Új, de azért mégsem teljesen az – Kezdetét veszi a Túraautó Világkupa

Érdekes hétvége elé nézhetnek a technikai sportok szerelmesei, hiszen szombaton kezdetét veszi a túraautó-világbajnokság és a TCR-sorozat összeolvadásából létrejött TCR Világkupa (WTCR), amelyben komoly magyar érdekeltségek is lesznek, hiszen három versenyzőnk és egy csapatunk is ott lesz a marrakeshi rajtnál. Mivel egy debütáló szériáról van szó, ezért képtelenség megjósolni, ki lehet a bajnok a szezon végén, ezért inkább a sorozat tudnivalóit foglalom össze ebben a cikkben.

Huszonhat pilóta, tíz versenyhétvége, összesen harminc futam – számokban nagyjából így foglalható össze a túraautó-világbajnokság (WTCC) és a TCR International Series összeolvadásából létrehozott sorozat lényege. Lesz itt minden, mint a búcsúban: első időmérő, második időmérő, rajtsorrend, fordított rajtsorrend, mindez két nap alatt. A világkupa mindkét elődsorozatából átvett ezt meg azt, emellett persze újdonságok is vannak a szabályokban.

A túraautó-világbajnokság szabályzatával ellentétben a WTCR-ben csak pilóták és csapatok szerepelnek, a gyári jelenlét nem engedélyezett. Az már más kérdés, hogy szinte valamennyi csapat gyári támogatással versenyez, de az összetettbeli legjobb az év végén nem világbajnoki címet, hanem világkupa-győzelmet tudhat majd a neve mellett. 2018-ban a TCR szabályrendszer lesz érvényes, ezt korábban több túraautó-sorozatban is alkalmazták.

A WTCC-ben futott autókhoz képest strapabíróbbak, robusztusabbak, többet bírnak, így valószínű, jobban is nyúzzák majd őket a versenyzők, vagyis több lesz az előzés, több lesz az akció.

Elsőkerék-meghajtású, utcai autók továbbfejlesztett változatairól van szó, melyekben 1750 és 2000 köbcentiméteres közötti turbómotor lehet, maximális 350 lóerős teljesítménnyel. Az Alfa Romeo, az Audi, a Cupra, a Honda, a Hyundai, a Peugeot és a Volkswagen TCR programjának köszönhetően ezekkel a márkákkal találkozhatunk majd a WTCR rajtrácsán. Az autók teljesítmény-kiegyenlítéséért az úgynevezett balansz-rendszer felel, aminek a lényege, hogy súlyozással hozzák közelebb egymáshoz a mezőny tagjait. Ezt a WTCC-ben is megszokhattuk.

A WTCR idén tíz versenyhétvégéből áll, íme a naptár:

Április 7-8.: Marakesh, Marokkó
Április 28-29.: Hungaroring, Magyarország
Május 10-12.: Nürburgring, Németország
Május 19-20.: Zandvoort, Hollandia
Június 23-24.: Vila Real, Portugália
Augusztus 4-5.: Termas de Rio Hondo, Argentína
Szeptember 29-30.: Ningbo, Kína
Október 5-7.: Wuhan, Kína
Október 26-28.: Suzuka, Japán
November 15-18.: Makaó

Változás, hogy idén a hétvégi programok – szinte mindenhol – szombaton és vasárnap zajlanak, pénteken nem lesz esemény, vagyis két napba sűrítenek bele két szabadedzést, két időmérőt és három versenyt. A szabadedzések, egy időmérő és egy verseny szombaton lesz, vasárnap egy újabb kvalifikációval és két futammal zárul a program. A szombati menetrend egyszerű: aki a leggyorsabb az időmérőn, az indulhat az aznapi versenyen az első rajtkockából, és így tovább. A vasárnapi kvalifikáció végeredménye adja majd a vasárnapi második verseny rajtsorrendjét, az első versenyen pedig az időeredmények alapján a tíz leggyorsabb fordul (fordított rajtrács), vagyis az időmérőn tizedik helyezett rajtolhat a mezőny legelejéről.

Alaposan megbonyolították a pontozási rendszert, mindhárom futamon különböző értékük van a helyezéseknek az első tízben:

1. verseny: 27-20-17-14-12-10-8-6-4-2
2. verseny: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1
3. verseny: 30-23-19-16-13-10-7-4-2-1

Emellett a vasárnapi időmérőn is pontozzák az első ötöt: 5-4-3-2-1.

A FIA WTCR jogtulajdonosa, az Eurosport Events kisebb fajta médiaforradalomként a közösségi oldalakat is bevonja a versenyek közvetítésébe. A hivatalos indoklás szerint azért, mert így szeretné elérni a Facebook-generációt, melynek tagjai inkább az internetről, mintsem a tévéből tájékozódnak. Emiatt a szombati időmérőt és a futamot az Eurosport nem közvetíti, Magyarországon az M4 Sport is csak akkor adja majd élőben, ha nem ütközik más sporteseménnyel. Az FIA WTCR Facebook-oldalán és Twitterén azonban élő adást ígérnek. A vasárnapi időmérők és versenyek az Eurosporton és az M4-en is láthatók lesznek.

Íme a teljes mezőny, amelyben szerencsére több magyarnak is szoríthatunk, hiszen ott lesz a tavalyi WTCC-második Michelisz Norbert, valamint a Zengő Motorsport két pilótája, Nagy Norbert és Szabó Zsolt.

CSAPATAUTÓVERSENYZŐ
ALL-INKL.COM Münnich MotorsportHonda Civic Type R TCRJames Thompson
ALL-INKL.COM Münnich MotorsportHonda Civic Type R TCRYann Ehrlacher
ALL-INKL.COM Münnich MotorsportHonda Civic Type R TCREsteban Guerrieri
Audi Sport Leopard Lukoil TeamAudi RS 3 LMSJean-Karl Vernay
Audi Sport Leopard Lukoil TeamAudi RS 3 LMSGordon Shedden
BRC Racing TeamHyundai i30 N TCRMichelisz Norbert
BRC Racing TeamHyundai i30 N TCRGabriele Tarquini
Boutsen Ginion RacingHonda Civic Type R TCRTiago Monteiro
Boutsen Ginion RacingHonda Civic Type R TCRTom Coronel
Boutsen Ginion RacingHonda Civic Type R TCRBenjamin Lessenes (Tiago Monteirót helyettesíti)
Campos RacingCupra TCRJohn Filippi
Campos RacingCupra TCRPepe Oriola
Comtoyou RacingAudi RS 3 LMSNathanael Berthon
Comtoyou RacingAudi RS 3 LMSFrédéric Vervisch
Comtoyou RacingAudi RS 3 LMSAurélien Panis
DG Sport CompétitionPeugeot 308TCRMato Homola
DG Sport CompétitionPeugeot 308TCRAurélien Comte
Sébastien Loeb RacingVolkswagen Golf GTI TCRRob Huff
Sébastien Loeb RacingVolkswagen Golf GTI TCRMehdi Bennani
Team MulsanneAlfa Romeo Giulietta TCRFabrizio Giovanardi
Team MulsanneAlfa Romeo Giulietta TCRGianni Morbidelli
Yvan Muller RacingHyundai i30 N TCRThed Björk
Yvan Muller RacingHyundai i30 N TCRYvan Muller
Zengő MotorsportCupra TCRSzabó Zsolt Dávid
Zengő MotorsportCupra TCRNagy Norbert

 

Zárásként íme a marokkói hétvége menetrendje, magyar idő szerint:

Szombat

10.00: első szabadedzés (30′)
12.00: második szabadedzés (30′)
14.00: első időmérő (40′)
18.00: első futam (18 kör)

Vasárnap

11.30: második időmérő (20’+10’+Q3)
17.45: második futam (18 kör)
19.10: harmadik futam (21 kör)

A Sportudvaron figyelemmel kísérjük a TCR Világkupa történéseit, úgyhogy érdemes lesz követni minket!

A kiemelt kép forrása: PAULO MARIA / DPPI/PAULO MARIA

A kiemelt képen Michelisz Norbert, a BRC csapat pilótája látható a Barcelonában tartott előszezoni teszten.

Hozzászólás