A sporttal kapcsolatos videójátékok népszerűsége akkora mértékben növekszik napjainkban, hogy lassan igazi sporteseménynek tekinthetünk egy eSport-rendezvényt. Könnyen elképzelhető, hogy a 2024-es párizsi olimpián hivatalos sportágként a műsoron fog szerepelni az eSport, de megoszlanak a vélemények arról, hogy valóban van-e helye ennek a versenynek az ötkarikás játékokon.
Ez egy olyan téma, amely jó eséllyel komoly vitákat fog generálni a következő hónapokban a sport és az olimpizmus világában: Valódi sportversenyként kell-e kezelni a számítógépes sportjátékokat, fölemelvén ezzel más, fizikai jellegű versenyek szintjére? Ez a széles körben elterjedt versengés ma is nagyszerű szórakozás a fő összejöveteleken, például a Tokiói Játékshow-n, ahol nagyszerű versenyeket szerveznek az eSport csillagai között. Ezek a versenyek 2018-ban várhatóan forintmilliárdokat fognak hozni globális szinten a konyhára, s legalább 500 milliós nézettséggel fognak zajlani világszerte. Ezek az események olykor stadionokban, több mint ötvenezer néző előtt kerülnek megtartásra, s ilyenkor az újságírók is nagy számban megjelennek a helyszínen, hiszen manapság még csodaszámba mehet a sportszerető közvélemény sokasága számára, hogy egy számítógépes versenyre ennyien kíváncsiak. Lehet azonban, hogy néhány év múlva már rendszeres tv-közvetítés lesz az ilyen eseményekről, akár idehaza is. De ez a növekvő lelkesedés túlmutat az amatőrségen. Ez a tevékenység, amely távol áll a hagyományos sportoktól, s egyesek számára magától a sporttól is, 7 év múlva, 2024-ben debütálhat az olimpiai játékok programján. Tony Estanguet, a párizsi játékok szervezőbizottságának elnöke nem ellenzi, hogy az eSport olimpiai sport legyen: „Meg kell néznünk, mert nem tudjuk figyelmen kívül hagyni és azt mondani, hogy ez sem velünk, sem az olimpiai játékokkal nem kompatibilis. Mindenképpen érdemes együtt megvitatnunk mindent, hogy jobban megértsük, hogyan működik és miért ilyen sikeres az eSport”.
Bach változtatott véleményén
De mostanában a vita a tevékenység valódi sport jellegére összpontosít. Egy, az AFP-nek adott közelmúltbeli interjúban Kenneth Fok, az Ázsiai eSport Szövetség elnöke elmondta, hogy a vita nyitva áll, és az „eSport számos olyan készséget és képességet igényel, amelyek sporttá teszik, kitartás, csapatmunka (öt vagy hat ember között) és válaszkészség”. Thomas Bach, a NOB elnöke a maga részéről sokáig tétovázott, elsősorban azt vizsgálva, hogy az eSport nem sportos aspektusokra épült, majd a közelmúltban megerősítette, hogy továbbra is ellenzi a videójátékok olimpiai sporttá tételét, mivel véleménye szerint azok „ellentétesek az olimpiai értékekkel”, azonban azt is mondta, hogy nem zárta be az ajtót az eSport ötkarikás műsorra kerülése előtt. A számítógépes versengésnek először a 2022-ben, a kínai Hangzhouban esedékes Ázsia Játékokon kellene integrálódnia a többi sportág közé. Az eSport-játékosok egy része ma már profinak vallja magát, s el kell ismerni, valóban profi körülmények között készülhetnek egy-egy megmérettetésre, hiszen edzők és táplálkozási szakemberek is segítik őket. Egy-egy verseny megnyerésével pedig akár több százmillió forintot is zsebre lehet tenni.
Kenneth Fok azzal folytatja, hogy „Igen, nem igazán izzadunk, és nem a szabadban vagyunk, de sok más dolog van, ami az eSportot sporttá teszi”. Ezzel csak megerősíti sportága olimpiai célkitűzéseit. Ennek ellenére a videójátékozás népszerűségének töretlen növekedése nem kerülheti el a függőség és az erőszak kérdését sem, amelyet gyakran az okoz, ha valaki hosszú órákon át játszik a gépén. Úgyhogy a vita tovább folytatódik az eSport 2024-ben tervezett olimpiai műsorra kerüléséről, de a végső döntés nagyban fog függeni attól, hogy a NOB mennyire lesz hajlandó befogadni mindezt az olimpiai családba.