Az elnök, Sergio Marchionne elégedetlen a Forma-1-ben felvázolt új motorszabályokkal, és a Ferrari távozásával riogat. Szerinte a vállalatnak ez anyagilag sem fájna, sőt még jobban is járnának vele. Nem ez az első alkalom, hogy az olasz istálló vezetői a kilépéssel fenyegetőznek.
A Ferrari néhány éve regnáló elnöke belengette “a Ferrari kivonulhat a Forma-1-ből” ütőkártyát, amelyhez elődje, Luca di Montezemolo is szívesen nyúlt időnként. Sergio Marchionne a 2021-től érvényes motorszabályokra vonatkozó első konkrét elképzelések bemutatása után riogatott azzal, hogy mivel a tervek nincsenek a Scuderia ínyére, hátat fordíthatnak a világbajnoki sorozatnak.
A héten napvilágra került információk szerint az új érában a kiadások kordában tartása érdekében az eddigiekhez képest más motorokat használnának – többek között szabványos akkumulátort és vezérlőelektronikát vezethetnek be, rögzíthetik az erőforrások külső formatervét, valamint szigoríthatnak a fejlesztési lehetőségeken. Megszabadulnának a bonyolult MGU-H-tól is, valamint megemelnék a felső fordulatszámhatárt.
Azt a Forma-1 menedzsmentje és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) sem szeretné, hogy a motorok egy kaptafára készüljenek, de Marchionne úgy látja, a felvázolt tervek ellenkeznek a Ferrari elveivel.
“A Liberty számos jó kezdeményezést tett, melyek egyike a csapatok működési költségeinek csökkentése. Ez szerintem előnyös. Számos felvetéssel azonban nem feltétlenül értünk egyet” – mondta egy csütörtöki telefonos konferencián, amelyen a vállalat legfrissebb üzleti eredményeit részletezte. “Azt a tervet nem tűrhetem el, hogy az erőforrások alapján ezentúl ne lehessen megkülönböztetni az egyes résztvevőket Úgy gondolom, világossá kell tennünk, hogy ha nem állapodunk meg olyasmiben, ami a vállalatunk és a piac hasznára válik, és ami nem erősíti tovább egyedi pozíciónkat, a Ferrari nem játszik tovább”.
Ez azt jelenti, hogy a Hondán kívül már az összes jelenlegi motorszállító felszólalt a 2021-es tervek ellen, a napokban ugyanis a Mercedes és a Renault is figyelmeztetett a veszélyeire.
A Bernie Ecclestone-nal kötött szerződésnek köszönhetően a Ferrari önmagában már azzal jelentős pénzt felmarkol, hogy 2020-ig elindul a világbajnoki sorozatban – írja a GPHirek.hu. Hogy utána ebből mi marad, nem tudni, de Marchionne szerint a távozás “nagyon előnyös lenne” számukra a pénzügyi mérleget tekintve. “Ünnepelnénk, amíg piros hó nem esik” – jelentette ki. “Tisztában vagyok vele, hogy a (Ferrarinak) az F1 a születése óta a génjeiben van, ez viszont nem azt jelenti, hogy ne tudnánk mással meghatározni magunkat. Ha a felismerhetetlenre alakítják a gyurmát, többé nem akarok játszani vele”. Ezzel a szabályrendszerrel megadott keretekre utalt.
Marchionne “főnyereményhez” hasonlítaná, ha ő lenne az a Ferrari-vezér, aki szentesítené a súlyos döntést a Forma-1-es program elkaszálásáról, és azt mondta, “a helyére keresne egy racionálisabb alternatívát.”
Jövő kedden újabb megbeszéléssel folytatódik a motorstratégia meghatározása az FIA Stratégiai Munkacsoport gyűlésén. A Ferrari elnöke azt mondta, konstruktívan megy oda, aztán meglátja, mi sül ki belőle.
A fő fotó forrása: AFP 2017/Getty Images/Mark Thompson