen nem tudta, hova kell felállnia, és előregurult. Szabálytalanul. Visszaküldték – csakhogy ezzel hátráltatta a rajtot, és öt körrel később bokszutca-áthajtásos büntetést szabtak ki rá.

A versenyt pedig mindezek után 24 körre csökkentették.

A mezőny viszonylag simán elrajtolt, Jack Miller élt az előnyével, és megtartotta a vezető pozícióját, majd utána Dani Pedrosa, Johann Zarco és Marc Marquez fordult el. A címvédő azonnal két helyet is javított, és keményen megelőzte csapattársát is – aki ezt követően kicsúszott. Mint a visszajátszásból kiderült, épp Zarco előzte, aki leszorította a nedves ívre, és a spanyol emiatt csúszott meg.

Miller tehát megtartotta a vezetést, majd mögötte a Marquez, Rins, Zarco, Crutchlow, Rabat, Dovizioso és Rossi sorrend állt be.

Marquez mindezt követően az ötös kanyarban megelőzte Millert, és átvette a vezetést, csakhogy ekkor megkapta a büntetését.

A háttérben Vinales Rossi elé került, a kilencedik helyre, miközben Lorenzo mögötte csak a 21. volt.

Marquez kiállásával Miller vette át a vezető helyet Rins, Zarco, Crutchlow és Dovizioso előtt.

A címvédő a 19. helyen tért vissza a pályára a büntetését követően, és a spanyol nagyon agresszív felzárkózásba kezdett, olyannyira, hogy Aleix Espargarót majdnem lelökte a motorjáról a nagy sietségben.

Marqueznek egy helyet vissza is kellett sorolnia emiatt, mikor a 16. helyen állt, hiszen ez szabálytalannak bizonyult, vagyis Thomas Lüthit visszaengedte maga elé, de nem sokáig vesztegelt lassabb riválisa mögött.

Az élen mindeközben nagyon szoros csata folyt – Alex Rins folyamatosan próbálkozott.

10 kör volt hátra, mikor Rins végül megelőzte Jack Millert, és átvette a vezetést. A csata azonban nem hagyott alább, és az élen a Miller-Rins páros folytatta a küzdelmet, miközben Marquez fokozatosan folytatta a felzárkózást, beérve a pontszerző helyekre.

Hat körrel a leintés alőtt a spanyol már a hetedik helyen motorozott, miután megelőzte a bajnoki pontverseny éllovasát, Andrea Doviziosót.

Miller a 13-as kanyart túl szélesen vette, és Crutchlow került az élre Zarco és Rins előtt. Miller olyannyira visszaesett, hogy bő 1 másodperces különbség alakult ki a TOP 3 mögött.

A címvédő ekkor már a hatodik helyért küzdött Valentino Rossi ellen, akivel összeértek, ami miatt a Doktor megtántorodott, majd Marquez leszorította a riválisát a fűre, és ezzel a yamahás el is esett. Marquez egyértelműen szabálytalan volt ellenfelével.

Mindeközben a kamerák lemaradtak az élen zajló csatáról, de Zarco átvette a vezetést Crutchlow és Rins előtt. Majd Rins brit riválisa elé került – aki visszaelőzte.

Marquezt mindeközben vizsgálták.

Crutchlow a hátsó egyenesben Zarco elé került, és az első helyet végül a leintésig meg is tudta tartani a francia versenyző előtt, aki hiába próbálkozott ellene.

Crutchlow pályafutása harmadik győzelmét szerezte a MotoGP-ben.

Marc Marquez pedig a leintést követően a Rossi elleni manőveréért 30 másodperces büntetést kapott a versenyirányítástól.

A végeredménynek megfelelően Cal Crutchlow vezeti a pontversenyt – 1979 után először áll egy brit az élen (akkor Barry Sheene-nek sikerült).

“Remélem van annyi esze, hogy ne kerüljön elém”

A leintést követően Marquez a Yamaha garázsa felé vette az irányt, hogy elnézést kérjen Valentino Rossitól, de az olasz versenyző jobbkeze, Uccio Salucci megakadályozta ebben, és vélhetően kifejtette véleményét a történtekről.

A Doktor nem hagyta szó nélkül a történteket, ugyanis szerinte Marquez most átlépte azt a bizonyos határt.

“Nagyon rossz helyzetben vagyunk, mert tönkretette a sportunkat, és mert egyáltalán nem tiszteli a riválisait – sosem tisztelte. Amikor 300 km/órával mész ezen a pályán, akkor tisztelned kell a riválisodat, erősnek kell lenned, és a maximumot kell kihoznod, de így az egésznek annyi. Amikor láttam a táblán, hogy egy másodperccel gyorsabb mint én, akkor tudtam, hogy nem vagyok gyors, és gondoltam is, miért ne előzne meg a következő kanyarokban. Azonban amikor utolért, szándékosan nekem jött, a motoromnak és a lábamnak, hogy letaszítson az ívről. Ha elesem biztos még boldogabb is, és mikor megtette, csak nevetni tudtam, mert ez egyszerűen túl sok volt. 2015 óta semmilyen kapcsolatom sincs Marquezzel, szóval mindez semmin sem változtat, csak búcsút intek mindennek, hiszen így egyszerűbb, és kevesebb időt vesztegetek el rá” – mondta Rossi.

“Ha ő nem tisztel engem, akkor én sem őt. A tisztelet az egy más történet, az valami, ami két ember között van. Amit tesz, az veszélyes, mert Aleix Espargaróba is 200 km/óránál ment bele, és ha összeértek volna, akkor egyenesen a falban köthetnek ki, szóval miért kell így versenyeznünk?”.

“A MotoGP-ben vagyunk, és top motorversenyzők vagyunk, vagy nem? Vagyis ha valaki így kezd viselkedni, akkor az olyan, mint egy roncsderbi. A végén talán csak ő ér célba. Azt gondolom, a versenyirányítás felelőssége, hogy tesz-e valamit, mert Marquez nem tartja be a szabályokat, és így az egész játék nem működik. A mai nem volt véletlen, hiszen beszúrta a lábát a motor és a lábam közé, mert tudja, hogy ő nem esik el, de te igen – vagyis reménykedik benne, hogy te elesel” – tette hozzá az olasz.

Arra a kérdésre, hogy mit gondolt, amikor Marquez odament a Yamaha bokszához, ezt válaszolta: “Ez egy vicc, PR. Először is nem elég tökös hozzá, hogy egyedül elém álljon, vagyis a kamerák előtt mindig a menedzserével közlekedik csak. Neki csak ez számít, veled nem foglalkozik. Nem akarok beszélni vele, nem akarom, hogy a közelemben legyen, mert tudom, hogy nem az igazat mondja”.

A bocsánatkérés elfogadását firtató kérdésre pedig csak ennyit felelt: “Remélem van annyi esze, hogy ne kerüljön elém”.

A Yamaha MotoGP csapatfőnöke, Lin Jarvis elárulta, hogy Valentino Rossi már fél Marc Marquez közelében versenyezni a mostani incidens után.

“Csapatként nem fogadhatjuk el ezeket a manővereket Marqueztől” – mondta Jarvis a Sky Italiának.

“Amit a verseny alatt kétszer is elkövetett, az elfogadhatatlanelőször Aleix Espargaróval, majd Valentinóval, aki szintén a sérülést és a pontvesztést kockáztatta”.

“A versenyirányítás előtt tisztáztuk az álláspontunkat, és Valentino is elmondta nekünk, mi a véleménye. Most a versenyirányításra és a FIM-re (Nemzetközi Motorsport Szövetség – a szerk.) várunk”.

“Nekik kell eldönteni, hogy többet is tehetnek-e, hiszen a versenyen már kapott egy 30 másodperces büntetést”.

“Valentino annyit mondott, hogy Marquez nagyon veszélyes, és fél Marquez közelében versenyezni a pályán. Ez olyan, amit a jövőben meg kell oldanunk, nem csak a mi számunkra, de általánosságban a MotoGP számára is” – zárta mondandóját Jarvis.

Rajta kívül több szakértő is arroganciával vádolta Marc Marquezt.

A futamot Nagy-Britanniában közvetítő BT Sport verseny utáni showjában a korábbi superbike-sztár James Toseland, illetve a szintén superbike-bajnokok, Neil Hodgson és Colin Edwards éles kritikát fogalmaztak meg a Honda sztárjának manőverei láttán, hiszen több riválisával is ütközött – köztük a yamahás Valentino Rossival is.

“Egy kanyar maradt, ami nedves volt, és ez éppen az utolsó előtti kanyar volt” – mondta Toseland – “Marquez mindenkit, akit meg akart előzni, azt ebben a kanyarban próbálta meg”.

“Mindenhol máshol nagyon biztonságos lett volna előzni, de szerintem ezen a hétvégén olyan komoly előnye volt, hogy mindenki mással szemben tiszteletlen volt”.

Hodgson hozzátette: “James-nek igaza van, Marquez olyan előnyben volt a hétvégén, körönként majdnem egy másodperccel, hogy emiatt úgy tűnt, mintha mindezt arroganciával tenné. Vajon tudja kontrollálni, amikor elönti az agyát a vörös köd? Ezen a hétvégén ezt figyelhettük meg – a vörös köd esetét”.

“Majd odament, hogy bocsánatot kérjen Valentinótól, ami abszolút az, amit tennie kellett, de ahogy mind tudjuk, ilyenkor még mindenkiben dolgozik az adrenalin, vagyis nem ez a megfelelő pillanat minderre – nem a kamerák előtt, ezt a garázsok színfalai mögött kell megejteni”.

Ami Marquez korábbi incidensét illeti Aleix Espargaróval, Edwards elmondta: “Arról beszélünk, hogy mindenki a saját életét kockáztatja, vagyis kevésbé azét, akibe épp bele akar menni – hihetetlen”.

Természetesen Marc Marquez is előadta a saját verzióját, ami röviden úgy foglalható össze, hogy “semmi sem az, aminek látszik”.

“Először is egy nagyon trükkös hétvégénk volt, hiszen amikor megérkeztem a rajtrácsra, akkor az erőforrásommal volt valami probléma, ami miatt meg kellett állítanom – normál esetben ilyen sosem fordul elő. Feltettem a kezem, de senki sem volt ott, majd elkezdtem nyomni a motorom. Szerencsére a motor elindult, de nem tudtam, mit kellene tennem, hiszen tudtam, hogyha a motor nem megy, akkor félre kell állnom, de a motor működött” – kezdte mondandóját a spanyol.

“Aztán mikor elgurultam a versenybíróig, megkérdeztem, hiszen neki közvetlen kapcsolata van a versenyirányítással, így megkérdeztem, mi a teendő: menjek a bokszutcába vagy felállhatok a rajtrácsra? Azonban ő nem értette, mi történt, majd láttam egy másik fickót, aki a motoromra mutogatott, amiből úgy értettem, vissza kell állnom a rajthelyemre”.

“Majd mikor elrajtoltunk, láttam a csapat tábláján, hogy áthajtásos büntetést kaptam. Nem is értettem, hiszen ha az egyik versenybíró szerint szabályosan cselekszel, akkor miért mondják néhány körrel később, hogy mégis szabálytalan, és büntetést kapsz?“.

“Innentől fogva elkezdtem nyomni, és talán a legnagyobb hibát Aleixxel követtem el. Négy másodperccel gyorsabban érkeztem meg, és nem jöttem rá, hogyha négy másodperccel gyorsabban érkezel meg, akkor a másik nehéz helyzetben van. Maximálisan arra koncentráltam így is, hogy elkerüljem az ütközést”.

“Majd elnézést kértem. Ok, büntetést kaptam, megértem, egy pozíciót visszaadtam, sőt az inkább kettő volt, mert nem tudtam, és biztos, ami biztos, két pozíciót is visszasoroltam”.

“Ekkor megint nyomni kezdtem, majd jött a második incidens Valentinóval. Nem hinném, hogy itt bármi őrültséget is elkövettem volna. Belül voltam….

“Természetesen meg kell értenünk, hogy abban a kanyarban a pálya milyen állapotban volt – az íven már felszáradt, de én belementem a pocsolyába, ami miatt az első kerekek blokkoltak, és fékeztem. OK, összeértünk, és megpróbáltam bekanyarodni, de mikor láttam, hogy elesik, akkor próbáltam bocsánatot kérni. Megnézhetitek: Zarco Danival, Petrucci Aleixxel… ma elég nehéz volt, de ettől függetlenül 100%-osan nyomtam, és persze a végén trükkös vasárnapunk volt”.

Csapata, a Repsol Honda is Marquez védelmére kelt, közölvén, versenyzője csak versenybaleseteket okozott.

Az Argentin Nagydíj végeredménye:

135united_kingdom Cal CrutchlowHonda2440’36.342
25france Johann ZarcoYamaha2440’36.5930.251
342spain Alex RinsSuzuki2440’38.8432.501
443australia Jack MillerDucati2440’40.7324.390
525spain Maverick ViñalesYamaha2440’51.28314.941
64italy Andrea DoviziosoDucati2440’58.87522.533
753spain Tito RabatDucati2440’59.36823.026
829italy Andrea IannoneSuzuki2441’00.26323.921
955malaysia Hafizh SyahrinYamaha2441’00.65324.311
109italy Danilo PetrucciDucati2441’02.34526.003
1144spain Pol EspargaroKTM2441’07.36431.022
1245united_kingdom Scott ReddingAprilia2441’08.23331.891
1330japan Takaaki NakagamiHonda2441’08.79432.452
1421italy Franco MorbidelliHonda2441’18.40342.061
1599spain Jorge LorenzoDucati2441’18.61642.274
1619spain Alvaro BautistaDucati2441’18.96742.625
1712switzerland Thomas LuthiHonda2441’19.69243.350
1893spain Marc MarquezHonda2441’20.20243.860
1946italy Valentino RossiYamaha2441’28.42452.082
2017czech_republic Karel AbrahamDucati2441’40.2861’03.944
2110belgium Xavier SimeonDucati2441’46.4861’10.144
38united_kingdom Bradley SmithKTM1729’19.0287 kör
41spain Aleix EspargaroAprilia1322’32.96711 kör
26spain Dani PedrosaHonda0

A kiemelt kép forrása: autosport.com

Vélemény, hozzászólás?

Top