Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője nyerte a Forma-1-es Olasz Nagydíjat, s mivel legfőbb ellenfele, Sebastian Vettel csak harmadik lett, így idén először átvette a vezetést a világbajnoki összetettben. A dobogóra rajtuk kívül még Valtteri Bottas állhatott föl. Daniel Ricciardo és Kimi Räikkönen fért még a top ötbe, a további pontszerző helyeken pedig a két, ezúttal nem balhézó Force India-pilóta, Esteban Ocon és Sergio Pérez, a Williams pilótái, vagyis Felipe Massa és Lance Stroll, illetve a Massával való ütközése miatt a mezőny végére visszacsúszó, s onnan fölkapaszkodó Max Verstappen osztoztak.
Nem akármilyen előjelekkel várhatta a Forma-1 mezőnye a szezon utolsó európai futamát, az Olasz Nagydíjat. A szombati napot szinte teljesen elmosta az eső, a délelőtti szabadedzésen mindössze 16 percet mehettek a versenyzők, a délutáni időmérő pedig maga volt a katasztrófa: több mint két órán át szünetelt a kvalifikáció, amely végül nem sokkal délután fél hat után ért véget, vagyis három és fél órának kellett eltelnie az első szakasz kezdete és az utolsó leintése között. A bolondos körülmények a rajtrácsra is rányomták bélyegüket. Egyedül a rekordot jelentő 69. pole pozícióját megszerző Lewis Hamilton maradt eredeti rajthelyén, az összes többi pilóta a zöld asztalnál kapta meg indulási pozícióját, mivel igazi büntetéscunami zúdult a mezőnyre, ha a sok eső nem lett volna elég… Kilenc versenyző összesen 150 helynyi büntetést kapott, ami eléggé komikusnak hangzik. Nem véletlen, hogy Ross Brawn, az F1 technikai főnöke a monzai hétvége elején kijelentette, szeretné, ha eltörölnék 2018-tól a gigantikus rajtbüntetéseket. Ebből a 150 helyből ugyanis derekasan kivette részét a Hondától válni akaró McLaren, amelynek mindkét pilótája, Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne is “megkapta a magáét”: előbbi több különböző alkatrész cseréje miatt 35, igen, jól olvasod, harmincöt, míg utóbbi a sokadik motorcsere miatt 25 helyes rajtbüntetést kapott. Hátrébb sorolták a két Red Bullt is, az edzésen a második időt autózó Max Verstappen húsz, míg a harmadik rajtkockát megszerző Daniel Ricciardo huszonöt hellyel került volna hátrébb, amennyiben lenne ennyi autó a rajtrácson, meg amennyiben nem büntettek volna másokat is, mert így végül a holland a 13., az ausztrál a 16. helyről startolhatott. Lance Stroll és Esteban Ocon voltak ennek a visszasorolásnak a nagy nyertesei, hiszen a Williams kanadai újonca a második, míg a Force India francia tehetsége a harmadik pozícióból várhatta a piros lámpák kialvását, mondani se kell, mindketten életük legjobb rajthelyezését ünnepelhették szombat este.
Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke a rajtrácson a Sky Sportsnak azt mondta, hogy ő nem varázsló, de minden javaslatra nyitottak a rajtbüntetésekkel kapcsolatban. Emlékeztetett, hogy a költségcsökkentés miatt szabták meg, hogy hány motort, vagy éppenséggel hány hőenergia-visszanyerő rendszert (MGU-H) lehet egy szezonon belül büntetlenül fölhasználni.
Pocsékul végződött az időmérő a hazai pályán szereplő Ferrari számára: a vörösök egyik autóján sem működtek megfelelően az esőgumik a kvalifikáció utolsó perceiben, így végül Kimi Räikkönen a hetedik, Sebastian Vettel a nyolcadik helyre állhatott fel. A német számára külön frusztráló lehetett, hogy a vb-pontversenyben egyedüli üldözőjének számító Lewis Hamilton megszerezte a rajtelsőséget, hiszen egy vasárnapi győzelemmel idén első ízben átvehette a vezetést az összetettben.
Mivel esős volt az időmérő edzés, így a szabályok értelmében mindenki olyan gumikkal rajtolt, amikkel szeretett volna. A Pirelli számításai szerint az a leggyorsabb taktika, ha az adott pilóta szuperlágy gumival rajtol, és a 22. körben lecseréli azokat lágyra.
A rajt előtti pillanatokban két érdekes esemény is történt: a rajtrácson egymással diskuráltak a McLaren és a Renault vezetői, ami önmagában nem lenne meglepő, azonban az egész olasz hétvége azzal telt, hogy Cyril Abiteboul, a francia istálló versenyigazgatója, és Zak Brown, a wokingi alakulat egyik vezetője egyeztettek egymással, mivel a McLaren nagyon szeretne megválni a Honda motorjaitól 2018-tól kezdve, s az idő nagyon szorítja a feleket. A Renault nem hajlandó egy negyedik csapatot is motorral ellátni jövőre, ezért most a brit csapat sorsa a Toro Rosso és a Honda kezében van. Az olasz gárda korábban már tárgyalt a japánokkal egy esetleges motorszállítói szerződésről, ám a nyáron elakadtak az ezzel kapcsolatos egyeztetések. Amennyiben a faenzaiak és a japánok megtudnak egyezni egymással, akkor a Renault elveszti egyik csapatát, s így könnyebben adhat motort a McLarennek. Menet közben Fernando Alonso alatt mintegy jelzésként megállt a veterán autó a versenyzői parádén. Hiába, a karmát nem lehet lecserélni.
Így érkeztünk el a rajthoz, amely különösebb gond nélkül lement, Hamilton megőrizte vezető helyét, Vettel viszont csak a hatodik pozícióban ment. Ocon és Stroll helyet cseréltek, Massa és Verstappen pedig ütköztek, utóbbi defektet kapott, így mehetett a bokszba, s gyakorlatilag dobhatta kukába ezt a futamot is belgiumi kiesése után. Az első kör végén Bottas a Parabolica kijáratánál megelőzte Räikkönent, ezzel feljött a 4. helyre. Két körrel később Vettel is elment csapattársa mellett, miközben Hamilton az élen senkitől sem zavartatva, saját ritmusában autózhatott. A 4. körben Bottas megelőzte Ocont is, így a két Mercedes állt az élen. Folyamatosan jöttek a leggyorsabb körök az elején, komolyabb esemény nem történt a pályán.
Hamilton a nyolcadik körre nyolc másodpercre növelte előnyét Vettellel szemben, aki még üres pályán sem tudott közelebb kerülni az ezüst nyilakhoz, valamiért a Ferrari nem működött jól ezen a hétvégén. A másik olasz autó tempójával is voltak gondok, Räikkönen folyamatosan a kocsi hátuljára panaszkodott a csapatrádióban, s közelebb is került hozzá Felipe Massa a Williamssel. A 16. körben csapata kimentette Kimit, előrehozták kerékcseréjét, és lágy gumikkal térhetett vissza a pályára. Eközben Fernando Alonso Jolyon Palmerre volt kiakadva a rádióban, szerinte a brit a pálya levágásával szerzett előnyt vele szemben az egyik sikánban. Pár körrel később öt másodperces büntetést kapott a Renault versenyzője, amire a spanyol szintén kiakadt, mondván, hogy “ez egy semmi”.
Az élen nem sok izgalomban volt része Lewis Hamiltonnak. A 20. körben ugyan lecsúszott a kavicságyba az egyik kanyar után, de nem lett baja, a 24. fordulóban pedig azt is megengedhette magának, hogy letekerje a motort, akkora fórral rendelkezett. Räikkönennek a 27. körben összejött az, amire a verseny eleje óta készült: megelőzte Esteban Ocont a célegyenesben. A franciának ezután Strollal gyűlt meg a baja, aki egyre keményebben támadta a hetedik helyért. A 32. körben Vettel kijött a bokszba, s lágy gumikat kapott az utolsó huszonegy körre. Ricciardo volt mögötte jó 15 másodperces lemaradással, de az ausztrál eleve lágy abroncsokkal startolt, így ő a szuperlágyra váltott. Fönnállt az esélye annak, hogy a Red Bull ausztrálja megelőzze a Ferrari négyszeres világbajnokát. A 34. körben egy idén jól megszokott kép tárult elénk: csigatempóban gurul az egyik McLaren. Vandoorne autója lelassult. A belga eljutott a bokszig, ahol föladta a futamot. Ricciardo a 37. körben megkapta a várt szuperlágy gumikat és Vettel nyomába eredhetett, akinek volt miért lerágnia tíz körmét a leintésig. 1:24 elejét ment az ausztrál, miközben a két Ferrari 1:25 környékén teljesített. Az élen Hamilton 1:23.924-et futott. Ricciardo a 41. körben megelőzte Räikkönent és tizenegy körrel a vége előtt tizenegy másodperc volt a lemaradása Sebastian Vettel mögött úgy, hogy a német körönként közel egy mp-vel volt lassabb.
Menet közben a másik Vörös Bika is szárnyalt: Max Verstappen azok után, hogy a rajtot követő incidense miatt az utolsó helyen találta magát, a hajrára följött a tizenkettedik pozícióba. Ricciardo a 44. körben 1:23.748-as idővel megfutotta a verseny leggyorsabb körét, s ugyan továbbra is jelentősen gyorsabb volt Vettelnél, ez is kevés volt a tényleges támadáshoz. A 47. etapban Verstappen a Haas pilótájának, Kevin Magnussennek megelőzésével feljött az utolsó pontszerző, tizedik helyre. A versenybírók vizsgálták a manővert, ám végül szabályosnak ítélték a holland kiszorításos akcióját. Az 52. körben a másik McLaren is meghalt: Fernando Alonso autójában ismét a váltó adta be a hűvöst, mint egy héttel korábban. A spanyol begurult a bokszba, s ott szállt ki versenygépéből.
Egy körrel később jött a leintés, Lewis Hamilton pályafutása hatodik monzai győzelmét könyvelhette el, nomeg azt is, hogy mivel Vettel csak harmadik lett, ezzel három pont előnnyel az élre került a világbajnoki pontversenyben is. Bottas jött be másodiknak, Ricciardo, Räikkönen, Ocon, Stroll, Massa, Pérez és Verstappen volt a további pontszerzők sorrendje.
A Forma-1-es világbajnokság az Olasz Nagydíjjal elköszönt Európától, az idény következő futamát kettő hét múlva, szeptember 15. és 17. között a szingapúri utcai pályán, villanyfények mellett rendezik meg. A Sportudvaron a továbbiakban is beszámolunk a Forma-1 legfontosabb történéseiről. Olvassatok minket!