Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Nagyvilág > Migránsokról szóló szociológiai teszt részese lett Olaszországban Magic Johnson volt NBA-sztár

Migránsokról szóló szociológiai teszt részese lett Olaszországban Magic Johnson volt NBA-sztár

A közösségi oldalakra került ki az az információ, miszerint ruhavásárlásra is van pénzük az olasz polgárok szolidaritásával visszaélő migránsoknak egy toszkán városban. A hírhez csatolt fényképen ugyanakkor nem bevándorlók, hanem Magic Johnson korábbi NBA-sztár kosárlabdázó és Samuel L. Jackson ismert színész láthatók. Mivel sokan nem ismerték fel őket, így rengeteg gyűlölködő és agresszív komment jelent meg az interneten a hír kapcsán, ami számos ismert itáliai személyiséget is kiborított. Végül kiderült, a lavinát elindító újságíró szociológiai tesztjének dőltek be sokan: a hír hamis volt, a fotón nem migránsok szerepelnek, valódi célja az olasz társadalom állapotának feltérképezése volt.

Magic Johnson és Samuel L. Jackson népszerűsége egyértelműen nem lépte át a határokat Olaszországban. Múlt hétvégén egy olyan információ látott napvilágot a közösségi médiában, miszerint az olasz menedékkérő rendszer által nyújtott segítséggel visszaélő migránsok luxusruhaboltokban vásárolgatnak.

Az egész Luca Bottura Facebook-bejegyzésével indult. Az újságíró posztolt egy fényképet, amelyen két férfi nyugodtan üldögél egy toszkán város egyik padján, alattuk bevásárló szatyrokkal. Ezután Bottura ironikus megjegyzésekkel és a bevándorlókra vonatkozó populista érvekkel fejti ki a menedékkérők ténykedésével kapcsolatos ellenérzéseit: “A Boldriniben és Forte dei Marmiban tartózkodó migránsok a mi 35 eurónkkal vásároltak a Pradánál (egy luxusruha-üzlet – a szerk.). Ossza meg, ha fel van háborodva.” Mint utóbb kiderült, a fotón nem migránsok, hanem Magic Johnson, a Los Angeles Lakers egykori kíváló kosárlabdázója és Samuel L. Jackson népszerű színész látható.

A bejegyzés (amely Magic Johnson Twitterére is kikerült) komoly indulatokat váltott ki a kommentelőkből a közösségi oldalakon, valóságos dühcunamit indított el az egész úgy, hogy sokan elsőre föl sem ismerték a képen a két hírességet. Az üzenet futótűzként terjedt a Facebookon és a Twitteren is, mégpedig olyannyira, hogy olyan ismert személyiségekhez is eljutott, mint Nina Moric modell. Az Olaszországban televíziós műsorvezetőként is ismert hölgy saját Facebook-oldalán fejezte ki fölháborodását: “Azt látni, hogy olyan turisztikai városokban, mint Forte dei Marmi és Milánó, migránsok 35 euróval a kezükben guggolnak a padokon, igazán túlzás.”

Néhány órával később az újságíró közösségi oldalán közölte, a képen valójában a két sztár látható, vagyis nem illegális bevándorlókról van szó. Luca Botturának persze meg kellett magyaráznia, mire volt jó ez az egész. Azt írta, hogy egy szociológiai kísérletet szeretett volna végrehajtani, amellyel tesztelni akarta, mennyire “ugranak” az olasz netezők erre a hírre. A zsurnaliszta által készített statisztikák szerint a felhasználók 40%-a “megértette a provokációt”, 30%-a nagyon fölháborodott, 20%-a pedig rasszista támadásnak vélte, s nem ismerte fel a két férfit a fotón.

Mi tagadás, nem nagyon van példa hasonlóra a múltból. Olyanra igen, hogy egyesek álhírek terjesztésével próbálnak hatást gyakorolni az emberekre (erre ma is számos példát látunk), de arra, hogy sportolók is érintetté váljanak egy ilyen tesztben, eddig nem volt precedens. A hétvégén ráadásul nem ez volt az egyetlen, migránsokkal kapcsolatos hír, ami kellemetlenséget okozott egy sportember számára. A Breitbart amerikai ultrakonzervatív honlap a Spanyolországba érkező migránsokról, és az őket behozó embercsempész-bandákról szóló cikkében egy Lukas Podolskit, a német labdarúgó-válogatott tagját a 2014-es, germán sikerrel végződött világbajnokság idején jet-skin ábrázoló fotót hozott le annak illusztrálására, hogy mennyire jól érzik magukat a bevándorlók Európában. Rögtön kiderült, hogy a focista, s nem egy menedékkérő látható a Brazíliában készült képen, ezért a honlapnak bocsánatot kellett kérnie a német játékostól, és ki kellett cserélnie a téves fotót.

Top
%d bloggers like this: