Michelisz Norbert második lett a túraautó-világbajnokságon

Thed Björk mindkét futamon a korántsem tökéletes autóval szereplő Michelisz Norbert előtt ért célba a túraautó-vb idényzáró katari versenyhétvégéjén, így megszerezte a 2017-es szezon világbajnoki címét. Az idényzáró futamot a 8. helyen befejező magyar pilóta a tavalyi negyedik helyezése után az idén a második helyen helyen zárta a sorozatot, ami élete legjobb összetett eredménye, egyben a magyar autósport első egyéni világbajnoki dobogós helyezése. Azonban több olyan dolog is történt ebben az évben, ami elvette Norbitól a vb-címet, hiszen a pályán mutatott teljesítmény alapján ő volt a legjobb.

1. FUTAM

Vajon maradt-e esély a világbajnoki címre? Vajon végrehajtja-e a lehetetlen küldetést Michelisz Norbert?

Ezek a kérdések forogtak mindenki fejében az időmérő edzés után, s a versenyfutamok rajtja előtt a túraautó-világbajnokság idényzáróján, Katarban. A tréning és a nyitó verseny rajtja közötti órákban szerencsére volt idő szétszedni a Civicet és megoldani a problémát.

„Most már tudjuk: a főfék-munkahenger ment tönkre – mondta Michelisz Norbert este, a rajt előtt nem sokkal. – Az egyenesben összeért a tárcsa és a fékbetét, az autó lassult, amikor gyorsulnia kellett volna, úgyhogy az idő nagy részét az egyenesben veszítettem el.”

Tizenegyedikként végzett (ez a fordított rajtrácsos futamon sajnos éppen olyan rossz pozíció, mint a főfutamon), s a nagy kérdés ettől kezdve csak az volt, elúszott-e minden esély az időmérőn, vagy van még visszaút?

Utóbbiban reménykedett minden magyar érzelmű szurkoló a paddockban.

„Talán furcsa, de csak a futamokra tudok gondolni, és nagyon várom a rajtot – úgy érzem, nem az esélytelenek nyugalmával állok oda a rajthoz, s nem az számít, hogy állunk most, hanem az, hogy állunk a nap végén” – jelentette ki Michelisz Norbi, aki harcolni jött ide, és harcolt is.

A reflektorok már nappali fényt árasztottak a katari pályán, amikor elrajtolt a mezőny – a célegyenes túloldalán előkerült jó néhány magyar zászló, több tucatnyian eljöttek az itt élők közül, s mindegyikük szíve a magyar fiúért dobbant.

Michelisz Norbi jól rajtolt és felzárkózott a kilencedik helyre. Miközben az élről rajtoló Kevin Gleasont megelőzve Mehdi Bennani átvette a vezetést, Tom Chilton a második helyet (ők ketten harcolnak a privát bajnoki címért), Michelisz Norbert a harmadik körben meglepetésre elengedte csapattársát, Esteban Guerrierit, és visszacsúszott a tizedik helyre, majd újra visszajött a kilencedikre.

Volt még két köre, hogy megpróbálja a lehető legtöbb pontot begyűjteni. Sajnos azonban nem került támadási pozícióba Nicky Catsburggel szemben, úgyhogy meg kellett elégednie a 9. hellyel.

Nem ez az a helyezés, amiért idejött, s a hátránya 16.5 pontra nőtt az összetettben, de van még hátra egy versenyfutam (amelyen 30 pontot lehet szerezni), s történjék bármi, mindenképp ez Michelisz Norbert legjobb szezonja a világbajnokságon…

Az élen egyébként két körrel a leintés előtt öldöklő csatába kezdett Bennani és Chilton, többször is összeértek – mindketten nagyon akarják azt a privát elsőséget. Csapattársakként úgy harcoltak, mintha az életük múlt volna rajta. Chilton végül átvette a vezetést, és attól kezdve már ki sem engedte a kezéből, mögötte a marokkói ért célba, majd Gleason.

A nyitó verseny végeredménye: 1. Chilton, 2. Bennani, 3. Gleason, 4. Filippi, 5. Björk, …9. Michelisz Norbert

„Szándékos volt – mondta Michelisz Norbert arról a furcsa manőverről, mikor elengedte Guerrierit. – Miután éreztem, hogy nehéz közel maradnom az előttem haladó autóhoz, megbeszéltük a csapaton belül, hogy akkor próbálja meg Esteban elkapni Catsburgot, de ő is hasonló gondokkal küzdött. Sajnálom, mert megfogadtam, hogy nagyon keményen nyomom, és nyomtam is tövig, de nem voltam olyan pozícióban, hogy előzni tudjak.”

„Csak kamikaze-akcióval tudtam volna érdemben támadni, de nem akartam megkockáztatni, hogy lemaradok a második futamról.”

2. FUTAM

A hátrány 16.5 pont, a versenytáv 12 kör, a küldetés kis túlzással lehetetlen.

Michelisz Norbinak már csak a csoda segíthetett (volna) a főversenyen abban, hogy elérje a hőn áhított célt és megszerezze a világbajnoki címet. Pontosabban az, ha Thed Björk nem szerez pontot, ő meg a dobogóra áll. Tizenkét kör alatt sok minden történt a különleges katari aszfaltcsíkon, de a fent említettek közül egyik sem.

Az élről rajtoló Esteban Guerrieri simán megnyerte a viadalt (ezt látva megsajdult az ember szíve, hiszen ugyanerre képest lett volna Michelisz Norbi is ugyanezzel az autóval az első sorból rajtolva), míg a magyar indított ugyan támadásokat Yvan Mullerrel szemben, de egyik sem volt sikeres, így meg kellett elégednie a 8. pozícióval.

Az összetettben a második hely az övé.

Thed Björk kényelmesen „bekocogott” a negyedik helyen és a végén diadalmasan ünnepelte a világbajnoki címet már az autóban ülve.

Michelisz Norbert a verseny előtt azt mondta, nem tehet többet annál, mint hogy mindent megtesz a győzelemért. S ha ez sikerül, örül majd. Sikerülni sikerült, de hogy legalábbis egyelőre nem tud örülni neki, az majdnem biztos.

El kell telnie néhány napnak ahhoz, hogy ő is értékelni tudja azt, hogy az idényzárón történtek ellenére pályafutása legjobb szezonját zárta az idén. A pénteki versenynapot így értékelte:

“Nehéz nap volt, nehéz mit mondani… – kereste a szavakat a versenyautóból való kiszállás után néhány perccel a magyar pilótaakinek első útja Thed Björkhöz vezetett, hogy gratuláljon. – Az időmérés után tudtam, hogy szinte lehetetlen, amire vállalkozom, de meg akartam próbálni.”

“Az első verseny rajtjánál éreztem, hogy valami nem stimmel, de utána megszűnt a probléma. Ugyanakkor bármilyen optimista voltam, rá kellett jönnöm újra, hogy ezen a pályán nem olyan könnyű előzni. Meg volt kötve a kezem. Az ember mindig reménykedik abban, hogy történik valami váratlan, valami olyasmi, ami neki kedvez. De nem történt, és azt kell mondanom, pusztán a versenyfutamok alapján Björk megérdemelte a világbajnoki címet. Hogyne lennék csalódott, hiszen a világbajnoki címért jöttem ide. Nyilván lesz pozitív hozadéka ennek a hétvégének, de egyelőre nem tudom meglátni benne a szépet. El kell telnie egy kis időnek, hogy higgadtan értékelni tudjam a szezont. A világbajnoki címet egyértelműen az időmérő edzésen buktam el. Ha az időmérő úgy alakul, ahogy szerettem volna, teljesen más képük lett volna a versenyfutamoknak, de így tompa fegyverrel harcoltam.” 

Kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy egész évben tompa fegyverrel harcolt a mi Norbink, de különösen ősszel. Mint emlékezetes, a Honda összes kínai eredményét törölték, mivel a japánok – saját bevallásuk szerint is – rosszul értelmezték az üzemanyag-befecskendező rendszer kialakítására vonatkozó szabályokat. Emiatt 27,5 pontot vettek el Michelisz Norbitól, aki a kizárást követő japán futamokon mentette a menthetőt, s visszatért a világbajnoki küzdelembe. Sokáig úgy tűnt, hogy ez a 27,5 pont ha meglenne, akkor világbajnoki címet jelentene a magyar versenyzőnek, azonban a katari eredmények után Björk 28,5 pontos fórral végzett a táblázat élén, tehát egy ponttal így is kikapott volna a baranyai pilóta. Kár persze azon morfondírozni, hogy mi lett volna, ha, de biztos vagyok abban, hogy amennyiben a Hondák megtarthatták volna a ningbói eredményeiket, akkor egészen másképp alakultak volna a dolgok a szezon hátralévő hétvégéin. Akármi is történt, én a Hondát is felelősnek érzem Norbi bajnoki címének meghiúsulásában.

Így zárult tehát a túraautó-világbajnokság történetének utolsó szezonja, 2018-tól ugyanis előreláthatólag TCR Világkupa néven egy új sorozat lép a WTCC helyébe. Igen, ez már csak világkupa lesz, de a szakértők reményei szerint egy sokkal színvonalasabb sorozat indulhat el, ahol akár még nagyobb értékkel is bírhat a végső győzelem, mint a világbajnokságon. Szinte biztos, hogy lesznek magyar szereplői az új bajnokságnak, hiszen a Zengő Motorsport már kijelentette, hogy ott akar lennei a TCR Világkupa rajtrácsán. Zengő Zoltán csapatvezető pénteken elmondta, hogy az Audival szeretnének megegyezni új versenyautók beszerzéséről. Két kocsival akarnak indulni, amikbe magyar pilótákat ültetnének. Jó eséllyel a Nagy Dániel-Szabó Zsolt páros kaphat lehetőséget, amely a nyár óta vezette a zengős Hondákat a vb-futamokon, s mindenhol tisztesen helytállt. Persze szóba jöhetnek más tehetséges magyar versenyzők nevei is, de ez még a jövő zenéje. Minden bizonnyal Michelisz Norbert csapata, a M1RA is indul az új kupában. Az istálló idén a legjobbak közé tartozott a TCR nemzetközi bajnokságban. Ez a sorozat fog összeolvadni a WTCC-vel, legalább két év erejéig. Hogy utána mi lesz, azt még nem érdemes feszegetni. Bízzunk abban, lesz még módunk Michelisz Norbertet a világ tetején látni…

TÚRAAUTÓ-VB, KATAR
A NYITÓ VERSENY VÉGEREDMÉNYE
1. Tom Chilton (brit, Citroën) 20:44.557
2. Mehdi Bennani (marokkói, Citroën) 2.175 mp h.
3. Kevin Gleason (amerikai, Lada) 6.178 mp h.
4. John Filippi (francia, Citroën) 7.054 mp h.
5. Thed Björk (svéd, Volvo) 7.571 mp h.

9. Michelisz Norbert (magyar, Honda) 9.537 mp h.

15. Nagy Dániel (magyar, Zengő Honda) 22.050 mp h.

16. Szabó Zsolt (magyar, Zengő Honda) 27.132 mp h.

A MÁSODIK VERSENY VÉGEREDMÉNYE
1. Guerrieri (argentin, Honda)
2. Rob Huff (brit, Citroën) 3.708 mp h.
3. Thed Björk (svéd, Volvo) 7.319 mp h.

8. Michelisz Norbert (magyar, Honda) 12.023 mp h.

13. Nagy Dániel (magyar, Zengő Honda) 30.126 mp h.

15. Szabó Zsolt (magyar, Zengő Honda) 48.988 mp h.

A vb végeredményének élcsoportja: 1. Thed Björk 283.5 pont, 2. Michelisz Norbert 255, 3. Tom Chilton 248.5, …19. Szabó Zsolt (Honda) 1, 20. Nagy Dániel (Honda) 1

A fő fotó forrása: DPPI

Leave a Reply