Ők a Forma-1 idei újoncai

Mint szinte minden évben, ezúttal sem csak a régi, megszokott arcokat láthatjuk majd a Forma-1-ben, hiszen a 2018-as mezőnynek is tagja lesz két újonc, a monacói Charles Leclerc és az orosz Szergej Szirotkin. Előbbi az Alfa Romeo Sauber, utóbbi a Williams színeiben debütálhat a hétvégi szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon. Ebben a bejegyzésben bemutatom őket több szemszögből is.

CHARLES LECLERC

Született: 1997. október 16. Monte-Carlo, Monaco

Rajtszáma: 16

Csapata: Alfa Romeo Sauber

Főbb eredményei:

GP3-bajnok (2016), Forma-2-bajnok (2017), Forma-3 Európa-kupa-4. (2015), Makaói Nagydíj-2. (2015), Forma Renault 2.0 sorozat-2. (2014)

Charles Leclerc franciás hangzású neve ellenére nem a gallok színeiben indul a száguldó cirkuszban, mivel Monaco szülöttje és állampolgára. Ő lesz a hercegség harmadik F1-es versenyzője Louis Chiron (tizenöt nagydíj és egy dobogós helyezés az ötvenes években) és Olivier Beretta (kilenc nagydíj és legjobb eredményként egy hetedik hely) után. Igazi büszkeség számára, hogy a miniállamot képviselheti az autósport csúcskategóriájában, ahogy az a Warm-Up F1 szakportálnak adott interjújából is kiderült: “Az F1 igazán a Hercegség részét képezi. A Monacói Nagydíj ma is egy legendás verseny. Minden monacói szereti ezt a viadalt. Érzek-e magamon hatalmas nyomást? Nem igazán. Sőt ellenkezőleg. Az, hogy itt lehetek az F1-ben, csak még inkább eltökéltté tesz, növeli a motivációmat, ami segít abban, hogy a lehető legjobb munkát tudjam elvégezni. Már várom, hogy a legmagasabb szinten képviselhessem Monaco színeit”.

Persze Leclercet sem kerülték el öt éves kora óta tartó karrierje során a csapások, de ezek közül a legfájóbb egyértelműen Jules Bianchi elvesztése volt. Mint ismert, a Marussia-csapat francia pilótája (aki élete és egyben istállója egyetlen pontszerző helyezését éppen Monacóban érte el) 2014-ben, a Japán Nagydíjon mint utóbb kiderült, halálos kimenetelű balesetet szenvedett. Nagy sebességgel az Adrian Sutil autóját mentő munkagépnek ütközött, s a becsapódás során őt ért nehézségi erő következtében előállt agyi sérülések miatt már sosem tért magához: 2015 júliusában, több hónapnyi kóma után életét vesztette. Leclerc vele nem csak egy példaképet, hanem egy barátot is elvesztett. Bianchi volt azon személyek egyike, akik ösztönözték őt arra, hogy autóversenyző legyen. “Édesapám fertőzött meg a száguldás szeretetével, mivel ő is pilóta volt. Neki köszönhetően indult meg bennem valami. De számomra Jules Bianchi is nagyon számított. A családom jól ismerte az övét, gyakran jártunk el Brignoles-ba, ahol az apja gokartpályáján versenyeztünk. Így a szenvedélyem úgy alakult ki, hogy először Jules-t követtem. Ő egy példakép volt számomra. Amikor kicsi voltam, nagy szemekkel néztem őt. Már 5-6 évesen próbáltam utánozni a pályán”.

Charles Leclerc nem csak gyermekként követte Jules Bianchit. Ugyanazon az úton jutott el a Forma-1-be, mint tragikus sorsú példaképe: 2016 márciusában bekerült a Ferrari versenyzői akadémiájára. Itt hamar fölfigyeltek nem akármilyen kvalitásaira, ennek köszönhetően a maranellóiak fejlesztőpilótája lett, mielőtt a Haas-Ferrari istálló tesztversenyzőjévé lépett volna elő. Ez utóbbinak köszönhetően néhány tavalyi nagydíjhétvége (Silverstone, Brazília) pénteki szabadedzésein kigurulhatott a pályára. Németországban is kapott tesztlehetőséget, s összességében véve ezek az alkalmak kellettek ahhoz, hogy kiérdemelje a Sauber egyik állandó ülését erre az évre. “A Ferrari egy olyan név, amely automatikusan növeli a versenyző vállán lévő nyomást, de másrészt többet is kínál” – jelentette ki Leclerc az Auto Hebdo magazinnak. Nem a Ferrarinak köszönhetem ezt a lehetőséget, mivel amikor dolgozom, nem gondolok rá, csak az jár a fejemben, hogyan tudnék javítani a teljesítményen, mennyit tudnék hozzáadni a Sauber-csapathoz. Ha végzem a munkámat, akkor mindenki nyerni fog és boldog lesz. A többi pedig ezután jön majd”. Nem szabad elhallgatni, hogy Leclerc már közel egy napot ült autójában, így minden bizonnyal sok tapasztalatot gyűjthetett a járgányról.

Jóllehet, az idei évben rá váró pályák egy részét még nem ismeri, de Leclerc már beszélt a versenynaptárhoz való viszonyulásáról egy francia Forma-1-es oldalnak: “Mint sok más pilóta, nagyon szeretem Spa-Francorchamps-ot. Ez egy olyan pálya, ahol a múltban nem voltam túl sikeres, de reményeim szerint csak mostanáig. Azok a kedvenc pályáim, ahol a leggyorsabban tudok menni. Monza is egy olyan pálya, amit imádok, mint ahogy Abu Dhabit is”. Ami a tapasztalat hiányát illeti, a monacói nem igazán aggódik emiatt: “Szerencsés vagyok, hogy az év szinte minden napján volt lehetőségem “felbukkanni” a Ferrari szimulátoránál. Sokat segített nekem a pályák tanulásában, úgyhogy nem hiszem, hogy komoly hátrányban lennék”.

Még csak 20 éves, de a monacóinak már sikerült trófeákat nyernie olyan kisebb sorozatokban, mint a GP3 (2016) és a Forma-2 (2017). Utóbbiban ráadásul egészen elképesztő fölénnyel végzett a bajnoki tabella élén: hét győzelmet, tíz dobogós helyezést és nyolc rajtelsőséget tudhatott magáénak, így végül 282 ponttal, legfőbb üldözőjét, az orosz Artyom Markelovot 72 egységgel megelőzve lett bajnok. Mivel a Forma-2 a Forma-1 legfőbb betétsorozata, elvben “utolsó lépcsőfoka” a száguldó cirkuszba való bejutásnak, így nem igazán volt kérdés, hogy a Saubernek le kell szerződtetnie őt az idei szezonra.

SZERGEJ SZIROTKIN

Született: 1995. augusztus 27. Moszkva, Oroszország

Rajtszáma: 35

Csapata: Williams Mercedes

Főbb eredményei: Forma Abarth Európa-bajnok (2011), Auto GP-3. (2012), Forma Renault 3.5 sorozat-4. (2014), GP2-3. (2015 és 2016)

Hosszú út vezetett a Forma-1-be a sorozat történetének harmadik orosz pilótája, Szergej Szirotkin számára. Ez a hosszú út többször is úgy tűnt, hogy zsákutcába vezet. Ugyan pályafutása nagyon korai szakaszában, 2011-ben megnyerte a Forma Abarth Európa-bajnokságot, ám ezzel nem csak elkezdődik, hanem véget is ér címeinek listája. Az olasz Forma Renault-ból került a GP2-be, a mai Forma-2-be, ahol 2015-ben és 2016-ban is az összetett harmadik helyén végzett. Több ízben is volt Forma-1-es tesztpilóta: 2014-ben a Sauber, míg az utóbbi két esztendőben a Renault kötelékében. Nem volt túl sikeres a tavalyi éve, mivel Oroszországban és Spanyolországban is megsérült egy-egy, a pénteki edzésnapon történt baleset után, ezért nem nagyon ülhetett autóba az idény nagy részében. Talán ennek is tudható be, hogy ugyan a Japán Nagydíj idejére már felépült, de nem került szóba a neve, amikor a Renault-t a szuzukai hétvége után ott hagyó Jolyon Palmer utódjáról kellett dönteniük a franciáknak. Végül a Toro Rossótól átigazolt Carlos Sainz Jr. kapott lehetőséget, Szirotkin pedig hoppon maradt.

De nem adta fel. A Sportudvar is beszámolt róla tavaly év végén, hogy szinte borítékolható, hogy a 2011-es ralibalesete óta az F1-ből kiszorult Robert Kubica a Williams pilótájaként visszatérhet a száguldó cirkuszba. Azonban Szirotkin meglepetésre jobban teljesített az abu-dhabi tesztelésen, mint a lengyel, így végül vele kötöttek szerződést. Igaz, ebben nagy szerepe volt banktulajdonos édesapja hathatós anyagi támogatásának is… Ettől függetlenül nem lehet azt mondani, hogy Szirotkin egy rossz pilóta lenne, ugyanakkor sokan úgy vélik, korai neki az F1, s valahol ezt én is így érzem. Paddy Lowe, a Williams csapatigazgatója úgy nyilatkozott: nem volt egyszerű letennie voksát az oroszra, de megbízik benne, mert “nagyon precíz, együttműködő és nyugodt munkát folytat”. Kíváncsian várjuk, mi fog megvalósulni ebből a pályán.

A Sportudvaron a héten még több cikkben foglalkozom a Forma-1-es világbajnoksággal, amelynek nyitó futamát, az Ausztrál Nagydíjat magyar idő szerint vasárnap reggel 7:10-től rendezik Melbourne-ben. Érdemes tehát a hét hátralévő részében is az oldalt követni!

A kiemelt kép forrása: planetf1.com

A kiemelt képen Charles Leclerc (balra) és Szergej Szirotkin, a Forma-1 két idei újonca láthatók.

Leave a Reply